Skip to main content

eLearning in der medizinischen Aus-, Weiter- und Fortbildung

  • Chapter
  • First Online:
eHealth in Deutschland

Zusammenfassung

Nicht nur das Gesundheitswesen muss auf die veränderten Rahmenbedingungen und Herausforderungen der Digitalisierung reagieren, sondern auch die medizinische Ausbildung. Es gibt eine Vielzahl von Möglichkeiten im Bereich eLearning, welche die medizinische Ausbildung unterstützen können. Dabei entstehen neue, (medien-)didaktische Handlungsspielräume auf den Ebenen der Kompetenz- und Wissensvermittlung. Hier stehen Lehrende, Lernende und Institutionen vor der Aufgabe, dem Umgang mit neuen Medien und dem dadurch veränderten Lernverhalten gezielt zu begegnen. Beginnend mit reinen eLearning-Angeboten wie Learning Management Systeme, Massive Open Online Courses (MOOCs), Podcasts, Screencasts, Simulationen und Virtuellen Patienten, hin zu innovativeren Ansätzen wie das Inverted Classroom Model, Serious Games und Gamification wird ein Überblick über das Themenfeld gegeben. Dabei werden die innovativeren Konzepte genauer beschrieben.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 99.00
Price excludes VAT (USA)
  • Available as EPUB and PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Hardcover Book
USD 129.99
Price excludes VAT (USA)
  • Durable hardcover edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Notes

  1. 1.

    Die Khan-Academy wurde von Salman Khan gegründet. Sie bietet kostenlose Unterrichtsvideos im Internet an. Die Videos sind kurze, teilweise lustige und wenig aufwendige Aufnahmen (mit Tablet oder Whiteboard), die Themen aus unterschiedlichen Wissensgebieten behandeln. Zusätzlich bietet die Khan-Academy online Übungen an.

Literatur

  • Abt CC (1970) Serious games. Viking, New York

    Google Scholar 

  • Akl EA, Pretorius RW, Sackett K, Erdley WS, Bhoopathi PS, Alfarah Z, Schünemann HJ (2010) The effect of educational games on medical students’ learning outcomes: a systematic review. Med Teach 32(1):16–27

    Article  Google Scholar 

  • Anders G (2015) Stanford’s John Hennessy says online learning has some way to go. MIT Technology Review. http://www.technologyreview.com/news/539146/the-skeptic-stanfords-john-hennessy/. Zugegriffen: 08. März 2016

  • Anderson LW, Krathwohl DR (2001) A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. Longman, White Plains

    Google Scholar 

  • Arnold P, Kilian L, Thillosen A, Zimmer G (2004) E-Learning – Handbuch für Hochschulen und Bildungszentren: Didaktik, Organisation, Qualität. BW Bildung und Wissen Verlag und Software, Nürnberg

    Google Scholar 

  • Baranowski T, Buday R, Thompson DI, Baranowski J (2008) Playing for real: video games and stories for health-related behavior change. Am J Prev Med 34(1):74–82

    Article  Google Scholar 

  • Bergmann J, Sams A (2014) Flipped learning: gateway to student engagement. International Society for Technology in Education, Eugene

    Google Scholar 

  • Bhatti I, Jones K, Richardson L, Foreman D, Lund J, Tierney G (2011) E-learning vs lecture: which is the best approach to surgical teaching? Colorectal Dis 13(4):459–462

    Article  Google Scholar 

  • Bhoopathi PS, Sheoran R (2006) Educational games for mental health professionals. Cochrane Database Syst Rev 2:CD001471

    Google Scholar 

  • Blakely G, Skirton H, Cooper S, Allum P, Nelmes P (2009) Educational gaming in the health sciences: systematic review. J Adv Nurs 65(2):259–269

    Article  Google Scholar 

  • Boeker M, Klar R (2006) E-Learning in der ärztlichen Aus- und Weiterbildung. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 49(5):405–411

    Article  Google Scholar 

  • Boeker M, Andel P, Seidl M, Streicher A, Schneevoigt T, Dern P, Frankenschmidt A (2009) Uro Island I – Game-based E-Learning in der Urologie. GMS Med Inform Biom Epidemiol 5(1):Doc03

    Google Scholar 

  • Bremer C, Thillosen A (2013) Der deutschsprachige Open Online Course OPCO12. In: Bremer C, Krömker D (Hrsg) E-Learning zwischen Vision und Alltag. Waxmann, Münster, S 15–27

    Google Scholar 

  • Clauson KA, Vidal DM (2008) Overview of biomedical journal podcasts. Am J Health Syst Pharm 65(22):2155–2158

    Article  Google Scholar 

  • Cook DA, Triola MM (2009) Virtual patients: a critical literature review and proposed next steps. Med Educ 43(4):303–311

    Article  Google Scholar 

  • Deterding S, Dixon D, Khaled R, Nacke L (2011) From game design elements to gamefulness: Defining gamification. In: Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments

    Google Scholar 

  • Dev P, Heinrichs WL (2011) CliniSpace: A multiperson 3D online immersive training environment accessible through a browser. Stud Health Technol Inform 163:173–179

    Google Scholar 

  • Digitalisierung Hochschulforum (2015) 20 Thesen zur Digitalisierung der Hochschulbildung. Hochschulforum Digitalisierung, Berlin

    Google Scholar 

  • Downes S (2007) Models for sustainable open educational resources. Interdisc J Knowl Learn Obj 3:29–44

    Google Scholar 

  • Edelbring S, Broström O, Henriksson P, Vassiliou D, Spaak J, Dahlgren LO, Fors U, Zary N (2012) Integrating virtual patients into courses: follow-up seminars and perceived benefit. Med Educ 46(4):417–425

    Article  Google Scholar 

  • Ellaway R, Candler C, Greene P, Smothers V (2006) An Architectural Model for MedBiquitous Virtual Patients. http://groups.medbiq.org/medbiq/display/VPWG/MedBiquitous+Virtual+Patient+Architecture. Zugegriffen: 08. März 2016

  • Ellaway R, Masters K (2008) AMEE Guide 32: e-Learning in medical education Part 1: Learning, teaching and assessment. Med Teach 30(5):455–473

    Article  Google Scholar 

  • Ellaway R, Poulton T, Fors U, McGee JB, Albright S (2008) Building a virtual patient commons. Med Teach 30(2):170–174

    Article  Google Scholar 

  • Erpenbeck J, Sauter W (2007) Kompetenzentwicklung im Netz. New Blended Learning mit Web 2.0. Kluwer, Köln

    Google Scholar 

  • Fabry G, Fischer MR (2014) Das Medizinstudium in Deutschland – Work in Progress. GMS Z Med Ausbild 31(3):Doc36

    Google Scholar 

  • Gartner (2012) Gamification: Engagement Strategies for Business and IT. Report No.: G00245563

    Google Scholar 

  • Gartner (2015) Hype Cycle for Education. https://www.gartner.com/doc/3090218/hype-cycle-education. Zugegriffen: 08. März 2016

  • Giessen HW (2015) Serious Games Effects: An Overview. Procedia – Social and Behavioral Sciences 174:2240–2244

    Google Scholar 

  • Graves W, Twigg C (2006) The future of course redesign and the national center for academic transformation. Innovate 2(3):1

    Google Scholar 

  • Guo PJ, Kim J, Rubin R (2014) How video production affects student engagement: An empirical study of MOOC videos. Proceedings of the first ACM conference on Learning@ scale conference, S 41–50

    Google Scholar 

  • Harrigan P, Wardrip-Fruin N (2007) Second person: roleplaying and story in playable media. MIT University Press, Cambridge

    Google Scholar 

  • Health Games Research (2015) Pulse!! The Virtual Clinical Learning Lab. http://www.healthgamesresearch.org/games/pulse-the-virtual-clinical-learning-lab. Zugegriffen: 08. März 2016

  • Hege I, Kopp V, Adler M, Radon K, Mäsch G, Lyon H, Fischer MR (2007) Experiences with different integration strategies of case-based e-Learning. Med Teach 29(8):791–797

    Article  Google Scholar 

  • Heiman HL, Uchida T, Adams C, Butter J, Cohen E, Persell SD, Pribaz P, McGaghie WC, Martin GJ (2012) E-Learning and deliberate practice for oral case presentation skills: A randomized trial. Med Teach 34(12):e820–826

    Article  Google Scholar 

  • Hodson P, Connolly M, Saunders D (2001) Can computer-based learning support adult learners? J High Educ 25(3):325–335

    Google Scholar 

  • Horstmann M, Horstmann C, Renninger M (2012) Case creation and e-Learning in a Web-based virtual department of urology using the INMEDEA Simulator. Nephrourol Mon 4:356–360

    Article  Google Scholar 

  • Huwendiek S, De Leng BA, Zary N, Fischer MR, Ruiz JG, Ellaway R (2009) Towards a typology of virtual patients. Med Teach 31(8):743–748

    Article  Google Scholar 

  • Jaffer U, John NW, Standfield N (2013) Surgical trainee opinions in the United Kingdom regarding a three-dimensional virtual mentoring environment (MentorSL) in Second Life: Pilot study. JMIR Serious Games 1(1):e2

    Article  Google Scholar 

  • Johnson L, Adams Becker S, Estrada V, Freeman A (2014) NMC horizon report: 2014 higher education edition. The New Media Consortium, Austin

    Google Scholar 

  • Johnson L, Adams Becker S, Estrada V, Freeman A (2015) NMC horizon report: 2015 higher education edition. The New Media Consortium, Austin

    Google Scholar 

  • Kato PM, Cole SW, Bradlyn AS, Pollock BH (2008) A video game improves behavioral outcomes in adolescents and young adults with cancer: a randomized trial. Pediatrics 122:305–317

    Article  Google Scholar 

  • Ke F (2009) A qualitative meta-analysis of computer games as learning tools. In: Ferdig R (Hrsg) Handbook of Research on Effective Electronic Gaming in Education. IGI Global, Hershey, S 1–32

    Google Scholar 

  • Kenny NP, Beagan BL (2004) The patient as text: a challenge for problem-based learning. Med Educ 38(10):1071–1079

    Article  Google Scholar 

  • Kerres M (2012) Mediendidaktik: Konzeption und Entwicklung mediengestützter Lernangebote. Oldenbourg Wissenschaftsverlag, München

    Book  Google Scholar 

  • Kononowicz AA, Hege I (2010) Virtual patients as a practical realization of the e-learning idea in medicine. In: Soomro S (Hrsg) E-learning, experience and future. In-Tech, Vukovar, S 345–370

    Google Scholar 

  • Lage MJ, Platt GJ, Treglia M (2000) Inverting the Classroom: A gateway to creating an inclusive learning environment. J Econ Educ 31(1):30–43

    Article  Google Scholar 

  • Lampert C (2007) Gesundheitsförderung im Unterhaltungsformat. Nomos, Baden-Baden

    Book  Google Scholar 

  • Lampert C, Tolks D (2015) Grundtypologie von digitalen Spieleanwendungen im Bereich Gesundheit. In: Dadaczynski K, Schiemann S, Paulus P (Hrsg) Gesundheit spielend fördern – Potenziale und Herausforderungen von digitalen Spieleanwendungen für die Gesundheitsförderung und Prävention. Beltz Juventa, Weinheim, S 218–233

    Google Scholar 

  • Lampert C, Schwinge C, Tolks D (2009) Der gespielte Ernst des Lebens: Bestandsaufnahme und Potenziale von Serious Games (for Health). MedienPädagigik-Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, 15/16

    Google Scholar 

  • Liyanagunawardena TR, Williams SA (2014) Massive open online courses on health and medicine: review. J Med Internet Res 16(8):191

    Article  Google Scholar 

  • Lyon HC, Healy JC, Bell JR, O’Donnell JF, Shultz EK, Moore-West M, Wigton RS, Hirai F, Beck JR (1992) PlanAlyzer, an interactive computer-assisted program to teach clinical problem solving in diagnosing anemia and coronary artery disease. Acad Med 67(12):821–828

    Article  Google Scholar 

  • Maag M (2006) Podcasting: An emerging technology in nursing education. Stud Health Technol Inform 122:835–836

    Google Scholar 

  • McLaughlin JE, Roth MT, Glatt DM, Gharkholonarehe N, Davidson CA, Griffin LM, Essermann DA, Mumper RJ (2014) The flipped classroom: a course redesign to foster learning and engagement in a health professions school. Acad Med 89(2):236–243

    Article  Google Scholar 

  • Morgan H, McLean K, Chapman C, Fitzgerald J, Yousuf A, Hammoud M (2015) The flipped classroom for medical students. Clin Teach 12(3):155–160

    Article  Google Scholar 

  • Networm (2016) Home | VP@Work. http://www.networm-online.eu/. Zugegriffen: 08. März 2016

  • Oser F, Hascher T, Spychiger M (1999) Lernen aus Fehlern. Zur Psychologie des „negativen“ Wissens. In: Althof W (Hrsg) Fehlerwelten: vom Fehlermachen und Lernen aus Fehlern. Beiträge und Nachträge zu einem interdisziplinären Symposium aus Anlaß des 60. Geburtstags von Fritz Oser. Leske & Budrich, Opladen, S 11–42

    Google Scholar 

  • Parikh SS, Chan S, Agrawal SK, Hwang PH, Salisbury CM, Rafii BY, Varma G, Salisbury KJ, Blevins NH (2009) Integration of patient-specific paranasal sinus computed tomographic data into a virtual surgical environment. Am J Rhinol Allergy 23(4):442–447

    Article  Google Scholar 

  • Persky AM, Dupuis RE (2014) An eight-year retrospective study in „Flipped“ pharmacokinetics courses. Am J Pharm Educ 78(10):190

    Article  Google Scholar 

  • Peterson S (2012) Gamification market to reach $2.8 billion in 2016. http://www.gamesindustry.biz/articles/2012-05-21-gamification-market-to-reach-USD2-8-billion-in-2016. Zugegriffen: 08. März 2016

  • Pierce R, Fox J (2012) Vodcasts and active-learning exercises in a „Flipped Classroom“ model of a renal pharmacotherapy module. Am J Pharm Educ 76(10):196

    Article  Google Scholar 

  • Pilarski PP, Johnstone DA, Pettepher CC, Osheroff N (2008) From music to macromolecules: Using rich media/podcast lecture recordings to enhance the preclinical educational experience. Med Teach 30(6):630–632

    Article  Google Scholar 

  • Poulton T, Conradi E, Kavia S, Round J, Hilton S (2009) The replacement of ‚paper‘ cases by interactive online virtual patients in problem-based learning. Med Teach 31(8):752–758

    Article  Google Scholar 

  • Prensky M (2001) Digital game based learning. McGraw-Hill, New York

    Google Scholar 

  • Prober CG, Heath C (2012) Lecture halls without lectures – a proposal for medical education. N Engl J Med 366(18):1657–1659

    Article  Google Scholar 

  • Ritterfeld U (2009) Identity formation and emotion regulation in digital gaming. In: Ritterfeld U, Cody M, Vorderer P (Hrsg) Serious games: mechanisms and effects. Routledge, New York, S 204–217

    Google Scholar 

  • Ritterfeld U, Shen C, Wang H, Nocera L, Wong WL (2009) Multimodality and interactivity: connecting properties of serious games with educational outcomes. Cyberpsychol Behav 12(6):691–697

    Article  Google Scholar 

  • Rosser JC, Lynch PJ, Cuddihy L, Gentile DA, Klonsky J, Merrell R (2007) The impact of video games on training surgeons in the 21st century. Arch Surg 142(2):181–186

    Article  Google Scholar 

  • Rovai AP, Jordan H (2004) Blended learning and sense of community: a comparative analysis with traditional and fully online graduate courses. International Review of Research in Open and Distance Learning 5(2)

    Google Scholar 

  • Sawyer B, Smith P (2008) Serious Games Taxonomy. http://www.seriousgames.org/presentations/serious-games-taxonomy-2008_web.pdf. Zugegriffen: 08. März 2016

  • Schäfer C (2012) Modelle einer erfolgreichen Implementierung elektronischer und anderer Lernmaterialien in die Lehre. In: Krukemeyer M, Bartram C (Hrsg) Aus- und Weiterbildung in der klinischen Medizin Didaktik und Ausbildungskonzepte. Schattauer, Stuttgart, S 65–80

    Google Scholar 

  • Schulmeister R (2013) MOOCs – Massive Open Online Courses: offene Bildung oder Geschäftsmodell? Waxmann, Münster

    Google Scholar 

  • Sostmann K, Tolks D, Fischer M, Buron S (2010) Serious Games for Health: Spielend lernen und heilen mit Computerspielen? GMS Med Inform Biom Epidemiol 6(2):Doc12

    Google Scholar 

  • Süss D, Lampert C, Wijnen CW (2010) Medienpädagogik: Ein Studienbuch zur Einführung. VS Verlag, Wiesbaden

    Book  Google Scholar 

  • Tolks D, Fischer MR (2013) Serious Games for Health – ernstzunehmende didaktische Konzepte in der medizinischen Ausbildung? GMS Med Inform Biom Epidemiol 9(1):Doc03

    Google Scholar 

  • Tolks D, Lampert C (2015) Abgrenzung von Serious Games zu anderen Lehr- und Lernkonzepten. In: Dadaczynski K, Schiemann S, Paulus P (Hrsg) Gesundheit spielend fördern – Potenziale und Herausforderungen von digitalen Spieleanwendungen für die Gesundheitsförderung und Prävention. Beltz Juventa, Weinheim, S 218–233

    Google Scholar 

  • Tolks D, Quattrochi J, Hofmann M, Fischer MR (2010) Internationales kooperatives Lernen mit der fallbasierten Online-Lernplattform ICON. GMS Med Inform Biom Epidemiol 6(2):Doc08

    Google Scholar 

  • Tolks D, Pelczar I, Bauer D, Brendel T, Görlitz A, Küfner J, Simonsohn A, He I (2014) Implementation of a blended-learning course as part of faculty development. Creative Educ 5(11):948–953

    Article  Google Scholar 

  • Tolks D, Schäfer C, Raupach T, Kruse L, Sarikas A, Gerhardt-Szép S, Klauer G, Lemos M, Fischer MR, Eichner B, Sostmann K, Hege I (2016) Eine Einführung in die Inverted/Flipped-Classroom-Methode in der Aus- und Weiterbildung in der Medizin und den Gesundheitsberufen. GMS J Med Educ 33(3):Doc46

    Google Scholar 

  • Turner-McGrievy GM, Campbell MK, Tate DF, Truesdale KP, Bowling JM, Crosby L (2009) Pounds Off Digitally study: a randomized podcasting weight-loss intervention. Am J Prev Med 37(4):263–269

    Article  Google Scholar 

  • Van der Vleuten CPM, Driessen EW (2014) What would happen to education if we take education evidence seriously? Perspect Med Educ 3(3):222–232

    Article  Google Scholar 

  • Vogt M, Schaffner B, Ribar A, Chavez R (2010) The impact of podcasting on the learning and satisfaction of undergraduate nursing students. Nurse Educ Pract 10(1):38–42

    Article  Google Scholar 

  • Werbach K, Hunter D (2012) For the win: how game thinking can revolutionize your business. Wharton, Philadelphia

    Google Scholar 

  • Zary N, Johnson G, Boberg J, Fors UG (2006) Development, implementation and pilot evaluation of a Web-based Virtual Patient Case Simulation environment–Web-SP. BMC Med Educ 6(1):10

    Article  Google Scholar 

  • Zillmann D, Vorderer P (2009) Media Entertainment – The psychology of its appeal. Taylor & Francis, Mahwah

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Daniel Tolks .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2016 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this chapter

Cite this chapter

Tolks, D. (2016). eLearning in der medizinischen Aus-, Weiter- und Fortbildung. In: Fischer, F., Krämer, A. (eds) eHealth in Deutschland. Springer Vieweg, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-49504-9_11

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-49504-9_11

  • Published:

  • Publisher Name: Springer Vieweg, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-662-49503-2

  • Online ISBN: 978-3-662-49504-9

  • eBook Packages: Computer Science and Engineering (German Language)

Publish with us

Policies and ethics