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Carpal tunnel syndrome—course and prognosis

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Summary

In a retrospective study 157 patients with electrophysiologically proven carpal tunnel syndrome (CTS) were followed up. Of the 85 operatively treated patients, 86% showed clear improvement or cure, as did 32% of the patients not operated upon. Multivariate analysis of variance (MANOVA) and linear discriminant analyses indicated atrophy and length of history as effective predictors of clear improvement. The optimized discriminant point was ascertained in the receiver operator characteristics (ROC) curve. A predictive value of positive test of 0.89 was found for the course form “not cured” and a predictive value of negative test of 0.75 for the course form “cured” with a prevalence of one-third for the good course form. The prognosis was bad if atrophy occurred or the history exceeded 7 months. The determination of distal motor latency is indispensable for diagnosing CTS. For prognosis, however, length of history and clinical findings have been more helpful.

Zusammenfassung

In einer retrospektiven Studie konnten 157 Patienten mit einem elektrophysiologisch gesicherten CTS nachuntersucht werden. Bei 86% der 85 operativ behandleten Patienten war eine deutliche Besserung oder Heilung eingetreten. Aber auch bei 32% der nicht operierten Patienten war eine deutliche Besserung bzw. Heilung zu verzeichnen. Die multivariate Varianz- und lineare Diskriminanzanalyse bei 68 nicht operierten Patienten zeigten Atrophie und Anamnesedauer als geeignete Prädiktoren für eine deutliche Besserung. Der optimierte Diskriminanzpunkt wurde in der ROC-Kurve ermittelt. Dabei ergab sich ein predictive value of positive test von 0,89 für die Verlaufsform nicht geheilt und ein predictive value of negative test von 0,75 für die Verlaufsform geheilt bei einer Praevalenz von einem Drittel für die gute Verlaufsform. Die Prognose ist schlecht bei auftretenden Atrophien oder einer Anamnesedauer von über 7 Monaten. Die Bestimmung der distalen motorischen Latenz ist für die Diagnose eines CTS unerläßlich. Für prognostische Aussagen sind jedoch die Dauer der Anamnese und die klinischen Befunde bedeutungsvoller.

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Mühlau, G., Both, R. & Kunath, H. Carpal tunnel syndrome—course and prognosis. J Neurol 231, 83–86 (1984). https://doi.org/10.1007/BF00313722

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