Summary
The solitary bone cysts occurs most frequently in the upper humerus and femur in 75% of the cases, and it is very seldom located in the ulna, in 0.5–1.5%. This report deals with the treatment results of two children, five and six years old, suffering from solitary bone cysts of the lower end of the ulna. In one case a subtotal resection of the cyst was carried out and the defect was bridged with an autologous iliac bone graft. In the other case the patient was treated by curettage, and the defect was filled in with an autologous bone graft and cancellous bone out of the tibia. In both cases complete cure of the tumorlike lesion was obtained and no loss of function or deformity of the forearm was observed 12 and 16 years after operation. In the X-ray picture at that time there was no alteration on the length, form or structure of the bone.
Zusammenfassung
Juvenile Knochenzysten treten zu 75% an Humerus und Femur auf and sind mit 0,5%–1,5% an der Ulna äußerst selten. Es werden zwei Langzeitbeobachtungen juveniler Knochenzysten der distalen Ulna bei Kindern im Alter von 5 and 6 Jahren dargestellt, die 12 and 16 Jahre nach operativer Behandlung folgenlos ausgeheilt sind. Die Sanierung erfolgte einmal durch subtotale Resektion and Defektüberbrückung mit einem autologen Beckenkammspan und einmal durch Kürettage and Auffüllung der Zyste mit einem autologen Span and Spongiosa aus der Tibia. Trotz des sehr dichten Kontaktes beider Zysten zur distalen Epiphysenfuge der Ulna trat keine Wachstumsstörung der Ulna und keine Form- oder Funktionsstörung im Handgelenk ein.
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Herrn Prof. Dr. E. Uehlinger zum 80. Geburtstag gewidmet
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Stürz, H., Witt, A.N. Juvenile knochenzysten der Ulna. Arch. Orth. Traum. Surg. 94, 105–108 (1979). https://doi.org/10.1007/BF00433575
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00433575