Skip to main content
Log in

Pulmonary giant cells and traumatic asphyxia

  • Original Articles
  • Published:
International Journal of Legal Medicine Aims and scope Submit manuscript

Summary

A morphometrical analysis was performed to elucidate the significance of pulmonary polynuclear giant cells as a histological sign of asphyxiation. A total of 13 cases of homicidal strangulation of throttling, 8 cases of traumatic asphyxia due to chest compression and 10 control cases (cause of death: severe head injury, no signs of aspiration or other relevant pulmonary alterations, smokers and non-smokers) were investigated. The number of alveolar macrophages containing 1 or 2 nuclei and of polynuclear giant cells per microscopic field (0.000025 cm2) was estimated and a statistical evaluation was carried out. A considerable individual variation was observed in all groups with a tendency to higher numbers of cells in cases of smokers or advanced individual age. However, no significant differences were detectable in the content of alveolar macrophages and in particular of polynuclear giant cells between the asphyxiated individuals and the controls. Since polynuclear giant cells occurred in similar amounts in healthy, functionally normal lungs of non-asphyxiated individuals, the detection of such cells cannot be regarded as a reliable indicator for asphyxiation.

Zusammenfassung

Um die praktische Bedeutung des Nachweis von mehrkernigen Riesenzellen in der Lunge als histologisches Zeichen der Erstickung zu überprüfen, wurden 13 Fälle von Erdrosseln/Erwürgen, 8 Fälle von traumatischer Asphyxie infolge Thoraxkompression und 10 Kontrollen (Todesursache: schweres Schädel-Hirn-Trauma, keine Aspiration oder andere relevante Veränderungen der Lungen, Raucher und Nicht-Raucher) morphometrisch untersucht. Die Zahl der Alveolarmakrophagen mit einem oder zwei Kernen sowie von mehrkernigen Riesenzellen pro definierter Flächeneinheit (0.000025 cm2) wurde bestimmt und ein statistischer Vergleich durchgeführt. Es konnte eine erhebliche individuelle Variabilität mit zumeist höheren Zellzahlen bei Rauchern oder älteren Individuen beobachtet werden, statistisch signifikante Unterschiede in der Zahl der Alveolarmakrophagen und insbesondere der Riesenzellen zwischen den Er stickungsfällen und den Kontrollen ergaben sich jedoch nicht. Da mehrkernige Riesenzellen auch in den Lungen gesunder, nicht-erstickter Individuen zu beobachten sind, kann der Nachweis dieser Zelle u. E. nicht als verläßliches Zeichen für eine Erstickung angesehen werden.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

References

  1. Betz P, Nerlich A, Penning R, Eisenmenger W (1993) Pulmonary giant cells and their significance for the diagnosis of asphyxiation. Int J Led Med 106:156–159

    Google Scholar 

  2. Brinkmann B (1978) Traumatic asphyxia: pathophysiology and pathomorphology. Z Rechtsmed 81:79–96

    PubMed  Google Scholar 

  3. Cottier H (1980) Pathogenese, Bd. 1. Springer, Berlin Heidelberg New York

    Google Scholar 

  4. Cordell LL, Falini B, Erber WN Ghosh AK Abdulaziz Z, MacDonald S, Pulford AF, Stein H, Mason DY (1984) Immunoenzymatic labeling of monoclonal antibodies using immuno complexes of alkaline phosphatase and monoclonal anti-alkaline phosphate (APAAP-complex). J Histochem Cytochem 32: 219–229

    PubMed  Google Scholar 

  5. Henssge C (1990) Beweisthema todesursächliche/lebensgefährliche Halskompression: Pathophysiologische Aspekte der Interpretation. In: Brinkmann B, Puschel K (eds) Ersticken — Fortschritte in der Beweisführung. Springer, Berlin Heidelberg New York London Paris Tokyo Hong Kong Barcelona, pp 3–13

    Google Scholar 

  6. Janssen W (1963) Riesenzellbildung bei Erstickung. Dtsch Z Ges Gerichtl Med 54:200–210

    Google Scholar 

  7. Janssen W, Bärtschi G (1964) Vitale and supravitale Reaktionen der Alveolarzellen nach protrahiertem Sauerstoffmangel. Dtsch Z Ges Gerichtl Med 55:47–60

    Google Scholar 

  8. Janssen W (1977) Forensic Histopathology. Springer, Berlin Heidelberg New York

    Google Scholar 

  9. Reh H (1965) Die Verfettung der Alveolarepithelien beim plötzlichen Tod. Beitr Gerichtl Med XXII: 236–242

    Google Scholar 

  10. Sachs L (1969) Statistische Auswertungsmethoden, 2nd edn. Springer, Berlin Heidelberg New York

    Google Scholar 

  11. Thomas ED, Ramberg RE, Sale GE, Sparkes RS, Golde DW (1976) Direct evidence for a bone marrow origin of the alveolar macrophage in man.Science 192:1016–1018

    PubMed  Google Scholar 

  12. Wiese J., Maxeiner H, Schneider V (1990) Histologische Lungenbefunde beim Würgen und Drosseln. In: Brinkmann B, Püschel K (eds) Ersticken — Fortschritte in der Beweisführung. Springer, Berlin Heidelberg New York London Paris Tokyo Hong Kong Barcelona, pp 158–171

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Betz, P., Beier, G. & Eisenmenger, W. Pulmonary giant cells and traumatic asphyxia. Int J Leg Med 106, 258–261 (1994). https://doi.org/10.1007/BF01225416

Download citation

  • Received:

  • Revised:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01225416

Key words

Schlüsselwörter

Navigation