Summary
With reference to 7 cases of iatrogenic air embolism examined by autopsies at the Vienna Institute of Forensic Medicine between 1968 and 1977, the most important causes of such complications are discussed. The wide-spread use of intensive therapeutic methods has led to the tendency that an increasing number of air embolic incidents happens during intravenous infusions. Four cases are reported: two of them occured by incorrect handling of an automatic infusion pump; two further complications followed insertion or use of central venous catheters. Frequently outward circumstances refer to an air embolism even ante obductionem. In our cases the suspected diagnosis was based on the following signs: air filled venous catheters remaining on the body [3], striking manipulations on infusion apparatus [2], premortal X-ray film [1], typical clinical picture [1]. The analytical-chemical part deals with the infrared and mass spectroscopic investigation of adhesive residues. The traces, which were detected on the housing of an infusion pump, originated from an adhesive tape used to hold down a push button to turn off the warning device. Comparing the spectra of known adhesive tapes it was possible to adjoin the incriminated residues to the adhesive component of ‘Normaplast’.
Zusammenfassung
Am Beispiel von 7 iatrogenen Luftembolien aus dem Wiener gerichtlichen Sektionsgut der Jahre 1968–1977 werden die wichtigsten Ursachen solcher Komplikationen erörtert. Die weite Verbreitung intensivmedizinischer Behandlungsformen hat dazu geführt, daß heute ein großer Teil der Luftembolien auf Zwischenfälle bei intravenösen Infusionen zurückgeht. Im eigenen Untersuchungsmaterial ist diese Entstehungsart mit 4 Fällen vertreten: Zwei davon beruhten auf der Fehlbedienung einer automatischen Infusionspumpe; die beiden anderen kamen dadurch zustande, daß Luft über herznahe Venenkatheter angesaugt wurde. Oft weisen äußere Umstände schon ante obductionem auf eine Luftembolie hin. In den von uns mitgeteilten Fallen gründete sich die Vermutungsdiagnose auf folgende Indizien: lufthaltige Venenkatheter an der Leiche [3], auffallige Manipulationen an den Infusionsgeräten [2], prämortal aufgenommene Rö ntgenbilder [1], typischer klinischer Befundbericht [1]. Der chemisch-analytische Teil beschaftigt sich mit der infrarot-und massenspektroskopischen Untersuchung von Klebstoffresten. Die am Gehäuse eines Infusomaten sichergestellten Spuren stammten von einem Heftpflaster, mit dessen Hilfe eine Drucktaste niedergeklebt und die Warneinrichtung ausgeschaltet wurde. Durch Vergleich mit den Spektren bekannter Heftpflaster war es möglich, die inkriminierte Probe der Klebemasse des „Normaplast“ zuzuordnen.
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Auszugsweise vorgetragen auf dem 5. Treffen Süddeutscher Rechtsmediziner in St. Gallen (15.-17.6.1978)
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Pollak, S., Dellert, P. & Vycudilik, W. Kriminalistische Aspekte iatrogener Luftembolien. Z Rechtsmed 82, 211–223 (1978). https://doi.org/10.1007/BF02092338
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