Zusammenfassung
Anhand von 24 Patienten wird der Stellenwert der MRT und des Ultraschalls in der Diagnose der akuten und chronischen Verletzung der Achillessehne aufgezeigt. Im Vergleich konnten Ultraschall zu 90% und MRT zu 100% die exakte Indikationsstellung ermöglichen. Vor allem die partielle Ruptur ist im MRT exakter darstellbar. Bezüglich der partiellen Ruptur mit chronischen Veränderungen der Achillessehne kann mittels MRT eine genauere Richtlinie zur Operationsindikation gegeben werden. Die Patienten wurden in vier Gruppen eingeteilt.
Abstract
In 24 patients with lesions of the achilles tendon MRI and ultrasound was performed to compare the results with clinical examination. MRI had an accuracy of 100%, ultrasound of 90%. Especially partial rupture with chronic degenerative lesions of the tendon can be diagnosed more accurate by MRI which enables easier indication for treatment. By MRI diagnostic differentiation of our patients in four groups was possible.
Literatur
Beltran, J., A. M. Noto, L. J. Herman, L. M. Lubbers: Tendons: high field strength, surface coel MR-imaging. Radiology 162 (1987), 735.
Berkin, C. R.: Effects of cortison on the healing of the tendons in rabbits. Proc. roy. Soc. Med. 48 (1955), 610.
Blei, L. C., R. T. Nierschl, E. J. Grant: Achillestendon: US-Diagnosis of pathologic conditions. Radiology 159 (1986), 765.
Dederich, R., H. Bonse, A. Heeld, G. Köln, L. Wolf: Achillessehnenrupturen —Ursachen, Operationstechnik, Ergebnisse, Begutachtungsprobleme. Unfallchirurg, 91 (1988), 259.
Ehman, R. L., T. H. Bergquist: Magnetic resonance imaging of musculous skeletal trauma. Radiol. Clin. N. Amer. 24 (1986), 291.
Fornage, B.: Achilles tendon. US Examination. Radiology 159 (1986), 759.
Fullerton, G. D., I. L. Cameron, V. A. Ord: Orientation of the tendons in the magnetic field and its effect on T2-relaxation hence. Radiology 155 (1985), 433.
Hertz, H., W. Scharf, H. Tomiczek: Zur operativen Versorgung der frischen Achillessehnenverletzung. Unfallchirurgie 9 (1983), 162.
Ingliss, A. E., W. N. Scott, T. P. Sculko, A. H. Patterson: Ruptures of the tendoachilles. J. Bone Jt Surg. 58-A (1976), 990–993.
Kleinman, M., A. E. Cross: Achillessehnenrupture following steroid injection: report of three cases. J. Bone Jt Surg. 65-A (1983), 1345.
Lehner, K., M. Reiser, O. Paar, W. Hawe: Läsion der Achilles-sehne im MR-Tomogramm. Röntgen-Praxis 40 (1987), 149.
Quinn, S. F., W. T. Murray, R. A. Clark, C. F. Cochran: Achilles tendon: MR imaging at 1.5 T1. Radiology 164 (1987), 767.
Reining, J. W., R. H. Dorwart, W. C. Roden: MR imaging of a ruptured achilles tendon. J. Comput. ass. Tomography 9 (1985), 1131.
Reiser, M., N. Rupp, K. Lehner, O. Paar, R. Gradinger, P. M. Kartz: Die Darstellung der Achillessehne im Computertomogramm. Fortschr. Röntgenstr. 143 (1985), 173.
Weinstabl, R., H. Hertz: Gleichzeitige beidseitige Achilles-sehnenruptur bei Bagatelltrauma nach Steroidtherapie. Unfallchirurgie 16 (1990), 50.
Weinstabl, R., M. Stiskal, A. Neuhold, B. Aamlid, H. Hertz: Classifying calcaneal tendon injury according to MRI findings. J. Bone Jt Surg. 73-B (1991), 683–685.
Wilhelm, K., G. Hauer: Anatomische und mathematische Untersuchungen zur Genese der traumatischen Achillessehnenruptur. Arch. Orthop. Unfallchir. 77 (1973), 132.
Yamada, H.: Strength of biological material. Wiliam and Wilkins, Baltimore 1970.
Zehnter, K., D. Reitamo, R. Mordasini, M. Ledermann: Traumatische Achillessehnenrupturen und Hyperlipidämie. Unfallheilkunde 87 (1984), 226.
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Weinstabl, R., Stiskal, P., Neuhold, A. et al. MR- und Ultraschalluntersuchung der Achillessehnenverletzung. Unfallchirurgie 18, 213–217 (1992). https://doi.org/10.1007/BF02588182
Received:
Accepted:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF02588182