Skip to main content
Log in

Perioperatives Management von Patienten unter NOAK

Perioperative management of patients on NOACs

  • Leitthema
  • Published:
Medizinische Klinik - Intensivmedizin und Notfallmedizin Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Nicht-Vitamin-K-Antagonisten, die neuen oralen Antikoagulanzien (NOAK), haben die Prophylaxe und Therapie im Bereich des antithrombotischen Spektrums erheblich erweitert. Sie können im Vergleich zu den oralen Vitamin-K-Antagonisten (VKA) in festgelegten Dosierungen ohne eine routinemäßige Gerinnungskontrolle eingesetzt werden. Ihre Handhabung ist damit sehr einfach, sodass sie in den letzten Jahren eine erhebliche Verbreitung erfahren haben.

Bei allen Vorteilen, die diese NOAK bieten, haben sie bis jetzt einen gravierenden Nachteil: Weder ist ihre Plasmakonzentration und damit ihr Blutungsrisiko bestimmbar, noch gab es bisher ein wirksames Antidot.

Im Fokus dieser Arbeit stehen 2 Szenarien aus der operativen Medizin: das präoperative Management von Patienten, die sich einem elektiven Eingriff unter NOAK unterziehen müssen, sowie die Durchführung von notfallchirurgischen Operationen unter NOAK.

Abstract

Regarding thromboembolic events, non-vitamin K antagonists, so-called new oral anticoagulative agents (NOACs), have widely enlarged prophylaxis and therapy. In contrast to vitamin K antagonists they can be administered in a definite dose and do not need any regular control of coagulation parameters. Thus being simple in handling, these drugs have become enormously attractive for both patient and physician.

In spite of all their advantages NOACs have to be considered carefully. They have a significant disadvantage: the plasma concentration is not detectable by a simple blood test, nor is there any antidote available. As a consequence the bleeding risk remains unknown.

In this review we focus on two different settings in routine surgical work: the preoperative management of patients undergoing elective surgery differs significantly from that needed in urgent surgery.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Antolonic D, Rakow A, Contin P, Ulrich A, Rahbari NN, Büchler MW, Weitz J, Koch M (2012) A randomized controlled pilot trial to evaluate and optimize the use of anti-platelet agents in the perioperative management in patients undergoing general and abdominal surgery – the APAP trial (ISRCTN45810007). Langenbecks Arch Surg 397(2):297–306

    Article  Google Scholar 

  2. Bauer KA (2015) Targetes anti-anticoagulants. N Engl J Med 373:569–571

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Bauersachs RM, Gogarten W, Hach-Wunderle V, Harenberg J, Krauspe R, Lindhoff-Last E, Leschke M, Moser M, Mouret P, Osterhues HH, Spannagl M, Waydhas C, Haas S (2012) Perioperatives Management der Antikoagulation mit Rivaroxaban. Klinikarzt 41(9):285–396

    Google Scholar 

  4. Beyer-Westendorf J, Förster K, Pannach S (2014) Rates, management, and outcome of rivaroxaban bleeding in daily care: results from the Dresden NOAC registry. Blood 124:955–962

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  5. Chernoguz A, Telem DA, Clou E, Ozao-Choy J, Tammaro Y, Divino C (2011) Cessation of clopidogrel before major abdominal procedures. Arch Surg 146(3):334–339

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Conners JM (2015) Antidote for Factor Xa anticoagulants. N Engl J Med 373:2471–2472

    Article  Google Scholar 

  7. Conolly SJ, Ezekowitz MD, Yusuf S, Eikelboom J, Oldgren J, Parekh A (2009) Dabigatran versus warfarin in patients with atrial fibrillation. N Engl J Med 361(12):1139–1151

    Article  Google Scholar 

  8. Connolly SJ, Wallentin L, Yusuf S (2014) Additional events in the Re-LY trial. N Engl J Med 371:1464–1465

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Geller BJ, Giugliano RP, Braunwald E, Murphy SA, Hanyok JJ, Jin L (2015) Systemic, noncerebral, arterial embolism in 21,105 patients with atrial fibrillation randomized to endoxaban or warfarin: results from the rffective anticoagulation with factor Xa next generation in atrial fibrillation-thrombolysis in Myocardial Infarction Study 48 trial. Am Heart J 170(4):669–674

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Giugliano RP, Ruff CT, Braunwald E, Murphy SA, Wiviott SD, Halperin JL (2013) Edoxaban versus warfarin in patients with atrial fibrillation. N Engl J Med 369(22):2093–2104

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Graham DJ, Reichmann ME, Wernecke M (2015) Cardiovascular, bleeding and mortality risks in elderly medicare patients treated with dabigatran or warfarin for nonvalvular atrial fibrillation. Circulation 131:157–164

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Granger CB, Alexander JH, McMurray JL, Lopes RD, Hylek EM, Hanna M (2011) Apixaban versus warfarin in patients with atrial fibrillation. N Engl J Med 365(1):981–982

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Hohnloser SH (2015) Therapiesicherheit bei Verwendung nicht Vitamin-K- abhängiger oraler Antikoagulanzien bei Patienten mit Vorhofflimmern. Herz 41:31–47

    Google Scholar 

  14. Koscielny J, Beyer Westendorf J, von Heymann C, Braun J, Klamroth R, Lindhoff-Last E, Tiede A, Spannagl M (2012) Blutungsrisiko und Blutungsnotfälle unter Rivraoxaban. Hamostaseologie 32:287–293

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Mega JL, Braunwald E, Mohanavelu S (2009) Rivaroxaban versus placebo in patients with acute coronary syndrome (ATLAS ACS-TIMI 46): a randomized, double-blind, phase II trial. Lancet 374:29–38

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Patel MR, Mahaffey KW, Garg J, Pan G, Singer DE, Hacke W (2011) Rivaroxaban versus warfarin in nonvalvular atrial fibrillation. N Engl J Med 365(10):883–891

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Ruff CT, Giugliano RP, Braunwald E (2014) Comparison of the efficay and safety of new oral anticoagulants with warfarin in patients with atrial fibrillation: a meta-analysis of randomised trials. Lancet 383:955–962

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Schulman S, Carrier M, Lee AY (2015) Perioperative management of dabigatran: a prospective cohort study. Circulation 132:167–173

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Tamayo S, Peacock F, Patel M, Sicignano N, Hopf K, Fields L, Sarich T, Wu S, Yannicelli D, Yuan Z (2015) Charakterisierung schwerer Blutungen bei Patienten mit nicht-valvulärem Vorhofflimmern: Pharmakovigilanzstudie mit 27.467 Patienten unter Rivaroxaban. Clin Cardiol 38(2):63–68

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to C. Kelm.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

C. Kelm und K. Engels geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Additional information

Redaktion

M. Buerke, Siegen

H. M. Hoffmeister, Solingen

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Kelm, C., Engels, K. Perioperatives Management von Patienten unter NOAK. Med Klin Intensivmed Notfmed 112, 125–128 (2017). https://doi.org/10.1007/s00063-016-0244-y

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00063-016-0244-y

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation