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Erschienen in: Strahlentherapie und Onkologie 4/2014

01.04.2014 | Case study

Temozolomide-induced liver damage

A case report

verfasst von: F. Becker, M. Hecht, J. Schmidtner, S. Semrau, R. Fietkau

Erschienen in: Strahlentherapie und Onkologie | Ausgabe 4/2014

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Abstract

Background

Temozolomide (TMZ) is an alkylating agent used in chemoradiotherapy and adjuvant chemotherapy regimens for treatment of newly diagnosed or recurrent glioblastoma. In Germany alone, 900,000 daily doses of the drug are prescribed each year. Therefore, all severe side effects of TMZ, even those rarely observed, are relevant to radiotherapists.

Materials and methods

We report a case of severe drug-induced toxic hepatitis that developed during chemoradiotherapy with TMZ in a patient with glioblastoma multiforme.

Results

Transaminase elevation was observed after 5 weeks of TMZ treatment, followed by severe jaundice symptoms which only subsided 2 months later. These findings were consistent with diagnosis of the mixed hepatic/cholestatic type of drug-induced toxic hepatitis. Due to the early termination of treatment, no life-threatening complications occurred in our patient. However, rare reports of encephalopathy and fatality as complications of TMZ therapy can be found in the literature.

Conclusion

When using TMZ for treatment of glioblastoma, monitoring of liver enzyme levels should be performed twice weekly to prevent fatal toxic hepatitis. In the case of any drug-induced hepatitis, TMZ must be discontinued immediately.

Zusammenfassung

Temozolomid (TMZ) ist als Alkylanz Bestandteil der Radiochemotherapie und der adjuvanten Chemotherapie zur Behandlung neu diagnostizierter und rezidivierender Glioblastome. Allein in Deutschland werden jährlich 90.000 Tagesdosen verordnet. Daher sind auch seltene gravierende Nebenwirkungen für Strahlentherapeuten relevant.

Material und Methoden

Wir berichten von einer Patientin mit Glioblastoma multiforme, die während der Radiochemotherapie mit TMZ eine medikamentös-toxische Hepatitis entwickelte.

Ergebnisse

In der 5. Behandlungswoche kam es zum Anstieg der Transaminasen und nachfolgend zu einem Ikterus, der sich erst nach 2 Monaten zurückbildete, was dem Bild der hepatitisch-cholestatischen Mischform der medikamentös-toxischen Hepatitis entspricht. Wesentliche Komplikationen ergaben sich nicht. In der Literatur sind vereinzelt enzephalopathische und fatale Verläufe beschrieben.

Schlussfolgerung

Bei der Behandlung mit TMZ ist eine 2-mal wöchentliche Kontrolle der Leberenzyme und Cholestaseparameter erforderlich, um fatale Verläufe einer toxischen Hepatitis zu vermeiden.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Stupp R, Mason WP, Bent MJ van den et al (2005) Radiotherapy plus concomitant and adjuvant temozolomide for glioblastoma. N Engl J Med 352:987–996PubMedCrossRef Stupp R, Mason WP, Bent MJ van den et al (2005) Radiotherapy plus concomitant and adjuvant temozolomide for glioblastoma. N Engl J Med 352:987–996PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Gerstein J, Franz K, Steinbach JP et al (2011) Radiochemotherapy with temozolomide for patients with glioblastoma. Prognostic factors and long-term outcome of unselected patients from a single institution. Strahlenther Onkol 187:722–728PubMedCrossRef Gerstein J, Franz K, Steinbach JP et al (2011) Radiochemotherapy with temozolomide for patients with glioblastoma. Prognostic factors and long-term outcome of unselected patients from a single institution. Strahlenther Onkol 187:722–728PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Kocher M, Kunze S, Eich HT et al (2005) Efficacy and toxicity of postoperative temozolomide radiochemotherapy in malignant glioma. Strahlenther Onkol 181:157–163PubMedCrossRef Kocher M, Kunze S, Eich HT et al (2005) Efficacy and toxicity of postoperative temozolomide radiochemotherapy in malignant glioma. Strahlenther Onkol 181:157–163PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Guckenberger M, Mayer M, Buttmann M et al (2011) Prolonged survival when temozolomide is added to accelerated radiotherapy for glioblastoma multiforme. Strahlenther Onkol 187:548–554PubMedCrossRef Guckenberger M, Mayer M, Buttmann M et al (2011) Prolonged survival when temozolomide is added to accelerated radiotherapy for glioblastoma multiforme. Strahlenther Onkol 187:548–554PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Balducci M, Apicella G, Manfrida S et al (2010) Single-arm phase II study of conformal radiation therapy and temozolomide plus fractionated stereotactic conformal boost in high-grade gliomas: final report. Strahlenther Onkol 186:558–564PubMedCrossRef Balducci M, Apicella G, Manfrida S et al (2010) Single-arm phase II study of conformal radiation therapy and temozolomide plus fractionated stereotactic conformal boost in high-grade gliomas: final report. Strahlenther Onkol 186:558–564PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Kopecky J, Priester P, Slovacek L et al (2010) Aplastic anemia as a cause of death in a patient with glioblastoma multiforme treated with temozolomide. Strahlenther Onkol 186:452–457PubMedCrossRef Kopecky J, Priester P, Slovacek L et al (2010) Aplastic anemia as a cause of death in a patient with glioblastoma multiforme treated with temozolomide. Strahlenther Onkol 186:452–457PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Schwabe U, Paffrath D (2010) Arzneiverordnungs-Report 2010. Springer Medizin, Berlin Schwabe U, Paffrath D (2010) Arzneiverordnungs-Report 2010. Springer Medizin, Berlin
8.
Zurück zum Zitat Niewald M, Berdel C, Fleckenstein J et al (2011) Toxicity after radiochemotherapy for glioblastoma using temozolomide—a retrospective evaluation. Radiat Oncol 6:141PubMedCentralPubMedCrossRef Niewald M, Berdel C, Fleckenstein J et al (2011) Toxicity after radiochemotherapy for glioblastoma using temozolomide—a retrospective evaluation. Radiat Oncol 6:141PubMedCentralPubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Chheda MG, Drappatz J, Greenberger NJ et al (2007) Hepatitis B reactivation during glioblastoma treatment with temozolomide: a cautionary note. Neurology 68:955–956PubMedCrossRef Chheda MG, Drappatz J, Greenberger NJ et al (2007) Hepatitis B reactivation during glioblastoma treatment with temozolomide: a cautionary note. Neurology 68:955–956PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Grewal J, Dellinger CA, Yung WK (2007) Fatal reactivation of hepatitis B with temozolomide. N Engl J Med 356:1591–1592PubMedCrossRef Grewal J, Dellinger CA, Yung WK (2007) Fatal reactivation of hepatitis B with temozolomide. N Engl J Med 356:1591–1592PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Goldbecker A, Tryc AB, Raab P et al (2011) Hepatic encephalopathy after treatment with temozolomide. J Neurooncol 103:163–166PubMedCrossRef Goldbecker A, Tryc AB, Raab P et al (2011) Hepatic encephalopathy after treatment with temozolomide. J Neurooncol 103:163–166PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Dixit S, Hingorani M, Afzal P, Campbell AP (2011) Temozolomide induced liver injury. Acta Neurol Belg 111:249–251PubMed Dixit S, Hingorani M, Afzal P, Campbell AP (2011) Temozolomide induced liver injury. Acta Neurol Belg 111:249–251PubMed
13.
Zurück zum Zitat o A (2011) Arzneimittelkommission der deutschen Ärzteschaft. Dtsch Ärztebl o A (2011) Arzneimittelkommission der deutschen Ärzteschaft. Dtsch Ärztebl
14.
Zurück zum Zitat Niyazi M, Schwarz SB, Suchorska B, Belka C (2012) Radiotherapy with and without temozolomide in elderly patients with glioblastoma. Strahlenther Onkol 188:154–159PubMedCrossRef Niyazi M, Schwarz SB, Suchorska B, Belka C (2012) Radiotherapy with and without temozolomide in elderly patients with glioblastoma. Strahlenther Onkol 188:154–159PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Temozolomide-induced liver damage
A case report
verfasst von
F. Becker
M. Hecht
J. Schmidtner
S. Semrau
R. Fietkau
Publikationsdatum
01.04.2014
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Strahlentherapie und Onkologie / Ausgabe 4/2014
Print ISSN: 0179-7158
Elektronische ISSN: 1439-099X
DOI
https://doi.org/10.1007/s00066-013-0519-7

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