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Erschienen in: Der Anaesthesist 5/2009

01.05.2009 | Notfallmedizin

Das Verbrennungstrauma –Teil 2

Anästhesiologisches, chirurgisches und intensivmedizinisches Management

verfasst von: Dr. G.A. Giessler, T. Mayer, T. Trupkovic

Erschienen in: Die Anaesthesiologie | Ausgabe 5/2009

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Zusammenfassung

Nach der initialen Stabilisierung von Brandverletzten am Unfallort und im Schockraum ist die weitere Therapie durch eine enge Kooperation zwischen Anästhesie, plastischer Chirurgie und Intensivmedizin gekennzeichnet. Nur durch Kommunikation in der präoperativen Planung und Patientenvorbereitung, rasche und Blut sparende Durchführung von Nekrosektomie und Deckung der Verbrennungswunden sowie multidisziplinäre Zusammenarbeit in der weiteren stationären und intensivmedizinischen Therapie sind ein Überleben des Patienten und funktionell sowie ästhetisch optimale Ergebnisse zu erzielen. Bei der operativen Versorgung ist auf den ausgeprägten Blutverlust und die Hypothermiegefahr zu achten. Besonderheiten der Intensivtherapie Brandverletzter sind die schwierige Steuerung der Volumentherapie, der hohe Analgesie- und Sedierungsbedarf, die hohe Inzidenz des septischen Multiorganversagens sowie die Prophylaxe und Therapie schädlicher Folgen des Hypermetabolismus.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Adams HA, Claussen E, Gebhardt B (1991) The use of ketamine and midazolam for analgesia and sedation in ventilated patients subject to obligatory treatment with catecholamines. Anaesthesist 40:238–244PubMed Adams HA, Claussen E, Gebhardt B (1991) The use of ketamine and midazolam for analgesia and sedation in ventilated patients subject to obligatory treatment with catecholamines. Anaesthesist 40:238–244PubMed
2.
Zurück zum Zitat Arbabi S, Ahrns KS, Wahl WL (2004) Beta-blocker use is associated with improved outcomes in adult burn patients. J Trauma 56:265–269PubMedCrossRef Arbabi S, Ahrns KS, Wahl WL (2004) Beta-blocker use is associated with improved outcomes in adult burn patients. J Trauma 56:265–269PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Bodmann KF, Lorenz J, Bauer TT et al (2003) Nosokomiale Pneumonie: Prävention, Diagnostik und Therapie. J Chemother 12:33–44 Bodmann KF, Lorenz J, Bauer TT et al (2003) Nosokomiale Pneumonie: Prävention, Diagnostik und Therapie. J Chemother 12:33–44
4.
Zurück zum Zitat Bruck JC, Duinslager L (2002) Debridement und Hautersatz. In: Bruck JC, Müller FE, Steen M (Hrsg) Handbuch der Verbrennungstherapie, Ecomed, Landsberg, S 264–271 Bruck JC, Duinslager L (2002) Debridement und Hautersatz. In: Bruck JC, Müller FE, Steen M (Hrsg) Handbuch der Verbrennungstherapie, Ecomed, Landsberg, S 264–271
6.
Zurück zum Zitat Brusselaers N, Hoste EA, Monstrey S (2005) Outcome and changes over time in survival following severe burns from 1985 to 2004. Intensive Care Med 31:1648–1653PubMedCrossRef Brusselaers N, Hoste EA, Monstrey S (2005) Outcome and changes over time in survival following severe burns from 1985 to 2004. Intensive Care Med 31:1648–1653PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Büttemeyer R, Germann G, Henckel-von-Donnersmarck G, Steen M (2002) Qualitätssicherung – Basisdaten der Zentren für Brandverletzte 1991-2000. In: Bruck JC, Müller FE, Steen M (Hrsg) Handbuch der Verbrennungstherapie, Ecomed, Landsberg, S 505–512 Büttemeyer R, Germann G, Henckel-von-Donnersmarck G, Steen M (2002) Qualitätssicherung – Basisdaten der Zentren für Brandverletzte 1991-2000. In: Bruck JC, Müller FE, Steen M (Hrsg) Handbuch der Verbrennungstherapie, Ecomed, Landsberg, S 505–512
8.
Zurück zum Zitat Bull JP, Squire JR (1949) A study of mortality in a burns unit. Ann Surg 130:160–173CrossRef Bull JP, Squire JR (1949) A study of mortality in a burns unit. Ann Surg 130:160–173CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Chen Z, Wang S, Yu B (2007) A comparison study between early enteral nutrition and parenteral nutrition in severe burn patients. Burns 33:708–712PubMedCrossRef Chen Z, Wang S, Yu B (2007) A comparison study between early enteral nutrition and parenteral nutrition in severe burn patients. Burns 33:708–712PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Chiarelli A, Siliprandi L (1994) Burns. In: Zaloga GP (ed) Nutrition in critical care. Mosby, St. Louis, pp 587–579 Chiarelli A, Siliprandi L (1994) Burns. In: Zaloga GP (ed) Nutrition in critical care. Mosby, St. Louis, pp 587–579
11.
Zurück zum Zitat Criswell KK, Gamelli RL (2005) Establishing transfusion needs in burn patients. Am J Surg 189(3):324–326PubMedCrossRef Criswell KK, Gamelli RL (2005) Establishing transfusion needs in burn patients. Am J Surg 189(3):324–326PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Cuignet O, Pirson J (2007) Effects of gabapentin on morphine consumption and pain in severely burned patients. Burns 33:81–86PubMedCrossRef Cuignet O, Pirson J (2007) Effects of gabapentin on morphine consumption and pain in severely burned patients. Burns 33:81–86PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Cumming J, Purdue GF, Hunt JL (2001) Objective estimates of the incidence and consequences of multiple organ dysfunction and sepsis after burn trauma. J Trauma 50:510–515PubMedCrossRef Cumming J, Purdue GF, Hunt JL (2001) Objective estimates of the incidence and consequences of multiple organ dysfunction and sepsis after burn trauma. J Trauma 50:510–515PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Dauber A, Osgood PF, Breslau AJ et al (2002) Chronic persistent pain after severe burns: a survey of 358 burn survivors. Pain Med 3:6–17PubMedCrossRef Dauber A, Osgood PF, Breslau AJ et al (2002) Chronic persistent pain after severe burns: a survey of 358 burn survivors. Pain Med 3:6–17PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Demling RH (2008) Burns: what are the pharmacological treatment options? Expert Opin Pharmacother 9:1895–1908PubMedCrossRef Demling RH (2008) Burns: what are the pharmacological treatment options? Expert Opin Pharmacother 9:1895–1908PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Demling RH, DeSanti L (2003) Oxandrolone induced lean mass gain during recovery from severe burns is maintained after discontinuation of the anabolic steroid. Burns 29:793–797PubMedCrossRef Demling RH, DeSanti L (2003) Oxandrolone induced lean mass gain during recovery from severe burns is maintained after discontinuation of the anabolic steroid. Burns 29:793–797PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Driessen JJ (2008) Neuromuscular and mitochondrial disorders: what is relevant to the anaesthesiologist? Curr Opin Anaesthesiol 21:350–355PubMedCrossRef Driessen JJ (2008) Neuromuscular and mitochondrial disorders: what is relevant to the anaesthesiologist? Curr Opin Anaesthesiol 21:350–355PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Edrich T, Friedrich AD, Eltzschig HK et al (2004) Ketamine for long-term sedation and analgesia of a burn patient. Anesth Analg 99:893–895PubMedCrossRef Edrich T, Friedrich AD, Eltzschig HK et al (2004) Ketamine for long-term sedation and analgesia of a burn patient. Anesth Analg 99:893–895PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Escarment J, Cantais E, Le Dantec P et al (1995) Propofol and ketamine for dressing in burnt patients. Cah Anesthesiol 43:31–34PubMed Escarment J, Cantais E, Le Dantec P et al (1995) Propofol and ketamine for dressing in burnt patients. Cah Anesthesiol 43:31–34PubMed
20.
Zurück zum Zitat Garrel D, Patenaude J, Nedelec B (2003) Decreased mortality and infection morbidity in adult burn patients given enteral glutamine supplements: a prospective, controlled, randomized clinical trial. Crit Care Med 31:2444–2449PubMedCrossRef Garrel D, Patenaude J, Nedelec B (2003) Decreased mortality and infection morbidity in adult burn patients given enteral glutamine supplements: a prospective, controlled, randomized clinical trial. Crit Care Med 31:2444–2449PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Germann G, Raff T (1995) Fremdhauttransplantation bei Schwerverbrannten. Chirurg 66:260–270PubMed Germann G, Raff T (1995) Fremdhauttransplantation bei Schwerverbrannten. Chirurg 66:260–270PubMed
22.
Zurück zum Zitat Giessler GA, Erdmann D, Germann G (2005) Der Brandverletzte. In: Madler C, Jauch KW, Werdan K (Hrsg) Das NAW-Buch. Urban & Fischer, München, S 917–929 Giessler GA, Erdmann D, Germann G (2005) Der Brandverletzte. In: Madler C, Jauch KW, Werdan K (Hrsg) Das NAW-Buch. Urban & Fischer, München, S 917–929
23.
Zurück zum Zitat Greenhalgh DG, Saffle JR, Holmes JH et al (2007) American Burn Association consensus conference to define sepsis and infection in burns. J Burn Care Res 28:776–790PubMedCrossRef Greenhalgh DG, Saffle JR, Holmes JH et al (2007) American Burn Association consensus conference to define sepsis and infection in burns. J Burn Care Res 28:776–790PubMedCrossRef
24.
Zurück zum Zitat Gregoretti C, Decaroli D, Piacevoli Q et al (2008) Analgosedation of patients with burns outside the operating room. Drugs 68:2427–2443PubMedCrossRef Gregoretti C, Decaroli D, Piacevoli Q et al (2008) Analgosedation of patients with burns outside the operating room. Drugs 68:2427–2443PubMedCrossRef
25.
Zurück zum Zitat Gronert GA (2001) Cardiac arrest after succinylcholine: mortality greater with rhabdomyolysis than receptor upregulation. Anesthesiology 94:523–529PubMedCrossRef Gronert GA (2001) Cardiac arrest after succinylcholine: mortality greater with rhabdomyolysis than receptor upregulation. Anesthesiology 94:523–529PubMedCrossRef
26.
Zurück zum Zitat Hart DW, Wolf SE, Ramzy PI (2001) Anabolic effects of oxandrolone after severe burns. Ann Surg 233:556–564PubMedCrossRef Hart DW, Wolf SE, Ramzy PI (2001) Anabolic effects of oxandrolone after severe burns. Ann Surg 233:556–564PubMedCrossRef
27.
Zurück zum Zitat Herndon DN, Tompkins RG (2004) Support of the metabolic response to burn injury. Lancet 363:1895–1902PubMedCrossRef Herndon DN, Tompkins RG (2004) Support of the metabolic response to burn injury. Lancet 363:1895–1902PubMedCrossRef
28.
Zurück zum Zitat Heyland D, Dhaliwal R, Drover JW (2003) Canadian clinical practice guidelines for nutrition support in mechanically ventilated, critically ill adult patients. JPEN J Parenter Enteral Nutr 27:355–373PubMedCrossRef Heyland D, Dhaliwal R, Drover JW (2003) Canadian clinical practice guidelines for nutrition support in mechanically ventilated, critically ill adult patients. JPEN J Parenter Enteral Nutr 27:355–373PubMedCrossRef
29.
Zurück zum Zitat Heyland D, Dhaliwal R, Suchner U (2005) Antioxidant nutrients: a systematic review of trace elements and vitamins in the critically ill patient. Intensive Care Med 31:327–337PubMedCrossRef Heyland D, Dhaliwal R, Suchner U (2005) Antioxidant nutrients: a systematic review of trace elements and vitamins in the critically ill patient. Intensive Care Med 31:327–337PubMedCrossRef
30.
Zurück zum Zitat Hoppe U, Klose R (2005) Das Inhalationstrauma bei Verbrennungspatienten: Diagnostik und Therapie. Intensivmed Notfallmed 42:425–439CrossRef Hoppe U, Klose R (2005) Das Inhalationstrauma bei Verbrennungspatienten: Diagnostik und Therapie. Intensivmed Notfallmed 42:425–439CrossRef
31.
Zurück zum Zitat Ilkjaer S, Petersen KL, Brennum J et al (1996) Effect of systemic N-methyl-D-aspartate receptor antagonist (ketamine) on primary and secondary hyperalgesia in humans. Br J Anaesth 76:829–834PubMed Ilkjaer S, Petersen KL, Brennum J et al (1996) Effect of systemic N-methyl-D-aspartate receptor antagonist (ketamine) on primary and secondary hyperalgesia in humans. Br J Anaesth 76:829–834PubMed
32.
Zurück zum Zitat Janzekovic Z (1970) A new concept in the early excision and immediate grafting of burns J Trauma 10:1103–1108 Janzekovic Z (1970) A new concept in the early excision and immediate grafting of burns J Trauma 10:1103–1108
33.
Zurück zum Zitat Jelenko C (1975) Fluid shifts after burn injury. South Med J 68:887–892PubMed Jelenko C (1975) Fluid shifts after burn injury. South Med J 68:887–892PubMed
34.
Zurück zum Zitat Jung C, Granados M, Marsol P (2008) Use of sevoflurane sedation by the AnaConDa® device as an adjunct to extubation in a pediatric burn patient. Burns 34:136–138PubMedCrossRef Jung C, Granados M, Marsol P (2008) Use of sevoflurane sedation by the AnaConDa® device as an adjunct to extubation in a pediatric burn patient. Burns 34:136–138PubMedCrossRef
35.
Zurück zum Zitat Kim C (1988) Burn injury to rat increases nicotinic acetylcholine receptors in the diaphragm. Anesthesiology 68:401–406PubMedCrossRef Kim C (1988) Burn injury to rat increases nicotinic acetylcholine receptors in the diaphragm. Anesthesiology 68:401–406PubMedCrossRef
36.
Zurück zum Zitat Kinsella J (1997) Burn pain. Bailliers Clin Anaesthesiol 11:459–471CrossRef Kinsella J (1997) Burn pain. Bailliers Clin Anaesthesiol 11:459–471CrossRef
37.
Zurück zum Zitat Klein MB, Hayden D, Elson C et al (2007) The association between fluid administration and outcome following major burn. Ann Surg 245:622–628PubMedCrossRef Klein MB, Hayden D, Elson C et al (2007) The association between fluid administration and outcome following major burn. Ann Surg 245:622–628PubMedCrossRef
38.
Zurück zum Zitat Klose R, Büttner J, Wresch KP (1989) Ketanest zur Anästhesie bei Kurzeingriffen und zur Langzeitsedierung in der Intensivmedizin. In: Eyrich E, Kretz F (Hrsg) Ketanest – eine Bilanz. Perimed, Erlangen, S 75–90 Klose R, Büttner J, Wresch KP (1989) Ketanest zur Anästhesie bei Kurzeingriffen und zur Langzeitsedierung in der Intensivmedizin. In: Eyrich E, Kretz F (Hrsg) Ketanest – eine Bilanz. Perimed, Erlangen, S 75–90
39.
Zurück zum Zitat Knabl JS, Bauer W, Andel H et al (1999) Progression of burn wound depth by systemical application of a vasoconstrictor. Burns 25:715–721PubMedCrossRef Knabl JS, Bauer W, Andel H et al (1999) Progression of burn wound depth by systemical application of a vasoconstrictor. Burns 25:715–721PubMedCrossRef
40.
Zurück zum Zitat Kreymann KG, Berger MM, Deutz NE et al (2006) ESPEN guidelines on enteral nutrition: intensive care. Clin Nutr 25:210–223PubMedCrossRef Kreymann KG, Berger MM, Deutz NE et al (2006) ESPEN guidelines on enteral nutrition: intensive care. Clin Nutr 25:210–223PubMedCrossRef
41.
Zurück zum Zitat Levin LS (1993) The reconstructive ladder. An orthoplastic approach. Orthop Clin North Am 24:393–409PubMed Levin LS (1993) The reconstructive ladder. An orthoplastic approach. Orthop Clin North Am 24:393–409PubMed
42.
Zurück zum Zitat Long JM, Long CL (1994) Fuel metabolism. In: Zaloga GP (ed) Nutrition in critical care. Mosby, St.Louis, pp 35–53 Long JM, Long CL (1994) Fuel metabolism. In: Zaloga GP (ed) Nutrition in critical care. Mosby, St.Louis, pp 35–53
43.
Zurück zum Zitat MacLennan N, Heimbach DM, Cullen BF (1998) Anesthesia for major thermal injury. Anesthesiology 89:749–770PubMedCrossRef MacLennan N, Heimbach DM, Cullen BF (1998) Anesthesia for major thermal injury. Anesthesiology 89:749–770PubMedCrossRef
44.
Zurück zum Zitat Mann R, Heimbach DM, Engrav LH et al (1994) Changes in transfusion practices in burn patients. J Trauma 37:220–222PubMedCrossRef Mann R, Heimbach DM, Engrav LH et al (1994) Changes in transfusion practices in burn patients. J Trauma 37:220–222PubMedCrossRef
45.
Zurück zum Zitat Marik P, Zaloga G (2008) Immunonutrition in critically ill patients: a systemic review and analysis of the literature. Intensive Care Med 34:1980–1990PubMedCrossRef Marik P, Zaloga G (2008) Immunonutrition in critically ill patients: a systemic review and analysis of the literature. Intensive Care Med 34:1980–1990PubMedCrossRef
46.
Zurück zum Zitat Martin J, Bäsell K, Bürkle H et al (2005) Analgesie und Sedierung in der Intensivmedizin. S2-Leitlinien der Deutschen Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin. Anasthesiol Intensivmed 46 [Suppl 1]:1–20 Martin J, Bäsell K, Bürkle H et al (2005) Analgesie und Sedierung in der Intensivmedizin. S2-Leitlinien der Deutschen Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin. Anasthesiol Intensivmed 46 [Suppl 1]:1–20
47.
Zurück zum Zitat Meek CP (1958) Successful microdermagrafting in using the Meek wall microdermatome. Ann J Surg 96:557–558CrossRef Meek CP (1958) Successful microdermagrafting in using the Meek wall microdermatome. Ann J Surg 96:557–558CrossRef
48.
Zurück zum Zitat Meier F, Ganzoni N, Frey P (1971) Kreislaufzwischenfälle nach Succinylcholin bei Verbrennungspatienten. Chirurg 42:232–236PubMed Meier F, Ganzoni N, Frey P (1971) Kreislaufzwischenfälle nach Succinylcholin bei Verbrennungspatienten. Chirurg 42:232–236PubMed
49.
Zurück zum Zitat Meiser A, Laubenthal H (2005) Inhalational anaesthetics in the ICU: theory and practice of inhalational sedation in the ICU, economics, risk-benefit. Best Pract Res Clin Anaesthesiol 19:523–538PubMedCrossRef Meiser A, Laubenthal H (2005) Inhalational anaesthetics in the ICU: theory and practice of inhalational sedation in the ICU, economics, risk-benefit. Best Pract Res Clin Anaesthesiol 19:523–538PubMedCrossRef
50.
Zurück zum Zitat Napolitano LM, Bochicchio G (2000) Enteral feeding of the critically ill. Curr Opin Crit Care 6:136–142CrossRef Napolitano LM, Bochicchio G (2000) Enteral feeding of the critically ill. Curr Opin Crit Care 6:136–142CrossRef
51.
Zurück zum Zitat Nichol AD (2008) Restrictive red blood cell transfusion strategies in critical care: does one size really fit all? Crit Care Resusc 10:327 Nichol AD (2008) Restrictive red blood cell transfusion strategies in critical care: does one size really fit all? Crit Care Resusc 10:327
52.
Zurück zum Zitat Nilsson A, Steinvall I, Bak Z et al (2008) Patient controlled sedation using a standard protocol for dressing changes in burns: patient’s preference, procedural details and a preliminary safety evaluation. Burns 34:929–934PubMedCrossRef Nilsson A, Steinvall I, Bak Z et al (2008) Patient controlled sedation using a standard protocol for dressing changes in burns: patient’s preference, procedural details and a preliminary safety evaluation. Burns 34:929–934PubMedCrossRef
53.
Zurück zum Zitat Prakash S, Fatima T, Pawar M (2004) Patient-controlled analgesia with fentanyl for burn dressing changes. Anesth Analg 99:552–555PubMedCrossRef Prakash S, Fatima T, Pawar M (2004) Patient-controlled analgesia with fentanyl for burn dressing changes. Anesth Analg 99:552–555PubMedCrossRef
54.
Zurück zum Zitat Prelack K, Dylewski M, Sheridan RL (2007) Practical guidelines for nutritional management of burn injury and recovery. Burns 33:14–24PubMedCrossRef Prelack K, Dylewski M, Sheridan RL (2007) Practical guidelines for nutritional management of burn injury and recovery. Burns 33:14–24PubMedCrossRef
55.
Zurück zum Zitat Pruitt BA (2000) Protection from excessive resuscitation: „pushing the pendulum back“. J Trauma 49:567–568PubMedCrossRef Pruitt BA (2000) Protection from excessive resuscitation: „pushing the pendulum back“. J Trauma 49:567–568PubMedCrossRef
56.
Zurück zum Zitat Putensen C (2006) The impact of spontaneous breathing during mechanical ventilation. Curr Opin Crit Care 12:13–18PubMedCrossRef Putensen C (2006) The impact of spontaneous breathing during mechanical ventilation. Curr Opin Crit Care 12:13–18PubMedCrossRef
57.
Zurück zum Zitat Raff T, Hartmann B, Wagner H et al (1996) Experience with the modified meek technique. Acta Chir Plast 38(4):142–146PubMed Raff T, Hartmann B, Wagner H et al (1996) Experience with the modified meek technique. Acta Chir Plast 38(4):142–146PubMed
58.
Zurück zum Zitat Reinhart K, Brunkhorst F, Bone H et al (2006) Diagnose und Therapie der Sepsis: S2-Leitlinien der Deutschen Sepsis-Gesellschaft e. V. (DSG) und der Deutschen Interdisziplinären Vereinigung für Intensiv- und Notfallmedizin (DIVI). Internist 47:356–373PubMedCrossRef Reinhart K, Brunkhorst F, Bone H et al (2006) Diagnose und Therapie der Sepsis: S2-Leitlinien der Deutschen Sepsis-Gesellschaft e. V. (DSG) und der Deutschen Interdisziplinären Vereinigung für Intensiv- und Notfallmedizin (DIVI). Internist 47:356–373PubMedCrossRef
59.
Zurück zum Zitat Ryan CM, Schoenfeld DA, Thorpe WP et al (1998) Objective estimates of the probability of death from burn injuries. N Engl J Med 338:362–366PubMedCrossRef Ryan CM, Schoenfeld DA, Thorpe WP et al (1998) Objective estimates of the probability of death from burn injuries. N Engl J Med 338:362–366PubMedCrossRef
60.
Zurück zum Zitat Sackey PV, Martling CR, Granath F, Radell PJ (2004) Prolonged isoflurane sedation of intensive care unit patients with the anesthetic conserving device. Crit Care Med 32:2241–2246PubMed Sackey PV, Martling CR, Granath F, Radell PJ (2004) Prolonged isoflurane sedation of intensive care unit patients with the anesthetic conserving device. Crit Care Med 32:2241–2246PubMed
61.
Zurück zum Zitat Silvestre Perez MA, Matoses Jaén MS, Peiró Tudela MC et al (2004) Anesthesia and management of recovery of severely burned pediatric patients. Rev Esp Anestesiol Reanim 51:253–267 Silvestre Perez MA, Matoses Jaén MS, Peiró Tudela MC et al (2004) Anesthesia and management of recovery of severely burned pediatric patients. Rev Esp Anestesiol Reanim 51:253–267
62.
Zurück zum Zitat Sim KM, Hwang NC, Chan YW et al (1996) Use of patient-controlled analgesia with alfentanil for burns dressing procedures: a preliminary report of five patients. Burns 22:238–241PubMedCrossRef Sim KM, Hwang NC, Chan YW et al (1996) Use of patient-controlled analgesia with alfentanil for burns dressing procedures: a preliminary report of five patients. Burns 22:238–241PubMedCrossRef
63.
Zurück zum Zitat Thiersch C (1874) Ueber die feineren anatomischen Veränderungen bei Aufheilung von Haut auf Granulationen. Verhandlungen der deutschen Gesellschaft für Chirurgie, Berlin, 3:69–75 Thiersch C (1874) Ueber die feineren anatomischen Veränderungen bei Aufheilung von Haut auf Granulationen. Verhandlungen der deutschen Gesellschaft für Chirurgie, Berlin, 3:69–75
64.
Zurück zum Zitat Thourani VH, Ingram WL, Feliciano DV (2003) Factors affecting success of split-thickness skin grafts in the modern burn unit. J Trauma 54:562–568PubMedCrossRef Thourani VH, Ingram WL, Feliciano DV (2003) Factors affecting success of split-thickness skin grafts in the modern burn unit. J Trauma 54:562–568PubMedCrossRef
65.
Zurück zum Zitat Tobiasen J, Hiebert JH, Edlich RF (1982) A practical burn severity index. J Burn Care Res 3:229–232 Tobiasen J, Hiebert JH, Edlich RF (1982) A practical burn severity index. J Burn Care Res 3:229–232
66.
Zurück zum Zitat Vincent JL, Navickis RJ, Wilkes MM (2004) Morbidity in hospitalized patients receiving human albumin: a meta-analysis of randomized controlled trials. Crit Care Med 32:2029–2038PubMedCrossRef Vincent JL, Navickis RJ, Wilkes MM (2004) Morbidity in hospitalized patients receiving human albumin: a meta-analysis of randomized controlled trials. Crit Care Med 32:2029–2038PubMedCrossRef
67.
Zurück zum Zitat Ward CU, Diamond AW (1976) An appraisal of ketamine in the dressing of burns. Postgrad Med J 52:222PubMedCrossRef Ward CU, Diamond AW (1976) An appraisal of ketamine in the dressing of burns. Postgrad Med J 52:222PubMedCrossRef
69.
Zurück zum Zitat Warncke T, Stubhaug A, Jorum E (1997) Ketamine, an NMDA receptor antagonist, suppresses spatial and temporal properties of burn-induced secondary hyperalgesia in man: a double-blind, cross-over comparison with morphine and placebo. Pain 72:99–106PubMedCrossRef Warncke T, Stubhaug A, Jorum E (1997) Ketamine, an NMDA receptor antagonist, suppresses spatial and temporal properties of burn-induced secondary hyperalgesia in man: a double-blind, cross-over comparison with morphine and placebo. Pain 72:99–106PubMedCrossRef
70.
Zurück zum Zitat Wasiak J, Cleland H (2007) Lidocaine for pain relief in burn injured patients. Cochrane Database Syst Rev CD 005622 Wasiak J, Cleland H (2007) Lidocaine for pain relief in burn injured patients. Cochrane Database Syst Rev CD 005622
71.
Zurück zum Zitat Wilhelm W, Wrobel M, Kreuer S, Larsen R (2003) Remifentanil – Eine Bestandsaufnahme. Anaesthesist 52:473–494PubMed Wilhelm W, Wrobel M, Kreuer S, Larsen R (2003) Remifentanil – Eine Bestandsaufnahme. Anaesthesist 52:473–494PubMed
72.
Zurück zum Zitat Wischmeyer PE, Lynch J, Liedel J et al (2001) Glutamine administration reduces gram-negative bacteremia in severely burned patients. Crit Care Med 29:2075–2080PubMedCrossRef Wischmeyer PE, Lynch J, Liedel J et al (2001) Glutamine administration reduces gram-negative bacteremia in severely burned patients. Crit Care Med 29:2075–2080PubMedCrossRef
73.
Zurück zum Zitat Wolf SE, Edelman LS, Kemalyan N et al (2006) Effects of oxandrolone on outcome measures in the severely burned: a multicenter prospective randomized double-blind trial. J Burn Care Res 27:131–139PubMedCrossRef Wolf SE, Edelman LS, Kemalyan N et al (2006) Effects of oxandrolone on outcome measures in the severely burned: a multicenter prospective randomized double-blind trial. J Burn Care Res 27:131–139PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Das Verbrennungstrauma –Teil 2
Anästhesiologisches, chirurgisches und intensivmedizinisches Management
verfasst von
Dr. G.A. Giessler
T. Mayer
T. Trupkovic
Publikationsdatum
01.05.2009
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Die Anaesthesiologie / Ausgabe 5/2009
Print ISSN: 2731-6858
Elektronische ISSN: 2731-6866
DOI
https://doi.org/10.1007/s00101-009-1535-y

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