Skip to main content
Log in

Full-Scale-Simulation in der anästhesiologischen Lehre und Weiterbildung in Deutschland

Gegenwärtiger Stand

Full-scale simulation in German medical schools and anesthesia residency programs

Status quo

  • Originalien
  • Published:
Der Anaesthesist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Im Jahr 2003 stattete die Deutsche Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin (DGAI) Lehrstühle für Anästhesiologie mit einem Patientensimulator aus. Derzeit wird eine Novellierung der (Muster-)Weiterbildungsordnung diskutiert.

Ziel der Arbeit

Erfassung des Status quo von Full-Scale-Simulation in der deutschen Anästhesiologie.

Material und Methoden

Alle 38 Lehrstühle für Anästhesiologie sowie fünf arbiträr ausgewählte nicht-universitäre Zentren wurden mittels einer Online-Umfrage zur Ausstattung des Simulationszentrums sowie zu realisierten Kursangeboten in den Jahren 2010–2012 befragt.

Ergebnisse

Die Rücklaufquote lag insgesamt bei 86 %. An universitären Einrichtungen waren sieben nicht-studentische Personen an der Simulation beteiligt, deren Arbeitszeit dort sich zu 1,2 Vollzeitäquivalenten addierte. Die Mitarbeiter waren zu 74 % Ärzte. 61 % der Zentren bezahlten die Arbeitszeit der Beteiligten vollumfänglich. Von den teilnehmenden universitären Zentren boten 97 % Kurse für Medizinstudierende an, 81 % für die eigenen Mitarbeiter, 43 % für andere Kliniken des eigenen Hauses und 61 % für externe Teilnehmer. Der Erreichungsgrad lag 2012 für die eigenen Ärzte bei 39 % (8–96), für die eigenen Pflegekräfte bei 16 % (0–56). Die Gesamtteilnehmerzahlen in Weiter- und Fortbildung lagen 2012 pro Zentrum im Median bei 59 (4–271). Die Ergebnisse der nicht-universitären Anbieter waren vergleichbar.

Diskussion

Erste wichtige Schritte zur Verankerung von Full-Scale-Simulation wurden beschritten. Neben den Angeboten für Medizinstudierende gibt es Angebote für Ärzte und Pflegekräfte. Um alle in der deutschen Anästhesiologie Beschäftigten regelhaft zu erreichen, müssen die bestehenden Kapazitäten allerdings sehr deutlich ausgebaut werden. Neben einer anderen Finanzierungsstruktur werden externe Vorgaben wie die angestrebte Weiterbildungsordnung eine entscheidende Rolle spielen.

Abstract

Background

Simulation has been increasingly used in medicine. In 2003 German university departments of anesthesiology were provided with a full-scale patient simulator, designated for use with medical students. Meanwhile simulation courses are also offered to physicians and nurses. Currently, the national model curriculum for residency programs in anesthesiology is being revised, possibly to include mandatory simulation training.

Objectives

To assess the status quo of full-scale simulation training for medical school, residency and continuing medical education in German anesthesiology.

Methods

All 38 German university chairs for anesthesiology as well as five arbitrarily chosen non-university facilities were invited to complete an online questionnaire regarding their centers’ infrastructure and courses held between 2010 and 2012.

Results

The overall return rate was 86 %. In university simulation centers seven non-student staff members, mainly physicians, were involved, adding up to a full-time equivalent of 1.2. All hours of work were paid by 61 % of the centers. The median center size was 100 m2 (range 20–500 m2), equipped with three patient simulators (1–32). Simulators of high or very high fidelity are available at 80 % of the centers. Scripted scenarios were used by 91 %, video debriefing by 69 %. Of the participating university centers, 97 % offered courses for medical students, 81 % for the department’s employees, 43 % for other departments of their hospital, and 61 % for external participants. In 2012 the median center reached 46 % of eligible students (0–100), 39 % of the department’s physicians (8–96) and 16 % of its nurses (0–56) once. For physicians and nurses from these departments that equals one simulation-based training every 2.6 and 6 years, respectively. 31 % made simulation training mandatory for their residents, 29 % for their nurses and 24 % for their attending physicians. The overall rates of staff ever exposed to simulation were 45 % of residents (8–90), and 30 % each of nurses (10–80) and attendings (0–100). Including external courses the average center trained 59 (4–271) professionals overall in 2012. No clear trend could be observed over the three years polled. The results for the non-university centers were comparable.

Conclusions

Important first steps have been taken to implement full-scale simulation in Germany. In addition to programs for medical students courses for physicians and nurses are available today. To reach everyone clinically involved in German anesthesiology on a regular basis the current capacities need to be dramatically increased. The basis for that to happen will be new concepts for funding, possibly supported by external requirements such as the national model curriculum for residency in anesthesiology.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Armbruster W, Kubulus D, Schlechtriemen T et al (2014) Verbesserung der Notarztausbildung durch Simulatortraining: Betrachtung anhand des Modellprojekts „NASimSaar25“. Anaesthesist 63:691–696. doi:10.1007/s00101-014-2353-4

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Berkenstadt H, Ziv A, Gafni N, Sidi A (2006) Incorporating simulation-based objective structured clinical examination into the israeli national board examination in anesthesiology. Anesth Analg 102:853–858. doi:10.1213/01.ane.0000194934.34552.ab

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Beydon L, Dureuil B, Nathan N et al (2010) La simulation en anesthésie réanimation: profil et point de vue des centres français – une enquête du Collège français des anesthésistes réanimateurs. Ann Fr Anesth Reanim 29:782–786. doi:10.1016/j.annfar.2010.08.013

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Breuer G, Ahlers O, Beckers S et al (2015) Nationaler Lernzielkatalog „Anästhesiologie“ mit fachspezifischen Aspekten der Bereiche Intensivmedizin, Notfall- und Schmerzmedizin. Anästhesiol Intensivmed 56:546–558

    Google Scholar 

  5. Breuer G, Müller MP, Koch T (2015) Simulation – ein Muss für jeden Anästhesiologen? Anästhesiol Intensivmed 56:744–747

    Google Scholar 

  6. Bürkle H, Van Aken H (2015) Finanzierung der Weiterbildung. Anästhesiol Intensivmed 56:759–762

    Google Scholar 

  7. Eisold C, Heller AR (2016) Risikomanagement in Anästhesie und Intensivmedizin. Anaesthesist 65:473–488. doi:10.1007/s00101-016-0189-9

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Georg W (2015) Implementierung von systematischen Simulations-Teamtrainings in einem großen Klinikkonzern – HELIOS Kliniken. InSiM 2015, München, 15.-17. Okt 2015. (Keynote InSiM 2015)

    Google Scholar 

  9. Green M, Tariq R, Green P (2016) Improving patient safety through simulation training in anesthesiology: where are we? Anesthesiol Res Pract 2016:1–12. doi:10.1155/2016/4237523

    Article  Google Scholar 

  10. Hoffmann N, Breuer G, Schüttler J et al (2012) Universitäre Lehre der Anästhesiologie: Bestandsaufnahme in Deutschland. Anaesthesist 61:202–214. doi:10.1007/s00101-012-1993-5

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Issleib M, Zöllner C (2014) Simulationsbasiertes Training – Für den Notfall vorbereitet sein in Anästhesie und Notfallmedizin. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 58:67–73. doi:10.1007/s00103-014-2076-3

    Article  Google Scholar 

  12. Keil J, Sandmeyer B, Urban B et al (2015) Testlauf nach Umbau der Kinderintensivstation: Systemcheck durch Simulationstraining. Monatsschr Kinderheilkd 163:575–582. doi:10.1007/s00112-015-3334-7

    Article  Google Scholar 

  13. Kohn LT, Corrigan JM, Donaldson MS (1999) To err is human building a safer health system. Committee on quality of health care in America. Institute of medicine. National Academy Press, Washington

    Google Scholar 

  14. Koppenberg J, Henninger M, Gausmann P, Bucher M (2014) Simulationsbasierte Trainings zur Verbesserung der Patientensicherheit. Notf Rettungsmed 17:373–378. doi:10.1007/s10049-013-1802-y

    Article  Google Scholar 

  15. Lois F, Pospiech A, Van Dyck M et al (2014) Is the „in situ“ simulation for teaching anesthesia residents a lower cost, feasible and satisfying alternative to simulation center? A 24 months prospective observational study in a university hospital. Acta Anaesthesiol Belg 65:61–71

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Lorello GR, Cook DA, Johnson RL, Brydges R (2014) Simulation-based training in anaesthesiology: a systematic review and meta-analysis. Br J Anaesth 112:231–245. doi:10.1093/bja/aet414

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Mönk S, Vollmer J (2013) Blick über den Horizont: Fünf Länder, ein Anliegen. In: Pierre StM, Breuer G (Hrsg) Simulation in der Medizin. Springer, Berlin, Heidelberg, S 337–341

    Chapter  Google Scholar 

  18. Nelissen E, Ersdal H, Mduma E et al (2015) Helping mothers survive bleeding after birth: retention of knowledge, skills, and confidence nine months after obstetric simulation-based training. BMC Pregnancy Childbirth. doi:10.1186/s12884-015-0612-2

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  19. Østergaard D (2004) National medical simulation training program in Denmark. Crit Care Med 32:S58–S60. doi:10.1097/01.CCM.0000110743.55038.94

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Patterson MD, Geis GL, Falcone RA et al (2013) In situ simulation: detection of safety threats and teamwork training in a high risk emergency department. BMJ Qual Saf 22:468–477

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Price JW, Price JR, Pratt DD et al (2010) High-fidelity simulation in anesthesiology training: a survey of Canadian anesthesiology residents’ simulator experience. Can J Anesth 57:134–142. doi:10.1007/s12630-009-9224-5

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Rall M (2013) Mobile „in-situ“-Simulation – „Train where you work“. In: Pierre SM, Breuer G (Hrsg) Simulation in der Medizin. Springer, Berlin Heidelberg, S 193–208

    Chapter  Google Scholar 

  23. Savoldelli GL, Naik VN, Hamstra SJ, Morgan PJ (2005) Barriers to use of simulation-based education. Can J Anesth 52:944–950. doi:10.1007/BF03022056

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Schüttler J (2004) DGAI-Projekt zur Optimierung der studentischen Lehre durch Anästhesie- und Notfallsimulatoren erfolgreich angelaufen. Anästhesiol Intensivmed 45:380–381

    Google Scholar 

  25. Steadman RH, Burden AR, Huang YM et al (2015) Practice improvements based on participation in simulation for the maintenance of certification in anesthesiology program. Anesthesiology 122:1154–1169. doi:10.1097/ALN.0000000000000613

    Article  PubMed  Google Scholar 

  26. Waeschle RM, Bauer M, Schmidt CE (2015) Fehler in der Medizin: Ursachen, Auswirkungen und Maßnahmen zur Verbesserung der Patientensicherheit. Anaesthesist 64:689–704. doi:10.1007/s00101-015-0052-4

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  27. Wang T, Xue J, Xiao W, Wu X (2010) Investigation and analysis of status in simulation education of anesthesiology of China. Zhonghua Yi Xue Za Zhi 90:614–617

    PubMed  Google Scholar 

  28. Weller J, Morris R, Watterson L et al (2006) Effective management of anaesthetic crises: development and evaluation of a college-accredited simulation-based course for anaesthesia education in Australia and New Zealand. Simul Healthc 1:209–214

    Article  PubMed  Google Scholar 

  29. Yang C‑W, Yen Z‑S, McGowan JE et al (2012) A systematic review of retention of adult advanced life support knowledge and skills in healthcare providers. Resuscitation 83:1055–1060. doi:10.1016/j.resuscitation.2012.02.027

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. Ziegler M, Rall M, Braun M et al (2015) Mindestanforderungen der DGSiM für die Durchführung von Simulations-Teamtrainings in der Medizin. http://www.dgsim.de/downloadbereich. Zugegriffen: 22. Jun 2016

    Google Scholar 

  31. Zöllner C, Breuer G (2015) Facharzt Anästhesiologie. Anästhesiol Intensivmed 56:718–721

    Google Scholar 

  32. Anästhesiologische Klinik. Universitätsklinikum Erlangen (2012) Projekt 1‑1-1. http://www.anaesthesie.uk-erlangen.de/fort-und-weiterbildung/simulations-und-trainingszentrum/projekt-1-1-1/. Zugegriffen: 22. Jun 2016

    Google Scholar 

  33. (2013) Gesetz zur Verbesserung der Rechte von Patientinnen und Patienten. Bundesgesetzblatt Jahrgang 2013 Teil I Nr. 9. 277–282.

  34. (2014) Richtlinie des Gemeinsamen Bundesausschusses über die grundsätzlichen Anforderungen an ein einrichtungsinternes Qualitätsmanagement für nach § 108 SGB V zugelassene Krankenhäuser (Qualitätsmanagement-Richtlinie Krankenhäuser – KQM-RL). https://www.g-ba.de/downloads/62-492-865/KQM-RL_2014-01-23.pdf. Zugegriffen: 24. Juni 2016

  35. Österreichische Ärztekammer (2015) Ärzteausbildungsordnung 2015. Anlage 2. http://www.aerztekammer.at/fachaerzte2015#Anl2. Zugegriffen: 22. Jun 2016

    Google Scholar 

  36. FMH. Schweizerisches Institut für ärztliche Weiter- und Fortbildung (2015) Facharzt für Anästhesiologie. http://www.sgar-ssar.ch/fileadmin/user_upload/Dokumente/Weiterbildung/WBP_Rev24092015_d.pdf. Zugegriffen: 23. Jun 2016

    Google Scholar 

  37. HELIOS Kliniken GmbH (2016) Simulationszentrum. http://www.helios-kliniken.de/klinik/hildesheim/karriere/simulationszentrum.html. Zugegriffen: 22. Jun 2016

    Google Scholar 

  38. ACGME (2016) Program Requirements for Graduate Medical Education in Anesthesiology. https://www.acgme.org/Portals/0/PFAssets/ProgramRequirements/040_anesthesiology_2016.pdf. Zugegriffen: 23. Jun 2016

    Google Scholar 

  39. Arbeitsgemeinschaft medizinische Simulationszentren in Berlin & Brandenburg (2016) Notarztsimulation in Berlin & Brandenburg. http://www.nasim.berlin/. Zugegriffen: 22. Jun 2016

    Google Scholar 

  40. The American Board of Anesthesiology (2016) MOCA 2.0 part 4 requirements. http://www.theaba.org/PDFs/MOCA/MOCA-2-0-Part-4-Requirements. Zugegriffen: 20. Jun 2016

    Google Scholar 

Download references

Danksagung

Die Autoren bedanken sich ausdrücklich bei allen teilnehmenden Simulationszentren. Dank auch an Herrn Dr. M. Lazarovici und Herrn B. Hötschl für ihre Unterstützung bei der Konzeption und technischen Realisierung der Online-Umfrage.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to H. Baschnegger.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

H. Baschnegger, O. Meyer, A. Zech, B. Urban, G. Breuer und S. Prückner geben an, dass ihre universitäre Tätigkeit unter anderem die Veranstaltung von Simulationstrainings beinhaltet. M. Rall ist Geschäftsführer der Firma InPASS Dr. med. Marcus Rall Institut für Patientensicherheit & Teamtraining GmbH, die u. a. Simulationstrainings anbietet.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Caption Electronic Supplementary Material

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Baschnegger, H., Meyer, O., Zech, A. et al. Full-Scale-Simulation in der anästhesiologischen Lehre und Weiterbildung in Deutschland. Anaesthesist 66, 11–20 (2017). https://doi.org/10.1007/s00101-016-0251-7

Download citation

  • Received:

  • Revised:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-016-0251-7

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation