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Graft-versus-Host-Disease (GvHD) – ein Update

Teil 2: Prognose und Therapie der GvHD

Graft-versus-Host Disease (GvHD) – an update

Part 2: Prognosis and therapy of GvHD

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Zusammenfassung

Die Graft-versus-Host-Disease (GvHD) stellt nach wie vor eine der Hauptkomplikationen nach allogener Stammzelltransplantation (SCT) dar und ist mitverantwortlich für die Morbidität, Mortalität und Einschränkung der Lebensqualität der Patienten nach SCT. Die wichtigste Primärprophylaxe zur Vermeidung einer GvHD ist die Wahl eines Spenders mit möglichst guter Übereinstimmung von Histokompatibilitätsmerkmalen. Die Basisprophylaxe der akuten GvHD, die bereits vor Transplantation gegeben wird, besteht aus Ciclosporin A, ggf. in Kombination mit Methotrexat. In der Therapie der akuten und chronischen GvHD sind in den letzten Jahren zahlreiche neue Behandlungsverfahren eingeführt worden. Für die Therapie der akuten und chronischen GvHD stellt z. B. die extrakorporale Photopherese (ECP) eine vielversprechende, nebenwirkungsarme Behandlungsmöglichkeit dar. Bei der chronischen GvHD hat der Einsatz von mTOR-Inhibitoren (Sirolimus, Everolimus) anstelle von Calcineurininhibitoren den Vorteil, keine Hauttumoren zu induzieren. Hilfreich für die Therapieentscheidung sind aktuell publizierte Behandlungsempfehlungen für die akute und chronische GvHD. Während die Pathophysiologie, die Stadieneinteilung und die Klinik der GvHD bereits in Teil 1 des Weiterbildungsartikels besprochen wurden, geht Teil 2 nun auf die Prognose, die Prophylaxe und die Therapie der GvHD näher ein.

Abstract

Graft-versus-host disease (GvHD) remains one of the major complications after allogeneic stem cell transplantation (SCT) and is responsible for morbidity, mortality and decrease in quality of life of patients after SCT. The most important preventive approach is the selection of a donor with best possible HLA compatibility between donor and recipient. Basic prophylaxis of acute GvHD begins already prior to transplantation and usually consists of cyclosporine with or without methotrexate. In the past few years, many new therapies have been introduced for the treatment of acute and chronic GvHD. Extracorporeal photopheresis (ECP), for example, represents a promising treatment option for acute and chronic GvHD with very few side effects. For chronic GvHD mTOR inhibitors (sirolimus, everolimus) may replace calcineurin-inhibitors with the advantage of not inducing malignant skin tumors. Guidelines are available ort he management of acute and chronic GvHD. While pathophysiology, classification and skin manifestations of GvHD have been already presented in the first part of this article, this second part covers the prognosis, prevention and treatment of GvHD.

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Literatur

  1. Arai S, Vogelsang GB (2000) Management of graft-versus-host disease. Blood Rev 14:190–204

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Carcagni MR, De Aloe G, D’Ascenzo G et al (2008) Extracorporeal photopheresis in graft-versus-host disease. J Dtsch Dermatol Ges 6:451–457

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Elad S, Or R, Resnick I, Shapira MY (2003) Topical tacrolimus – a novel treatment alternative for cutaneous chronic graft-versus-host disease. Transpl Int 16:665–670

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Ferrara JL, Deeg HJ (1991) Graft-versus-host disease. N Engl J Med 324:667–674

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Filipovich AH, Weisdorf D, Pavletic S et al (2005) National Institutes of Health consensus development project on criteria for clinical trials in chronic graft-versus-host disease: I. Diagnosis and staging working group report. Biol Blood Marrow Transplant 11:945–956

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Gatza E, Rogers CE, Clouthier SG et al (2008) Extracorporeal photopheresis reverses experimental graft-versus-host disease through regulatory T cells. Blood 112:1515–1521

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Grauer O, Wolff D, Bertz H et al (2010) Neurological manifestations of chronic graft-versus-host disease after allogeneic haematopoietic stem cell transplantation: report from the Consensus Conference on Clinical Practice in chronic graft-versus-host disease. Brain 133:2852–2865

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Greinix HT, Knobler RM, Worel N et al (2006) The effect of intensified extracorporeal photochemotherapy on long-term survival in patients with severe acute graft-versus-host disease. Haematologica 91:405–408

    PubMed  Google Scholar 

  9. Greinix HT, Loddenkemper C, Pavletic SZ et al (2010) Diagnosis and staging of chronic graft-versus-host disease in the clinical practice. Biol Blood Marrow Transplant [Epub ahead of print]

  10. Hausermann P, Walter RB, Halter J et al (2008) Cutaneous graft-versus-host disease: a guide for the dermatologist. Dermatology 216:287–304

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Jacobsohn DA, Vogelsang GB (2002) Novel pharmacotherapeutic approaches to prevention and treatment of GVHD. Drugs 62:879–889

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Just U, Knobler R (2009) Extracorporeal photopheresis. Hautarzt 60:337–343; quiz 344

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Leisenring W, Friedman DL, Flowers ME et al (2006) Nonmelanoma skin and mucosal cancers after hematopoietic cell transplantation. J Clin Oncol 24:1119–1126

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Martin PJ, Storer BE, Rowley SD et al (2009) Evaluation of mycophenolate mofetil for initial treatment of chronic graft-versus-host disease. Blood 113:5074–5082

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Rizzo JD, Curtis RE, Socie G et al (2009) Solid cancers after allogeneic hematopoietic cell transplantation. Blood 113:1175–1183

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Shlomchik WD, Lee SJ, Couriel D, Pavletic SZ (2007) Transplantation’s greatest challenges: advances in chronic graft-versus-host disease. Biol Blood Marrow Transplant 13:2–10

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Vargas-Diez E, Garcia-Diez A, Marin A, Fernandez-Herrera J (2005) Life-threatening graft-vs-host disease. Clin Dermatol 23:285–300

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Vogelsang GB (2001) How I treat chronic graft-versus-host disease. Blood 97:1196–1201

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Wolff D, Gerbitz A, Ayuk F et al (2010) Consensus conference on clinical practice in chronic graft-versus-host disease (GVHD): first-line and topical treatment of chronic GVHD. Biol Blood Marrow Transplant 16:1611–1628

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Wolff D, Schleuning M, Harsdorf S von et al (2011) Consensus conference on clinical practice in chronic GVHD: second-line treatment of chronic graft-versus-host disease. Biol Blood Marrow Transplant 17:1–17

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Wolff D, Steiner B, Hildebrandt G et al (2009) Pharmaceutical and cellular strategies in prophylaxis and treatment of graft-versus-host disease. Curr Pharm Des 15:1974–1997

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Wolff D, Bertz H, Greinix H et al (im Review) Klinische Praxis der chronischen GvHD – ein Expertenkonsens aus Deutschland, Österreich und der Schweiz. Dtsch Arztebl

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Travnik, R., Beckers, M., Wolff, D. et al. Graft-versus-Host-Disease (GvHD) – ein Update. Hautarzt 62, 229–239 (2011). https://doi.org/10.1007/s00105-010-2118-1

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00105-010-2118-1

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