Skip to main content
Log in

Neurokognitive Störungen im Alter

Rolle der Pharmakotherapie bei Prävention und Behandlung

Neurocognitive disorders in old age

Role of pharmacotherapy in prevention and treatment

  • Arzneimitteltherapie
  • Published:
Der Internist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Neurokognitive Störungen (Demenz, leichte kognitive Beeinträchtigung, Delir) zählen zu den häufigsten geriatrischen Behandlungs- und Beratungsanlässen. Für die überwiegende Zahl der Demenzen und auch für die leichte kognitive Beeinträchtigung steht keine kausal wirksame Arzneimitteltherapie zur Verfügung. Dies gilt ebenso für das Delir, dessen symptomatische Behandlung mit Psychopharmaka allenfalls mit Zurückhaltung erfolgen sollte. Im Vordergrund steht hier die Ausschaltung der auslösenden Faktoren. Trotz intensiver Forschungsbemühungen blieb die Suche nach krankheitsmodifizierenden Pharmaka zur Therapie der Alzheimer-Demenz bisher erfolglos. Gleichwohl können rationale und evidenzbasierte pharmakologische Interventionen sowohl bei der Prävention als auch bei der Behandlung neurokognitiver Störung eine wichtige Rolle spielen. Neben den begrenzten Möglichkeiten der symptomatischen Therapie mit Antidementiva betrifft dies die konsequente Behandlung medizinischer Risikofaktoren, aber auch die Vermeidung delirogener und dementiver Arzneimittel.

Abstract

Neurocognitive disorders (e.g. dementia, mild cognitive impairment and delirium) belong to the most frequently occurring problems in older patients. For most types of dementia as well as for mild cognitive impairment no causal pharmacotherapy is currently available. This also applies to delirium, which should be primarily treated through the identification and elimination of predisposing factors while cautiously using symptomatic therapy with psychotropic drugs. Despite intensive ongoing research efforts the search for disease-modifying drugs for the treatment of Alzheimer’s dementia has not been successful. In the prevention and treatment of neurocognitive disorders, rational and evidence-based pharmacological interventions can nonetheless play an important role. Besides the limited benefits of symptomatic treatment with currently available anti-dementia drugs, this includes the strict management of medical risk factors as well as the avoidance of drugs with delirogenic and dementing side effects.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Abb. 1

Literatur

  1. American Psychiatric Association (APA) (2013) Diagnostic and statistical manual of mental disorders: Fifth Edition, DSM-5. American Psychiatric Publishing, Washington DC

    Book  Google Scholar 

  2. Ancelin ML, Artero S, Portet F et al (2006) Non-degenerative mild cognitive impairment in elderly people and use of anticholinergic drugs: longitudinal cohort study. BMJ 332:455–459

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  3. Annweiler C (2016) Vitamin D in dementia prevention. Ann N Y Acad Sci 1367:57–63

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Billioti de Gage S, Moride Y, Ducruet T et al (2014) Benzodiazepine use and risk of Alzheimer’s disease: case-control study. BMJ 349:g5205

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  5. Bowden SC (2010) Alcohol-related dementia and Wernicke-Korsakoff syndrome. In: Burn A, O’Brien (Hrsg) Dementia, 4. Aufl. Hodder and Stoughton Ltd., London, S 722–729

    Google Scholar 

  6. DGPPN/DGN S3 Leitlinie Demenzen: https://www.dgppn.de/fileadmin/user_upload/_medien/download/pdf/kurzversion-leitlinien/REV_S3-leiltlinie-demenzen.pdf Zugegriffen:15. Mai 2016

  7. Ghoneim MM, Mewaldt SP (1990) Benzodiazepines and human memory: a review. Anesthesiology 72:926–938

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Gray SL, Anderson ML, Dublin S et al (2015) Cumulative use of strong anticholinergics and incident dementia: a prospective cohort study. JAMA Intern Med 5:401–407

    Article  Google Scholar 

  9. Herrup K (2015) The case for rejecting the amyloid cascade hypothesis. Nat Neurosci 18:794–799

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Howard R, McShane R, Lindesay J et al (2012) Donepezil and memantine for moderate-to-severe Alzheimer’s disease. N Engl J Med 366:893–903

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Deckers K, van Boxtel MP, Schiepers OJ et al (2014) Target risk factors for dementia prevention: a systematic review and Delphi consensus study on the evidence from observational studies. Int J Geriatr Psychiatry 30:234–246

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Karakaya T, Pantel J, Fußer F et al (2014) Demenz und leichte kognitive Beeinträchtigung. In: Pantel J, Schröder J, Bollheimer C (Hrsg) Praxishandbuch Altersmedizin. Geriatrie – Gerontopsychiatrie – Gerontologie. Kohlhammer, Stuttgart, S 299–330

    Google Scholar 

  13. Koppara A, Wolfsgruber S, Kleineidam L et al (2015) The latent dementia phenotype δ is associated with cerebrospinal fluid biomarkers of Alzheimer’s disease and predicts conversion to dementia in subjects with mild cognitive impairment. J Alzheimers Dis 49(2):547–560

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Krause D, Roupas P (2015) Effect of vitamin intake on cognitive decline in older adults: evaluation of the evidence. J Nutr Health Aging 19:745–753

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Mühlberg W, Sieber C et al (2014) Iatrogene Schäden durch Polypharmazie im Alter. In: Pantel J, Schröder J, Bollheimer C (Hrsg) Praxishandbuch Altersmedizin. Geriatrie – Gerontopsychiatrie – Gerontologie. Kohlhammer, Stuttgart, S 245–261

    Google Scholar 

  16. Rouch L, Cestac P, Hanon O et al (2015) Antihypertensive drugs, prevention of cognitive decline and dementia: a systematic review of observational studies, randomized controlled trials and meta-analyses, with discussion of potential mechanisms. CNS Drugs 29:113–130

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Schröder J, Pantel J (2011) Die leichte kognitive Beeinträchtigung. Klinik, Diagnostik, Therapie und Prävention im Vorfeld der Alzheimer-Demenz. Schattauer, Stuttgart

    Google Scholar 

  18. Schröder J, Pantel J (2016) Neuroimaging of hippocampal atrophy in early recognition of Alzheimer’s disease – a critical appraisal after two decades of research. Psychiatry Res 247:71–78

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Singler K, Gurlit S et al (2014) Delir (akute Verwirrtheit). In: Pantel J, Schröder J, Bollheimer C (Hrsg) Praxishandbuch Altersmedizin. Geriatrie – Gerontopsychiatrie – Gerontologie. Kohlhammer, Stuttgart, S 275–298

    Google Scholar 

  20. Stranks EK, Crowe SF (2014) The acute cognitive effects of zopiclone, zolpidem, zalepon, and eszopiclone: a systematic review and meta-analysis. J Clin Exp Neuropsychol 36:691–700

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Wehling M (2016) How to use the FORTA (“Fit fOR The Aged”) list to improve pharmacotherapy in the elderly. Drug Res 66:57–62

    CAS  Google Scholar 

  22. Wehling M, Burkhardt H (2013) Arzneitherapie für Ältere, 3. Aufl. Springer, Heidelberg

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to J. Pantel.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

J. Pantel gibt an, in den letzten drei Jahren Beraterhonorare von den Firmen Vitaphone und Dr. Hillmar Schwabe sowie von der Kassenärztlichen Bundesvereinigung (KBV) erhalten zu haben.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Additional information

Redaktion

M. Wehling, Mannheim

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Pantel, J. Neurokognitive Störungen im Alter. Internist 57, 1029–1036 (2016). https://doi.org/10.1007/s00108-016-0097-8

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00108-016-0097-8

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation