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Erschienen in: Der Internist 11/2016

18.10.2016 | Gastroösophageale Refluxkrankheit | CME

Barrett-Ösophagus

verfasst von: Prof. Dr. med. J. Labenz

Erschienen in: Die Innere Medizin | Ausgabe 11/2016

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Zusammenfassung

Unter einem Barrett-Ösophagus versteht man eine endoskopisch sichtbare Zylinderepithelmetaplasie der Speiseröhre mit histologischem Nachweis einer spezialisierten intestinalen Metaplasie. Endoskopisch werden die zirkumferenzielle und longitudinale Ausdehnung mit der Prag-Klassifikation beschrieben. Der Barrett-Ösophagus ist zumeist Folge einer gastroösophagealen Refluxkrankheit. Das Risiko eines Ösophagusadenokarzinoms ist erhöht, das absolute Risiko mit 0,10–0,15 % pro Jahr aber gering. Leitliniengemäß sollten das Barrett-Ösophagus-Screening und die endoskopisch-bioptische Überwachung auf Risikogruppen beschränkt bleiben. Bei Nachweis einer intraepithelialen Neoplasie (IEN) ist eine endoskopische Therapie angezeigt, wobei bei niedriggradiger IEN vorab eine Zweitbeurteilung durch einen spezialisierten Pathologen erfolgen muss. Der Effekt von Protonenpumpeninhibitoren auf die Progression zum Karzinom wird kontrovers diskutiert, eine präventive Antirefluxoperation ist nicht indiziert.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Labenz J, Koop H, Tannapfel A et al (2015) The epidemiology, diagnosis and treatment of Barrett carcinoma. Dtsch Arztebl Int 112:224–234PubMedPubMedCentral Labenz J, Koop H, Tannapfel A et al (2015) The epidemiology, diagnosis and treatment of Barrett carcinoma. Dtsch Arztebl Int 112:224–234PubMedPubMedCentral
2.
Zurück zum Zitat Labenz J, Labenz C (2016) Prävalenz und natürlicher Verlauf der gastroösophagealen Refluxkrankheit. Gastroenterologe 11:102–109CrossRef Labenz J, Labenz C (2016) Prävalenz und natürlicher Verlauf der gastroösophagealen Refluxkrankheit. Gastroenterologe 11:102–109CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Vakil N, van Zanten SV, Kahrilas P et al (2006) The Montreal definition and classification of gastroesophageal reflux disease: a global evidence-based consensus. Am J Gastroenterol 101:1900–1920CrossRefPubMed Vakil N, van Zanten SV, Kahrilas P et al (2006) The Montreal definition and classification of gastroesophageal reflux disease: a global evidence-based consensus. Am J Gastroenterol 101:1900–1920CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Koop H, Fuchs KH, Labenz J et al (2014) S2k Leitlinie: Gastroösophageale Refluxkrankheit. Z Gastroenterol 52:1299–1346CrossRefPubMed Koop H, Fuchs KH, Labenz J et al (2014) S2k Leitlinie: Gastroösophageale Refluxkrankheit. Z Gastroenterol 52:1299–1346CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Shaheen NJ, Falk GW, Iyer PG, Gerson L (2016) ACG clinical guideline: diagnosis and management of Barrett’s esophagus. Am J Gastroenterol 111:30–50CrossRefPubMed Shaheen NJ, Falk GW, Iyer PG, Gerson L (2016) ACG clinical guideline: diagnosis and management of Barrett’s esophagus. Am J Gastroenterol 111:30–50CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Ronkainen J, Aro P, Storskrubb T et al (2005) Prevalence of Barrett’s esophagus in the general population: an endoscopic study. Gastroenterology 129:1825–1831CrossRefPubMed Ronkainen J, Aro P, Storskrubb T et al (2005) Prevalence of Barrett’s esophagus in the general population: an endoscopic study. Gastroenterology 129:1825–1831CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Pohl H, Pech O, Arash H et al (2016) Length of Barrett’s oesophagus and cancer risk: implications from a large sample of patients with early oesophageal adenocarcinoma. Gut 65:196–201CrossRefPubMed Pohl H, Pech O, Arash H et al (2016) Length of Barrett’s oesophagus and cancer risk: implications from a large sample of patients with early oesophageal adenocarcinoma. Gut 65:196–201CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Masclee GMC, Coloma PM, de Wilde M et al (2014) The incidence of Barrett’s oesophagus and oesophageal adenocarcinoma in the United Kingdom and the Netherlands is levelling off. Aliment Pharmacol Ther 39:1321–1330CrossRefPubMed Masclee GMC, Coloma PM, de Wilde M et al (2014) The incidence of Barrett’s oesophagus and oesophageal adenocarcinoma in the United Kingdom and the Netherlands is levelling off. Aliment Pharmacol Ther 39:1321–1330CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Chak A, Faulx A, Eng C et al (2006) Gastroesophageal reflux symptoms in patients with adenocarcinoma of the esophagus or cardia. Cancer 107:2160–2166CrossRefPubMed Chak A, Faulx A, Eng C et al (2006) Gastroesophageal reflux symptoms in patients with adenocarcinoma of the esophagus or cardia. Cancer 107:2160–2166CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Jankowski JA, Satsangi J (2013) Barrett’s esophagus: evolutionary insights from genomics. Gastroenterology 144:667–669CrossRefPubMed Jankowski JA, Satsangi J (2013) Barrett’s esophagus: evolutionary insights from genomics. Gastroenterology 144:667–669CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Russo A, Bronte G, Cabibi D et al (2013) The molecular changes driving the carcinogenesis in Barrett’s esophagus: which came first, the chicken or the egg? Crit Rev Oncol Hematol 86:278–289CrossRefPubMed Russo A, Bronte G, Cabibi D et al (2013) The molecular changes driving the carcinogenesis in Barrett’s esophagus: which came first, the chicken or the egg? Crit Rev Oncol Hematol 86:278–289CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Runge TM, Abrams JA, Shaheen NJ (2015) Epidemiology of Barrett’s esophagus and esophageal adenocarcinoma. Gastroenterol Clin North Am 44:203–231CrossRefPubMedPubMedCentral Runge TM, Abrams JA, Shaheen NJ (2015) Epidemiology of Barrett’s esophagus and esophageal adenocarcinoma. Gastroenterol Clin North Am 44:203–231CrossRefPubMedPubMedCentral
14.
Zurück zum Zitat Lender N, Talley NJ, Enck P et al (2014) Review article: associations between Helicobacter pylori and obesity – an ecological study. Aliment Pharmacol 40:24–31CrossRef Lender N, Talley NJ, Enck P et al (2014) Review article: associations between Helicobacter pylori and obesity – an ecological study. Aliment Pharmacol 40:24–31CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Fischbach W, Malfertheiner P, Lynen Jansen P et al (2016) S2k-Leitlinie Helicobacter pylori und gastroduodenale Ulkuskrankheit. Z Gastroenterol 54:327–363CrossRefPubMed Fischbach W, Malfertheiner P, Lynen Jansen P et al (2016) S2k-Leitlinie Helicobacter pylori und gastroduodenale Ulkuskrankheit. Z Gastroenterol 54:327–363CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Sharma P, Dent J, Armstrong D et al (2006) The development and validation of an endoscopic grading system for Barrett’s esophagus: the Prague C & M criteria. Gastroenterology 131:1392–1399CrossRefPubMed Sharma P, Dent J, Armstrong D et al (2006) The development and validation of an endoscopic grading system for Barrett’s esophagus: the Prague C & M criteria. Gastroenterology 131:1392–1399CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Curvers WL, ten Kate FJ, Krishnadath KK et al (2010) Low-grade dysplasia in Barrett’s esophagus: overdiagnosed and underestimated. Am J Gastroenterol 105:1523–1530CrossRefPubMed Curvers WL, ten Kate FJ, Krishnadath KK et al (2010) Low-grade dysplasia in Barrett’s esophagus: overdiagnosed and underestimated. Am J Gastroenterol 105:1523–1530CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Kastelein F, van Olphen SH, Steyerberg EW et al (2016) Impact of surveillance for Barrett’s oesophagus on tumour stage and survival of patients with neoplastic progression. Gut 65:548–554CrossRefPubMed Kastelein F, van Olphen SH, Steyerberg EW et al (2016) Impact of surveillance for Barrett’s oesophagus on tumour stage and survival of patients with neoplastic progression. Gut 65:548–554CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Bhat SK, McManus DT, Coleman HG et al (2015) Oesophageal adenocarcinoma and prior diagnosis of Barrett’s oesophagus: a population based study. Gut 64:20–25CrossRefPubMed Bhat SK, McManus DT, Coleman HG et al (2015) Oesophageal adenocarcinoma and prior diagnosis of Barrett’s oesophagus: a population based study. Gut 64:20–25CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Hvid-Jensen F, Pedersen L, Drewes AM et al (2011) Incidence of adenocarcinoma among patients with Barrett’s esophagus. N Engl J Med 365:1375–1383CrossRefPubMed Hvid-Jensen F, Pedersen L, Drewes AM et al (2011) Incidence of adenocarcinoma among patients with Barrett’s esophagus. N Engl J Med 365:1375–1383CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Visrodia K, Singh S, Krishnamoorthi R et al (2016) Magnitude of missed esophageal adenocarcinoma after Barrett’s esophagus diagnosis: a systematic review and metaanalysis. Gastroenterology 150:599–607CrossRefPubMed Visrodia K, Singh S, Krishnamoorthi R et al (2016) Magnitude of missed esophageal adenocarcinoma after Barrett’s esophagus diagnosis: a systematic review and metaanalysis. Gastroenterology 150:599–607CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Boerwinkel DF, Swager A, Curvers WL, Bergman JJ (2014) The clinical consequences of advanced imaging techniques in Barrett’s esophagus. Gastroenterology 146:622–629CrossRefPubMed Boerwinkel DF, Swager A, Curvers WL, Bergman JJ (2014) The clinical consequences of advanced imaging techniques in Barrett’s esophagus. Gastroenterology 146:622–629CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Timmer MR, Martinez P, Lau CT et al (2015) Derivation of genetic biomarkers for cancer risk stratification in Barrett’s oesophagus: a prospective cohort study. Gut 65. doi:10.1136/gutjnl-2015-309642 Timmer MR, Martinez P, Lau CT et al (2015) Derivation of genetic biomarkers for cancer risk stratification in Barrett’s oesophagus: a prospective cohort study. Gut 65. doi:10.​1136/​gutjnl-2015-309642
24.
Zurück zum Zitat Kastelein F, Spaander MC, Steyerberg EW et al (2013) Proton pump inhibitors reduce the risk of neoplastic progression in patients with Barrett’s esophagus. Clin Gastroenterol Hepatol 11:382–388CrossRefPubMed Kastelein F, Spaander MC, Steyerberg EW et al (2013) Proton pump inhibitors reduce the risk of neoplastic progression in patients with Barrett’s esophagus. Clin Gastroenterol Hepatol 11:382–388CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Abu-Sneineh A, Tam W, Schoeman M et al (2010) The effects of high-dose esomeprazole on gastric and oesophageal acid exposure and molecular markers in Barrett’s oesophagus. Aliment Pharmacol Ther 32:1023–1030CrossRefPubMed Abu-Sneineh A, Tam W, Schoeman M et al (2010) The effects of high-dose esomeprazole on gastric and oesophageal acid exposure and molecular markers in Barrett’s oesophagus. Aliment Pharmacol Ther 32:1023–1030CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Nguyen DM, Richardson P, El-Serag HB (2010) Medications (NSAIDs, statins, proton pump inhibitors) and the risk of esophageal adenocarcinoma in patients with Barrett’s esophagus. Gastroenterology 138:2260–2266CrossRefPubMedPubMedCentral Nguyen DM, Richardson P, El-Serag HB (2010) Medications (NSAIDs, statins, proton pump inhibitors) and the risk of esophageal adenocarcinoma in patients with Barrett’s esophagus. Gastroenterology 138:2260–2266CrossRefPubMedPubMedCentral
27.
Zurück zum Zitat Anders M, Lucks Y, El-Masry MA et al (2014) Subsquamous extension of intestinal metaplasia is detected in 98 % of cases of neoplastic Barrett’s esophagus. Clin Gastroenterol 12:405–410CrossRef Anders M, Lucks Y, El-Masry MA et al (2014) Subsquamous extension of intestinal metaplasia is detected in 98 % of cases of neoplastic Barrett’s esophagus. Clin Gastroenterol 12:405–410CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Qumseya BJ, Wani S, Desai M et al (2016) Adverse events after radiofrequency ablation in patients with Barrett’s esophagus: a systematic review and meta-analysis. Clin Gastroenterol Hepatol 14:1086–1095CrossRefPubMed Qumseya BJ, Wani S, Desai M et al (2016) Adverse events after radiofrequency ablation in patients with Barrett’s esophagus: a systematic review and meta-analysis. Clin Gastroenterol Hepatol 14:1086–1095CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Phoa KN, van Vilsteren FG, Weusten BL et al (2014) Radiofrequency ablation vs endoscopic surveillance for patients with Barrett esophagus and low-grade dysplasia: a randomized clinical trial. JAMA 26:1209–1217CrossRef Phoa KN, van Vilsteren FG, Weusten BL et al (2014) Radiofrequency ablation vs endoscopic surveillance for patients with Barrett esophagus and low-grade dysplasia: a randomized clinical trial. JAMA 26:1209–1217CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Pech O, May A, Manner H et al (2014) Long-term efficacy and safety of endoscopic resection for patients with mucosal adenocarcinoma of the esophagus. Gastroenterology 146:652–660CrossRefPubMed Pech O, May A, Manner H et al (2014) Long-term efficacy and safety of endoscopic resection for patients with mucosal adenocarcinoma of the esophagus. Gastroenterology 146:652–660CrossRefPubMed
31.
Zurück zum Zitat Manner H, Rabenstein T, Pech O et al (2014) Ablation of residual Barrett’s epithelium after endoscopic resection: a randomized long-term follow-up study of argon plasma coagulation vs. surveillance (APE study). Endoscopy 46:6–12PubMed Manner H, Rabenstein T, Pech O et al (2014) Ablation of residual Barrett’s epithelium after endoscopic resection: a randomized long-term follow-up study of argon plasma coagulation vs. surveillance (APE study). Endoscopy 46:6–12PubMed
32.
Zurück zum Zitat Phoa KN, Pouw RE, Bisschops R et al (2016) Multimodality endoscopic eradication for neoplastic Barrett oesophagus: results of an European multicentre study (EURO-II). Gut 65:555–562CrossRefPubMed Phoa KN, Pouw RE, Bisschops R et al (2016) Multimodality endoscopic eradication for neoplastic Barrett oesophagus: results of an European multicentre study (EURO-II). Gut 65:555–562CrossRefPubMed
33.
Zurück zum Zitat Malfertheiner P, Nocon M, Vieth M et al (2012) Evolution of gastro-oesophageal reflux disease over 5 years under routine medical care – the ProGERD study. Aliment Pharmacol Ther 35:154–164CrossRefPubMed Malfertheiner P, Nocon M, Vieth M et al (2012) Evolution of gastro-oesophageal reflux disease over 5 years under routine medical care – the ProGERD study. Aliment Pharmacol Ther 35:154–164CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Barrett-Ösophagus
verfasst von
Prof. Dr. med. J. Labenz
Publikationsdatum
18.10.2016
Verlag
Springer Medizin
Erschienen in
Die Innere Medizin / Ausgabe 11/2016
Print ISSN: 2731-7080
Elektronische ISSN: 2731-7099
DOI
https://doi.org/10.1007/s00108-016-0152-5

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