Skip to main content
Log in

„Male depression“ in einer Bevölkerungsstichprobe junger Männer

Risiko und Symptome

Male depression in a population sample of young males

Risk and symptom profiles

  • Originalien
  • Published:
Der Nervenarzt Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Das Konzept der „male depression“ geht im Wesentlichen davon aus, dass die klassischen depressiven Symptome bei Männern durch ausagierende Stresssymptome kompensiert bzw. überdeckt werden, die nicht als Depressionssymptome gelten und daher nicht in der üblichen Depressionsdiagnostik berücksichtigt werden. An einer Bevölkerungsstichprobe von jungen Männern (n=1004) wurden deren allgemeines Wohlbefinden und das Risiko einer Male depression anhand der WHO-5 Well-Being Scale und der Gotland Scale for Male Depression untersucht; hierbei stand die Symptomanalyse in Abhängigkeit vom Depressionsrisiko im Vordergrund. Die zu prüfenden Hypothesen betrafen die Maskierung depressiver Symptome, die Dimensionalität der Gotland Scale, die Differenzierung von Symptom-Clustern und die Bedeutung einzelner Symptome für das Depressionsrisiko. Die Ergebnisse dokumentieren ein relativ reduziertes Wohlbefinden der 18-jährigen Männer mit einem Risiko für Male depression von 22%. Es fanden sich keine Hinweise auf eine Maskierung der depressiven Symptome und auf einen latenten Depressions- sowie Stressfaktor. Anhand einer Cluster-Zentren-Analyse konnten jedoch ein „Depressions-Cluster“ und ein „Stress-Cluster“ ermittelt werden; damit ergeben sich Hinweise auf die Relevanz der „männlichen“ Symptome für die Entwicklung einer Depression. Je höher das Depressionsrisiko, desto ausgeprägter sind die Stresssymptome. Welche Bedeutung den Befunden vor dem Hintergrund limitierender Faktoren, bisheriger Evidenzen und offener Fragen zukommt, wird abschließend diskutiert.

Summary

The concept of male depression basically assumes that the well-known depressive symptoms in males are compensated for or masked by external behavioral patterns, which are atypical for depression and therefore not included in conventional depression inventories. In a community sample of young males (n=1,004) the general well-being and risk of male depression were investigated using the WHO-5 Well-Being Scale and the Gotland Scale for Male Depression. The main questions focused on the analysis of symptoms dependent on the risk of male depression. Hypotheses were related to depressive symptoms being masked by distress symptoms, to the dimensionality of the Gotland Scale, to different symptom clusters and to the contribution of isolated symptoms to the risk of depression. The results demonstrated a reduced well-being and a risk of male depression in 22% of the respondents. The data gave no evidence to support the hypothesis that depressive symptoms are masked by distress symptoms or for latent depression and stress components. However, a „depression cluster” and a „distress cluster“ could be differentiated by cluster analyses giving indications of the clinical relevance of the male distress symptoms for the development of depression. The more severe these are, the higher is the risk of male depression. Finally, the results are discussed in the face of the limitations of the study, the previous evidence and open questions.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Angst J, Gamma A, Gastpar M et al. (2002) Gender differences in depression. Epidemiological findings from European DEPRES I and II studies. Eur Arch Psychiatry Clin Neurosci 252: 201–209

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Bech P (1998) Quality of life in the psychiatric patient. Mosby-Wolfe, London

  3. Bech P (2001) Male depression: stress and aggression as pathways to major depression. In: Dawson A, Tylee A (eds) Depression – Social and economic timebomb. British Medical Journal Books, London, pp 63–66

  4. Bech P, Olsen RL, Kjoller M, Rasmussen NK (2003) Measuring well-being rather than the absence of distress-symptoms: a comparison of th SF-36 Mental Health subscale and the WHO-Five Well-Being scale. Int J Methods Psychiatr Res 12: 85–91

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Christensen KS, Bech P, Fink P (2007) Measuring mental health outcomes in primary care. (in press)

  6. Conen D, Kuster M (1988) Geschlechts- und symptomspezifisches Verhalten junger Assistenzärzte. Sozial Praventivmed 3: 167–172

    Article  Google Scholar 

  7. Eckersley R, Dear K (2002) Cultural correlates of youth suicide. Social Sci Med 55: 1892–1904

    Google Scholar 

  8. Fava M, Nolan S, Kradin R, Rosenbaum J (1995) Gender differences in hostility among depressed and medical outpatients. J Nerv Ment Dis 183: 10–14

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Gallacher F, Klieger DM (1995) Sex role orientation and fear. J Psychol 129: 41–49

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Glick P, Lameiras M, Fiske ST et al. (2004) Bad but bold: ambivalent attitudes toward men predict gender inequality in 16 nations. J Pers Soc Psychol 86: 713–728

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Henkel V, Mergl R, Kohnen R et al. (2004) Use of brief depression screening tools in primary care: consideration of heterogeneity in performance in different patient groups. Gen Hosp Psychiatry 26: 190–198

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Heun R, Burkart M, Maier W, Bech P (1999) Internal and external validity of the WHO Well-Being scale in the elderly general population. Acta Psychiatr Scand 99: 171–178

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Hurrelmann K (1990) Familienstress, Schulstress, Freizeitstress. Gesundheitsförderung für Kinder und Jugendliche. Beltz, Weinheim

  14. Jorm AF (1987) Sex differences in neuroticism: a quantitative synthesis of published research. Aust NZ J Psychiatry 21: 501–506

    Article  CAS  Google Scholar 

  15. Kämmerer A (2001) Weibliches Geschlecht und psychische Störungen – Epidemiologische, diagnostische und ätiologische Überlegungen. In: Franke A, Kämmerer A (Hrsg) Klinische Psychologie der Frau. Ein Lehrbuch. Hogrefe, Göttingen, S 51–88

  16. Katz M, Wetzler S, Cloitre M et al. (1993) Expressive characteristics of anxiety in depressed men and women. J Affect Disord 28: 267–277

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Kessler RC, Walters EE (1998) Epidemiology of DSM-III-R major depression and minor depression among adolescents and young adults in the National Comorbidity Survey. Depress Anxiety 7: 3–14

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Kessler RC, McGonagle KA, Swartz M et al. (1993) Sex and depression in the National Comorbidity Survey I: lifetime prevalence, chronicity and recurrence. J Affect Disord 29: 85–96

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Kiecolt-Glaser JK, Newton TL (2001) Marriage and health: his and hers. Psychol Bull 127: 472–503

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Kolip P, Glaeske G (2002) Die Medikalisierung weiblicher Biographien im mittleren Alter. Schweiz Arztez 83: 479–482

    Google Scholar 

  21. Lefebvre J, Lesage A, Cyr M, Toupin J (1998) Factors related to utilization of services for mental health reasons in Montreal, Canada. Soc Psychiatry Epidemiol 33: 291–298

    Article  CAS  Google Scholar 

  22. Meuser M (1998) Geschlecht und Männlichkeit. Soziologische Theorie und kulturelle Deutungsmuster. Leske & Budrich, Opladen

  23. Mirowsky J, Ross CE (1995) Sex differences in distress: real or artifact? Am Sociol Rev 60: 449–468

    Article  Google Scholar 

  24. Möller-Leimkühler AM (2004) Is there evidence for a male depressive syndrome in patients with major depression? J Affect Disord 80: 87–93

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Möller-Leimkühler AM, Yücel M (2007) Well-being, risk of male depression and gender-role orientation in male and female university students. (in preparation)

  26. Möller-Leimkühler AM, Heller J, Paulus N-C (2006) Subjective well-being and „male depression“. J Affect Disord (in press)

  27. Möller-Leimkühler AM, Heller J, Paulus N-C (2007) Geschlechtsrollenorientierung, Risiko einer Male Depression und Hilfesuchverhalten bei jungen Männern. Psychiatrische Praxis (in press)

  28. National Institute of Mental Health (NIMH) Suicide facts. http://www.nimh.gov/research/suifact.htm, Dezember 1999

  29. Pollack W (1998) Mourning, melancholia, and masculinity: recognizing and treating depression in men. In: Pollack W, Levant R (eds) A new psychotherapy for men. Wiley, New York, pp 147–166

  30. Rihmer Z (2004) Is „male depressive syndrome“ bipolar rather than unipolar? J Bipolar Disord Rev Comment 3: 19

    Google Scholar 

  31. Rochlen AB, Whilde MR, Hoyer WD (2005) The real men. Real depression campaign: overview, theoretical implications, and research considerations. Psychol Men Masculin 6: 186–194

    Article  Google Scholar 

  32. Rutz W (1999) Improvement of care for people suffering from depression: the need for comprehensive education. Int Clin Psychopharmacol 14: 27–33

    Article  Google Scholar 

  33. Rutz W, Knorring L von, Pihlgren H et al. (1995) Prevention of male suicides: lessons from Gotland Study. Lancet 345: 524

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  34. Shields SA, Mallory ME, Simon A (1989) The body awareness questionnaire: reliability and validity. J Pers Assess 53: 802–815

    Article  Google Scholar 

  35. Syme SL (1989) Control and health. A personal perspective. In: Steptoe A, Appels A (eds) Stress, personal control and health. Wiley, New York

  36. Verbrugge LM (1989) The twain meet: empirical explanations of sex differences in health and mortality. J Health Social Behav 30: 282–304

    Article  CAS  Google Scholar 

  37. Walinder J, Rutz W (2001) Male depression and suicide. Int Clin Psychopharmacol 16 [Suppl 2]: 21–24

  38. Weissman MM, Bland R, Joyce PR et al. (1993) Sex differences in rates of depression: cross national perspectives. J Affect Disord 29: 77–84

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  39. Winkler D, Pjrek E, Heiden A et al. (2004) Gender differences in the psychopathology of depressed inpatients. Eur Arch Psychiatry Clin Neurosci 254: 209–214

    PubMed  Google Scholar 

  40. Winkler D, Pjrek E, Kasper S (2005) Anger attacks in depression – Evidence for a male depressive syndrome. Psychother Psychosom 74: 303–307

    Article  PubMed  Google Scholar 

  41. Winokur G (1972) Depression spectrum disease: description and family study. Compr Psychiatry 13: 3–8

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  42. Wittchen H-U, Schuster P, Pfister H et al. (1999) Depressionen in der Allgemeinbevölkerung – Schlecht erkannt und selten behandelt. Nervenheilkunde 18: 202–209

    Google Scholar 

  43. Zierau F, Bille A, Rutz W, Bech P (2002) The Gotland Male Depression scale: a validity study in patients with alcohol use disorders. Nord J Psychiatry 56: 265–271

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Es besteht kein Interessenkonflikt. Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung der Inhalte produktneutral.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to A.M. Möller-Leimkühler.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Möller-Leimkühler, A., Paulus, NC. & Heller, J. „Male depression“ in einer Bevölkerungsstichprobe junger Männer. Nervenarzt 78, 641–650 (2007). https://doi.org/10.1007/s00115-006-2173-0

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00115-006-2173-0

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation