Skip to main content
Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery 5/2012

01.10.2012 | Innovative Techniques

A New Technique Involving a Spherical Stainless Steel Device to Optimize Positioning of the Umbilicus

verfasst von: Arian Mowlavi, Peter M. Huynh, Douglas C. Huynh, Bradon J. Wilhelmi

Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery | Ausgabe 5/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Creating an aesthetically pleasing umbilicus may be challenging due to various factors that involve the patient limitations and suboptimal techniques available to the surgeon. Although many techniques aim to locate the umbilicus after abdominoplasty, none are ideal. The authors use a new technique involving a stainless steel spherical device for definite location of the new neo-umbilicus site.

Methods

Abdominoplasty with full muscle plication and umbilicoplasty was performed to test the effectiveness of this new technique that involves a stainless steel marble called the Umbilicator. It has a diameter of 1.5 cm and three 2-mm holes drilled 120° apart in an equilateral triangle. The Umbilicator is secured to the inferior and superior dermis of the umbilical stalk to help identify the future location of the umbilicus on the abdominal skin. Once the marble is secured, the superior abdominal flap is redraped and trimmed, the suture is repaired, and the location of the umbilicus is determined by feeling for the smooth spherical surface bump with gentle downward pressure on the overlying abdominal skin located within the proximity of the umbilicus.

Results

The result of this technique produced a definitive means of identifying and delivering the umbilical stalk during abdominoplasty. This technique has been performed in 23 consecutive abdominoplasty procedures with no difficulties locating the umbilical stalk and no infections resulting from the procedure.

Conclusions

Accurate identification of the umbilicus provides the ability to create an aesthetically pleasing neo-umbilicus, thus optimizing abdominoplasty results.

Level of Evidence IV

This journal requires that authors assign a level of evidence to each article. For a full description of these Evidence-Based Medicine ratings, please refer to the Table of Contents or the online Instructions to Authors www.​springer.​com/​00266.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Craig SB, Faller MS, Puckett CL (2008) In search of the ideal female umbilicus. Plast Reconstr Surg 121:356e–357eCrossRef Craig SB, Faller MS, Puckett CL (2008) In search of the ideal female umbilicus. Plast Reconstr Surg 121:356e–357eCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Dubou R, Ousterhout DK (1978) Placement of the umbilicus in an abdominoplasty. Plast Reconstr Surg 61:291–293PubMedCrossRef Dubou R, Ousterhout DK (1978) Placement of the umbilicus in an abdominoplasty. Plast Reconstr Surg 61:291–293PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Delerm A (1982) Refinements in abdominoplasty with emphasis on reimplantation of the umbilicus. Plast Reconstr Surg 70:632–637PubMedCrossRef Delerm A (1982) Refinements in abdominoplasty with emphasis on reimplantation of the umbilicus. Plast Reconstr Surg 70:632–637PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Shoukas J, Christopoulos N, Kouris G, Polley J (2009) Umbilical quest: a new technique for accurately identifying the new position of the umbilicus in abdominoplasty using a lockwood marker. Plast Reconstr Surg J 123:120e–121eCrossRef Shoukas J, Christopoulos N, Kouris G, Polley J (2009) Umbilical quest: a new technique for accurately identifying the new position of the umbilicus in abdominoplasty using a lockwood marker. Plast Reconstr Surg J 123:120e–121eCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Al-shaham A (2009) Neoumbilicoplasty is a useful adjuvant procedure in abdominoplasty. Can J Plast Surg 17:e20–e23PubMed Al-shaham A (2009) Neoumbilicoplasty is a useful adjuvant procedure in abdominoplasty. Can J Plast Surg 17:e20–e23PubMed
6.
Zurück zum Zitat Choudhary S, Taams KO (1998) Umbilicoscuplture: a concept revisited. Br J Plast Surg 51:538–541PubMedCrossRef Choudhary S, Taams KO (1998) Umbilicoscuplture: a concept revisited. Br J Plast Surg 51:538–541PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Bartsich SA, Schwartz MH (2003) Purse-string method for immediate umbilical reconstruction. Plast Reconstr Surg J 112:1652–1655CrossRef Bartsich SA, Schwartz MH (2003) Purse-string method for immediate umbilical reconstruction. Plast Reconstr Surg J 112:1652–1655CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Abhyankar SV, Rajguru AG, Patil PA (2006) Anatomical localization of the umbilicus: an Indian study. Plast Reconstr Surg 117:1153PubMedCrossRef Abhyankar SV, Rajguru AG, Patil PA (2006) Anatomical localization of the umbilicus: an Indian study. Plast Reconstr Surg 117:1153PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Grant B (1965) Grant’s method of anatomy. Williams & Wilkins, Baltimore, MD Grant B (1965) Grant’s method of anatomy. Williams & Wilkins, Baltimore, MD
10.
Zurück zum Zitat Dick ET (1970) Umbilicoplasty as a treatment for persistent umbilical infection. Aust N Z J Surg 39:380PubMedCrossRef Dick ET (1970) Umbilicoplasty as a treatment for persistent umbilical infection. Aust N Z J Surg 39:380PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
A New Technique Involving a Spherical Stainless Steel Device to Optimize Positioning of the Umbilicus
verfasst von
Arian Mowlavi
Peter M. Huynh
Douglas C. Huynh
Bradon J. Wilhelmi
Publikationsdatum
01.10.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Aesthetic Plastic Surgery / Ausgabe 5/2012
Print ISSN: 0364-216X
Elektronische ISSN: 1432-5241
DOI
https://doi.org/10.1007/s00266-012-9924-z

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2012

Aesthetic Plastic Surgery 5/2012 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.