Skip to main content
Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery 3/2017

10.03.2017 | Review

Anatomy and Aesthetics of the Labia Minora: The Ideal Vulva?

verfasst von: C. Clerico, A. Lari, A. Mojallal, F. Boucher

Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery | Ausgabe 3/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Female genital cosmetic surgery is becoming more and more widespread both in the field of plastic and gynaecological surgery. The increased demand for vulvar surgery is spurred by the belief that the vulva is abnormal in appearance. What is normal in terms of labial anatomy? Labia minora enlargement or hypertrophy remains a clinical diagnosis which is poorly defined as it could be considered a variation of the normal anatomy. Enlarged labia minora can cause functional, aesthetic and psychosocial problems. In reality, given the wide variety of vulvar morphology among people, it is a very subjective issue to define the “normal” vulva. The spread of nudity in the general media plays a major role in creating an artificial image and standards with regard to the ideal form. Physicians should be aware that the patient’s self-perception of the normal or ideal vulva is highly influenced by the arguably distorted image related to our socio-psychological environment, as presented to us by the general media and internet. As physicians, we have to educate our patients on the variation of vulvar anatomy and the potential risks of these surgeries.
Level of Evidence V This journal requires that authors assign a level of evidence to each article. For a full description of these evidence-based medicine ratings, please refer to Table of Contents or the online Instructions to Authors www.​springer.​com/​00266.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Lloyd J, Crouch NS, Minto CL, Liao LSM, Creighton SM (2005) Female genital appearance: “normality” unfolds. BJOG Int J Obstet Gynaecol 112:643–646CrossRef Lloyd J, Crouch NS, Minto CL, Liao LSM, Creighton SM (2005) Female genital appearance: “normality” unfolds. BJOG Int J Obstet Gynaecol 112:643–646CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Drake RL, Vogl W, Mitchell AWM (2006) Gray’s anatomie pour les étudiants. Elsevier Masson SAS Drake RL, Vogl W, Mitchell AWM (2006) Gray’s anatomie pour les étudiants. Elsevier Masson SAS
4.
Zurück zum Zitat Georgiou C, Benatar M, Dumas P, Chignon-Sicard B, Balaguer T, Padovani B, Baque P (2015) A cadaveric study of the arterial blood supply of the labia minora. Plast Reconstr Surg 136(1):167–178CrossRefPubMed Georgiou C, Benatar M, Dumas P, Chignon-Sicard B, Balaguer T, Padovani B, Baque P (2015) A cadaveric study of the arterial blood supply of the labia minora. Plast Reconstr Surg 136(1):167–178CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Chavis WM, LaFerla JJ, Niccolini R (1989) Plastic repair of elongated, hypertrophic labia minora. A case report. J Reprod Med 34:373–375PubMed Chavis WM, LaFerla JJ, Niccolini R (1989) Plastic repair of elongated, hypertrophic labia minora. A case report. J Reprod Med 34:373–375PubMed
7.
Zurück zum Zitat Kato K, Kondo A, Gotoh M, Tanaka J, Saitoh M, Namiki Y (1988) Hypertrophy of labia minora in myelodysplastic women. Labioplasty to ease clean intermittent catheterization. Urology 31:294–299CrossRefPubMed Kato K, Kondo A, Gotoh M, Tanaka J, Saitoh M, Namiki Y (1988) Hypertrophy of labia minora in myelodysplastic women. Labioplasty to ease clean intermittent catheterization. Urology 31:294–299CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Solanki NS, Tejero-Trujeque R, Stevens-King A, Malata CM (2010) Aesthetic and functional reduction of the labia minora using the Maas and Hage technique. J Plast Reconstr Aesthet Surg JPRAS 63:1181–1185CrossRefPubMed Solanki NS, Tejero-Trujeque R, Stevens-King A, Malata CM (2010) Aesthetic and functional reduction of the labia minora using the Maas and Hage technique. J Plast Reconstr Aesthet Surg JPRAS 63:1181–1185CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Heusse J-L, Cousin-Verhoest S, Aillet S, Watier E (2009) Refinements in the labia minor reduction procedures. Annales de chirurgie plastique et esthétique 54:126–134CrossRefPubMed Heusse J-L, Cousin-Verhoest S, Aillet S, Watier E (2009) Refinements in the labia minor reduction procedures. Annales de chirurgie plastique et esthétique 54:126–134CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Radman HM (1976) Hypertrophy of the labia minora. Obstet Gynecol 48:78S–79SPubMed Radman HM (1976) Hypertrophy of the labia minora. Obstet Gynecol 48:78S–79SPubMed
12.
Zurück zum Zitat Rouzier R, Louis-Sylvestre C, Paniel BJ, Haddad B (2000) Hypertrophy of labia minora: experience with 163 reductions. Am J Obstet Gynecol 182:35–40CrossRefPubMed Rouzier R, Louis-Sylvestre C, Paniel BJ, Haddad B (2000) Hypertrophy of labia minora: experience with 163 reductions. Am J Obstet Gynecol 182:35–40CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Munhoz AM, Filassi JR, Ricci MD et al (2006) Aesthetic labia minora reduction with inferior wedge resection and superior pedicle flap reconstruction. Plast Reconstr Surg 118:1237–1247; discussion 1248–50 Munhoz AM, Filassi JR, Ricci MD et al (2006) Aesthetic labia minora reduction with inferior wedge resection and superior pedicle flap reconstruction. Plast Reconstr Surg 118:1237–1247; discussion 1248–50
14.
Zurück zum Zitat Cunha F, Silva L (2011) Nymphoplasty: classification and technical refinements. Revista Brasileira de 26:507–511 Cunha F, Silva L (2011) Nymphoplasty: classification and technical refinements. Revista Brasileira de 26:507–511
15.
Zurück zum Zitat Franco T, Franco D (1993) Hipertrofia de ninfas. J Bras Ginecol 103(5):163–165 Franco T, Franco D (1993) Hipertrofia de ninfas. J Bras Ginecol 103(5):163–165
16.
Zurück zum Zitat Benadiba L (2010) Labiaplasty: plastic or cosmetic surgery? Indications, techniques, results and complications. Annales de chirurgie plastique et esthétique 55:147–152CrossRefPubMed Benadiba L (2010) Labiaplasty: plastic or cosmetic surgery? Indications, techniques, results and complications. Annales de chirurgie plastique et esthétique 55:147–152CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Colson M-H (2012) Female cosmetic genital surgery: point-counterpoint. Gynécologie, obstétrique & fertilité 40:445–448CrossRef Colson M-H (2012) Female cosmetic genital surgery: point-counterpoint. Gynécologie, obstétrique & fertilité 40:445–448CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Liao L-M, Creighton SM (2011) Female genital cosmetic surgery: a new dilemma for GPs. Br J Gen Pract J R Coll Gen Pract 61:7–8CrossRef Liao L-M, Creighton SM (2011) Female genital cosmetic surgery: a new dilemma for GPs. Br J Gen Pract J R Coll Gen Pract 61:7–8CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Veale D, Daniels J (2012) Cosmetic clitoridectomy in a 33 year old woman. Arch Sex Behav 41:725–730CrossRefPubMed Veale D, Daniels J (2012) Cosmetic clitoridectomy in a 33 year old woman. Arch Sex Behav 41:725–730CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Mahran MA, Rashid M, Leather A (2011) Exploring the psychosexual drive, before genital cosmetic surgery. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol 158:369–370CrossRefPubMed Mahran MA, Rashid M, Leather A (2011) Exploring the psychosexual drive, before genital cosmetic surgery. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol 158:369–370CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Conroy RM (2006) Female genital mutilation: Whose problem, whose solution? BMJ (Clinical researched) 333:106–107CrossRef Conroy RM (2006) Female genital mutilation: Whose problem, whose solution? BMJ (Clinical researched) 333:106–107CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Kelly B, Foster C (2012) Should female genital cosmetic surgery and genital piercing be regarded ethically and legally as female genital mutilation? BJOG Int J Obstet Gynaecol 119:389–392CrossRef Kelly B, Foster C (2012) Should female genital cosmetic surgery and genital piercing be regarded ethically and legally as female genital mutilation? BJOG Int J Obstet Gynaecol 119:389–392CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Braun V, Kitzinger C (2001) The perfectible vagina: size matters. Cult Health Sex 3:263–277CrossRef Braun V, Kitzinger C (2001) The perfectible vagina: size matters. Cult Health Sex 3:263–277CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Carolyn F, Davis M (2012) Cosmetic gynecology and the elusive quest for the “perfect” vagina. Obstet Gynecol 119:1083–1084CrossRef Carolyn F, Davis M (2012) Cosmetic gynecology and the elusive quest for the “perfect” vagina. Obstet Gynecol 119:1083–1084CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Yurteri-Kaplan LA, Antosh DD, Sokol AI, Park AJ, Gutman RE, Kingsberg SA, Iglesia CB (2012) Interest in cosmetic vulvar surgery and perception of vulvar appearance. Am J Obstet Gynecol 207(5):428CrossRefPubMed Yurteri-Kaplan LA, Antosh DD, Sokol AI, Park AJ, Gutman RE, Kingsberg SA, Iglesia CB (2012) Interest in cosmetic vulvar surgery and perception of vulvar appearance. Am J Obstet Gynecol 207(5):428CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Abdulcadir J et al (2011) Care of women with female genital mutilation/cutting. Swiss Med Wkly 140:w13137PubMed Abdulcadir J et al (2011) Care of women with female genital mutilation/cutting. Swiss Med Wkly 140:w13137PubMed
27.
Zurück zum Zitat Organization mondiale de la santé (2008). Eliminer les mutilations sexuelles féminines: déclaration inter-institutions, Genève Organization mondiale de la santé (2008). Eliminer les mutilations sexuelles féminines: déclaration inter-institutions, Genève
Metadaten
Titel
Anatomy and Aesthetics of the Labia Minora: The Ideal Vulva?
verfasst von
C. Clerico
A. Lari
A. Mojallal
F. Boucher
Publikationsdatum
10.03.2017
Verlag
Springer US
Erschienen in
Aesthetic Plastic Surgery / Ausgabe 3/2017
Print ISSN: 0364-216X
Elektronische ISSN: 1432-5241
DOI
https://doi.org/10.1007/s00266-017-0831-1

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2017

Aesthetic Plastic Surgery 3/2017 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.