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Erschienen in: World Journal of Surgery 9/2010

01.09.2010

Short-Term and Long-Term Outcomes After Simultaneous Resection of Colorectal Malignancies and Synchronous Liver Metastases

verfasst von: Eduardo de Santibañes, Diego Fernandez, Carlos Vaccaro, Guillermo Ojea Quintana, Fernando Bonadeo, Juan Pekolj, Carlos Bonofiglio, Ernesto Molmenti

Erschienen in: World Journal of Surgery | Ausgabe 9/2010

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Abstract

Background

We evaluated the simultaneous resection of colorectal malignancies and synchronous liver metastases.

Methods

Between June 1982 and June 2006, a total of 752 patients underwent resection of colorectal hepatic metastases. In all, 185 (25%) of them underwent simultaneous resection of the hepatic lesions and the corresponding primary tumors.

Results

The median hospital stay was 8 days (range 4–24 days), with a median operating time of 4 h (range 2–8 h). Altogether, 62 (33.5%) patients required intraoperative transfusion of packed red blood cells (median 2.1 IU, range 1–5 IU), and 25 (13.5%) were given frozen fresh plasma (median 2.1 IU, range 1–4 IU). The morbidity rate was 20.5%. There were two postoperative deaths (mortality rate 1.08%) within 30 days of the surgical intervention. Major hepatectomy was associated with greater morbidity (37.2% vs. 16.2%, P < 0.01) and mortality (4.7% vs. 0%, P < 0.05) rates. For the overall survivals (OS) at 3 and 5 years were 60.1% (52.3–67.85%) and 36.1% (27.4-44.8%), respectively. Disease-free survivals (DFS) at 3 and 5 years were 37.7% (30.2–45.3%) and 26.5% (18.7–34.3%), respectively. Transfusion of blood products, CEA level ≥ 200 ng/dl, and N2 node status were found to be prognostic factors by univariate analysis. CEA level ≥ 200 ng/dl and N2 node status achieved prognostic significance by multivariate analysis.

Conclusions

The simultaneous resection of colorectal malignancies and synchronous liver metastases is safe, avoids an additional intervention, can be performed with low morbidity and mortality, and is associated with good oncologic outcomes. Node stage N2 and CEA level ≥ 200 ng/dl should be given special consideration when selecting patients.
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Metadaten
Titel
Short-Term and Long-Term Outcomes After Simultaneous Resection of Colorectal Malignancies and Synchronous Liver Metastases
verfasst von
Eduardo de Santibañes
Diego Fernandez
Carlos Vaccaro
Guillermo Ojea Quintana
Fernando Bonadeo
Juan Pekolj
Carlos Bonofiglio
Ernesto Molmenti
Publikationsdatum
01.09.2010
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
World Journal of Surgery / Ausgabe 9/2010
Print ISSN: 0364-2313
Elektronische ISSN: 1432-2323
DOI
https://doi.org/10.1007/s00268-010-0654-6

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S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.