Skip to main content
Erschienen in: Child's Nervous System 2/2008

01.02.2008 | Case-based Update

Astroblastoma in a child

verfasst von: Ekrem Unal, Yavuz Koksal, Istvan Vajtai, Hatice Toy, Yalcın Kocaogullar, Yahya Paksoy

Erschienen in: Child's Nervous System | Ausgabe 2/2008

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Astroblastoma, an uncommon neuroepithelial tumor, typically presents in young adults as a well-circumscribed cortical or subcortical spherical mass. Astroblastoma may cause a diagnostic problem to anyone unfamiliar with its architectural and histological features.

Case history

We report the case of a 4-year-old boy who was referred for complaints of progressive deficits of balance and difficulty with walking during the previous 3 months. A large fronto-parietal cystic mass with solid mural nodule was discovered. Total removal of the tumor mass was performed, and a diagnosis of high grade (malignant) variant of astroblastoma was made. Postoperatively, the patient received radiation therapy, for a period of 11 weeks, followed by chemotherapy. He is in a good neurological recovery without any evidence of recurrence for 8 months.

Prognosis

The best treatment modality for astroblastoma is surgical resection if possible, whereas adjuvant therapy (radiotherapy and/or chemotherapy) can be considered in high-grade astroblastomas, with a close follow-up for all cases.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bailey P, Bucy PC (1930) Astroblastomas of the brain. Acta Psychiatr Neurol 5:439–461CrossRef Bailey P, Bucy PC (1930) Astroblastomas of the brain. Acta Psychiatr Neurol 5:439–461CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Bonnin JM, Rubinstein LJ (1989) Astroblastomas a pathological study of 23 tumors, with a postoperative follow-up in 13 patients. Neurosurgery 25:6–13PubMedCrossRef Bonnin JM, Rubinstein LJ (1989) Astroblastomas a pathological study of 23 tumors, with a postoperative follow-up in 13 patients. Neurosurgery 25:6–13PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Brat DJ, Hirose Y, Cohen KJ, Feuerstein BG, Burger PC (2000) Astroblastoma: clinicopathologic features and chromosomal abnormalities defined by comparative genomic hybridization. Brain Pathol 10:342–352PubMedCrossRef Brat DJ, Hirose Y, Cohen KJ, Feuerstein BG, Burger PC (2000) Astroblastoma: clinicopathologic features and chromosomal abnormalities defined by comparative genomic hybridization. Brain Pathol 10:342–352PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Caroli E, Salvati M, Esposito V, Orlando ER, Giangaspero F (2004) Cerebral astroblastoma. Acta Neurochir 146:629–633CrossRef Caroli E, Salvati M, Esposito V, Orlando ER, Giangaspero F (2004) Cerebral astroblastoma. Acta Neurochir 146:629–633CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Kubota T, Sato K, Arishima H, Takeuchi H, Kitai R, Nakagawa T (2006) Astroblastoma: Immunhistochemical and ultrastructural study of distinctive epithelial and probable tancyctic differentiation. Neuropathology 26:72–81PubMedCrossRef Kubota T, Sato K, Arishima H, Takeuchi H, Kitai R, Nakagawa T (2006) Astroblastoma: Immunhistochemical and ultrastructural study of distinctive epithelial and probable tancyctic differentiation. Neuropathology 26:72–81PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Lantos PL, Rosenblum MK (2000) Astroblastoma. Pathology and genetics. In: Kleinhues P, Cavenee WK (eds) Tumours of the nerveous system. World Health Organization Classification of Tumours. Lyon International Agency for Research on Cancer, Lyon, pp 88–89 Lantos PL, Rosenblum MK (2000) Astroblastoma. Pathology and genetics. In: Kleinhues P, Cavenee WK (eds) Tumours of the nerveous system. World Health Organization Classification of Tumours. Lyon International Agency for Research on Cancer, Lyon, pp 88–89
7.
Zurück zum Zitat Miranda P, Lobato RD, Cobello A, Gomez PA, de Aragon A (2006) Complete surgical resection of high-grade astroblastoma with long time survival: a case report and review of the literature. Neurocirugia 17:60–63PubMed Miranda P, Lobato RD, Cobello A, Gomez PA, de Aragon A (2006) Complete surgical resection of high-grade astroblastoma with long time survival: a case report and review of the literature. Neurocirugia 17:60–63PubMed
8.
Zurück zum Zitat Navarro R, Reitman AJ, de Leon GA, Goldman S, Marymont M, Tomita T (2005) Astroblastoma in childhood: pathological and clinical analysis. Child’s Nerv Syst 21:211–220CrossRef Navarro R, Reitman AJ, de Leon GA, Goldman S, Marymont M, Tomita T (2005) Astroblastoma in childhood: pathological and clinical analysis. Child’s Nerv Syst 21:211–220CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Port JD, Brat DJ, Burger PC, Pomper MG (2002) Astroblastoma: radiologic–pathologic correlation and distinction from ependymoma. Am J Neuroradiol 23:243–247PubMed Port JD, Brat DJ, Burger PC, Pomper MG (2002) Astroblastoma: radiologic–pathologic correlation and distinction from ependymoma. Am J Neuroradiol 23:243–247PubMed
10.
Zurück zum Zitat Rubinstein LJ, Herman MM (1989) The astroblastoma and its possible cytogenetic relationship to the tanycyte. An electron microscopic, immunohistochemical, tissue- and organ-culture study. Acta Neuropathol 78:472–483PubMedCrossRef Rubinstein LJ, Herman MM (1989) The astroblastoma and its possible cytogenetic relationship to the tanycyte. An electron microscopic, immunohistochemical, tissue- and organ-culture study. Acta Neuropathol 78:472–483PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Thiessen B, Finlay J, Kulkarni R, Rosenblum MK (1998) Astroblastoma: does histology predict biologic behavior? J Neuro-Oncol 40:59–65CrossRef Thiessen B, Finlay J, Kulkarni R, Rosenblum MK (1998) Astroblastoma: does histology predict biologic behavior? J Neuro-Oncol 40:59–65CrossRef
Metadaten
Titel
Astroblastoma in a child
verfasst von
Ekrem Unal
Yavuz Koksal
Istvan Vajtai
Hatice Toy
Yalcın Kocaogullar
Yahya Paksoy
Publikationsdatum
01.02.2008
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Child's Nervous System / Ausgabe 2/2008
Print ISSN: 0256-7040
Elektronische ISSN: 1433-0350
DOI
https://doi.org/10.1007/s00381-007-0424-4

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2008

Child's Nervous System 2/2008 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.