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Erschienen in: International Journal of Colorectal Disease 4/2007

01.04.2007 | Original Article

Intestinal cancer in patients with Crohn’s disease

verfasst von: Sabine Kersting, Matthias Bruewer, Mike G. Laukoetter, Emile M. Rijcken, Rudolf Mennigen, Horst Buerger, Norbert Senninger, Christian F. Krieglstein

Erschienen in: International Journal of Colorectal Disease | Ausgabe 4/2007

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Abstract

Background

Surveillance of intestinal cancer in Crohn’s disease (CD) has often been advocated. To date, no clear evidence exists whether CD patients are at special risk for intestinal cancer. An increased incidence of small bowel adenocarcinoma is suggested. However, recent figures also suggest an increased risk of CD associated colorectal cancer. We report our experience with 10 cases of CD complicated by intestinal adenocarcinoma.

Materials and methods

Our institutional database included 330 patients treated for CD between 1988–2005. Data of patients that developed carcinoma within Crohn’s lesions of either small or large bowel were analyzed.

Results

Ten patients were diagnosed with CD complicated by carcinoma. In nine patients, cancer was present in the colorectum and in one, in Crohn’s ileitis. Tumors were in conjunction with fistulae in three and developed within strictures in five patients. Mean age at the time of diagnosis of CD was 43 years. Mean duration of CD until diagnosis of cancer was 14 years. Only five patients were diagnosed for cancer preoperatively. Staging revealed advanced tumors in almost all patients. Mean survival after surgery was 29 months (2–149 months).

Conclusions

Cancer risk in CD and especially in Crohn’s colitis may still be underestimated. Delayed diagnosis resulted in a poor prognosis. The value of colonoscopy as surveillance tool is questioned by the fact that in our patients, carcinoma was diagnosed in some patients preoperatively by routine colonoscopy. Therefore, additional markers should be identified to detect CD patients at risk.
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Metadaten
Titel
Intestinal cancer in patients with Crohn’s disease
verfasst von
Sabine Kersting
Matthias Bruewer
Mike G. Laukoetter
Emile M. Rijcken
Rudolf Mennigen
Horst Buerger
Norbert Senninger
Christian F. Krieglstein
Publikationsdatum
01.04.2007
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
International Journal of Colorectal Disease / Ausgabe 4/2007
Print ISSN: 0179-1958
Elektronische ISSN: 1432-1262
DOI
https://doi.org/10.1007/s00384-006-0164-z

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S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.