Skip to main content
Erschienen in: International Journal of Colorectal Disease 4/2014

01.04.2014 | Original Article

Documented quality of care in certified colorectal cancer centers in Germany: German Cancer Society benchmarking report for 2013

verfasst von: S. Wesselmann, A. Winter, J. Ferencz, T. Seufferlein, S. Post

Erschienen in: International Journal of Colorectal Disease | Ausgabe 4/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

In order to improve the quality of treatment for cancer patients the German Cancer Society (Deutsche Krebsgesellschaft) implemented a certification system for oncological care institutions. The certified colorectal cancer centers present the structures, processes and results of their network in the framework of an auditing procedure.

Methods

The current benchmarking report by the certified centers reflects the centers’ reference results over a period of 3 years. The figures included in the benchmarking report reflect the areas of interdisciplinary collaboration, guideline-compliant treatment, and expertise of the main treatment partners.

Results

High percentages were shown for indicators reflecting pretreatment and postoperative case presentations in multidisciplinary team meetings (91.8 % or 98.1 %), psycho-oncologic care (54.8 %) as well as social service counseling (77.1 %). Good quality of the TME rectal specimen and adequate lymph-node retrieval (12 lymph nodes at least) was achieved by 93 % or 96.6 % of the centers. Adjuvant chemotherapy (colon, Union for International Cancer Control [UICC] stage III) or neoadjuvant radiotherapy or chemoradiotherapy (rectum, UICC stages II and III) received 73.7 % or 80 % of relevant patients. Quotas of anastomotic leakage in the colon or rectum were 4.4 % or 7.6 %, whereas postoperative mortality amounted to 2.6 %.

Conclusions

The present analysis of the results, together with the centers’ statements and the auditors’ reports, shows that most of the targets for indicator figures are being better met over the course of time. In addition, however, there is a clear potential for improvement and the centers are verifiably addressing this. A transparent presentation of the quality of care and reflection on and discussion of the results among the treatment partners in the certified network and with the auditors during the certification process may contribute to constant quality improvement in oncological care.
Literatur
7.
Zurück zum Zitat Follmann M, Wesselmann S, Kopp I, Nothacker M Developing guidelines and quality indicators simultaneously: effects on guideline content and implications on the guideline development process. G-I-N Conference 2013 Follmann M, Wesselmann S, Kopp I, Nothacker M Developing guidelines and quality indicators simultaneously: effects on guideline content and implications on the guideline development process. G-I-N Conference 2013
8.
Zurück zum Zitat Campbell SM, Braspenning J, Hutchinson A, Marshall M (2002) Research methods used in developing and applying quality indicators in primary care. Qual Saf Health Care 11:358–364PubMedCentralPubMedCrossRef Campbell SM, Braspenning J, Hutchinson A, Marshall M (2002) Research methods used in developing and applying quality indicators in primary care. Qual Saf Health Care 11:358–364PubMedCentralPubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Merkel S, Klossek D, Göhl J, Papadopoulos T, Hohenberger W, Hermanek P (2009) Quality management in rectal carcinoma: what is feasible. Int J Colorectal Dis 24(8):931–942PubMedCrossRef Merkel S, Klossek D, Göhl J, Papadopoulos T, Hohenberger W, Hermanek P (2009) Quality management in rectal carcinoma: what is feasible. Int J Colorectal Dis 24(8):931–942PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Schwarzbach M, Hasenberg T, Linke M, Kienle P, Post S, Ronellenfitsch U (2011) Perioperative. quality of care is modulated by process management with clinical pathways for fast-track surgery of the colon. What is feasible. Int J Colorectal Dis 26(12):1567–1575PubMedCrossRef Schwarzbach M, Hasenberg T, Linke M, Kienle P, Post S, Ronellenfitsch U (2011) Perioperative. quality of care is modulated by process management with clinical pathways for fast-track surgery of the colon. What is feasible. Int J Colorectal Dis 26(12):1567–1575PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Hohenberger W, Merkel S, Hermanek P (2013) Volume and outcome in rectal cancer surgery: the importance of quality management. Int J Colorectal Dis 28(2):197–206PubMedCrossRef Hohenberger W, Merkel S, Hermanek P (2013) Volume and outcome in rectal cancer surgery: the importance of quality management. Int J Colorectal Dis 28(2):197–206PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Documented quality of care in certified colorectal cancer centers in Germany: German Cancer Society benchmarking report for 2013
verfasst von
S. Wesselmann
A. Winter
J. Ferencz
T. Seufferlein
S. Post
Publikationsdatum
01.04.2014
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
International Journal of Colorectal Disease / Ausgabe 4/2014
Print ISSN: 0179-1958
Elektronische ISSN: 1432-1262
DOI
https://doi.org/10.1007/s00384-014-1842-x

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2014

International Journal of Colorectal Disease 4/2014 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.