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Ertrinkungsunfälle im Kindesalter

Drowning accidents of children

  • ORIGINALARBEIT
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Intensivmedizin und Notfallmedizin

Summary

Drowning and near-drowning accidents of children are very common in the Federal Republic of Germany. The aim of this study was to examine causes and effects of drowning accidents in Germany in order to compile preventive and curative strategies. Data of 734 childhood drowning accidents occurring in Germany in 1995 and 1996 were collected. Of the children, 40.2% were aged one to three at the time of the drowning accident. Childhood drowning accidents happened in each season, peaking in summer (43.1%). They occurred predominantly on weekends or bank holidays and, in over 50% of the cases, in the afternoon, apart from submersion incidents of pre-ambulatory infants, 60% of which happened after 6 pm. High-risk areas were public baths as well as private homes, with ponds ranking highest (22.4%). Momentary lapses of supervision were the most frequent cause of immersion accidents (56.2%). In 69.3% of all cases immediate life-saving measures were applied by laypeople. Cardiopulmonary resuscitation had to be carried out at the place of accident in 31.5% of all neardrowning accidents. A total of 29.5% of the children had to be intubated at the scene and ventilated on their way to hospital. Drowning accidents caused hypothermia in 52.5%. In 11.3% of all near-drowning accidents pulmonary deterioration occurred during hospitalization, whereby leading to death in 36.8% of all cases. 16.9% of all patients developed cerebral edema, which was lethal in 48.7%. On the whole, 11.5% of the children treated in a hospital after near-drowning accidents died, 4% remained in a vegetative state, suffering permanent neurological damage, and 79.1% completely recovered. Children were most likely to survive when maintaining spontaneious breathing and cardiac activity at the place of accident (98% of the these had a full recovery) as well as a normal body temperature or mild hypothermia down to a temperature of 33 °C (88.9% of these survived without complications). The outcome of drowning accidents can be improved by sensitizing to preventive measures, for which precise suggestions ought to be made, as well as to enhanced supervision especially of preschool children. Sufficient first aid measures applied both by witnesses of drowning accidents and rescue services can increase survival rates and decrease complications.

Zusammenfassung

Ertrinken und Beinahe-Ertrinkungsunfälle bei Kindern sind in Deutschland ein häufiges Unfallgeschehen. Ziel einer bundesweiten Analyse war es, Ursachen und Folgen von Ertrinkungsunfällen zu untersuchen, um Ansätze für Präventions- und Versorgungsstrategien zu finden. Dazu wurden in den Jahren 1995/96 734 Ertrinkungsunfälle in Deutschland ausgewertet. 40,2% der Kinder waren zum Zeitpunkt des Ertrinkungsunfalls zwischen ein und drei Jahre alt. Beinahe-Ertrinkungsunfälle traten in jeder Jahreszeit auf, allerdings mit einem deutlichen Gipfel in den Sommermonaten (43,1%). Bevorzugt ereigneten sie sich an einem Wochenend- oder Feiertag und in über 50% in den Nachmittagsstunden, abgesehen von den Ertrinkungsunfällen im Säuglingsalter, die in 60% abends ab 18 Uhr geschahen. Als risikoreichster Unfallort wurden öffentliche Bäder sowie der häusliche Bereich identifiziert, wobei der private Gartenteich mit 22,4% an oberster Stelle rangierte. Häufigste Ursache eines Ertrinkungsunfalls war in 56,2% mangelnde Aufsicht. In 69,3% wurden die Erstmaßnahmen am Unfallort von Laien ausgeführt. Eine kardiopulmonale Reanimation wurde bei 31,5% der Beinahe-Ertrinkungsunfälle am Unfallort durchgeführt. 29,5% der Kinder wurden am Unfallort intubiert und gelangten beatmet in die Klinik. Bei 52,5% der Ertrinkungsunfälle kam es zu einer Unterkühlung, wobei 9,8% der Kinder eine schwerste Hypothermie unter 28 °C hatten. In 11,3% traten pulmonale Komplikationen auf, wobei in der Hälfte der Fälle ein RDS die Ursache war, das in 36,8% tödlich verlief. Ein Hirnödem entwickelte sich in 16,9%, wovon 48,7% der Verläufe letal waren. Insgesamt führte ein Beinahe-Ertrinkungsunfall in 11,5% zum Tod, in 4% zum apallischen Syndrom und in 5,5% zu neurologischen Defiziten. 79,1% der Kinder überlebten den Ertrinkungsunfall ohne Folgeschaden. Prognostisch günstige Faktoren waren stabile Kreislaufparameter und erhaltene Atmung nach der Rettung (98% gesunde Kinder) sowie Normothermie bis leichte Hypothermie (88,9% gesunde Kinder). Möglichkeiten einer Verbesserung des Outcomes sind eine Sensibilisierung für Präventionsmaßnahmen, für die konkrete Vorschläge gemacht werden, sowie ein Appell an eine konsequente Aufsicht bei kleineren Kindern. Eine Steigerung der Überlebensquoten und eine Minderung der Folgeschäden sind durch eine suffiziente Erstversorgung durch Notfallzeugen und durch den Rettungsdienst möglich.

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Thüner, C., Sefrin, P. Ertrinkungsunfälle im Kindesalter. Intensivmed 43, 111–122 (2006). https://doi.org/10.1007/s00390-006-0632-2

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