Skip to main content
Erschienen in: Langenbeck's Archives of Surgery 7/2011

01.10.2011 | Original Article

Cytoreductive surgery and HIPEC in peritoneal recurrent ovarian cancer: experience and lessons learned

verfasst von: Ingmar Königsrainer, Stefan Beckert, Sven Becker, Derek Zieker, Tanja Fehm, Eva-Maria Grischke, Olivia Lauk, Jörg Glatzle, Björn Brücher, Diethelm Wallwiener, Alfred Königsrainer

Erschienen in: Langenbeck's Archives of Surgery | Ausgabe 7/2011

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Peritoneal recurrence of ovarian cancer is frequent after primary surgery and chemotherapy and has poor long-term survival. De novo cytoreductive surgery is crucial with the potential to improve prognosis, especially when combined with hyperthermic intraperitoneal chemotherapy (HIPEC).

Methods

The sampled data of 40 consecutive patients were retrospectively analyzed. Thirty-one patients were treated with cytoreductive surgery combined with hyperthermic intraperitoneal chemotherapy.

Results

No patient was lost in the perioperative period, and the combined procedure was performed with acceptable morbidity. Colon-preserving cytoreductive surgery was associated with reduced morbidity.

Conclusions

Patients suffering from peritoneal recurrence of ovarian cancer should be considered for radical reoperation with HIPEC in a center with expertise in multimodal therapeutic options. Organ-preserving cytoreductive surgery allows complete cytoreduction with the goal of decreasing morbidity.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Di Giorgio A, Naticchioni E, Biacchi D, Sibio S, Accarpio F, Rocco M, Tarquini S, Di Seri M, Ciardi A, Montruccoli D, Sammartino P (2008) Cytoreductive surgery (peritonectomy procedures) combined with hyperthermic intraperitoneal chemotherapy (HIPEC) in the treatment of diffuse peritoneal carcinomatosis from ovarian cancer. Cancer 113:315–325PubMedCrossRef Di Giorgio A, Naticchioni E, Biacchi D, Sibio S, Accarpio F, Rocco M, Tarquini S, Di Seri M, Ciardi A, Montruccoli D, Sammartino P (2008) Cytoreductive surgery (peritonectomy procedures) combined with hyperthermic intraperitoneal chemotherapy (HIPEC) in the treatment of diffuse peritoneal carcinomatosis from ovarian cancer. Cancer 113:315–325PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Bijelic L, Jonson A, Sugarbaker PH (2007) Systematic review of cytoreductive surgery and heated intraoperative intraperitoneal chemotherapy for treatment of peritoneal carcinomatosis in primary and recurrent ovarian cancer. Ann Oncol 18:1943–1950PubMedCrossRef Bijelic L, Jonson A, Sugarbaker PH (2007) Systematic review of cytoreductive surgery and heated intraoperative intraperitoneal chemotherapy for treatment of peritoneal carcinomatosis in primary and recurrent ovarian cancer. Ann Oncol 18:1943–1950PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Chua TC, Robertson G, Liauw W, Farrell R, Yan TD, Morris DL (2009) Intraoperative hyperthermic intraperitoneal chemotherapy after cytoreductive surgery in ovarian cancer peritoneal carcinomatosis: systematic review of current results. J Cancer Res Clin Oncol 135:1637–1645PubMedCrossRef Chua TC, Robertson G, Liauw W, Farrell R, Yan TD, Morris DL (2009) Intraoperative hyperthermic intraperitoneal chemotherapy after cytoreductive surgery in ovarian cancer peritoneal carcinomatosis: systematic review of current results. J Cancer Res Clin Oncol 135:1637–1645PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Königsrainer I, Aschoff P, Zieker D, Beckert S, Glatzle J, Pfannenberg C, Miller S, Hartmann JT, Schroeder TH, Brücher BL, Königsrainer A (2008) Selection criteria for peritonectomy with hyperthermic intraoperative chemotherapy (HIPEC) in peritoneal carcinomatosis. Zentralbl Chir 133:468–472PubMedCrossRef Königsrainer I, Aschoff P, Zieker D, Beckert S, Glatzle J, Pfannenberg C, Miller S, Hartmann JT, Schroeder TH, Brücher BL, Königsrainer A (2008) Selection criteria for peritonectomy with hyperthermic intraoperative chemotherapy (HIPEC) in peritoneal carcinomatosis. Zentralbl Chir 133:468–472PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Jacquet P, Sugarbaker PH (1996) Clinical research methodologies in diagnosis and staging of patients with peritoneal carcinomatosis. Cancer Treat Res 82:359–374PubMed Jacquet P, Sugarbaker PH (1996) Clinical research methodologies in diagnosis and staging of patients with peritoneal carcinomatosis. Cancer Treat Res 82:359–374PubMed
6.
Zurück zum Zitat Stephens AD, Alderman R, Chang D, Edwards GD, Esquivel J, Sebbag G, Steves MA, Sugarbaker PH (1999) Morbidity and mortality analysis of 200 treatments with cytoreductive surgery and hyperthermic intraoperative intraperitoneal chemotherapy using the coliseum technique. Ann Surg Oncol 6:790–796PubMedCrossRef Stephens AD, Alderman R, Chang D, Edwards GD, Esquivel J, Sebbag G, Steves MA, Sugarbaker PH (1999) Morbidity and mortality analysis of 200 treatments with cytoreductive surgery and hyperthermic intraoperative intraperitoneal chemotherapy using the coliseum technique. Ann Surg Oncol 6:790–796PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Sugarbaker PH (1996) Complete parietal and visceral peritonectomy of the pelvis for advanced primary and recurrent ovarian cancer. Cancer Treat Res 81:75–87PubMed Sugarbaker PH (1996) Complete parietal and visceral peritonectomy of the pelvis for advanced primary and recurrent ovarian cancer. Cancer Treat Res 81:75–87PubMed
8.
Zurück zum Zitat Königsrainer I, Zieker D, Beckert S, von Weyhern C, Löb S, Falch C, Brücher BL, Königsrainer A, Glatzle J (2009) Local peritonectomy highly attracts free floating intraperitoneal colorectal tumour cells in a rat model. Cell Physiol Biochem 23(4–6):371–378PubMedCrossRef Königsrainer I, Zieker D, Beckert S, von Weyhern C, Löb S, Falch C, Brücher BL, Königsrainer A, Glatzle J (2009) Local peritonectomy highly attracts free floating intraperitoneal colorectal tumour cells in a rat model. Cell Physiol Biochem 23(4–6):371–378PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Jacquet P, Elias D, Sugarbaker PH (1996) Tumor implantation in cicatrization sites following surgery for digestive cancers. J Chir (Paris) 133:175–182 Jacquet P, Elias D, Sugarbaker PH (1996) Tumor implantation in cicatrization sites following surgery for digestive cancers. J Chir (Paris) 133:175–182
Metadaten
Titel
Cytoreductive surgery and HIPEC in peritoneal recurrent ovarian cancer: experience and lessons learned
verfasst von
Ingmar Königsrainer
Stefan Beckert
Sven Becker
Derek Zieker
Tanja Fehm
Eva-Maria Grischke
Olivia Lauk
Jörg Glatzle
Björn Brücher
Diethelm Wallwiener
Alfred Königsrainer
Publikationsdatum
01.10.2011
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Langenbeck's Archives of Surgery / Ausgabe 7/2011
Print ISSN: 1435-2443
Elektronische ISSN: 1435-2451
DOI
https://doi.org/10.1007/s00423-011-0835-2

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2011

Langenbeck's Archives of Surgery 7/2011 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.