Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 7/2003

01.07.2003 | Original article

A prospective, randomized, unicenter study comparing laparoscopic and open treatments of acute appendicitis

verfasst von: M. Milewczyk, M. Michalik, M. Ciesielski

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 7/2003

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background: Appendectomy in the course of acute appendicitis is one of the most frequently performed surgical procedure in general surgery. The aim of this study was to compare the results of laparoscopic and conventional treatments for acute appendicitis in a prospective, randomized, unicenter study. Methods: The study involved 200 patients treated for acute appendicitis in the Department of General and Vascular Surgery at Ceynowa Hospital in Wejherowo, Poland. Results: The mean operative time for open surgery was 36.99 min. For laparoscopic method the operation was longer, requiring 47.75 min. Suction drainage was applied in 23 patients treated conventionally and 50 patients treated laparoscopically (p < 0.05). The requirement for analgesia, measured by the number of metamizole ampules, was significantly higher in the conventional group. Pain on postoperative days 2 and 7 measured using a visual analog scale, was significantly more severe for the patients treated conventionally. The hospital stay in both groups did not differ significantly: 5.03 days for the conventional group and 4.71 days for the laparoscopic group. The time until return to work and social activities in the laparoscopic group (15.85 days) and was significantly shorter than in the conventional group (19.65 days). Seven complications occurred in the conventional group (6.7%) and nine (9.4%) in the laparoscopic group. The difference was not statistically significant. No deaths occurred. Conclusions: On the basis of the conducted study, it may be assumed that laparoscopic appendectomy is a safe procedure, and that postoperative morbidity is comparable with that for a conventional operation. There was less postoperative pain and shorter recovery time after laparoscopic surgery than after the open procedure.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Albano, WA, Zieliński, CM, Organ, CH 1975Is appendicitis in the aged really different?Geriatics3081 Albano, WA, Zieliński, CM, Organ, CH 1975Is appendicitis in the aged really different?Geriatics3081
2.
Zurück zum Zitat Barkhausen, S, Wullstein, C, Gross, E 1998Laparoscopic versus conventional appendectomy: a comparison with reference to early postoperative complications.Zentralbl Chir123858862PubMed Barkhausen, S, Wullstein, C, Gross, E 1998Laparoscopic versus conventional appendectomy: a comparison with reference to early postoperative complications.Zentralbl Chir123858862PubMed
3.
Zurück zum Zitat Chao, C, Tsai, CT, Wu, WC 1995Complete two-handed laparoscopic appendectomy: report of 100 cases.J Formos Med Assoc94679682PubMed Chao, C, Tsai, CT, Wu, WC 1995Complete two-handed laparoscopic appendectomy: report of 100 cases.J Formos Med Assoc94679682PubMed
4.
Zurück zum Zitat Chung, RS, Rowland, DY, Li, P, Diaz, J 1999A meta-analysis of randomized controlled trials of laparoscopic versus conventional appendectomy.Am J Surg177250CrossRefPubMed Chung, RS, Rowland, DY, Li, P, Diaz, J 1999A meta-analysis of randomized controlled trials of laparoscopic versus conventional appendectomy.Am J Surg177250CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Clarkson, R, Waldner, H, Siebeck, M, Schweiberer, L 1993Does laparoscopic appendectomy have advantages? Laparoscopic appendectomy in comparison with conventional appendectomy: an observational study during introduction of laparoscopy.Zentralbl Chir118733740PubMed Clarkson, R, Waldner, H, Siebeck, M, Schweiberer, L 1993Does laparoscopic appendectomy have advantages? Laparoscopic appendectomy in comparison with conventional appendectomy: an observational study during introduction of laparoscopy.Zentralbl Chir118733740PubMed
6.
Zurück zum Zitat Cox, MR, McCall, JL, Toouli, J, Padbury, RTA, Wilson, TG, Wattchow, DA, Langcake, M 1996Prospective randomized comparison of open versus laparoscopic appendectomy in men.World J Surg20263266CrossRefPubMed Cox, MR, McCall, JL, Toouli, J, Padbury, RTA, Wilson, TG, Wattchow, DA, Langcake, M 1996Prospective randomized comparison of open versus laparoscopic appendectomy in men.World J Surg20263266CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat De Wilde, RL 1991Goodbye to late bowel obstruction after appendicectomy.Lancet3381012 De Wilde, RL 1991Goodbye to late bowel obstruction after appendicectomy.Lancet3381012
8.
Zurück zum Zitat Frazee, RC, Roberts, JW, Symmonds, RE, Snyder, SK, Hendricks, JC, Smith, RW, Custer, MD, Harrison, JB 1994A prospective randomized trial comparing open versus laparoscopic appendectomy.Ann Surg219725728PubMed Frazee, RC, Roberts, JW, Symmonds, RE, Snyder, SK, Hendricks, JC, Smith, RW, Custer, MD, Harrison, JB 1994A prospective randomized trial comparing open versus laparoscopic appendectomy.Ann Surg219725728PubMed
9.
Zurück zum Zitat Gastinger, I, Koch, A, Marusch, F, Schmidt, U, Kockerling, F, Lippert, H 2002Die Bedeutung prospektiver multizentrischer Beobachtungsstudien für den Erkenntnisgewinn in der Chirurgie.Chirurg73161164 Gastinger, I, Koch, A, Marusch, F, Schmidt, U, Kockerling, F, Lippert, H 2002Die Bedeutung prospektiver multizentrischer Beobachtungsstudien für den Erkenntnisgewinn in der Chirurgie.Chirurg73161164
10.
Zurück zum Zitat Golub, R, Siddiqui, F, Pohl, D 1998Laparoscopic versus open appendectomy: a meta-analysis.J Am Coll Surg186545553PubMed Golub, R, Siddiqui, F, Pohl, D 1998Laparoscopic versus open appendectomy: a meta-analysis.J Am Coll Surg186545553PubMed
11.
Zurück zum Zitat Heinzelmann, M, Simmen, HP, Cummins, AS, Largiader, F 1995Is laparoscopic appendectomy the new gold standard?Arch Surg130782785PubMed Heinzelmann, M, Simmen, HP, Cummins, AS, Largiader, F 1995Is laparoscopic appendectomy the new gold standard?Arch Surg130782785PubMed
12.
Zurück zum Zitat Henle, KP, Beller, S, Rechner, J, Zerz, A, Szinicz, G, Klingler, A 1996Laparoscopic versus conventional appendectomy: a prospective randomized study.Chirurg67526530PubMed Henle, KP, Beller, S, Rechner, J, Zerz, A, Szinicz, G, Klingler, A 1996Laparoscopic versus conventional appendectomy: a prospective randomized study.Chirurg67526530PubMed
13.
Zurück zum Zitat Klinger, A, Henle, KP, Beller, S, Rechner, J, Zerz, A, Wetscher, GL, Szinicz, G 1998Laparoscopic appendectomy does not change the incidence of postoperative infections complications.Am J Surg175232CrossRefPubMed Klinger, A, Henle, KP, Beller, S, Rechner, J, Zerz, A, Wetscher, GL, Szinicz, G 1998Laparoscopic appendectomy does not change the incidence of postoperative infections complications.Am J Surg175232CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat łącki, M, Gorczyńska, A 1980Analiza zgonów z powodu ostrego zapalenia wyrostka robaczkowego w materiale I Kliniki Chirurgii Ogólnej Instytutu Chirurgii AMG w latach 1970–1978.Pol Przeg Chir9765 łącki, M, Gorczyńska, A 1980Analiza zgonów z powodu ostrego zapalenia wyrostka robaczkowego w materiale I Kliniki Chirurgii Ogólnej Instytutu Chirurgii AMG w latach 1970–1978.Pol Przeg Chir9765
15.
Zurück zum Zitat Lityński, GS 1998Kurt Semm and the fight against skepticism: endoscopic hemostasis, laparoscopic appendectomy and Semm’s impact on 4th “laparoscopic revolution.”J Soc Laparoends Surg2309 Lityński, GS 1998Kurt Semm and the fight against skepticism: endoscopic hemostasis, laparoscopic appendectomy and Semm’s impact on 4th “laparoscopic revolution.”J Soc Laparoends Surg2309
16.
Zurück zum Zitat Michalik, M, Ortowski, M, Milewczyk, M, Lubocki, M, Budziński, R, Świątczak, Z, Bochentin, M, Naczk, J, Hramitko, H 1998Porównanie 80 appendektomii wykonanych metodą laparoskopową lub klasyczną.Pol Przeg Chir70893897 Michalik, M, Ortowski, M, Milewczyk, M, Lubocki, M, Budziński, R, Świątczak, Z, Bochentin, M, Naczk, J, Hramitko, H 1998Porównanie 80 appendektomii wykonanych metodą laparoskopową lub klasyczną.Pol Przeg Chir70893897
17.
Zurück zum Zitat Milewczyk, M, Michalik, M, Budziński, R 1998Laparoscopic versus open appendectomy: a prospective randomized unicenter study (abstract).Surg Endosc12572 Milewczyk, M, Michalik, M, Budziński, R 1998Laparoscopic versus open appendectomy: a prospective randomized unicenter study (abstract).Surg Endosc12572
18.
Zurück zum Zitat Minne, L, Varner, D, Burnell, A, Ratzer, E, Clark, J, Haun, W 1997Laparoscopic versus open appendectomy: prospective randomized study of outcomes.Arch Surg132708711PubMed Minne, L, Varner, D, Burnell, A, Ratzer, E, Clark, J, Haun, W 1997Laparoscopic versus open appendectomy: prospective randomized study of outcomes.Arch Surg132708711PubMed
19.
Zurück zum Zitat Moberg, AC, Montgomery, AJ 1997Appendicitis: laparoscopic versus conventional operation: a study and review of the literature.Surg Laparosc Endosc7459463CrossRefPubMed Moberg, AC, Montgomery, AJ 1997Appendicitis: laparoscopic versus conventional operation: a study and review of the literature.Surg Laparosc Endosc7459463CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Mutter, D, Vix, M, Bui, A, Evrard, S, Tassetti, V, Breton, JF, Marescaux, J 1996Laparoscopy not recommended for routine appendectomy in men: results of a prospective randomized study.Surgery1207174PubMed Mutter, D, Vix, M, Bui, A, Evrard, S, Tassetti, V, Breton, JF, Marescaux, J 1996Laparoscopy not recommended for routine appendectomy in men: results of a prospective randomized study.Surgery1207174PubMed
21.
Zurück zum Zitat Nazzal, M, Ali, MA, Turfah, F, Kaidi, A, Saba, A, Pleatman, M, Silva, Y 1997Laparoscopic appendectomy: a viable alternative approach.J Laparoendosc Adv Surg Tech A716PubMed Nazzal, M, Ali, MA, Turfah, F, Kaidi, A, Saba, A, Pleatman, M, Silva, Y 1997Laparoscopic appendectomy: a viable alternative approach.J Laparoendosc Adv Surg Tech A716PubMed
22.
Zurück zum Zitat Pedersen, AG, Petersen, OB, Wara, P, Qvist, N, Laurberg, SA 1996Laparoscopy in suspected acute appendicitis: experiences with the first 233 laparoscopies at a university hospital department.Ugeskr Laeger15823772380PubMed Pedersen, AG, Petersen, OB, Wara, P, Qvist, N, Laurberg, SA 1996Laparoscopy in suspected acute appendicitis: experiences with the first 233 laparoscopies at a university hospital department.Ugeskr Laeger15823772380PubMed
23.
Zurück zum Zitat Prado, E, Garcia-Alcala, H, Dominguez-Cocco, A, Justo-Janeiro, JM 1997Comparative study of laparoscopic appendectomy vs open appendectomy.Rev Gastroenterol Mex62254259PubMed Prado, E, Garcia-Alcala, H, Dominguez-Cocco, A, Justo-Janeiro, JM 1997Comparative study of laparoscopic appendectomy vs open appendectomy.Rev Gastroenterol Mex62254259PubMed
24.
Zurück zum Zitat Reiertsen, O, Larsen, S, Trondsen, E, Edwin, B, Faerden, AE, Rosseland, AR 1997Randomized controlled trial with sequential design of laparoscopic versus conventional appendicectomy.Br J Surg84842847PubMed Reiertsen, O, Larsen, S, Trondsen, E, Edwin, B, Faerden, AE, Rosseland, AR 1997Randomized controlled trial with sequential design of laparoscopic versus conventional appendicectomy.Br J Surg84842847PubMed
25.
Zurück zum Zitat Rosso, R, Rothenbuhler, JM, Linder, P 1993Laparoscopic versus conventional appendectomy: a comparison.Helv Chir Acta59567569PubMed Rosso, R, Rothenbuhler, JM, Linder, P 1993Laparoscopic versus conventional appendectomy: a comparison.Helv Chir Acta59567569PubMed
26.
Zurück zum Zitat Sauerland, S, Lefering, R, Holthausen, U, Neugebauer, EA 1998Laparoscopic vs conventional appendectomy: a meta-analysis of randomised controlled trials.Langenbecks Arch Surg383289295PubMed Sauerland, S, Lefering, R, Holthausen, U, Neugebauer, EA 1998Laparoscopic vs conventional appendectomy: a meta-analysis of randomised controlled trials.Langenbecks Arch Surg383289295PubMed
27.
Zurück zum Zitat Sayed Hassen, AH, Cade, RJ 1996A prospective trial of open versus laparoscopic appendicectomy.Aust N Z J Surg66178180PubMed Sayed Hassen, AH, Cade, RJ 1996A prospective trial of open versus laparoscopic appendicectomy.Aust N Z J Surg66178180PubMed
28.
29.
Zurück zum Zitat Tang, E, Ortega, AE, Anthone, GJ, Beart Jr, RW 1996Intraabdominal abscesses following laparoscopic and open appendectomies.Surg Endosc10327328CrossRefPubMed Tang, E, Ortega, AE, Anthone, GJ, Beart Jr, RW 1996Intraabdominal abscesses following laparoscopic and open appendectomies.Surg Endosc10327328CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
A prospective, randomized, unicenter study comparing laparoscopic and open treatments of acute appendicitis
verfasst von
M. Milewczyk
M. Michalik
M. Ciesielski
Publikationsdatum
01.07.2003
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 7/2003
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-002-9112-3

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2003

Surgical Endoscopy 7/2003 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.