Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 7/2005

01.07.2005 | Original article

Migration of adjustable gastric banding from a cohort study of 4236 patients

verfasst von: D. Nocca, V. Frering, B. Gallix, C. de Seguin des Hons, P. Noël, M. A. Pierredon Foulonge, B. Millat, J. M. Fabre

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 7/2005

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Experience was gained management of intra-gastric migration of adjustable gastric banding.

Methods

From July 1996 to January 2003, 4236 patients who underwent laparoscopic adjustable gastric banding were proposed for routine follow-up. Gastrograms were performed in case of band adjustment. Radiological controls and endoscopy were performed according to symptoms.

Results

A total of 45 cases of band migration (1.6%) were diagnosed during follow-up. All but one of the migrated bands were removed laparoscopically either by a dissection outside the stomach or through a short gastrotomy. Mortality was 0% and morbidity 8% (n = 4).

Conclusion

The risk of an intragastric band migration remains low in the literature but could grow on account of the longer follow-up of patients. The retrieval of the band is the gold standard and must be planned promptly or delayed according to symptoms.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Abu-Abeid, S, Keidar, A, Gavert, N, Blanc, A, Szold, A 2003The clinical spectrum of band erosion following laparoscopic adjustable silicone gastric banding for morbid obesitySurg Endosc17861863CrossRefPubMed Abu-Abeid, S, Keidar, A, Gavert, N, Blanc, A, Szold, A 2003The clinical spectrum of band erosion following laparoscopic adjustable silicone gastric banding for morbid obesitySurg Endosc17861863CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Angrisani, L, Furbetta, F, Doldi, SB, Basso, N, Lucchese, M, Giacomelli, F, Zappa, M, Di Cosmo, L, Veneziani, A, Turriciha, GU, Alkilani, M, Forestieri, P, Lesti, G, Puglisi, F, Toppino, M, Campanile, F, Capizzi, FD, D’Atri, C, Sciptoni, L, Giardiello, C, Di Lorenzo, N, Lacitignola, S, Belvederesi, N, Marzano, B, Bernate, P, Iuppa, A, Borrelli, V, Lorenzo, M 2003Lap Band adjustable gastric banding system: the Italian experience with 1863 patients operated on 6 yearsSurg Endoscy17409412CrossRef Angrisani, L, Furbetta, F, Doldi, SB, Basso, N, Lucchese, M, Giacomelli, F, Zappa, M, Di Cosmo, L, Veneziani, A, Turriciha, GU, Alkilani, M, Forestieri, P, Lesti, G, Puglisi, F, Toppino, M, Campanile, F, Capizzi, FD, D’Atri, C, Sciptoni, L, Giardiello, C, Di Lorenzo, N, Lacitignola, S, Belvederesi, N, Marzano, B, Bernate, P, Iuppa, A, Borrelli, V, Lorenzo, M 2003Lap Band adjustable gastric banding system: the Italian experience with 1863 patients operated on 6 yearsSurg Endoscy17409412CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Belachew, M, Belva, PH, Desaive, C 2002Long-term results of laparoscopic adjustable gastric banding for the treatment of morbid obesityObes Surg12564568CrossRefPubMed Belachew, M, Belva, PH, Desaive, C 2002Long-term results of laparoscopic adjustable gastric banding for the treatment of morbid obesityObes Surg12564568CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Baldinger, R, Mluench, R, Steffen, R, Ricklin, TP, Riedtmann, HJ, Horber, FF 2001Conservative management of intragastric migration of Swedish adjustable gastric band by endoscopic retrievalGastrointest Endosc5398101CrossRefPubMed Baldinger, R, Mluench, R, Steffen, R, Ricklin, TP, Riedtmann, HJ, Horber, FF 2001Conservative management of intragastric migration of Swedish adjustable gastric band by endoscopic retrievalGastrointest Endosc5398101CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Dargent, J 1999Laparoscopic adjustable gastric banding. Lessons from the first 500 patients in a single institutionObes Surg9446452CrossRefPubMed Dargent, J 1999Laparoscopic adjustable gastric banding. Lessons from the first 500 patients in a single institutionObes Surg9446452CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Favretti, F, Cadiere, GB, Segato, G, Himpens, J, De Luca, M, Busetto, L, De Marchi, F, Foletto, M, Caniato, D, Lise, M, Enzi, G 2002Laparoscopic banding: selection and technique in 830 patientsObes Surg12385390CrossRefPubMed Favretti, F, Cadiere, GB, Segato, G, Himpens, J, De Luca, M, Busetto, L, De Marchi, F, Foletto, M, Caniato, D, Lise, M, Enzi, G 2002Laparoscopic banding: selection and technique in 830 patientsObes Surg12385390CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Fobi, MA, Lee, H, Holness, R, Cabinda, D 1998Gastric bypass operation for obesityWorld J Surg22925935CrossRefPubMed Fobi, MA, Lee, H, Holness, R, Cabinda, D 1998Gastric bypass operation for obesityWorld J Surg22925935CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Forsell, P, Hallerback, B, Glise, H, Hellers, G 1999Complications following Swedish 16 adjustable gastric banding: a long-term follow upObes Surg91116CrossRefPubMed Forsell, P, Hallerback, B, Glise, H, Hellers, G 1999Complications following Swedish 16 adjustable gastric banding: a long-term follow upObes Surg91116CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Meier, E, Van Baden, M 1999Adjustable silicone gastric banding and band erosion: personal experience and hypothesesObes Surg9191193CrossRefPubMed Meier, E, Van Baden, M 1999Adjustable silicone gastric banding and band erosion: personal experience and hypothesesObes Surg9191193CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Miller, K, Hell, E 1999Laparoscopic adjustable gastric banding: a prospective 4-year follow-up studyObes Surg9183187CrossRefPubMed Miller, K, Hell, E 1999Laparoscopic adjustable gastric banding: a prospective 4-year follow-up studyObes Surg9183187CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Mittemair, RP, Weiss, H, Nehoda, H, Aigner, F 2002Uncommon intragastric migration of SAGBObes Surg12372375CrossRefPubMed Mittemair, RP, Weiss, H, Nehoda, H, Aigner, F 2002Uncommon intragastric migration of SAGBObes Surg12372375CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Mittermair, RP, Weiss, H, Nehoda, H, Kirchmayr, W, Aigner, F 2003Laparoscopic Swedish adjustable gastric banding: 6-year follow up and comparison to other laparoscopic bariatric proceduresObes Surg13412417CrossRefPubMed Mittermair, RP, Weiss, H, Nehoda, H, Kirchmayr, W, Aigner, F 2003Laparoscopic Swedish adjustable gastric banding: 6-year follow up and comparison to other laparoscopic bariatric proceduresObes Surg13412417CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Morino, M, Toppino, M, Garrone, C 1997Disappointing long-term results of laparoscopic adjustable silicone gastric bandingBr J Surg84868869CrossRefPubMed Morino, M, Toppino, M, Garrone, C 1997Disappointing long-term results of laparoscopic adjustable silicone gastric bandingBr J Surg84868869CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Niville, E, Dams, A, Vlasselaers, J 2001Lap-Band erosion: incidence and treatmentObes Surg11744717CrossRefPubMed Niville, E, Dams, A, Vlasselaers, J 2001Lap-Band erosion: incidence and treatmentObes Surg11744717CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat O’Brien, PE, Dixon, JB 2003Laparoscopic adjustable gastric banding in the treatment of morbid obesityArch Surg38376382CrossRef O’Brien, PE, Dixon, JB 2003Laparoscopic adjustable gastric banding in the treatment of morbid obesityArch Surg38376382CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Regusci, L, Groebli, Y, Meyer, JL, Walder, J, Margalith, D, Schneider, R 2003Gastroscopic removal of an adjustable gastric band after partial intragastric migrationObes Surg13281284CrossRefPubMed Regusci, L, Groebli, Y, Meyer, JL, Walder, J, Margalith, D, Schneider, R 2003Gastroscopic removal of an adjustable gastric band after partial intragastric migrationObes Surg13281284CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Silecchia, G, Restuccia, A, Elmore, U, Polito, D, Perrotta, N, Genco, A, Bacci, V, Basso, N 2001Laparoscopic adjustable silicone gastric banding. Prospective evaluation of intragastric migration of the lap band. Surg LaparoscEndosc Percut Tech11229234CrossRef Silecchia, G, Restuccia, A, Elmore, U, Polito, D, Perrotta, N, Genco, A, Bacci, V, Basso, N 2001Laparoscopic adjustable silicone gastric banding. Prospective evaluation of intragastric migration of the lap band. Surg LaparoscEndosc Percut Tech11229234CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Suter, M, Bettschart, V, Giusti, V, Heraief, E, Jayet, A 2000A 3-years experience with laparoscopic gastric banding for obesitySurg Endosc14532536CrossRefPubMed Suter, M, Bettschart, V, Giusti, V, Heraief, E, Jayet, A 2000A 3-years experience with laparoscopic gastric banding for obesitySurg Endosc14532536CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Taskin, M, Zengin, K, Unal, E 2001Intraluminal duodenal obstruction by a gastric band following erosionObes Surg119092CrossRefPubMed Taskin, M, Zengin, K, Unal, E 2001Intraluminal duodenal obstruction by a gastric band following erosionObes Surg119092CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Varshney, S, Kelly, J, Branagan, G, Somers, SS, Kelly, JM 2002Angelchik Prosthesis revisitedWorld J Surg26129133CrossRefPubMed Varshney, S, Kelly, J, Branagan, G, Somers, SS, Kelly, JM 2002Angelchik Prosthesis revisitedWorld J Surg26129133CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Weiss, H, Nehoda, H, Labeck, B, Peer, R, Aigner, F 2000Gastroscopic band removal after intragastric migration of adjustable gastric band: a new minimal invasive techniqueObes Surg10167170CrossRefPubMed Weiss, H, Nehoda, H, Labeck, B, Peer, R, Aigner, F 2000Gastroscopic band removal after intragastric migration of adjustable gastric band: a new minimal invasive techniqueObes Surg10167170CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Westling, A, Bjurling, K, Ohrvall, M, Gustavsson, S 1998Silicone-adjustable gastric banding: disappointing resultsObes Surg8467474CrossRefPubMed Westling, A, Bjurling, K, Ohrvall, M, Gustavsson, S 1998Silicone-adjustable gastric banding: disappointing resultsObes Surg8467474CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Migration of adjustable gastric banding from a cohort study of 4236 patients
verfasst von
D. Nocca
V. Frering
B. Gallix
C. de Seguin des Hons
P. Noël
M. A. Pierredon Foulonge
B. Millat
J. M. Fabre
Publikationsdatum
01.07.2005
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 7/2005
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-004-2183-6

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2005

Surgical Endoscopy 7/2005 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.