Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 8/2005

01.08.2005 | Original article

Laparoscopic resection of gastric gastrointestinal stromal tumors

verfasst von: A. Hindmarsh, B. Koo, M. P. N. Lewis, M. Rhodes

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 8/2005

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Gastrointestinal stromal tumors (GISTs) are neoplasms with low malignant potential. They occur most commonly in the stomach, where they are amenable to laparoscopic resection.

Methods

A case note review of all patients undergoing laparoscopic resection of a presumed gastric GIST at the Norfolk and Norwich University Hospital, United Kingdom, was conducted.

Results

Since September 1995, 30 patients have undergone this procedure. The patients had a mean age of 64.2 years (range, 31–87 years) and a mean weight of 74.1 kg (range, 44–104 kg). A presumptive diagnosis of GIST was made in all the cases based on the endoscopic and radiologic appearance of the lesion. Laparoscopic resection was completed successfully in 23 patients with a mean operating time of 73.8 min (range, 26–160 min). Seven procedures were converted to open surgery: three because the tumor was deemed too large for laparoscopic resection, two because the tumor could not be identified, one because of dense peritoneal adhesions, and one because of bleeding. The mean estimated blood loss was 196 ml (range, 0–1,000 ml), and the mean hospital stay was 5 days (ranges, 1–11 days). Pathologic analysis of the resected specimens showed 22 GISTs, 3 inflammatory fibroids, 2 submucosal lipomas, 1 submucosal varix, and 1 nest of heterotopic pancreatic tissue. During a median follow-up period of 18 months (range, 2–101 months) there have been two cases of recurrence. In both cases, the tumor was catagorized as high risk for aggressive behavior after primary resection.

Conclusion

Stapled laparoscopic resection is a safe and effective treatment option for nonmetastatic primary gastric GIST.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Basso, N, Rosato, P, De Leo, A, Picconi, T, Trentino, P, Fantini, A, Silecchia, G 2000Laparoscopic treatment of gastric stromal tumorsSurg Endosc14524526CrossRefPubMed Basso, N, Rosato, P, De Leo, A, Picconi, T, Trentino, P, Fantini, A, Silecchia, G 2000Laparoscopic treatment of gastric stromal tumorsSurg Endosc14524526CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Bouillot, JL, Bresler, L, Fagniez, PL, Samama, G, Champault, G, Perent, Y 2003Laparoscopic resection of benign submucosal gastric tumorsGastroenterol Clin Biol27272276PubMed Bouillot, JL, Bresler, L, Fagniez, PL, Samama, G, Champault, G, Perent, Y 2003Laparoscopic resection of benign submucosal gastric tumorsGastroenterol Clin Biol27272276PubMed
3.
Zurück zum Zitat Buyske, J, McDonald, M, Fernandez, C, Munson, JL, Sanders, LE, Tsao, J, Birke, HDH 1997Minimally invasive management of low-grade and benign gastric tumorsSurg Endosc1110841087CrossRefPubMed Buyske, J, McDonald, M, Fernandez, C, Munson, JL, Sanders, LE, Tsao, J, Birke, HDH 1997Minimally invasive management of low-grade and benign gastric tumorsSurg Endosc1110841087CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Cheng, HL, Lee, WJ, Lai, IR, Yuan, RH, Yu, SC 1999Laparoscopic wedge resection of benign gastric tumorHepatogastroenterology4621002104PubMed Cheng, HL, Lee, WJ, Lai, IR, Yuan, RH, Yu, SC 1999Laparoscopic wedge resection of benign gastric tumorHepatogastroenterology4621002104PubMed
5.
Zurück zum Zitat Choi, YB, Oh, ST 2000Laparoscopy in the management of gastric submucosal tumorsSurg Endosc14741745CrossRefPubMed Choi, YB, Oh, ST 2000Laparoscopy in the management of gastric submucosal tumorsSurg Endosc14741745CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Clancy, TV, Moore, PM, Ramshaw, DG, Kays, CR 1994Laparoscopic excision of a benign gastric tumorJ Laparoendosc Surg4277280PubMed Clancy, TV, Moore, PM, Ramshaw, DG, Kays, CR 1994Laparoscopic excision of a benign gastric tumorJ Laparoendosc Surg4277280PubMed
7.
Zurück zum Zitat DeMatteo, RP, Lewis, JJ, Leung, D, Mudan, SS, Woodruft, JM, Brinnan, MF 2000Two hundred gastrointestinal stromal tumors: recurrence patterns and prognostic factors for survivalAnn Surg2315158CrossRefPubMed DeMatteo, RP, Lewis, JJ, Leung, D, Mudan, SS, Woodruft, JM, Brinnan, MF 2000Two hundred gastrointestinal stromal tumors: recurrence patterns and prognostic factors for survivalAnn Surg2315158CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Emory, TS, Sobin, LH, Lukes, L, Lee, DH, O'Leary, TJ 1999Prognosis of gastrointestinal smooth-muscle (stromal) tumorsAm J Surg Pathol238287CrossRefPubMed Emory, TS, Sobin, LH, Lukes, L, Lee, DH, O'Leary, TJ 1999Prognosis of gastrointestinal smooth-muscle (stromal) tumorsAm J Surg Pathol238287CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Fletcher CDM, Berman JJ, Corless, C, Gorstein F, Lasota, J, Longley, BJ, Miehinen, M, O'Leary, TJ, Remotti, H, Rubin, BP, Schmookler, B, Sobin, LH, Roew, BP (2002) "Diagnosis of gastrointestinal Stromal Tumors: A Consensus Approach" Human Pathol 33: 459–465 Fletcher CDM, Berman JJ, Corless, C, Gorstein F, Lasota, J, Longley, BJ, Miehinen, M, O'Leary, TJ, Remotti, H, Rubin, BP, Schmookler, B, Sobin, LH, Roew, BP (2002) "Diagnosis of gastrointestinal Stromal Tumors: A Consensus Approach" Human Pathol 33: 459–465
10.
Zurück zum Zitat Fong, Y, Coit, DG, Woodruff, JM, Brennan, MF 1993Lymph node metastasis from soft tissue sarcoma in adults: analysis of data from a prospective database of 1,772 sarcoma patientsAnn Surg2177277PubMed Fong, Y, Coit, DG, Woodruff, JM, Brennan, MF 1993Lymph node metastasis from soft tissue sarcoma in adults: analysis of data from a prospective database of 1,772 sarcoma patientsAnn Surg2177277PubMed
12.
Zurück zum Zitat Gurbuz, AT, Peetz, ME 1997Resection of a gastric leiomyoma using combined laparoscopic and gastroscopic approachSurg Endosc11285286CrossRefPubMed Gurbuz, AT, Peetz, ME 1997Resection of a gastric leiomyoma using combined laparoscopic and gastroscopic approachSurg Endosc11285286CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Ibrahim, IM, Silvestri, F, Zingler, B 1997Laparoscopic resection of posterior gastric leiomyomaSurg Endosc11277279CrossRefPubMed Ibrahim, IM, Silvestri, F, Zingler, B 1997Laparoscopic resection of posterior gastric leiomyomaSurg Endosc11277279CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Joensuu, H, Fletcher, C, Dimitrijevic, S, Silberman, S, Roberts, P, Demetri, G 2002Management of malignant gastrointestinal stromal tumorsLancet Oncol3664CrossRef Joensuu, H, Fletcher, C, Dimitrijevic, S, Silberman, S, Roberts, P, Demetri, G 2002Management of malignant gastrointestinal stromal tumorsLancet Oncol3664CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Lewis, JJ, Brennan, MF 1996Soft tissue sarcomasCurr Probl Surg33817872PubMed Lewis, JJ, Brennan, MF 1996Soft tissue sarcomasCurr Probl Surg33817872PubMed
16.
17.
Zurück zum Zitat Lukaszczyk, JJ, Preletz, RJ 1992Laparoscopic resection of benign stromal tumor of the stomachJ Laparoendosc Surg2331334PubMed Lukaszczyk, JJ, Preletz, RJ 1992Laparoscopic resection of benign stromal tumor of the stomachJ Laparoendosc Surg2331334PubMed
18.
Zurück zum Zitat Matthews, BD, Walsh, RM, Kercher, KW, Sing, RF, Pratt, BL, Answini, GA, Heniford, BT 2002Laparoscopic vs open resection of gastric stromal tumorsSurg Endosc16803807CrossRefPubMed Matthews, BD, Walsh, RM, Kercher, KW, Sing, RF, Pratt, BL, Answini, GA, Heniford, BT 2002Laparoscopic vs open resection of gastric stromal tumorsSurg Endosc16803807CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat National Institute for clinical Excellence. Interventional procedure guidance 25. Laparoendogastric Surg December 2003 National Institute for clinical Excellence. Interventional procedure guidance 25. Laparoendogastric Surg December 2003
20.
Zurück zum Zitat Otani, Y, Ohgami, M, Igalashi, N, Kimata, M, Kubota, T, Kumai, K, Kitajima, M, Mukai, M 2000Laparoscopic wedge resection of gastric submucosal tumorsSurg Laparosc Endosc101923CrossRef Otani, Y, Ohgami, M, Igalashi, N, Kimata, M, Kubota, T, Kumai, K, Kitajima, M, Mukai, M 2000Laparoscopic wedge resection of gastric submucosal tumorsSurg Laparosc Endosc101923CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Pereira, SG, Davies, RJ, Ballantyne, GH, Duperier, T 2001Laparoscopic wedge resection of a gastric leiomyomaSurg Endosc15896897 Pereira, SG, Davies, RJ, Ballantyne, GH, Duperier, T 2001Laparoscopic wedge resection of a gastric leiomyomaSurg Endosc15896897
22.
Zurück zum Zitat Pidhorecky, I, Cheney, RT, Kraybill, WG, Gibbs, JF 2000Gastrointestinal stromal tumours: current diagnosis, biologic behaviour, and managemantAnn Surg Oncol7705712CrossRefPubMed Pidhorecky, I, Cheney, RT, Kraybill, WG, Gibbs, JF 2000Gastrointestinal stromal tumours: current diagnosis, biologic behaviour, and managemantAnn Surg Oncol7705712CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Piskun, G, Fleites, JC, Shaftan, GW, Fogler, RJ 1998A laparoscopic approach to posterior gastric wall leiomyomectomyJ Laparoendosc Adv Surg Tech87578 Piskun, G, Fleites, JC, Shaftan, GW, Fogler, RJ 1998A laparoscopic approach to posterior gastric wall leiomyomectomyJ Laparoendosc Adv Surg Tech87578
24.
Zurück zum Zitat Rothlin, M, Schob, O 2001Laparoscopic wedge resection for benign gastric tumorsSurg Endosc15893895CrossRefPubMed Rothlin, M, Schob, O 2001Laparoscopic wedge resection for benign gastric tumorsSurg Endosc15893895CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Sekimoto, M, Tamura, S, Hasuike, Y, Yano, M, Murata, A, Inoue, M, Shiozaki, H, Monden, M 1999A new technique for laparoscopic resection of a submucosal tumor on the posterior wall of the gastric fundusSurg Endosc137174CrossRefPubMed Sekimoto, M, Tamura, S, Hasuike, Y, Yano, M, Murata, A, Inoue, M, Shiozaki, H, Monden, M 1999A new technique for laparoscopic resection of a submucosal tumor on the posterior wall of the gastric fundusSurg Endosc137174CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Tagaya, N, Mikami, H, Igarashi, A, Ishikawa, K, Koqure, H, Onyama, O 1997Laparoscopic local resection for benign nonepithelial gastric tumorsJ Laparoendosc Adv Surg Tech75358 Tagaya, N, Mikami, H, Igarashi, A, Ishikawa, K, Koqure, H, Onyama, O 1997Laparoscopic local resection for benign nonepithelial gastric tumorsJ Laparoendosc Adv Surg Tech75358
27.
Zurück zum Zitat Tangoku, A, Yamamoto, K, Hirazawa, K, Takao, T, Mori, N, Tada, K, Oka, M 1999Laparoscopic resection of large leiomyomas of the gastric fundusSurg Endosc1310501052CrossRefPubMed Tangoku, A, Yamamoto, K, Hirazawa, K, Takao, T, Mori, N, Tada, K, Oka, M 1999Laparoscopic resection of large leiomyomas of the gastric fundusSurg Endosc1310501052CrossRefPubMed
28.
Zurück zum Zitat Watson, DI, Game, PA, Devitt, PG 1996Laparoscopic resection of benign tumors of the posterior gastric wallSurg Endosc10540541CrossRefPubMed Watson, DI, Game, PA, Devitt, PG 1996Laparoscopic resection of benign tumors of the posterior gastric wallSurg Endosc10540541CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Laparoscopic resection of gastric gastrointestinal stromal tumors
verfasst von
A. Hindmarsh
B. Koo
M. P. N. Lewis
M. Rhodes
Publikationsdatum
01.08.2005
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 8/2005
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-004-8168-7

Weitere Artikel der Ausgabe 8/2005

Surgical Endoscopy 8/2005 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.