Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 7/2010

01.07.2010 | Video

Laparoscopic common bile duct exploration and holmium laser lithotripsy: a novel approach to the management of common bile duct stones

verfasst von: Oliver Varban, Dean Assimos, Corey Passman, Carl Westcott

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 7/2010

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Endoscopic retrograde cholangiopancreatography (ERCP) and laparoscopic common bile duct exploration (LCBDE) have proved to be safe and effective ways of managing common bile duct (CBD) stones. Clearance of large or impacted CBD stones by routine endoscopic maneuvers can be challenging, often requiring more invasive techniques such as open CBD exploration, which increases morbidity. This report presents a novel approach to managing impacted CBD stones using laparoscopic transcystic common bile duct exploration and holmium laser lithotripsy with favorable outcomes.

Methods

This retrospective review analyzes five patients who underwent laparoscopic cholecystectomy with intraoperative management of impacted CBD stones via LCBDE and holmium laser lithotripsy. The technique is described, and outcomes are measured. Data via chart review and use of intraoperative video were obtained with institutional review board approval.

Results

Stone clearance from the CBD was achieved for all the patients. The median age of the patients was 39 years. The diameters of the CBDs ranged from 10 to 20 mm, and the median number of stones was one. No mortality was associated with this procedure, and the median hospital stay was 2 days.

Conclusions

Laparoscopic CBD exploration via a transcystic approach together with holmium laser lithotripsy is a safe and effective way to clear large solitary or impacted CBD stones. This technique also avoids choledochotomy and may be used in concert with other methods such as ERCP, percutaneous cholangioscopy, and open exploration.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Martin DJ, Vernon DR, Toouli J (2006) Surgical versus endoscopic treatment of bile duct stones. Cochrane Database Syst Rev:CD003327 Martin DJ, Vernon DR, Toouli J (2006) Surgical versus endoscopic treatment of bile duct stones. Cochrane Database Syst Rev:CD003327
2.
Zurück zum Zitat Williams EJ, Green J, Beckingham I, Parks R, Martin D, Lombard M (2008) Guidelines on the management of common bile duct stones (CBDS). Gut 57:1004–1021CrossRefPubMed Williams EJ, Green J, Beckingham I, Parks R, Martin D, Lombard M (2008) Guidelines on the management of common bile duct stones (CBDS). Gut 57:1004–1021CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Topal B, Aerts R, Penninckx F (2007) Laparoscopic common bile duct stone clearance with flexible choledochoscopy. Surg Endosc 21:2317–2321CrossRefPubMed Topal B, Aerts R, Penninckx F (2007) Laparoscopic common bile duct stone clearance with flexible choledochoscopy. Surg Endosc 21:2317–2321CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Kroh M, Chand B (2008) Choledocholithiasis, endoscopic retrograde cholangiopancreatography, and laparoscopic common bile duct exploration. Surg Clin North Am 88:1019–1031; viiCrossRefPubMed Kroh M, Chand B (2008) Choledocholithiasis, endoscopic retrograde cholangiopancreatography, and laparoscopic common bile duct exploration. Surg Clin North Am 88:1019–1031; viiCrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Lyass S, Phillips EH (2006) Laparoscopic transcystic duct common bile duct exploration. Surg Endosc 20(Suppl 2):S441–S445CrossRefPubMed Lyass S, Phillips EH (2006) Laparoscopic transcystic duct common bile duct exploration. Surg Endosc 20(Suppl 2):S441–S445CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Cotton PB (1984) Endoscopic management of bile duct stones; (apples and oranges). Gut 25:587–597CrossRefPubMed Cotton PB (1984) Endoscopic management of bile duct stones; (apples and oranges). Gut 25:587–597CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Bark K, Gamblin TC, Zuckerman R, Geller DA (2009) Operative choledochoscopic laser lithotripsy for impacted intrahepatic gallstones: a novel surgical approach. Surg Endosc 23 221–224 Bark K, Gamblin TC, Zuckerman R, Geller DA (2009) Operative choledochoscopic laser lithotripsy for impacted intrahepatic gallstones: a novel surgical approach. Surg Endosc 23 221–224
8.
Zurück zum Zitat Shamamian P, Grasso M (2004) Management of complex biliary tract calculi with a holmium laser. J Gastrointest Surg 8:191–199CrossRefPubMed Shamamian P, Grasso M (2004) Management of complex biliary tract calculi with a holmium laser. J Gastrointest Surg 8:191–199CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Blomley MJ, Nicholson DA, Bartal G, Foster C, Bradley A, Myers M, Man W, Li S, Banks LM (1995) Holmium:YAG laser for gallstone fragmentation: an endoscopic tool. Gut 36:442–445CrossRefPubMed Blomley MJ, Nicholson DA, Bartal G, Foster C, Bradley A, Myers M, Man W, Li S, Banks LM (1995) Holmium:YAG laser for gallstone fragmentation: an endoscopic tool. Gut 36:442–445CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Das AK, Chiura A, Conlin MJ, Eschelman D, Bagley DH (1998) Treatment of biliary calculi using holmium:yttrium aluminum garnet laser. Gastrointest Endosc 48:207–209CrossRefPubMed Das AK, Chiura A, Conlin MJ, Eschelman D, Bagley DH (1998) Treatment of biliary calculi using holmium:yttrium aluminum garnet laser. Gastrointest Endosc 48:207–209CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Grasso M, Chalik Y (1998) Principles and applications of laser lithotripsy: experience with the holmium laser lithotrite. J Clin Laser Med Surg 16:3–7PubMed Grasso M, Chalik Y (1998) Principles and applications of laser lithotripsy: experience with the holmium laser lithotrite. J Clin Laser Med Surg 16:3–7PubMed
13.
Zurück zum Zitat Orii K, Ozaki A, Takase Y, Iwasaki Y (1983) Lithotomy of intrahepatic and choledochal stones with YAG laser. Surg Gynecol Obstet 156:485–488PubMed Orii K, Ozaki A, Takase Y, Iwasaki Y (1983) Lithotomy of intrahepatic and choledochal stones with YAG laser. Surg Gynecol Obstet 156:485–488PubMed
14.
Zurück zum Zitat Nazif OA, Teichman JM, Glickman RD, Welch AJ (2004) Review of laser fibers: a practical guide for urologists. J Endourol 18:818–829CrossRefPubMed Nazif OA, Teichman JM, Glickman RD, Welch AJ (2004) Review of laser fibers: a practical guide for urologists. J Endourol 18:818–829CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Chan KF, Pfefer TJ, Teichman JM, Welch AJ (2001) A perspective on laser lithotripsy: the fragmentation processes. J Endourol 15:257–273CrossRefPubMed Chan KF, Pfefer TJ, Teichman JM, Welch AJ (2001) A perspective on laser lithotripsy: the fragmentation processes. J Endourol 15:257–273CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Caddy GR, Tham TC (2006) Gallstone disease: symptoms, diagnosis, and endoscopic management of common bile duct stones. Best Pract Res Clin Gastroenterol 20:1085–1101CrossRefPubMed Caddy GR, Tham TC (2006) Gallstone disease: symptoms, diagnosis, and endoscopic management of common bile duct stones. Best Pract Res Clin Gastroenterol 20:1085–1101CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Spindel ML, Moslem A, Bhatia KS, Jassemnejad B, Bartels KE, Powell RC, O’Hare CM, Tytle T (1992) Comparison of holmium and flashlamp pumped dye lasers for use in lithotripsy of biliary calculi. Lasers Surg Med 12:482–489CrossRefPubMed Spindel ML, Moslem A, Bhatia KS, Jassemnejad B, Bartels KE, Powell RC, O’Hare CM, Tytle T (1992) Comparison of holmium and flashlamp pumped dye lasers for use in lithotripsy of biliary calculi. Lasers Surg Med 12:482–489CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Teichman JM, Schwesinger WH, Lackner J, Cossman RM (2001) Holmium:YAG laser lithotripsy for gallstones: a preliminary report. Surg Endosc 15:1034–1037CrossRefPubMed Teichman JM, Schwesinger WH, Lackner J, Cossman RM (2001) Holmium:YAG laser lithotripsy for gallstones: a preliminary report. Surg Endosc 15:1034–1037CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Lee H, Ryan RT, Teichman JM, Landman J, Clayman RV, Milner TE, Welch AJ (2003) Effect of lithotripsy on holmium:YAG optical beam profile. J Endourol 17:63–67CrossRefPubMed Lee H, Ryan RT, Teichman JM, Landman J, Clayman RV, Milner TE, Welch AJ (2003) Effect of lithotripsy on holmium:YAG optical beam profile. J Endourol 17:63–67CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Laparoscopic common bile duct exploration and holmium laser lithotripsy: a novel approach to the management of common bile duct stones
verfasst von
Oliver Varban
Dean Assimos
Corey Passman
Carl Westcott
Publikationsdatum
01.07.2010
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 7/2010
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-009-0837-0

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2010

Surgical Endoscopy 7/2010 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.