Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 11/2013

01.11.2013

Rationale for the Fundamental Use of Surgical Energy™ (FUSE) curriculum assessment: focus on safety

verfasst von: Liane S. Feldman, L. Michael Brunt, Pascal Fuchshuber, Daniel B. Jones, Stephanie B. Jones, Jessica Mischna, Malcolm G. Munro, Marc A. Rozner, Steven D. Schwaitzberg, for the SAGES FUSE™ Committee

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 11/2013

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Almost all surgical procedures involve the use of devices that apply energy to tissue. Adverse events can occur if the devices are not used appropriately. The SAGES’ Fundamental Use of Surgical Energy™ (FUSE) program will include a curriculum and certification examination to address this safety issue. The aim of this study was to determine the self-perceived knowledge of practicing surgeons related to energy-based devices and identify areas to emphasize in the assessment component of FUSE.

Methods

Psychometric experts led the test development process. During a 2-day retreat, a multidisciplinary group defined 63 test objectives assessing the knowledge and skills required to use energy-based surgical instruments safely (job task analysis). A survey was sent to a sample of 103 SAGES leaders and others in the test target audience to determine the number of items to use for the certification examination. Participants rated each objective for frequency, relevance, and importance on a 1–7 scale with the means used to create a weighted scale. The survey also included five self-assessment questions.

Results

Fifty surveys were completed; only 28 % of respondents considered themselves “experts.” The most common source of knowledge was “industry sales representative or course” (42 %). The highest weighted topic was “Prevention of Adverse Events with Electrosurgery.” The highest-rated objectives (>6 out of 7) were “Identify various mechanisms whereby electrosurgical injuries may occur,” “Identify patient protection measures for setup and settings for the electrosurgical unit,” and “Identify circumstances, mechanisms, and prevention of dispersive electrodes-related injury.”

Conclusions

Although basic and advanced energy-based devices are commonly used, training has been largely dependent upon industry representatives or industry-sponsored courses. Few surgeons consider themselves experts in the mechanisms of action and the appropriate and safe use of energy-based surgical devices. Competencies that emphasize electrosurgical safety were viewed as most important for the FUSE certification examination.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
5.
Zurück zum Zitat Nduka CC, Super PA, Monson JR, Darzi AW (1994) Cause and prevention of electrosurgical injuries in laparoscopy. J Am Coll Surg 179(2):161–170PubMed Nduka CC, Super PA, Monson JR, Darzi AW (1994) Cause and prevention of electrosurgical injuries in laparoscopy. J Am Coll Surg 179(2):161–170PubMed
7.
Zurück zum Zitat Feldman LS, Fuchshuber P, Jones DB, Mischna J, Schwaitzberg S (2012) Surgeons don’t know what they don’t know about the safe use of energy in surgery. Surg Endosc 26:2735–2739PubMedCrossRef Feldman LS, Fuchshuber P, Jones DB, Mischna J, Schwaitzberg S (2012) Surgeons don’t know what they don’t know about the safe use of energy in surgery. Surg Endosc 26:2735–2739PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Mayooran Z, Pearce S, Tsaltas J, Rombauts L, Brown TI, Lawrence AS, Fraser K, Healy DL (2004) Ignorance of electrosurgery among obstetricians and gynaecologists. BJOG 111:1413–1418PubMedCrossRef Mayooran Z, Pearce S, Tsaltas J, Rombauts L, Brown TI, Lawrence AS, Fraser K, Healy DL (2004) Ignorance of electrosurgery among obstetricians and gynaecologists. BJOG 111:1413–1418PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Feldman LS, Fuchshuber P, Jones DB (2012) The SAGES manual on the Fundamental Use of Surgical Energy (FUSE). Springer, New YorkCrossRef Feldman LS, Fuchshuber P, Jones DB (2012) The SAGES manual on the Fundamental Use of Surgical Energy (FUSE). Springer, New YorkCrossRef
Metadaten
Titel
Rationale for the Fundamental Use of Surgical Energy™ (FUSE) curriculum assessment: focus on safety
verfasst von
Liane S. Feldman
L. Michael Brunt
Pascal Fuchshuber
Daniel B. Jones
Stephanie B. Jones
Jessica Mischna
Malcolm G. Munro
Marc A. Rozner
Steven D. Schwaitzberg
for the SAGES FUSE™ Committee
Publikationsdatum
01.11.2013
Verlag
Springer US
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 11/2013
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-013-3059-4

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2013

Surgical Endoscopy 11/2013 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.