Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 11/2015

01.11.2015 | Dynamic Manuscript

High-pressure injection of glycerol with HybridKnife for ESD is feasible and increases the ease and speed of the procedure: an in vivo study in pigs and first use in human

verfasst von: Jérémie Jacques, Denis Sautereau, Paul Carrier, Claude-Yves Couquet, Maryline Debette-Gratien, Anne Le-Sidaner, Tessa Tabouret, Virginie Valgueblasse, Veronique Loustaud-Ratti, Romain Legros

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 11/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background and aims

The HybridKnife water-jet system (ERBE, Tubingen, Germany) has been shown to increase dissection speed and decreased the risk of perforation during endoscopic submucosal dissection (ESD). Glycerol mixture is a viscous, long-lasting solution preferentially used by Japanese ESD experts. The combination of the HybridKnife system with a glycerol solution has not been evaluated to date.

Materials and methods

A prospective non-randomised comparative study of ESD with HybridKnife injecting of either a glycerol mixture or normal saline was performed. Twenty dissections (ten per group) were performed on four anaesthetised domestic mini-pigs. Dissection speed (mm2/min), size of the specimen (mm2), duration (min), en bloc resection rate, and bleeding and perforation rates were prospectively recorded. An evaluation of operator comfort and perception of safety (dissection score) was performed using a visual analogue scale with 0 being the worst score and 10 the best.

Results

High-pressure injection of the glycerol mixture and dissection with the HybridKnife was feasible without complications. Dissection was significantly more rapid (1.67-fold) with glycerol injection than normal saline injection (27.44 vs. 16.44 mm2/min; p < 0.001). The dissection score was significantly higher in the glycerol group than in the normal saline group (5.9 vs. 2.9; p < 0.001). No differences were observed in the rates of en bloc resection, bleeding and perforation. Seven first human cases were also easy without need of preliminary incision and technical complication.

Conclusion

High-pressure jet injection of glycerol with HybridKnife for ESD is feasible and increases the speed and safety of the procedure compared with use of normal saline.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Cao Y, Liao C, Tan A, Gao Y, Mo Z, Gao F (2009) Meta-analysis of endoscopic submucosal dissection versus endoscopic mucosal resection for tumors of the gastrointestinal tract. Endoscopy 41:751–757. doi:10.1055/s-0029-1215053 CrossRefPubMed Cao Y, Liao C, Tan A, Gao Y, Mo Z, Gao F (2009) Meta-analysis of endoscopic submucosal dissection versus endoscopic mucosal resection for tumors of the gastrointestinal tract. Endoscopy 41:751–757. doi:10.​1055/​s-0029-1215053 CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Lingenfelder T, Fischer K, Sold MG, Post S, Enderle MD, Kaehler GFBA (2009) Combination of water-jet dissection and needle-knife as a hybrid knife simplifies endoscopic submucosal dissection. Surg Endosc 23:1531–1535. doi:10.1007/s00464-009-0433-3 CrossRefPubMed Lingenfelder T, Fischer K, Sold MG, Post S, Enderle MD, Kaehler GFBA (2009) Combination of water-jet dissection and needle-knife as a hybrid knife simplifies endoscopic submucosal dissection. Surg Endosc 23:1531–1535. doi:10.​1007/​s00464-009-0433-3 CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Yahagi N, Neuhaus H, Schumacher B, Neugebauer A, Kaehler G, Schenk M, Fischer K, Fujishiro M, Enderle M (2009) Comparison of standard endoscopic submucosal dissection (ESD) versus an optimized ESD technique for the colon: an animal study. Endoscopy 41:340–345. doi:10.1055/s-0029-1214473 CrossRefPubMed Yahagi N, Neuhaus H, Schumacher B, Neugebauer A, Kaehler G, Schenk M, Fischer K, Fujishiro M, Enderle M (2009) Comparison of standard endoscopic submucosal dissection (ESD) versus an optimized ESD technique for the colon: an animal study. Endoscopy 41:340–345. doi:10.​1055/​s-0029-1214473 CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Fukami N, Ryu CB, Said S, Weber Z, Chen YK (2011) Prospective, randomized study of conventional versus HybridKnife endoscopic submucosal dissection methods for the esophagus: an animal study. Gastrointest Endosc 73:1246–1253. doi:10.1016/j.gie.2010.12.004 CrossRefPubMed Fukami N, Ryu CB, Said S, Weber Z, Chen YK (2011) Prospective, randomized study of conventional versus HybridKnife endoscopic submucosal dissection methods for the esophagus: an animal study. Gastrointest Endosc 73:1246–1253. doi:10.​1016/​j.​gie.​2010.​12.​004 CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Cai M-Y, Zhou P-H, Yao L-Q, Xu M-D, Zhong Y-S, Li Q-L, Chen W-F, Hu J-W, Cui Z, Zhu B-Q (2013) Peroral endoscopic myotomy for idiopathic achalasia: randomized comparison of water-jet assisted versus conventional dissection technique. N, Surg Endosc. doi:10.1007/s00464-013-3300-1 Cai M-Y, Zhou P-H, Yao L-Q, Xu M-D, Zhong Y-S, Li Q-L, Chen W-F, Hu J-W, Cui Z, Zhu B-Q (2013) Peroral endoscopic myotomy for idiopathic achalasia: randomized comparison of water-jet assisted versus conventional dissection technique. N, Surg Endosc. doi:10.​1007/​s00464-013-3300-1
6.
Zurück zum Zitat Khashab M, Messallam A, Saxena P, Kumbhari V, Ricourt E, Aguila G, Roland B, Stein E, Nandwani M, Inoue H, Clarke J (2013) Jet injection of dyed saline facilitates efficient peroral endoscopic myotomy. Endoscopy 46:298–301. doi:10.1055/s-0033-1359024 CrossRefPubMed Khashab M, Messallam A, Saxena P, Kumbhari V, Ricourt E, Aguila G, Roland B, Stein E, Nandwani M, Inoue H, Clarke J (2013) Jet injection of dyed saline facilitates efficient peroral endoscopic myotomy. Endoscopy 46:298–301. doi:10.​1055/​s-0033-1359024 CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Uraoka T, Saito Y, Yamamoto K, Fujii T (2009) Submucosal injection solution for gastrointestinal tract endoscopic mucosal resection and endoscopic submucosal dissection. Drug Des Devel Ther 2:131–138PubMedCentralPubMed Uraoka T, Saito Y, Yamamoto K, Fujii T (2009) Submucosal injection solution for gastrointestinal tract endoscopic mucosal resection and endoscopic submucosal dissection. Drug Des Devel Ther 2:131–138PubMedCentralPubMed
8.
Zurück zum Zitat Uraoka T, Fujii T, Saito Y, Sumiyoshi T, Emura F, Bhandari P, Matsuda T, Fu K-I, Saito D (2005) Effectiveness of glycerol as a submucosal injection for EMR. Gastrointest Endosc 61:736–740CrossRefPubMed Uraoka T, Fujii T, Saito Y, Sumiyoshi T, Emura F, Bhandari P, Matsuda T, Fu K-I, Saito D (2005) Effectiveness of glycerol as a submucosal injection for EMR. Gastrointest Endosc 61:736–740CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Fujishiro M, Yahagi N, Kashimura K, Matsuura T, Nakamura M, Kakushima N, Kodashima S, Ono S, Kobayashi K, Hashimoto T, Yamamichi N, Tateishi A, Shimizu Y, Oka M, Ichinose M, Omata M (2005) Tissue damage of different submucosal injection solutions for EMR. Gastrointest Endosc 62:933–942. doi:10.1016/j.gie.2005.07.052 CrossRefPubMed Fujishiro M, Yahagi N, Kashimura K, Matsuura T, Nakamura M, Kakushima N, Kodashima S, Ono S, Kobayashi K, Hashimoto T, Yamamichi N, Tateishi A, Shimizu Y, Oka M, Ichinose M, Omata M (2005) Tissue damage of different submucosal injection solutions for EMR. Gastrointest Endosc 62:933–942. doi:10.​1016/​j.​gie.​2005.​07.​052 CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Pioche M, Ciocîrlan M, Lepilliez V, Salmon D, Mais L, Guillaud O, Hervieu V, Petronio M, Lienhart I, Adriano J-L, Lafon C, Ponchon T (2014) High-pressure jet injection of viscous solutions for endoscopic submucosal dissection: a study on ex vivo pig stomachs. Surg Endosc 28:1742–1747. doi:10.1007/s00464-013-3378-5 CrossRefPubMed Pioche M, Ciocîrlan M, Lepilliez V, Salmon D, Mais L, Guillaud O, Hervieu V, Petronio M, Lienhart I, Adriano J-L, Lafon C, Ponchon T (2014) High-pressure jet injection of viscous solutions for endoscopic submucosal dissection: a study on ex vivo pig stomachs. Surg Endosc 28:1742–1747. doi:10.​1007/​s00464-013-3378-5 CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Ciocîrlan M, Pioche M, Lepilliez V, Gonon N, Roume R, Noel G, Pinset C, Ponchon T (2014) The ENKI-2 water-jet system versus Dual Knife for endoscopic submucosal dissection of colorectal lesions: a randomized comparative animal study. Endoscopy 46:139–143. doi:10.1055/s-0033-1344892 CrossRefPubMed Ciocîrlan M, Pioche M, Lepilliez V, Gonon N, Roume R, Noel G, Pinset C, Ponchon T (2014) The ENKI-2 water-jet system versus Dual Knife for endoscopic submucosal dissection of colorectal lesions: a randomized comparative animal study. Endoscopy 46:139–143. doi:10.​1055/​s-0033-1344892 CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
High-pressure injection of glycerol with HybridKnife for ESD is feasible and increases the ease and speed of the procedure: an in vivo study in pigs and first use in human
verfasst von
Jérémie Jacques
Denis Sautereau
Paul Carrier
Claude-Yves Couquet
Maryline Debette-Gratien
Anne Le-Sidaner
Tessa Tabouret
Virginie Valgueblasse
Veronique Loustaud-Ratti
Romain Legros
Publikationsdatum
01.11.2015
Verlag
Springer US
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 11/2015
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-015-4072-6

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2015

Surgical Endoscopy 11/2015 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.