Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 4/2018

19.10.2017

A Systematic review and meta-analysis of the efficacy and safety of video-assisted anal fistula treatment (VAAFT)

verfasst von: Sameh Hany Emile, Hossam Elfeki, Mostafa Shalaby, Ahmad Sakr

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 4/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Video-assisted anal fistula treatment (VAAFT) is a novel, minimally invasive technique for the treatment of fistula-in-ano (FIA). This review aimed to search the literature for the outcome of VAAFT regarding the recurrence and complication rates of the technique.

Methods

A systematic literature search was conducted in compliance with the PRISMA screening guidelines. PubMed/MEDLINE and Scopus were searched for articles reporting the outcomes of VAAFT procedure from inception through April 2017. The main outcomes were patients’ characteristics, technical aspects, operation time, recurrence, and complication rates.

Results

Eleven studies (n = 788 patients) were included. The mean age of the patients was 39.5 years. 66.5% of patients had high or complex FIA and 18.4% underwent previous fistula surgery. The internal opening of the fistula was detected in 85.7% of patients. The mean operation time was 42 ± 14.2 min. The weighed mean rate of detection of internal opening was 93.3%. Recurrence occurred in 112 (14.2%) patients after a median follow-up of 9 months. Recurrence rates varied according to method of closure of internal opening from 15.3% after using staplers, 17.7% after suturing, to 25% after advancement flap. The weighted mean recurrence rate across the studies was 17.7%. The weighted mean complication rate was 4.8%.

Conclusion

VAAFT may be considered an effective diagnostic tool and a safe method for the treatment of complex and high FIA attaining satisfactory outcome and acceptably low complications. Recurrence after VAAFT may be related to previous fistula surgery and the method of closure of the internal opening.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Abbas MA, Jackson CH, Haigh PI (2011) Predictors of outcome for anal fistula surgery. Arch Surg 146(9):1011–1016CrossRefPubMed Abbas MA, Jackson CH, Haigh PI (2011) Predictors of outcome for anal fistula surgery. Arch Surg 146(9):1011–1016CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Sangwan YP, Rosen L, Riether RD, Stasik JJ, Sheets JA, Khubchandani IT (1994) Is simple fistula-in-ano simple? Dis Colon Rectum 37:885–889CrossRefPubMed Sangwan YP, Rosen L, Riether RD, Stasik JJ, Sheets JA, Khubchandani IT (1994) Is simple fistula-in-ano simple? Dis Colon Rectum 37:885–889CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Liberati A, Altman DG, Tetzlaff J, Mulrow C, Gøtzsche PC, Ioannidis JP, Clarke M, Devereaux PJ, Kleijnen J, Moher D (2009) The PRISMA statement for reporting systematic reviews and meta-analyses of studies that evaluate healthcare interventions: explanation and elaboration. BMJ 339:b2700. doi:10.1136/bmj.b2700 CrossRefPubMedPubMedCentral Liberati A, Altman DG, Tetzlaff J, Mulrow C, Gøtzsche PC, Ioannidis JP, Clarke M, Devereaux PJ, Kleijnen J, Moher D (2009) The PRISMA statement for reporting systematic reviews and meta-analyses of studies that evaluate healthcare interventions: explanation and elaboration. BMJ 339:b2700. doi:10.​1136/​bmj.​b2700 CrossRefPubMedPubMedCentral
8.
Zurück zum Zitat Jiang HH, Liu HL, Li Z, Xiao YH, Li AJ, Chang Y, Zhang Y, Lv L, Lin MB (2017) Video-assisted anal fistula treatment (VAAFT) for complex anal fistula: a preliminary evaluation in China. Med Sci Monit 23:2065–2071CrossRefPubMedPubMedCentral Jiang HH, Liu HL, Li Z, Xiao YH, Li AJ, Chang Y, Zhang Y, Lv L, Lin MB (2017) Video-assisted anal fistula treatment (VAAFT) for complex anal fistula: a preliminary evaluation in China. Med Sci Monit 23:2065–2071CrossRefPubMedPubMedCentral
9.
10.
Zurück zum Zitat Pini Prato A, Zanaboni C, Mosconi M, Mazzola C, Muller L, Meinero PC, Faticato MG, Leonelli L, Montobbio G, Disma N, Mattioli G (2016) Preliminary results of video-assisted anal fistula treatment (VAAFT) in children. Tech Coloproctol 20(5):279–85. doi:10.1007/s10151-016-1447-1 CrossRefPubMed Pini Prato A, Zanaboni C, Mosconi M, Mazzola C, Muller L, Meinero PC, Faticato MG, Leonelli L, Montobbio G, Disma N, Mattioli G (2016) Preliminary results of video-assisted anal fistula treatment (VAAFT) in children. Tech Coloproctol 20(5):279–85. doi:10.​1007/​s10151-016-1447-1 CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Chowbey PK, Khullar R, Sharma A, Soni V, Najma K, Baijal M (2015) Minimally invasive anal fistula treatment (MAFT): an appraisal of early results in 416 patients. Indian J Surg 77(Suppl 2):716–721. doi:10.1007/s12262-013-0977-2 CrossRefPubMed Chowbey PK, Khullar R, Sharma A, Soni V, Najma K, Baijal M (2015) Minimally invasive anal fistula treatment (MAFT): an appraisal of early results in 416 patients. Indian J Surg 77(Suppl 2):716–721. doi:10.​1007/​s12262-013-0977-2 CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Liu H, Xiao Y, Zhang Y, Pan Z, Peng J, Tang W, Li A, Zhou L, Yin L, Lin M (2015) Preliminary efficacy of video-assisted anal fistula treatment for complex anal fistula. Zhonghua Wei Chang Wai Ke Za Zhi 18(12):1207–1210PubMed Liu H, Xiao Y, Zhang Y, Pan Z, Peng J, Tang W, Li A, Zhou L, Yin L, Lin M (2015) Preliminary efficacy of video-assisted anal fistula treatment for complex anal fistula. Zhonghua Wei Chang Wai Ke Za Zhi 18(12):1207–1210PubMed
14.
Zurück zum Zitat Mendes CR, Ferreira LS, Sapucaia RA, Lima MA, Araujo SE (2014) Video-assisted anal fistula treatment: technical considerations and preliminary results of the first Brazilian experience. Arq Bras Cir Dig 27(1):77–81CrossRefPubMedPubMedCentral Mendes CR, Ferreira LS, Sapucaia RA, Lima MA, Araujo SE (2014) Video-assisted anal fistula treatment: technical considerations and preliminary results of the first Brazilian experience. Arq Bras Cir Dig 27(1):77–81CrossRefPubMedPubMedCentral
16.
Zurück zum Zitat Wałęga P, Romaniszyn M, Nowak W (2014) VAAFT: a new minimally invasive method in the diagnostics and treatment of anal fistulas–initial results. Pol Przegl Chir 86(1):7–10. doi:10.2478/pjs-2014-0002 PubMed Wałęga P, Romaniszyn M, Nowak W (2014) VAAFT: a new minimally invasive method in the diagnostics and treatment of anal fistulas–initial results. Pol Przegl Chir 86(1):7–10. doi:10.​2478/​pjs-2014-0002 PubMed
19.
20.
Zurück zum Zitat Balciscueta Z, Uribe N, Balciscueta I, Andreu-Ballester JC, García-Granero E (2017) Rectal advancement flap for the treatment of complex cryptoglandular anal fistulas: a systematic review and meta-analysis. Int J Colorectal Dis 32(5):599–609. doi:10.1007/s00384-017-2779-7 CrossRefPubMed Balciscueta Z, Uribe N, Balciscueta I, Andreu-Ballester JC, García-Granero E (2017) Rectal advancement flap for the treatment of complex cryptoglandular anal fistulas: a systematic review and meta-analysis. Int J Colorectal Dis 32(5):599–609. doi:10.​1007/​s00384-017-2779-7 CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Zirak-Schmidt S1, Perdawood SK (2014) Management of anal fistula by ligation of the intersphincteric fistula tract: a systematic review. Dan Med J 61(12):A4977PubMed Zirak-Schmidt S1, Perdawood SK (2014) Management of anal fistula by ligation of the intersphincteric fistula tract: a systematic review. Dan Med J 61(12):A4977PubMed
24.
Zurück zum Zitat Emile SH, Elfeki H, Abdelnaby M (2016) A systematic review of the management of anal fistula in infants. Tech Coloproctol 20(11):735–744CrossRefPubMed Emile SH, Elfeki H, Abdelnaby M (2016) A systematic review of the management of anal fistula in infants. Tech Coloproctol 20(11):735–744CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
A Systematic review and meta-analysis of the efficacy and safety of video-assisted anal fistula treatment (VAAFT)
verfasst von
Sameh Hany Emile
Hossam Elfeki
Mostafa Shalaby
Ahmad Sakr
Publikationsdatum
19.10.2017
Verlag
Springer US
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 4/2018
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-017-5905-2

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2018

Surgical Endoscopy 4/2018 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.