Skip to main content
Log in

Das Göttinger Rücken Intensiv Programm (GRIP)—ein multimodales behandlungsprogramm für Patienten mit chronischen Rückenschmerzen, Teil 3. Psychosoziale Aspekte

Multidisciplinary treatment program on chronic low back pain, part 3. psychosocial aspects

  • Originalien
  • Published:
Der Schmerz Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Problem Die Relevanz psychologischer Variablen in der Behandlung chronischer Rückenschmerzpatienten konnte vielfach demonstriert werden. Dennoch ist bisher noch nicht eindeutig nachgewiesen, inwieweit subjektives Erleben der Patienten und objektiv meßbare Kriterien im Zusammenhang stehen und welche Bedeutung ihnen im Rahmen einer multimodalen Behandlung zukommt.

Methode 90 vorwiegend arbeitsunfähige Patienten mit Rückenschmerzen wurden jeweils in Gruppen à 8–10 Patienten jeweils 8 Wochen lang ambulant in einem standardisierten Vorgehen verhaltensund trainingstherapeutisch behandelt. Neben Aerobic, funktionellem Kraft-training, Herz-Kreislauf-Ausdauer- und Arbeitstraining wurde über 5 Wochen täglich eine 2 stündige kognitiv-behaviorale (Gruppen-)Verhaltenstherapie durchgeführt. Die Ziele des psychotherapeutischen Vorgehens waren eine Veränderung problematischer Verhaltens-dispositionen (Inaktivität, Rückzug), maladaptiver Kognitionen (Somatisierung, Katastrophisieren, passives Krankheitsmodell), die Identifikation und der Abbau operanter (Krankheits-) Verstärkung sowie die Bearbeitung emotionaler Beeinträchtigungen (Depression). Vor und nach dem Programm sowie 6 und 12 Monate später wurden diese Patienten im Hinblick auf eine Veränderung sozialer, psychologischer, medizinischer und funktioneller Daten untersucht.

ErgebnisseBis auf die Arbeitszufriedenheit und die dritte Form die Krankheitsbewältigung “kognitive Kontrolle” kam es über die Meßzeitpunkte bei allen anderen klinisch-psychologischen Variablen jeweils zu signifikanten Verbesserungen, die für die meisten Parameter im Laufe der Katamnesezeit stabil blieben. Anhand von Regressionsanalysen erfolgte eine differenzierte Beschreibung psychologischer Zusammenhänge für das Ausmaß des subjektiven Beeinträchtigungserlebens (Disability, 3 Parameter) und der 3 faktoriellen Formen der Krankheitsbewältigung des FEKB (Rumination, Informationssuche, kognitive Kontrolle). Die Operationslisierungen der ‘Disabilit’ zeigten nur geringfügige statistische Zusammenhänge zu Variablen der Schmerzbeschreibung, zu körperlichen Befunden und zu den erfaßten Formen der Krankheitsbewältigung. Dies ist ein Hinweis darauf, daß sich im “Disability-Erleben” vorrangig subjektive Patientenbewertungen widerspiegeln. Die Ergebnisse legen in der psychometrischen Diagnostik von Rückenschmerzpatienten eine konzeptuelle Trennung unterschiedlicher Merkmals-bereiche nahe, wobei das “Disability-Er. leben” eine eigenständige Komponente in der Beschreibung darstellt.

SchlußfolgerungDie Analyse der Formen der Krankheitsbewältigung machte deutlich, daß es sich hier vermutlich eher um generalisierte Einstellungen zu Krankheit und Gesundheit handelt und nicht um spezifische (und damit veränderbare) Einstellungen bzw. Verhaltens-dispositionen in bezug auf Rücken-schmerzen. Nach den Ergebnissen der Untersuchung muß bezweifelt werden. ob das generelle Konzept der Krank-heitsbewältigung einen relevanten Beitrag zur Identifikation von modulierenden Faktoren bei chronischen (Rücken) Schmerzen leisten kann. Die in der vorliegenden Operationalisierung gefundenen Formen der Krankheitsbewältigung zeigten eine eher geringe Veränderung über die Zeit und zeichnete sich durch eine “Trait-Charakteristik” aus. Die Einordnung der Merkmalsbereiche “Disability” und “Krankheitsbewältigung” in das sog. “Fear-avoidance-Konzept” bringt möglicherweise weitergehendere Erkenntnisse über Chronifizierungsbe-dingungen bei Rückenschmerzen.

Abstract

Problem

The majority of authors agree today that psychosocial factors have more influence on a successful treatment of chronic back pain than other variables, in particular medical findings. Therefore treatments aim to integrate psychotherapeutic intervention in order to lessen emotional impairment, to change behavioral patterns (which advocate rest and the avoidance of physical activity), and to change cognitive attitudes and fears concerning exercise and work ability. Nevertheless, the interplay of cognitive measures and disability in treatment programs still remains an unclear issue.

Methods

Ninety disabled patients with chronic low back pain were admitted to an 8-week outpatient program of functional restoration and behavioural support. The program consisted of a pre-program (education, stretching and calisthenic exercises) and an intensive treatment period (physical exercises, back school education, cognitive behavioral group therapy, relaxation training, occupational therapy, vocational counseling), which took place for 5 weeks, 7 h a day, as an outpatient program. The targets of the psychological interventions were (a) to change maladaptive behavior (inactivity, social withdrawal) and increase the patient’s activity level at home, (b) to alter maladaptive cognitions (somatization, catastrophizing, passive expectations concerning treatment) and to improve their own positive coping skills, (c) to identify and stop operant conditioned behavior, and (d) to prevent depressive symptoms and strengthen the level of emotional control. The program’s philosophy encouraged the patients’ active efforts to improve their functional status within a therapeutic environment that reinforced positive behavior traits conductive to getting well. The main therapeutic target was to facilitate a return to work. Apart from a medical examination and a personal interview, the patients’ physical impairment, pain descriptions, and psychological distress (according to different criteria for evaluation) were also measured. This included variables such as depression, psychovegetative complaints, quality of life and workplace satisfaction, disability, and coping with disease. Measurements were repeated at the end of the 8-week program, and following 6- and 12-month intervals.

Results

In comparison with the initial values, a statistically significant improvement became evident in reducing pain, disability, depression, and psychovegetative signs (P<0.001). Nearly all results remained stable at the 6- and 12-months examinations. Apart from these results, coping measurements demonstrated little improvement in the three factorial coping dimensions. By use of regression analyses, a differentiated description of psychosocial connections became apparent in three different ways of coping (catastrophizing, searching for information, cognitive control) and parameters of disability. Disability levels corresponded poorly with pain descriptions, physical impairment and coping dimensions. This result indicates that disability should be viewed as a separate component in assessing the patients’ description of low back pain.

Conclusion

An analysis of coping dimensions demonstrated that current cognitive measures might be too general to explain low back disability adequately. In addition, the results indicate that the use of the ‘catastrophizing’ factor as a separate variable is questionable, since it may simply be a symptom of depression. The relevance of coping as a sensitive parameter for change is also addressed. It is suggested that an alteration in coping strategies may be an important treatment effect, but is subject to individual prerequisites to maximize treatment response. Thus, future research must focus on the complex interactions between personality variables, environmental factors, and the coping demands posed by the specific nature of pain problems. A more lengthy evaluation of socalled ‘fear-avoidance beliefs’ in combination with ‘disability’ and coping dimensions could possibly lead to further treatment on the development of chronicity in chronic low back pain patients.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Aronoff GM, Evans WD, Enders PL (1985) A review of follow-up studies of multidisciplinary pain units. In: Aronoff GM (ed) Evaluation and treatment of chronic pain. Urban und Schwarzenberg, Baltimore, p 511

    Google Scholar 

  2. Atkinson JH, Slater MA, Grant I, Patterson TL, Garfin SR (1991) Prevalence, onset, and risk of psychiatric disorders in men with chronic low back pain. Pain 45:111

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Bandura A (1982) Self-efficacy mechanism in human agency. Am Psychol 37:122

    Article  Google Scholar 

  4. Basler HD (1990) Prävention chronischer Rückenschmerzen. Der Schmerz 4:1

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Basler HD (1991) Psychologische Schmerztherapie des Rheumapatienten. Der Schmerz 5:80

    Article  Google Scholar 

  6. Basler HD, Franz C, Seemann H, Kröner-Herwig G, Rehfisch H-P (Hrsg) (1990) Psychologische Schmerztherapic. Springer, Berlin Heidelberg New York

    Google Scholar 

  7. Basler HD, Kröner-Herwig B (Hrsg) (1995) Psychologische Therapie bei Kopf- und Rückenschmerzen. Quintessenz, München

    Google Scholar 

  8. Basler HD, Rehfisch HP (1989) Psychologische Schmerztherapie in Rheuma-Liga Selbsthilfegruppen. Z Klin Psychol 18:203

    Google Scholar 

  9. Basler HD, Rehfisch HP, Mattussek S (1992) Psychologische Schmerztherapie bei rheumatischen Gelenkserkrankungen. In: Basler HD, Rehfisch HP, Zink A (Hrsg) Psychologie in der Rheumatologie, Jahrbuch der Medizinischen Psychologie, Bd 8. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 157

    Google Scholar 

  10. Bigos SJ, Battie MC, Spengler DM Fisher LD, Fordyce WE, Hansson T, Nachemson AL, Zeh J (1992) A longitudinal prospective study of industrial back injury reporting. Clin Orthop 279:21

    PubMed  Google Scholar 

  11. Bigos SJ, Battic MC, Spengler DM, Fisher LD, Fordyce WE, Hansson T, Nachemson AL, Wortley MD (1991) A prospective study of work perceptions and psychosocial factors affecting the report of back injury. Spine 16: 1

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Bischoff C, Zenz H (1989) Patienten-konzepte von Körper und Krankheit. Huber, Bern

    Google Scholar 

  13. Blanchard EB, Andrasik F, Neff DF, Arena JG, Ahlers TA, Jurish SE, Pallmeyer TP, Saunders NL, Teders SJ, Barron KD, Rodichok LD (1982) Biofeedback and relaxation training with three kinds of headache: treatment effects and their prediction. J Consult Clin Psychol 50:562

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Blumer D, Heilbronn M (1982) Chronic pain as a variant of depressive disease: the pain prone disorder. J Nerv Ment Dis 170:381

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Brenig M, Eggebrecht D, Hildebrandt J, Pfingsten M, Bautz M (1989) Eine faktorenanalytische Untersuchung zur Erfassung der Dimensionalität klinischer Schmerzbeschreibungen. Diagnostica 35:142

    Google Scholar 

  16. Ciccione D, Grzesiak R (1984) Cognitive dimensions of chronic pain. Soc Sci Med 19:1339

    Article  Google Scholar 

  17. Council JR, Ahern DK, Follik MJ, Kline CL (1988) Expectancies and functional impairment in chronic low back pain. Pain 33:323

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Cziske R, Jäckel W, Jacobi E (1987) Effekt eines Kurztrainingsprogrammes zur Schmerzbewältigung bei Rheumapatienten während der Rehabilitation. Z Klin Psychol 16:115

    Google Scholar 

  19. Deardoff WW, Rubin HS, Scott DW (1991) Comprehensive multidisciplinary treatment of chronic pain: a follow-up study of treated and non-treated groups. Pain 45:35

    Article  Google Scholar 

  20. De Good DE (1983) Reducing medical patients’ reluctance to participate in psychological therapies. Res Pract 14:570

    Google Scholar 

  21. Dillmann U, Nilges P, Saile A, Gerbershagen HU (1994) Behinderungs-einschätzung bei chronischen Schmerzpatienten. Der Schmerz 8:100

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Dolce JJ, Crocker MF, Moletteire C, Doleys DM (1986) Exercise quotas, anticipatory concern and self-efficiacy expectancies in chronic pain. Pain 24: 365

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. Dvorak J, Gauchat MH, Valach L, Heim E (1988) The outcome of surgery for lumbar disc herniation. Spine 13:1423

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  24. Dworkin RH, Richlin DM, Handlin DS, Brand L (1986) Predicting treatment response in depressed and nondepressed chronic pain patients. Pain 24:343

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  25. Egle UT, Hoffmann SO (1993) Das bio-psycho-soziale Krankheitsmodell. In: Egle UT, Hoffmann SO (Hrsg) Der Schmerzkranke. Schattauer, Stuttgart, S 1

    Google Scholar 

  26. Engel GL (1977) The need for a new medical model—a challenge for biomedicine. Science 196:129

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  27. Fahrenberg J (1990) Zur Forschungs-methodik und multimodalen Erfassung von Bewältigungsprozessen. In: Muthny FA (Hrsg) Krankheitsverarbeitung. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 41

    Google Scholar 

  28. Faller H (1990) Subjektive Krankheitstheorie, Coping und Abwehr. In: Muthny FA (Hrsg) Krankheitsverarbeitung, Springer, Berlin Heidelberg New York, S 131

    Google Scholar 

  29. Ferring D, Klauer D, Filipp SH, Steyer R (1990) Psychometrische Modelle zur Bestimmung von Konsistenz und Spezifität im Bewältigungsverhalten. Z Diff Diagn Psychol 11:37

    Google Scholar 

  30. Fuerstein M, Thebarge RW (1991) Perceptions of disability and occupational stress as discriminators of work disability in patients with chronic pain. J Occup Rehabil 1:185

    Article  Google Scholar 

  31. Filipp SH (1990) Bewältigung schwerer körperlicher Erkrankungen-Möglichkeiten der theoretischen Rekonstruktion und Konzeptualisierung. In: Muthny FA (Hrsg) Krankheitsver-arbeitung. Springer Berlin Heidelberg New York, S 24

    Google Scholar 

  32. Flor H (1990) Verhaltensmedizinische Grundlagen chronischer Schmerzen. In: Basler HD, Franz C, Seemann H, Kröner-Herwig B, Rehfisch H-P (Hrsg) Psychologische Schmerztherapie Springer, Berlin Heidelberg New York, S 89

    Google Scholar 

  33. Flor H (1991) Psychobiologie des Schmerzes. Huber, Bern

    Google Scholar 

  34. Flor H, Fydrich Th, Turk DC (1992) Efficiacy of multidisciplinary pain treatment centers: a meta-analytic review. Pain 49:221

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  35. Flor H, Turk DC (1988) Rheumatoid arthritis and back pain: Predicting pain and disability from cognitive variables. J Behav Med 11:251

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  36. Fordyce WE (ed) (1995) Back pain in the workplace. Task force on pain in the workplace. International Association for the Study of Pain. IASP Press

  37. Fordyce WE (1976) Behavioral methods for chronic pain and illness. CV Mosby, St. Louis

    Google Scholar 

  38. Franz C, Bautz M (1990) Das Interaktionsverhalten des Patienten mit “chronisch unbehandelbarem Schmerz”. In: Basler HD, Franz C, Seemann H, Kröner-Herwig B, Rehfisch HP (Hrsg) Psychologische Schmerztherapie. Springer, Berlin Heidelberg New York, S430

    Google Scholar 

  39. Franz C, Paul R, Bautz M, Choroba B, Hildebrandt J (1986) Psychosomatic aspects of chronic pain: A new way of description based on MMPI item analysis. Pain 26:33

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  40. Franz C, Pfingsten M (1994) Einfluß der Bewertung von Aktivität und Bewegung auf die subjektive Beeinträchtigung bei Patienten mit chronischen Rückenschmerzen. Der Schmerz 8 [Suppl]:44

    Google Scholar 

  41. Frymoyer JW (1992) Predicting disability from low back pain. Clin Orthop 279:101

    PubMed  Google Scholar 

  42. Gallon RL (1989) Perception of disability in chronic back pain patients. Pain 37:67

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  43. Geisser ME, Robinson ME, Keefe FJ, Weiner ML (1994) Catastrophizing, depression and the sensory, affective and evaluative aspects of chronic pain. Pain 59:79

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  44. Geissner E, Jungnitsch G (1992) Psychologie des Schmerzes. Psychologie Verlags Union, Weinheim

    Google Scholar 

  45. Gentry WD, Bernal GA (1977) Chronic pain. In: Williams RB, Gentry WB (eds) Behavioral approaches to medical treatment. Ballinger, Cambridge (Mass)

    Google Scholar 

  46. Glier B (1995) Qualitätssicherung in der Therapie chronischer Schmerzen, Teil V. Verfahren zur Erfassung kognitiver Schmerzverarbeitung und Schmerzbewältigung. Der Schmerz 9: 206

    Article  PubMed  Google Scholar 

  47. Hasenbring M (1990) Zum Stellenwert subjektiver Theorien im Coping-Konzept. In: Muthny FA (Hrsg) Krankheitsverarbeitung. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 78

    Google Scholar 

  48. Hasenbring M (1992) Chronifizierung bandscheibenbedingter Schmerzen. Schattauer, Stuttgart

    Google Scholar 

  49. Hautzinger M (1990) Behandlung von Depression und Angst bei Schmerzzuständen. In: Basler HD, Franz C, Seemann H, Kröner-Herwig B, Rehfisch H-P (Hrsg) Psychologische Schmerztherapie. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 570

    Google Scholar 

  50. Hendler N (1984) Depression caused by chronic pain. J Clin Psychiatry 45: 30

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  51. Hildebrandt J (1987) Diagnostik und Klassifikation chronischer “idiopathischer” Rückenschmerzen. Habilitationsschrift, Fachbereich Medizin, Universität Göttingen

  52. Hildebrandt J, Franz C, Choroba B, Temme M (1988) The use of pain drawings in screening for psychological involvement in complaints of low back pain. Spine 13:681

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  53. Hildebrandt J, Franz C, Pfingsten M (1992) Zum Problem von Diagnostik und Therapie bei chronischen Rückenschmerzen. In: Basler HD, Rehfisch HP, Zink A (Hrsg) Psychologie in der Rheumatologie. Jahrbuch der Medizinischen Psychologie, Bd 8. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 173

    Google Scholar 

  54. Hintsch R, Pfingsten U (1983) Gruppentraining sozialer Kompetenzen. Urban und Schwarzenberg, München

    Google Scholar 

  55. Hoffmann SO, Egle UT (1993) Das bio-psycho-soziale Krankheitsmodell. In: Hoffmann SO, Egle UT (Hrsg) Der Schmerzkranke. Schattauer, Stuttgart, S 1

    Google Scholar 

  56. Holmström EB, Lindell J, Moritz U (1992) Low back and neck/shoulder pain in construction workers: occupational workload and psychosocial risk factors. Spine 17:663

    Article  PubMed  Google Scholar 

  57. Holzmann, AD, Turk DC (eds) (1986) Pain management. A handbook of psychological treatment appoaches. Pergamon Press, New York

    Google Scholar 

  58. Huber D, Henrich G, Herschbach P (1988) Measuring the quality of life. Pharmacopsychiatry 21:453

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  59. Jäckle C, Frettlöh J, Kröner-Herwig B, Franz C, Peters-Knäbel K, Rehfisch HP, Seemann H, Unnewehr S, Basler HD (1995) Evaluation des Behandlungsprogramms im Gruppen-Setting. In: Basler HD, Kröner-Herwig B (Hrsg) Psychologische Therapie bei Kopf- und Rückenschmerzen. Quintessenz, München, S 198

    Google Scholar 

  60. Jacobsen E (1938) Progressive relaxation. University of Chicago Press, Chicago

    Google Scholar 

  61. Jäkle C, Basler HD, Franz C, Frettlöh J, Kröner-Herwig B, Peters K, Rehfisch HP, Seemann H, Unnewehr S (1994) Veränderung von Bewältigungsstrategien durch kognitive Verhaltenstherapie bei chronischen Kopfund Rückenschmerzpatienten. In: Schüßler G (Hrsg) Coping—Verlaufsund Therapiestudien chronischer Krankheit. Hogrefe, Göttingen, S 113

    Google Scholar 

  62. Jensen MP, Karoly (1991) Control beliefs, coping efforts, and adjustment to chronic pain. J Consult Clin Psychol 59:431

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  63. Jensen MP, Karoly P, Huger R (1987) The development and preliminary validation of an instrument to assess patients’ attitudes towards pain. J Psychosom Res 31:393

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  64. Jensen MP, Turner JA, Romano JM (1994) Correlates of improvement in multidisciplinary treatment of chronic pain. J Consult Clin Psychol 62:172

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  65. Jensen MP, Turner JA, Romano JM, Karoly P (1991) Coping with chronic pain: a critical review of the literature. Pain 47:249

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  66. Jungnitsch G, Schmitz J, Stöveken D, Winkler G, Geissner E (1992) Stationäre Gruppenprogramme zur Schmerz- und Krankheitsbewältigung bei Patienten mit rheumatischen Erkrankungen. In: Geissner E, Jungnitsch G (Hrsg) Pschologie des Schmerzes. Psychologie Verlags Union, Weinheim, S 295

    Google Scholar 

  67. Kaluza G, Basler HD (1988) Gruppenbehandlung von Patienten mit chronischen Rückenschmerzen—Eine Untersuchung in allgemeinärztlichen Praxen. In: Schüffel W (Hrsg) Sich gesund fühlen im Jahr 2000. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 266

    Google Scholar 

  68. Kaluza G, Basler HD (1988) Selbstkontrolltraining bei chronischen Schmerzen. Der Schmerz 2:82

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  69. Keefe FJ, Crisson J, Urban BJ, Williams DA (1990) Analysing chronic pain: the relative contribution of pain coping strategies. Pain 40:293

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  70. Keel PJ (1992) Psychologische Intervention bei der Fibromyalgie. In: Basler HD, Rehfisch HP, Zink A (Hrsg) Psychologie in der Rheumatologie, Jahrbuch der Medizinischen Psychologie, Bd 8. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 186

    Google Scholar 

  71. Klauer T, Filipp SH (1987) Fragebogen zur Erfassung von Formen der Krankheitsbewältigung (FEKB), I. Kurzbeschreibung des Verfahrens. Universität Trier

  72. Klauer T, Filipp SH, Ferring (1989) Der “Fragebogen zur Erfassung von Formen der Krankheitsbewältigung” (FEKB): Skalenkonstruktion und erste Befunde zu Reliabilität, Validität und Stabilität. Diagnostica 35:316

    Google Scholar 

  73. Klenerman L, Slade PD, Stanley IM, Pennie B, Reilly JP, Atchison LE, Troup JDG, Rose MJ (1995) The prediction of chronicity in patients with an acute attack of low back pain in a general practice setting. Spine 20:478

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  74. Köhler H (1982) Psychologische Schmerzbewältigung bei chronischer Polyarthritis. Dissertation, Eberhard-Karls-Universität, Tübingen

    Google Scholar 

  75. Kohlmann Th, Nuding, Raspe H (1992) Funktionsbehinderung, schmerzbezogene Kognition und emotionale Beeinträchtigung bei Rückenschmerzen. In: Geissner E, Jungnitsch G (Hrsg) Psychologie des Schmerzes. Psychologie Verlags Union, Weinheim, S 107

    Google Scholar 

  76. Kröner-Herwig B (1990) Chronischer Schmerz—Eine Gegenstandsbestimmung. In: Basler HD, Franz C, Kröner-Herwig B, Rehfisch HP, Seemann H (Hrsg) Psychologische Schmerztherapie. Springer, Berlin, Heidelberg, New York, S 1

    Google Scholar 

  77. Kröner-Herwig B (1990) Die Schmerzpersönlichkeit—Eine Fiktion? In: Basler HD, Franz C, Kröner-Herwig B, Rehfisch HP, SeemannH (Hrsg) Psychologische Schmerztherapie. Springer, Berlin Heidelberg, New York, S 125

    Google Scholar 

  78. Kröner-Herwig B, Jäkle C, Basler HG, Peters K, Seemann H, Franz C, Frettlöh J (1993) Der Stellenwert von Bewältigungstrategien in der Therapie chronischer Schmerzpatienten. Der Schmerz 7 [Suppl]:50

    Google Scholar 

  79. Kröner-Herwig B, Deneke H, Glier B, Klinger R, Nilges P, Redegeld M, Weis L (1996) Qualitätssicherung in der Therapie chronischen Schmerzes, Teil IX. Multidimensionale Verfahren zur Erfassung schmerzrelevanter Aspekte. Der Schmerz 10:47

    Article  PubMed  Google Scholar 

  80. Leavitt F, Garron DC (1979) The detection of psychological disturbance in patients with low back pain. J Psychosom Res 23:149

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  81. Lefebvre MF (1981) Cognitive distortion and cognitive errors in depressed psychiatric and low back pain patients. J Consult Clin Psychol 49:517

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  82. Leibing E (1992) Krankheitsbewältigung bei Patienten mit rheumatoider Arthritis. Roderer, Regensburg

    Google Scholar 

  83. Lindström I, Öhlund C, Eek C, Wallin L, Peterson LE, Fordyce WE, Nachemson AL (1992) The effect of graded activity on patients with subacute low back pain. Phys Ther 72:279

    PubMed  Google Scholar 

  84. Linton SJ (1985) The relationship between activity and chronic back pain. Pain 21:289

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  85. Linton SJ, Bradley LA, Jensen I, Spangfort E, Sundell L (1989) The secondary prevention of low-back pain. Pain 36:197

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  86. Luka-Krausgrill U, Wurmthaler C, Wiesheu M, Becker T (1992) Depression und chronische Schmerzen. Zur Bedeutung alltäglicher Belastungen und Handlungskontrolle. Verhaltenstherapie 2:314

    Article  Google Scholar 

  87. Main CJ, Waddell G (1991) A comparison of cognitive measures in low back pain. Pain 46:287

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  88. Main CJ, Wood PL, Hollis S, Spanswick CC, Waddell G (1992) The distress and risk assessment method. Spine 17:42

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  89. Malone MD, Strube MJ (1988) Meta-analysis of non-medical treatment for chronic pain. Pain 34:231

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  90. Meichenbaum DC, Turk DC (1976) The cognitive-behavioral management of anxiety, depression and pain. In: Davidson PO (ed) The behavioral management of anxiety, depression and pain. Bruner & Mazel, New York, p 1

    Google Scholar 

  91. Moreno R, Cunningham AC, Gatchel RJ, Mayer TG (1991) Functional restoration for low pain: changes in depression, cognitive distortion, and disability. J Occup Rehabil 1:207

    Article  Google Scholar 

  92. Osterholz U (1993) Kritische Bewertung der Wirksamkeit verschiedener Maßnahmen zur Lösung des Problems “Rückenschmerz”. Veröffentlichungsreihe der Forschungsgruppe Gesundheitsrisiken und Präventionspolitik, Berlin: Wissenschaftszentrum für Sozialforschung

  93. Parker JC, Frank RG, Beck NC, Smarr KL, Buescher KL, Phillips LR, Smith EI, Anderson SK, Walker SE (1988) Pain management in rheumatoid arthritis patients. Arthritis Rheumatism 31:593

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  94. Peters JL, Large RG (1990) A randomized control trial evaluating in-and outpatient pain management programmes. Pain 41:283

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  95. Pfingsten M (1993) Über den Zusammenhang zwischen Krankheitsbewältigung und subjektiver Funktionsbeeinträchtigung bei Patienten mit chronischen Rückenschmerzen. Dissertation, Medizinische Hochschule Hannover, Mai 1993

  96. Pfingsten M, Bautz M, Eggebrecht D, Hildebrandt J (1988) Soziale Interaktion bei Patienten mit chronischen Rückenschmerzen. Psychother Psychosom Med Psychol 38:328

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  97. Pfingsten M, Bautz M, Franz C, Hildebrandt J, Ensink FB, Kiefer S (1991) Identifikation prognostischer Kriterien zur Vorhersage des Behandlungserfolges bei Patienten mit chronischen Rückenschmerzen. In: Tilscher H, Eder M (Hrsg) Der Kreuzschmerz im Wechsel der Lebensabschnitte. Hippokrates, Stuttgart, S 94

    Google Scholar 

  98. Pfingsten M, Kaluza G, Hildebrandt J (im Druck) Rückenschmerzen. In: Basler HD, Franz C, Seemann H, Kröner-Herwig B, Rehfisch HP (Hrsg) Psychologische Schmerztherapie, 2. Aufl. Springer, Berlin Heidelberg New York

  99. Raspe HH (1994) Das erwerbsbezogene Leistungsvermögen. Gesundheitswesen 56:95

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  100. Rehfisch HP (1988) Psychologische Schmerztherapie bei chronischer Polyarthritis. Aktuel Rheumatol 113:34

    Article  Google Scholar 

  101. Rehfisch HP, Hasler HD, Seemann H (1989) Psychologische Schmerzbehandlung bei Rheuma. Springer, Berlin Heidelberg New York

    Google Scholar 

  102. Riley JF, Ahern DK, Follick MJ (1988) Chronic pain and functional impairment: assessing beliefs about their relationship. Arch Phys Med Rehab 69: 579

    CAS  Google Scholar 

  103. Rudy TE, Kerns RD, Turk DC (1988) Chronic pain and depression: towards a cognitive-behavioral mediation model. Pain 35:129

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  104. Rudy TE, Turk DC (1995) Cognitive-behavioral perspective on the chronic pain patient and their treatment. In: White AH (ed) Spine care: diagnosis and treatment. St. Louis, Mosby

    Google Scholar 

  105. Slater MA, Hall HF, Atkinson JH, Garfin SR (1991) Pain and impairment beliefs in chronic low back pain: validation of a pain and impairment relationship scale (PAIRS). Pain 44:51

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  106. Smith TW, Follick MJ, Ahern DK, Adams A (1986) Cognitive distortion and disability in chronic low back pain. Cogn Ther Res 10:201

    Article  Google Scholar 

  107. Tait RC, Chibnall JT, Margolis RB (1990) Pain extent: relations with psychological state, pain severity, pain history, and disability. Pain 41:295

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  108. Tait RC, Chibnall JT, Krause S (1990) The Pain Disability Index: psychometric properties. Pain 40:171

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  109. Troup JD (1988) The perception of musculoskeletal pain and incapacity of work: prevention and early treatment. Physiotherapy 74:435

    Article  Google Scholar 

  110. Turk DC, Flor H (1984) Etiological theories and treatment for chronic back pain. II: Psychological models and interventions. Pain 19:209

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  111. Turk DC, Meichenbaum D, Genest M (1983) Pain and behavioral medicine: A cognitive-behavioral perspective. Guilford Press, New York

    Google Scholar 

  112. Turk DC, Rudy TE (1986) Assessment of cognitive factors in chronic pain: a worthwile enterprise? J Consult Clin Psychol 54:760

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  113. Turk DC, Rudy TE (1988) A cognitive-behavioral perspective on chronic pain: beyond the scalpel and syringe. In: Tollison CD (ed) Handbook of chronic pain management. Williams and Wilkins, Baltimore

    Google Scholar 

  114. Turk DC, Tudy TE (1991) Neglected topics in the treatment of chronic pain patients—relapse, noncompliance, and adherence enhancement. Pain 44:5

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  115. Turner JA (1982) Comparison of group progressive-relaxation training and cognitive-behavioral group therapy for chronic low-back pain. J Consult Clin Psychol 50:757

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  116. von Zerssen D (1976) Klinische Selbstbeurteilungsskalen (KSb-S) aus dem Münchener Psychiatrischen Informations-System (PSYCHIS, München). Die Paranoid-Depressivitäts-Skala. Beltz, Weinheim

    Google Scholar 

  117. von Zerssen D (1976) Klinische Selbsturteilungsskalen (KSb-S) aus dem Münchener Psychiatrischen Informations-System (PSYCHIS, München). Die Beschwerden Liste. Beltz, Weinheim

    Google Scholar 

  118. Waddell G (1987) A new clinical model for the treatment of low-back pain. Paine 12:632

    CAS  Google Scholar 

  119. Waddell G (1991) Occupational low-back pain, illness behaviour, and disability. Spine 16:683

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  120. Waddell G, Main CJ (1984) Assessment of severity of low-back disorders. Spine 9: 204

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  121. Waddell G, Newton M, Henderson I, Somerville D, Main CJ (1993) A fearavoidance beliefs questionnaire (FABQ) and the role of fear-avoidance beliefs in chronic low-back pain and disability. Pain 52:157

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  122. Waddell G, Somerville D, Henderson I, Newton M (1992) Objective clinical evaluation of physical impairment in chronic low back pain. Spine 17:617

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  123. Walcher W (1969) Die larvierte Depression. Hollinek, Wien

    Google Scholar 

  124. Winkler G (1990) Möglichkeiten des psychologisch-psychotherapeutischen Vorgehens an einer Kureinrichtung für Erkrankungen des Bewegungsapparates. Psychol Praxis 8:165

    Google Scholar 

  125. Zimmermann M (1984) Physiologie von Nociception und Schmerz. In: Zimmermann M, Handwerker HO (Hrsg) Schmerz Konzepte und ärztliches Handeln. Springer, Berlin Heidelberg New York

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Pfingsten, M., Franz, C., Hildebrandt, J. et al. Das Göttinger Rücken Intensiv Programm (GRIP)—ein multimodales behandlungsprogramm für Patienten mit chronischen Rückenschmerzen, Teil 3. Psychosoziale Aspekte. Schmerz 10, 326–344 (1996). https://doi.org/10.1007/s004820050058

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s004820050058

Schlüsselwörter

Key words

Navigation