Zusammenfassung
Mit der Etablierung der minimal-invasiven Gefäßchirurgie gewinnt die Leistenarterie als Zugangsgefäß immer mehr an Bedeutung. Der Zugang zum Gefäß kann durch Punktion, längsgerichtete Standardfreilegung oder in der minimal-invasiven schräggestellten Inzision durchgeführt werden. Bedingt durch die anatomischen Bezüge zu Lymphgefäßen, Nerven und Arterien können intraoperativ und postoperativ Probleme auftreten, die bei Einhaltung der nachstehenden Behandlungskonzepte erkannt und weitgehend vermieden werden können.
Abstract
For vascular access the common femoral artery is becoming more and more important because minimally invasive vascular surgery is now established in clinical medicine. Vascular access to the femoral artery can be performed by puncture, conventional operation or by minimally invasive procedures. Intraoperative and postoperative problems may occur due to the close anatomical relationship to lymphatic vessels, nerves and arteries. Knowledge and vascular training can help to avoid complications in the groin.
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Compliance with Ethics Guidelines
Conflict of Interest. H. Wenk declares that he has no conflict of interest. All procedures followed were in accordance with the ethical standards of the responsible committee on human experimentation (institutional and national) and with the Helsinki Declaration of 1975, as revised in 2008. Informed consent was obtained from all patients for being included in the study. Additional informed consent was obtained from all patients for which identifying information is included in this article.
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Wenk, H. Die Leiste. Gefässchirurgie 18, 153–162 (2013). https://doi.org/10.1007/s00772-013-1146-4
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