Skip to main content
Erschienen in: Hernia 5/2006

01.10.2006 | Original Article

Intraperitoneal tension-free repair of small midline ventral abdominal wall hernias with a Ventralex hernia patch: initial experience in 51 patients

verfasst von: H. I. A. Hadi, A. Maw, S. Sarmah, P. Kumar

Erschienen in: Hernia | Ausgabe 5/2006

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Midline ventral hernias are common. Tension-free mesh repair of ventral hernias is becoming popular due to the high recurrence rate with conventional techniques. We have used an open intraperitoneal technique using the Bard Ventralex hernia patch in midline ventral hernias (≤3 cm). Fifty-one patients were treated (34 males and 17 females) with a mean age of 52.4 years (range 18–82). Forty-three patients were day cases. Operative times, analgesic use, overnight hospital stay and postoperative complications were recorded prospectively. The mean operative time was 30 min (range 10–68). Thirty-six patients required mild/moderate postoperative analgesia. Two patients had minor wound infections and one had seroma. There was one recurrence. Our early experience suggests that Ventralex hernia patch repair of small midline ventral hernias can be performed as a day case with minimal postoperative complications.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Rosenthal RA (1994) Small-bowel disorders and abdominal wall hernia in the elderly patient. Surg Clin North Am 74:261–291PubMed Rosenthal RA (1994) Small-bowel disorders and abdominal wall hernia in the elderly patient. Surg Clin North Am 74:261–291PubMed
2.
Zurück zum Zitat Office of the Population Censuses and Surveys (2005) Hospital episode statistics 2004–2005. London: HMSO Office of the Population Censuses and Surveys (2005) Hospital episode statistics 2004–2005. London: HMSO
3.
Zurück zum Zitat Courtney CA, Lee AC, Wilson C, O’Dwyer PJ (2003) Ventral hernia repair: a study of current practice. Hernia 7:44–46PubMed Courtney CA, Lee AC, Wilson C, O’Dwyer PJ (2003) Ventral hernia repair: a study of current practice. Hernia 7:44–46PubMed
4.
Zurück zum Zitat Perrakis E, Velimezis G. Vezakis A, Antoniades J, Savanis G, Patrikakos V (2003) A new tension-free technique for the repair of umbilical hernia, using the Prolene hernia system—early results from 48 cases. Hernia 7:178–180PubMedCrossRef Perrakis E, Velimezis G. Vezakis A, Antoniades J, Savanis G, Patrikakos V (2003) A new tension-free technique for the repair of umbilical hernia, using the Prolene hernia system—early results from 48 cases. Hernia 7:178–180PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Sinha SN, Keith T (2004) Mesh plug repair for paraumbilical hernia. Surg J R Coll Edinb Ire 2:99–102 Sinha SN, Keith T (2004) Mesh plug repair for paraumbilical hernia. Surg J R Coll Edinb Ire 2:99–102
6.
Zurück zum Zitat George CD, Ellis H (1986) The results of incisional hernia repair: a 12 year review. Ann R Coll Surg Engl 68:185–187PubMed George CD, Ellis H (1986) The results of incisional hernia repair: a 12 year review. Ann R Coll Surg Engl 68:185–187PubMed
7.
Zurück zum Zitat Arroyo A, Garcia P, Perez F, Andreu J, Candela F, Calpena R (2001) Randomized clinical trial comparing suture and mesh repair of umbilical hernia in adults. Br J Surg 88:1321–1323PubMedCrossRef Arroyo A, Garcia P, Perez F, Andreu J, Candela F, Calpena R (2001) Randomized clinical trial comparing suture and mesh repair of umbilical hernia in adults. Br J Surg 88:1321–1323PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Burger JW, Roland, Luijendijk RW, Hop WC, Halm JA, Verdaasdonk EG, Jeekel J (2004) Long-term follow-up of a randomized controlled trial of suture versus mesh repair of incisional hernia. Ann Surg 240:578–585PubMed Burger JW, Roland, Luijendijk RW, Hop WC, Halm JA, Verdaasdonk EG, Jeekel J (2004) Long-term follow-up of a randomized controlled trial of suture versus mesh repair of incisional hernia. Ann Surg 240:578–585PubMed
9.
Zurück zum Zitat Millikan KW, Baptista M, Amin B, Deziel DJ, Doolas A (2003) Intraperitoneal underlay ventral hernia repair utilizing bilayer expanded polytetrafluoroethylene and polypropylene mesh. Am Surg 69:287–291PubMed Millikan KW, Baptista M, Amin B, Deziel DJ, Doolas A (2003) Intraperitoneal underlay ventral hernia repair utilizing bilayer expanded polytetrafluoroethylene and polypropylene mesh. Am Surg 69:287–291PubMed
10.
Zurück zum Zitat DeMaria EJ, Moss JM, Sugerman HJ (2000) Laparoscopic intraperitoneal polytetrafluoroethylene (PTFE) prosthetics patch repair of ventral hernia. Prospective comparison to open prefascial polypropylene mesh repair. Surg Endosc 14:326–329PubMedCrossRef DeMaria EJ, Moss JM, Sugerman HJ (2000) Laparoscopic intraperitoneal polytetrafluoroethylene (PTFE) prosthetics patch repair of ventral hernia. Prospective comparison to open prefascial polypropylene mesh repair. Surg Endosc 14:326–329PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Paul A, Lefering R, Kohler L, Eypasch E (1997) [Current practice of incisional hernia reconstruction in Germany] Gegenwartige Praxis der Narbenhernien rekonstruktion in der Bundesrepublik Deutschland. Zentralbl Chir 122:859–861PubMed Paul A, Lefering R, Kohler L, Eypasch E (1997) [Current practice of incisional hernia reconstruction in Germany] Gegenwartige Praxis der Narbenhernien rekonstruktion in der Bundesrepublik Deutschland. Zentralbl Chir 122:859–861PubMed
12.
Zurück zum Zitat Prismant Utecht (2002) The Netherlands: National Medical Registration Prismant Utecht (2002) The Netherlands: National Medical Registration
13.
Zurück zum Zitat Le Blanc KA, Booth WV (1993) Laparoscopic repair of incisional abdominal hernias using expanded polytetrafluorethylene: preliminary findings. Surg Laparosc Endosc 3:39–41 Le Blanc KA, Booth WV (1993) Laparoscopic repair of incisional abdominal hernias using expanded polytetrafluorethylene: preliminary findings. Surg Laparosc Endosc 3:39–41
14.
Zurück zum Zitat Leber GE, Garb JL, Alexander AI, Reed WP (1998) Long term complications associated with prosthetic repair of incisional hernias. Arch Surg 133:378–382PubMedCrossRef Leber GE, Garb JL, Alexander AI, Reed WP (1998) Long term complications associated with prosthetic repair of incisional hernias. Arch Surg 133:378–382PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Morris-Stiff GJ, Hughes LE. (1998) The outcomes of nonabsorbable mesh placed within the abdominal cavity: literature review and clinical experience. J Am Coll Surg 186:352–367PubMedCrossRef Morris-Stiff GJ, Hughes LE. (1998) The outcomes of nonabsorbable mesh placed within the abdominal cavity: literature review and clinical experience. J Am Coll Surg 186:352–367PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Law NW, Ellis H (1998) Adhesion formation and peritoneal healing on prosthetic materials. Clin Mater 3:95–101CrossRef Law NW, Ellis H (1998) Adhesion formation and peritoneal healing on prosthetic materials. Clin Mater 3:95–101CrossRef
17.
Zurück zum Zitat McGreevy JM, Goodney PP, Birkmeyer CM, Finlayson SR, Laycock WS, Birkmeyer JD (2003) A prospective study comparing the complication rates between laparoscopic and open ventral hernia repairs. Surg Endosc 17:1778–1780PubMedCrossRef McGreevy JM, Goodney PP, Birkmeyer CM, Finlayson SR, Laycock WS, Birkmeyer JD (2003) A prospective study comparing the complication rates between laparoscopic and open ventral hernia repairs. Surg Endosc 17:1778–1780PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Heniford BT, Park A, Ramshaw BJ, Voeller G (2003) Laparoscopic repair of ventral hernias: nine years’ experience with 850 consecutive hernias. Ann Surg 238:391–399PubMed Heniford BT, Park A, Ramshaw BJ, Voeller G (2003) Laparoscopic repair of ventral hernias: nine years’ experience with 850 consecutive hernias. Ann Surg 238:391–399PubMed
19.
Zurück zum Zitat Holzman MD, Purut CM, Reintgen K, Eubanks S, Pappas TN (1997) Laparoscopic ventral and incisional hernioplasty. Surg Endosc 11:32–35PubMedCrossRef Holzman MD, Purut CM, Reintgen K, Eubanks S, Pappas TN (1997) Laparoscopic ventral and incisional hernioplasty. Surg Endosc 11:32–35PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Topart P, Ferrand L, Vandenbroucke F, Lozac’h P (2005) Laparoscopic ventral hernia repair with the Goretex Dualmesh: long-term results and review of the literature. Hernia 9:348–352PubMedCrossRef Topart P, Ferrand L, Vandenbroucke F, Lozac’h P (2005) Laparoscopic ventral hernia repair with the Goretex Dualmesh: long-term results and review of the literature. Hernia 9:348–352PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Aura T, Habib E, Mekkaoui M, Brassier D, Elhadad A (2002) Laparoscopic tension-free repair of anterior abdominal wall incisional and ventral hernias with an intraperitoneal gore-tex mesh: prospective study and review of the literature. J Laparoendosc Adv Surg Tech A 12:263–267PubMedCrossRef Aura T, Habib E, Mekkaoui M, Brassier D, Elhadad A (2002) Laparoscopic tension-free repair of anterior abdominal wall incisional and ventral hernias with an intraperitoneal gore-tex mesh: prospective study and review of the literature. J Laparoendosc Adv Surg Tech A 12:263–267PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Celdran A, Garcia-Urena MA, Marijuan JL. (1995) H-hernioplasty: a tension free repair for umbilical hernia. Br J Surg 82:371–372PubMed Celdran A, Garcia-Urena MA, Marijuan JL. (1995) H-hernioplasty: a tension free repair for umbilical hernia. Br J Surg 82:371–372PubMed
Metadaten
Titel
Intraperitoneal tension-free repair of small midline ventral abdominal wall hernias with a Ventralex hernia patch: initial experience in 51 patients
verfasst von
H. I. A. Hadi
A. Maw
S. Sarmah
P. Kumar
Publikationsdatum
01.10.2006
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Hernia / Ausgabe 5/2006
Print ISSN: 1265-4906
Elektronische ISSN: 1248-9204
DOI
https://doi.org/10.1007/s10029-006-0127-x

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2006

Hernia 5/2006 Zur Ausgabe

Personal Experience

Operation Hernia to Ghana

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.