Skip to main content
Erschienen in: Techniques in Coloproctology 4/2013

01.08.2013 | Original Article

Sigmoid volvulus: diagnosis in 938 patients over 45.5 years

verfasst von: S. S. Atamanalp

Erschienen in: Techniques in Coloproctology | Ausgabe 4/2013

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Sigmoid volvulus (SV) is the wrapping of the sigmoid colon around itself and its mesentery. The goal of this study was to investigate the diagnosis approach to 938 patients with SV treated at our institution and their clinical outcomes.

Methods

The clinical records of 938 patients with SV treated at our institution between June 1966 and January 2012 were retrospectively reviewed.

Results

The mean age was 58.6 years (range 10 weeks to 98 years), and 774 patients (82.5 %) were male. A total of 210 (25.1 %) of 837 patients, who provided information on anamnesis and clinical features, had recurrent episodes of volvulus; 215 patients (25.7 %) had comorbidities, and 108 patients (12.9 %) presented with toxic or hypovolemic shock. The mean duration of symptoms was 38.7 h (range 6 h to 7 days), and the most common clinical features were abdominal pain and tenderness (827 of 837 patients, 98.8 %), distention (805 patients, 96.2 %), and obstipation (771 patients, 92.1 %). The final diagnosis was made with endoscopy in 519 patients (55.3 %), endoscopy followed by surgery in 154 patients (16.4 %) and at surgery in 265 patients (28.3 %). The correct diagnosis rate was 71.6 % based on clinical findings compared with 66.7 % based on plain X-ray films, 81.4 % based on both clinical and plain X-ray findings, and 100.0 % based on CT or MRI findings.

Conclusions

Sigmoid volvulus is common in adult men. The disease is generally associated with recurrent episodes, comorbidity, and shock. SV generally presents as a large-bowel obstruction. Although plain X-rays may help with diagnosis, CT and MRI are more reliable diagnostic tools, and flexible endoscopy is always diagnostic. However, surgery is used to diagnose SV in limited situations.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Raveenthiran V, Madiba TE, Atamanalp SS, De U (2010) Volvulus of the sigmoid colon. Colorectal Dis 12:E1–E17PubMed Raveenthiran V, Madiba TE, Atamanalp SS, De U (2010) Volvulus of the sigmoid colon. Colorectal Dis 12:E1–E17PubMed
3.
Zurück zum Zitat Atamanalp SS, Ozturk G (2011) Sigmoid volvulus in the elderly: outcomes of a 43-year, 453-patient experience. Surg Today 41:514–519PubMedCrossRef Atamanalp SS, Ozturk G (2011) Sigmoid volvulus in the elderly: outcomes of a 43-year, 453-patient experience. Surg Today 41:514–519PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Oren D, Atamanalp SS, Aydinli B et al (2007) An algorithm for the management of sigmoid colon volvulus and the safety of primary resection: experience with 827 cases. Dis Colon Rectum 50:489–497PubMedCrossRef Oren D, Atamanalp SS, Aydinli B et al (2007) An algorithm for the management of sigmoid colon volvulus and the safety of primary resection: experience with 827 cases. Dis Colon Rectum 50:489–497PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Ballantyne GH, Brandner MD, Beart RW, Ilstrup DM (1985) Volvulus of the colon. Incidence and mortality. Ann Surg 202:83–92PubMedCrossRef Ballantyne GH, Brandner MD, Beart RW, Ilstrup DM (1985) Volvulus of the colon. Incidence and mortality. Ann Surg 202:83–92PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Grossmann EM, Longo WE, Stratton MD, Virgo KS, Johnson FE (2000) Sigmoid volvulus in department of veterans affairs medical centers. Dis Colon Rectum 43:414–418PubMedCrossRef Grossmann EM, Longo WE, Stratton MD, Virgo KS, Johnson FE (2000) Sigmoid volvulus in department of veterans affairs medical centers. Dis Colon Rectum 43:414–418PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Påhlman L, Enblad P, Rudberg C, Krog M (1989) Volvulus of the colon. Acta Chir Scand 155:53–56PubMed Påhlman L, Enblad P, Rudberg C, Krog M (1989) Volvulus of the colon. Acta Chir Scand 155:53–56PubMed
9.
Zurück zum Zitat Avots-Avotins KV, Waugh DE (1982) Colon volvulus and geriatric patient. Surg Clin North Am 62:248–260 Avots-Avotins KV, Waugh DE (1982) Colon volvulus and geriatric patient. Surg Clin North Am 62:248–260
10.
Zurück zum Zitat Heis HA, Bani-Hani KE, Rabadi DK et al (2008) Sigmoid volvulus in the Middle East. World J Surg 32:459–464PubMedCrossRef Heis HA, Bani-Hani KE, Rabadi DK et al (2008) Sigmoid volvulus in the Middle East. World J Surg 32:459–464PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Lal SK, Morgenstern R, Vinjirayer EP, Matin A (2006) Sigmoid volvulus an update. Gastrointest Endosc Clin North Am 16:175–187CrossRef Lal SK, Morgenstern R, Vinjirayer EP, Matin A (2006) Sigmoid volvulus an update. Gastrointest Endosc Clin North Am 16:175–187CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Bhatnagar BN, Sharma CL, Gautam A, Kakar A, Reddy DC (2004) Gangrenous sigmoid volvulus: a clinical study of 76 patients. Int J Colorectal Dis 19:134–142PubMedCrossRef Bhatnagar BN, Sharma CL, Gautam A, Kakar A, Reddy DC (2004) Gangrenous sigmoid volvulus: a clinical study of 76 patients. Int J Colorectal Dis 19:134–142PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Raveenthiran V (2004) Observations on the pattern of vomiting and morbidity in patients with acute sigmoid volvulus. J Postgrad Med 50:27–29PubMed Raveenthiran V (2004) Observations on the pattern of vomiting and morbidity in patients with acute sigmoid volvulus. J Postgrad Med 50:27–29PubMed
14.
Zurück zum Zitat Raveenthiran V (2000) Emptiness of the left iliac fossa: a new clinical sign of sigmoid volvulus. Postgrad Med J 76:638–641PubMedCrossRef Raveenthiran V (2000) Emptiness of the left iliac fossa: a new clinical sign of sigmoid volvulus. Postgrad Med J 76:638–641PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Atamanalp SS, Yildirgan MI, Başoğlu M, Kantarci M, Yilmaz I (2004) Sigmoid colon volvulus in children: review of 19 cases. Pediatr Surg Int 20:492–495PubMedCrossRef Atamanalp SS, Yildirgan MI, Başoğlu M, Kantarci M, Yilmaz I (2004) Sigmoid colon volvulus in children: review of 19 cases. Pediatr Surg Int 20:492–495PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Oncu M, Piskin B, Calik A et al (1991) Volvulus of the sigmoid colon. South Afr J Surg 29:48–49 Oncu M, Piskin B, Calik A et al (1991) Volvulus of the sigmoid colon. South Afr J Surg 29:48–49
18.
Zurück zum Zitat Almog Y, Dranitzki-Elhalel M, Lax E, Zimmerman J, Glaser B (1992) Sigmoid volvulus presenting as chronic secretory diarrhea responsive to octreotide. Am J Gastroenterol 87:148–150PubMed Almog Y, Dranitzki-Elhalel M, Lax E, Zimmerman J, Glaser B (1992) Sigmoid volvulus presenting as chronic secretory diarrhea responsive to octreotide. Am J Gastroenterol 87:148–150PubMed
19.
Zurück zum Zitat Connolly S, Brannigan AE, Heffeman E, Hyland JM (2002) Sigmoid volvulus: a 10-year-audit. Ir J Med Sci 171:216–217PubMedCrossRef Connolly S, Brannigan AE, Heffeman E, Hyland JM (2002) Sigmoid volvulus: a 10-year-audit. Ir J Med Sci 171:216–217PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Atamanalp SS, Keles MS, Aydinli B (2009) Serum potassium levels in sigmoid volvulus. EAJM 41:143–145 Atamanalp SS, Keles MS, Aydinli B (2009) Serum potassium levels in sigmoid volvulus. EAJM 41:143–145
21.
Zurück zum Zitat Wai CT, Lau G, Khor CJL (2005) Clinics in diagnostic imaging. Singapore Med J 46:483–487PubMed Wai CT, Lau G, Khor CJL (2005) Clinics in diagnostic imaging. Singapore Med J 46:483–487PubMed
22.
Zurück zum Zitat Tsang TK, Siu KW, Lai A, Kwok PC, Chan S (2005) Images of interest: sigmoid volvulus. J Gastroenterol Hepatol 20:790PubMedCrossRef Tsang TK, Siu KW, Lai A, Kwok PC, Chan S (2005) Images of interest: sigmoid volvulus. J Gastroenterol Hepatol 20:790PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Slidell M, Samir SA, Feller ER (2004) Sigmoid volvulus in three college-age teenagers. J Clin Gastroenterol 38:910–911PubMedCrossRef Slidell M, Samir SA, Feller ER (2004) Sigmoid volvulus in three college-age teenagers. J Clin Gastroenterol 38:910–911PubMedCrossRef
24.
Zurück zum Zitat Javors BR, Baker SR, Miller JA (1999) The northern exposure sign: a newly described finding in the sigmoid volvulus. AJR 173:571–574PubMedCrossRef Javors BR, Baker SR, Miller JA (1999) The northern exposure sign: a newly described finding in the sigmoid volvulus. AJR 173:571–574PubMedCrossRef
25.
Zurück zum Zitat Feldman D (2000) The coffee bean sign. Radiology 216:178–179PubMed Feldman D (2000) The coffee bean sign. Radiology 216:178–179PubMed
26.
Zurück zum Zitat Mellor MF, Drake DG (1994) Colonic volvulus in children: value of barium enema for diagnosis and treatment in 14 children. AJR Am J Roentgenol 162:1157–1159PubMedCrossRef Mellor MF, Drake DG (1994) Colonic volvulus in children: value of barium enema for diagnosis and treatment in 14 children. AJR Am J Roentgenol 162:1157–1159PubMedCrossRef
27.
Zurück zum Zitat Nizamuddin S, Qureshi S, Ghazanfar S (2008) Six-year experience of sigmoid volvulus. Pak J Surg 24:5–8 Nizamuddin S, Qureshi S, Ghazanfar S (2008) Six-year experience of sigmoid volvulus. Pak J Surg 24:5–8
28.
Zurück zum Zitat Chu EC, Tarnawski AS (2007) Rapid colonoscopic detection and quantification of colonic ischemia by using a laser doppler flow meter. Gastrointest Endosc 66:630–632PubMedCrossRef Chu EC, Tarnawski AS (2007) Rapid colonoscopic detection and quantification of colonic ischemia by using a laser doppler flow meter. Gastrointest Endosc 66:630–632PubMedCrossRef
29.
Zurück zum Zitat Catalano O (1996) Computed tomographic appearance of sigmoid volvulus. Abdom Imaging 21:314–317PubMedCrossRef Catalano O (1996) Computed tomographic appearance of sigmoid volvulus. Abdom Imaging 21:314–317PubMedCrossRef
30.
Zurück zum Zitat Vega VMS, de Gracia MM, Sanchez AV (2010) Trapped on the ‘whirl’: diagnostic sign on emergency CT. Emerg Radiol 17:139–147CrossRef Vega VMS, de Gracia MM, Sanchez AV (2010) Trapped on the ‘whirl’: diagnostic sign on emergency CT. Emerg Radiol 17:139–147CrossRef
31.
32.
Zurück zum Zitat Martínez-Ares D, Yáňez-López J, Souto-Ruzo J et al (2003) Indication and results of endoscopic management of sigmoid volvulus. Rev Esp Enferm Dig 95:544–548PubMed Martínez-Ares D, Yáňez-López J, Souto-Ruzo J et al (2003) Indication and results of endoscopic management of sigmoid volvulus. Rev Esp Enferm Dig 95:544–548PubMed
33.
Zurück zum Zitat Brothers TE, Strodel WE, Eckhauser FE (1987) Endoscopy in colonic volvulus. Ann Surg 206:1–4PubMedCrossRef Brothers TE, Strodel WE, Eckhauser FE (1987) Endoscopy in colonic volvulus. Ann Surg 206:1–4PubMedCrossRef
34.
Zurück zum Zitat Starling JR (1979) Initial treatment of sigmoid volvulus by colonoscopy. Ann Surg 190:36–39PubMedCrossRef Starling JR (1979) Initial treatment of sigmoid volvulus by colonoscopy. Ann Surg 190:36–39PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Sigmoid volvulus: diagnosis in 938 patients over 45.5 years
verfasst von
S. S. Atamanalp
Publikationsdatum
01.08.2013
Verlag
Springer Milan
Erschienen in
Techniques in Coloproctology / Ausgabe 4/2013
Print ISSN: 1123-6337
Elektronische ISSN: 1128-045X
DOI
https://doi.org/10.1007/s10151-012-0953-z

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2013

Techniques in Coloproctology 4/2013 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.