Skip to main content
Erschienen in: Diseases of the Colon & Rectum 8/2005

01.08.2005 | Original Contributions

Prospective, Randomized Study: Proximate® PPH Stapler vs. LigaSure™ for Hemorrhoidal Surgery

verfasst von: Matthias Kraemer, M.D., Tengis Parulava, M.D., Michael Roblick, M.D., Lothar Duschka, M.D., Heinrich Müller-Lobeck, M.D.

Erschienen in: Diseases of the Colon & Rectum | Ausgabe 8/2005

Einloggen, um Zugang zu erhalten

PURPOSE

It has been shown that for hemorrhoidal surgery both LigaSure™ and stapler cause less pain than diathermy or scissor dissection. This study has attempted to establish which of the less painful alternatives proves best in an unselected series of patients with hemorrhoidal disease.

METHODS

Fifty patients were randomized to undergo stapling hemorrhoidopexy or LigaSure™ hemorrhoidectomy. Parameters investigated were pain (primary parameter), patient satisfaction with treatment, and recovery of personal activity. Other factors investigated were operative result, ease of handling, analgesic requirements, and postoperative course.

RESULTS

Both methods were found to be equivalent in all major aspects analyzed. Postoperative pain scores (P = 0.99), patient satisfaction (P = 1), and self-assessment of activity (P = 0.99) were almost identical in both groups of patients. Significant differences were found in none of the numerous factors investigated.

CONCLUSION

Both methods can be used safely and without major disadvantage for the patient regardless of stage and extent of hemorrhoidal disease.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Brisinda, G, Civello, IM, Maria, G 2000Hemorrhoidectomy: painful choice [letter]Lancet3552253 Brisinda, G, Civello, IM, Maria, G 2000Hemorrhoidectomy: painful choice [letter]Lancet3552253
2.
Zurück zum Zitat Engel, AF, Eijsbouts, QA 2000Haemorrhoidectomy: painful choice [letter]Lancet35522534 Engel, AF, Eijsbouts, QA 2000Haemorrhoidectomy: painful choice [letter]Lancet35522534
3.
Zurück zum Zitat MacRae, HM, McLeod, RS 1995Comparison of hemorrhoidal treatment modalities. A meta-analysisDis Colon Rectum3868794PubMed MacRae, HM, McLeod, RS 1995Comparison of hemorrhoidal treatment modalities. A meta-analysisDis Colon Rectum3868794PubMed
4.
Zurück zum Zitat Ganio, E, Altomare, D-F, Gabrielli, F, Milito, G, Canuti, S 2001Prospective randomized multicentre trial comparing stapled with open haemorrhoidectomyBr J Surg8866974PubMed Ganio, E, Altomare, D-F, Gabrielli, F, Milito, G, Canuti, S 2001Prospective randomized multicentre trial comparing stapled with open haemorrhoidectomyBr J Surg8866974PubMed
5.
Zurück zum Zitat Hasse, C, Sitter, H, Brune, M, Wollenteit, I, Lorenz, W, Rothmund, M 2004Haemorrhoidectomy: conventional excision versus resection with the circular stapler. Prospective, randomized studyDtsch Med Wochenschr12916117PubMed Hasse, C, Sitter, H, Brune, M, Wollenteit, I, Lorenz, W, Rothmund, M 2004Haemorrhoidectomy: conventional excision versus resection with the circular stapler. Prospective, randomized studyDtsch Med Wochenschr12916117PubMed
6.
Zurück zum Zitat Ho, Y-H, Cheong, W-K, Tsang, C, et al. 2000Stapled hemorrhoidectomy–cost and effectiveness. Randomized, controlled trial including incontinence scoring, anorectal manometry, and endoanal ultrasound assessments at up to three monthsDis Colon Rectum43166675PubMed Ho, Y-H, Cheong, W-K, Tsang, C,  et al. 2000Stapled hemorrhoidectomy–cost and effectiveness. Randomized, controlled trial including incontinence scoring, anorectal manometry, and endoanal ultrasound assessments at up to three monthsDis Colon Rectum43166675PubMed
7.
Zurück zum Zitat Khalil, K-H, O’Bichere, A, Sellu, D 2000Randomized clinical trial of sutured versus stapled closed haemorrhoidectomyBr J Surg8713525PubMed Khalil, K-H, O’Bichere, A, Sellu, D 2000Randomized clinical trial of sutured versus stapled closed haemorrhoidectomyBr J Surg8713525PubMed
8.
Zurück zum Zitat Kirsch, J-J, Staude, G, Herold, A 2001Hämorrhoidektomien nach Longo und Milligan-Morgan. Prospektive Vergleichsstudie mit 300 PatientenChirurg721805 Kirsch, J-J, Staude, G, Herold, A 2001Hämorrhoidektomien nach Longo und Milligan-Morgan. Prospektive Vergleichsstudie mit 300 PatientenChirurg721805
9.
Zurück zum Zitat Rowsell, M, Bello, M, Hemingway, D-M 2000Circumferential mucosectomy (stapled haemorrhoidectomy) versus conventional haemorrhoidectomy: randomised controlled trialLancet35577981PubMed Rowsell, M, Bello, M, Hemingway, D-M 2000Circumferential mucosectomy (stapled haemorrhoidectomy) versus conventional haemorrhoidectomy: randomised controlled trialLancet35577981PubMed
10.
Zurück zum Zitat Schmidt, MP, Fischbein, J, Shatavi, H 2002Stapler hemorrhoidectomy versus conventional procedures—a clinical studyZentralbl Chir127158PubMed Schmidt, MP, Fischbein, J, Shatavi, H 2002Stapler hemorrhoidectomy versus conventional procedures—a clinical studyZentralbl Chir127158PubMed
11.
Zurück zum Zitat Shalaby, R, Desoky, A 2001Randomized clinical trial of stapled versus Milligan-Morgan haemorrhoidectomyBr J Surg88104953PubMed Shalaby, R, Desoky, A 2001Randomized clinical trial of stapled versus Milligan-Morgan haemorrhoidectomyBr J Surg88104953PubMed
12.
Zurück zum Zitat Seow-Choen, F 2001Stapled haemorrhoidectomy: pain or gainBr J Surg8813 Seow-Choen, F 2001Stapled haemorrhoidectomy: pain or gainBr J Surg8813
13.
Zurück zum Zitat Chung, YC, Wu, HJ 2003Clinical experience of sutureless closed hemorrhoidectomy with LigaSureDis Colon Rectum468792CrossRefPubMed Chung, YC, Wu, HJ 2003Clinical experience of sutureless closed hemorrhoidectomy with LigaSureDis Colon Rectum468792CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Franklin, EJ, Seetharam, S, Lowney, J, Horgan, PG 2003Randomized, clinical trial of Ligasure vs. conventional diathermy in hemorrhoidectomyDis Colon Rectum4613803PubMed Franklin, EJ, Seetharam, S, Lowney, J, Horgan, PG 2003Randomized, clinical trial of Ligasure vs. conventional diathermy in hemorrhoidectomyDis Colon Rectum4613803PubMed
15.
Zurück zum Zitat Milito, G, Gargiani, M, Cortese, F 2002Randomised trial comparing LigaSure haemorrhoidectomy with the diathermy dissection operationTech Coloproctol61715PubMed Milito, G, Gargiani, M, Cortese, F 2002Randomised trial comparing LigaSure haemorrhoidectomy with the diathermy dissection operationTech Coloproctol61715PubMed
16.
Zurück zum Zitat Thorbeck, CV, Montes, MF 2002Haemorrhoidectomy: randomised controlled clinical trial of Ligasure compared with Milligan-Morgan operationEur J Surg1684824PubMed Thorbeck, CV, Montes, MF 2002Haemorrhoidectomy: randomised controlled clinical trial of Ligasure compared with Milligan-Morgan operationEur J Surg1684824PubMed
Metadaten
Titel
Prospective, Randomized Study: Proximate® PPH Stapler vs. LigaSure™ for Hemorrhoidal Surgery
verfasst von
Matthias Kraemer, M.D.
Tengis Parulava, M.D.
Michael Roblick, M.D.
Lothar Duschka, M.D.
Heinrich Müller-Lobeck, M.D.
Publikationsdatum
01.08.2005
Erschienen in
Diseases of the Colon & Rectum / Ausgabe 8/2005
Print ISSN: 0012-3706
Elektronische ISSN: 1530-0358
DOI
https://doi.org/10.1007/s10350-005-0067-z

Weitere Artikel der Ausgabe 8/2005

Diseases of the Colon & Rectum 8/2005 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.