Skip to main content

Advertisement

Log in

Schilddrüsenkrankheiten in Deutschland

Ausmaß, Entwicklung, Auswirkungen auf das Gesundheitswesen und Präventionsfolge

Diseases of the thyroid gland in Germany

Extent, development, implications for public health and disease prevention

  • Schwerpunkt
  • Published:
Prävention und Gesundheitsförderung Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Schilddrüsenerkrankungen sind in Deutschland sehr häufig. Es überwiegen die durch Jodmangel hervorgerufenen Krankheiten wie die Struma mit und ohne Knoten.

Ergebnisse

Screeninguntersuchungen der berufstätigen Bevölkerung zeigen, dass jeder 4. Erwachsene Knoten in der Schilddrüse hat. Signifikante regionale Unterschiede in der Erkrankungshäufigkeit bestehen nicht.

Schlussfolgerung

Die medikamentöse Therapie der Struma ist verbesserungsbedürftig. Nur 40% der behandelten Patienten liegen mit den Laborwerten im gewünschten Zielbereich. Eine Behandlung mit Jod, allein oder in Kombination mit Schilddrüsenhormon, erfolgt zu selten. Die Autoimmunerkrankungen sind im Vergleich zu Jodmangelerkrankungen deutlich seltener. Anders als in gut jodversorgten Ländern steht der Morbus Basedow nach den autonomen Funktionsstörungen in Deutschland an 2. Stelle der Ursache für Schilddrüsenüberfunktionen. Als Folge einer Autoimmunthyreoditis tritt die Hypothyreose in höherem Lebensalter häufiger auf.

Abstract

Background

Diseases of the thyroid gland are a frequent problem in Germany. Of these, iodine deficiency diseases (diffuse and nodular goitre) are the most common.

Results

Screening of the working population has revealed that almost a quarter of the adult German population has a nodular goitre. There are no significant regional differences in the prevalence of the disease.

Conclusion

Medical treatment could be optimized. Only 40% of the patients treated with thyroid hormones have laboratory values within the desirable range. Treatment with iodine alone, or in combination with thyroid hormones, is initiated to seldom. In Germany, autoimmune thyroid diseases are less frequent than diseases due to iodine deficiency. Graves’ disease is the second most common cause of hyperthyroidism after autonomous thyroid dysfunction. Spontaneous hypothyroidism occurs much more commonly in the older population than in young adults.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5

Literatur

  1. Badenhoop K, Böhm BO (2004) Genetic susceptibility and immunological synapse in type 1 diabetes and thyroid autoimmune disease. Exp Clin Endocrinol Diabetes 112: 407–415

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Berglund J, Christensen SB, Hallengren B (1990) Total and age-specific incidence of Graves‘ thyrotoxicosis, toxic nodular goitre and solitary toxic adenoma in Malmö, 1970–1974. J Intern Med 227: 137–141

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Kurth BM (2006) Symposium zur Studie zur Gesundheit von Kindern und Jugendlichen in Deutschland. Bundesgesundheitsblatt 49: 1050–1058

    Article  Google Scholar 

  4. Dietlein M, Dressler J, Grünwald F et al. (2004) Leitlinie zur Radiojodtherapie bei benignen Schilddrüsenerkrankungen. Nuklearmedizin 43: 217–220

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Hörmann R, Quadbeck B, Roggenbuck U, Basedow Study Group et al. (2002) Relapse of Graves‘ disease after successful outcome of antithyroid drug therapy: results of a prospective randomized study on the use of levothyroxine. Thyroid 12: 1119–1128

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Mc Kenna (2001) Graves‘ disease. Lancet 357: 1793–1796

    Article  Google Scholar 

  7. Reiners C, Wegscheider K, Schicha H et al. (2004) Prevalence of thyroid disorders in the working population of Germany: Ultrasonography screening in 96,278 unselected employes. Thyroid 14: 926–932

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Röher H-D, Goretzki PE, Hellmann P, Witte J (1999) Risiko und Komplikationen der Schilddrüsenchirurgie. Chirurg 70: 999–1010

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Schott M, Minich WB, Willenberg HS et al. (2005) Relevance of TSH receptor stimulating and blocking autoantibody measurement for the prediction of relapse in Graves‘ disease. Horm Metab Res 37: 741–744

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Schumm-Dräger P-M, Vaupel R, Wegscheider K (2006) Papillon 3 – Unzureichende Umsetzung der Empfehlungen zur medikamentösen Behandlung von Patienten mit Jodmangelstruma in deutschen Praxen. Med Welt 57: 224–227

    Google Scholar 

  11. Völzke H, Lüdemann J, Robinson DM et al. (2003) The prevalence of undiagnosed thyroid disorders in a previously iodine-deficient area. Thyroid 13: 803–810

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Tunbridge WMG, Brewis M, French JM et al. (1981) Natural history of autoimmune thyroiditis. Br Med J 282: 258–262

    Article  CAS  Google Scholar 

  13. Tunbridge WMG, Evered DC, Hall R et al. (1977) The spectrum of thyroid disease in a community: The Whickham survey. Clin Endocrinol 7: 481–493

    CAS  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to J. Feldkamp.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Schumm-Dräger, P., Feldkamp, J. Schilddrüsenkrankheiten in Deutschland. Präv Gesundheitsf 2, 153–158 (2007). https://doi.org/10.1007/s11553-007-0077-x

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11553-007-0077-x

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation