Zusammenfassung
Hintergrund
Die Verwendung von Spielen für ernsthafte Zwecke ist eine Methode, die aus den Anfängen der Menschheitsgeschichte stammt. Mittlerweile werden (Serious) Games als Medium für pädagogische und gesundheitsbezogene Interventionen verwendet.
Ziel der Arbeit
Der folgende Beitrag soll einen kurzen Einblick in die Entwicklung von Serious Games, beginnend mit den ersten Spuren von Spielen in der Menschheitsgeschichte bis hin zur Gegenwart, geben. Durch die eingehende Betrachtung unterschiedlicher Einflussfaktoren auf Serious Games, werden weiterführend zukünftige Entwicklungslinien skizziert.
Material und Methode
Die vorliegende Arbeit basiert auf einem narrativen Review und betrachtet die wichtigsten Entwicklungen von Spielen. Die Entwicklung von Serious Games for Health wird dabei eingehender betrachtet. Die Einflussfaktoren aus dem Entertainment- und Militärbereich werden ebenso beleuchtet wie neue Technologien, die das Einsatzspektrum von Games für ernsthafte Zwecke verändern.
Ergebnisse
Die Entwicklung von Spielen ist in einer Timeline festgehalten. Spiele mit einem ernsten Hintergrund sind seit Beginn der Menschheit integraler Bestandteil der Kultur und werden es auch zukünftig bleiben. Es handelt sich bei Serious Games nicht um einen neuen (Technologie‑)Hype, denn diese sind seit jeher eng mit dem Thema Lernen verbunden. Die unterschiedlichen Einflussfaktoren, welche auf die Entwicklung von Serious Games eingewirkt haben, führten zu einem sehr diversen, interprofessionellen und interdisziplinären Forschungs- und Anwendungsfeld.
Schlussfolgerungen
Spielerische Ansätze wie Serious Games (for Health) bieten ein großes Potential für das Themengebiet Prävention, die Gesundheitsförderung, die Medizin und die Ausbildung von Gesundheitsberufen. Durch die große Verbreitung und Attraktivität (u. a. aufgrund Immersion, Flow, „storytelling“ und einer hohen Interaktivität gekoppelt mit direktem Feedback) des Mediums Spiel ist die Erreichung schwer zu avisierender Bevölkerungsgruppen sehr gut möglich.
Abstract
Background
(Serious) Games have been used for several educational and health-related interventions in health promotion and prevention. The use of games for serious purposes is strategy that dates back to the beginning of humankind.
Objectives
The following article will outline the evolutionary lines of Serious Games, starting with the first traces of games in human history up to the present. In-depth consideration of factors influencing the development of Serious Games in the past and present outline possible future developments and may lead to a better understanding of today’s developments.
Materials and methods
The present work is a narrative review and outlines the most important developments of games. The development of Serious Games for Health will be considered in more detail. The various influencing factors from the entertainment and military sectors are outlined as well as new technologies that change the use of games for serious purposes.
Results
The development of Serious Games in the history of humankind is shown in a timeline. Games with a serious intention have been part of the culture since the beginning of humanity. Serious Games is not a new technology trigger, but has always been closely linked to learning. Various factors influencing the development of Serious Games have led to a very diverse, interprofessional and interdisciplinary field of research and application.
Conclusions
Serious Games (for Health) and playful applications like gamification offer great potential for work in prevention, health promotion, medicine and health education. Due to the widespread use of the medium of play as an integral aspect of everyday life and culture, the achievement of hard-to-reach groups through this type of medium is very well possible. Aspects such as immersion, flow, storytelling and high interactivity and direct feedback make games an effective intervention strategy.
Literatur
Abt CC (1970) Serious games. Viking Press, New York
Abt CC (1987) Serious games. University Press of America, Lanham
Akl EA, Pretorius RW, Sackett K et al (2010) The effect of educational games on medical students’ learning outcomes: a systematic review: BEME guide. Med Teach 32(14):16–27
Arnab S, Lim T, Carvalho MB et al (2015) Mapping learning and game mechanics for serious games analysis. Br J Educ Technol 46:391–411
Ärzte Zeitung (2016) Prävention: Elektronischer Gesundheitscoach für fittere Mitarbeiter. https://www.aerztezeitung.de/praxis_wirtschaft/betriebsmedizin/article/919103/praevention-elektronischer-gesundheitscoach-fittere-mitarbeiter.html. Zugegriffen: 13. Juni 2018
Azuma RT (1997) A survey of augmented reality. Presence Teleoperator Virtual Environ 6:355–385
Baranowski T (2018) Games for health research—past, present, and future. Präv Gesundheitsf. https://doi.org/10.1007/s11553-018-0657-y
Baranowski T, Buday R, Thompson D, Baranowski J (2008) Playing for real: video games and stories for health-related behavior change. Am J Prev Med 34:74–82. https://doi.org/10.1016/j.amepre.2007.09.027
Breuer J, Tolks D (2018) Grenzen von „Serious Games for Health“. Präv Gesundheitsf. https://doi.org/10.1007/s11553-018-0654-1
Brown SJ, Lieberman DA, Germeny BA et al (1997) Educational video game for juvenile diabetes: results of a controlled trial. Med Inform (Lond) 22:77–89
Charlier N, Zupancic N, Fieuws S et al (2016) Serious games for improving knowledge and self-management in young people with chronic conditions: a systematic review and meta-analysis. J Am Med Inform Assoc 23:230–239. https://doi.org/10.1093/jamia/ocv100
Cohen D (2007) The development of play. Routledge, London, New York
Connolly TM, Boyle EA, MacArthur E et al (2012) A systematic literature review of empirical evidence on computer games and serious games. Comput Educ 59:661–686. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.03.004
Corah NL, Gale EN, Illig SJ (1979) Psychological stress reduction during dental procedures. J Dent Res 58:1347–1351
Denisenkov D. https://www.flickr.com/photos/ddenisen/7364442692/in/photostream/. CC BY-SA 2.0
DeSmet A, Van Ryckeghem D, Compernolle S et al (2014) A meta-analysis of serious digital games for healthy lifestyle promotion. Prev Med 69:95–107. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2014.08.026
Deutscher Kulturrat (2018) Kulturgut Computerspiele. https://www.kulturrat.de/thema/kulturgut-computerspiele/. Zugegriffen: 11. Juni 2018
Egenfeldt-Nielsen S (2005) The basic learning approach behind Serious Games. Unpubl. Pap.
Fleming TM, Bavin L, Stasiak K et al (2017) Serious games and gamification for mental health: current status and promising directions. Front Psychiatry 7:215
GAME (2018) Gesamtmarkt Digitale Spiele 2017. https://www.game.de/marktdaten/gesamtmarkt-digitale-spiele-2017. Zugegriffen: 15. Juni 2018
Gorbanev I, Agudelo-Londoño S, González RA et al (2018) A systematic review of serious games in medical education: quality of evidence and pedagogical strategy. Med Educ Online 23:1438718. https://doi.org/10.1080/10872981.2018.1438718
Graafland M, Schraagen JM, Schijven MP (2012) Systematic review of serious games for medical education and surgical skills training. Br J Surg 99:1322–1330. https://doi.org/10.1002/bjs.8819
Hawlitschek A (2009) Spielend lernen, aber wie?–Zum didaktischen Design von Serious Games für die Schule. Lern. Im Digit. Zeitalt. Workshop-Band Dok. Pre-Conf. Zur DeLFI2009–Die 7 E‑Learn. Fachtag. Inform. Ges. Für Inform. EV
Hoffman HG, Doctor JN, Patterson DR et al (2000) Virtual reality as an adjunctive pain control during burn wound care in adolescent patients. Pain 85:305–309
Huizinga J (1939) Homo ludens. Versuch einer Bestimmung des Spielelements der Kultur. Akademische Verlagsanstalt Pantheon, Basel
Huizinga J (1950) Homo ludens: a study of the play element in culture. Beac. Press, Boston
Kato PM (2010) Video games in health care: closing the gap. Rev Gen Psychol 14:113–121. https://doi.org/10.1037/a0019441
Kato PM, Cole SW, Bradlyn AS, Pollock BH (2008) A video game improves behavioral outcomes in adolescents and young adults with cancer: a randomized trial. Pediatrics 122:e305–317. https://doi.org/10.1542/peds.2007-3134
Kerres M (2012) Mediendidaktik: Konzeption und Entwicklung mediengestützter Lernangebote. Oldenbourg Wissenschaftsverlag, München
Kuhn S, Frankenhauser S, Tolks D (2017) Digitale Lehr- und Lernangebote in der medizinischen Ausbildung. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz:1–9. https://doi.org/10.1007/s00103-017-2673-z
Lampert C, Tolks D (2016) Grundtypologie von digitalen Spieleanwendungen im Bereich Gesundheit. In: Dadaczynski K, Schiemann S, Paulus P (Hrsg) Gesundh. Spielend Förd. Potenziale Herausforderungen Von Digit. Spieleanwendungen Für Gesundheitsförderung Prävent. Beltz Juventa, Weinheim, S 218–233
Lampert C, Schwinge C, Tolks D (2009) Der gespielte Ernst des Lebens: Bestandsaufnahme und Potenziale von Serious Games (for Health). Medienpädagogik 15(16):16
Lieberman DA (2001) Management of chronic pediatric diseases with interactive health games: theory and research findings. J Ambul Care Manage 24:26–38
Lu AS, Kharrazi H (2018) A state-of-the-art systematic content analysis of games for health. Games Health J 7:1–15. https://doi.org/10.1089/g4h.2017.0095
Michael D, Chen S (2006) Serious games: games that educate, train, and inform. Thomson Course Technology, Boston
Mullin E (2017) Talking into an app could help your doctors diagnose you. https://www.technologyreview.com/s/603200/voice-analysis-tech-could-diagnose-disease/. Zugegriffen: 13. Juni 2018
Myers A, Johnston N, Rathod V et al (2015) Im2Calories: towards an automated mobile vision food diary. In: 2015 IEEE Int. Conf. Comput. Vis. ICCV, S 1233–1241
Prensky M (2001) Digital game-based learning. McGraw-Hill Inc., US, New York
Redheffer R (1948) A machine for playing the game nim. Am Math Mon 55:343–349
Ressing M, Blettner M, Klug SJ (2009) Systematische Übersichtsarbeiten und Metaanalysen. Dtsch Arztebl 106:456–463. https://doi.org/10.3238/arztebl.2009.0456
Ricciardi F, De Paolis LT (2014) A comprehensive review of serious games in health professions. Int J Comput Games Technol 2014:e787968. https://doi.org/10.1155/2014/787968
Sawyer B, Rejeski D (2002) Serious games: improving public policy through game-based learning and simulation, Woodrow Wilson International Center for Scholars. Serious Games
Sawyer B, Smith P (2008) Serious games taxonomy
Sharar SR, Carrougher GJ, Nakamura D et al (2007) Factors influencing the efficacy of virtual reality distraction analgesia during postburn physical therapy: preliminary results from 3 ongoing studies. Arch Phys Med Rehabil 88:43–S49
Sostmann K, Tolks D, Fischer M, Buron S (2010) Serious Games for Health: Spielend lernen und heilen mit Computerspielen? Gms Med Inform Biom Epidemiol 6:1–8
Statista (2018) Umsatzentwicklung in der Branche Gesundheitswesen in Deutschland in den Jahren von 2006 bis 2021 (in Milliarden Euro). https://de.statista.com/statistik/daten/studie/247979/umfrage/prognose-zum-umsatz-im-gesundheitswesen-in-deutschland/. Zugegriffen: 11. Juni 2018
Tolks D (2016) eLearning in der medizinischen Aus‑, Weiter- und Fortbildung. In: Fischer F, Krämer A (Hrsg) EHealth Dtschl. Springer, Berlin, Heidelberg, S 223–239
Tolks D, Lampert C (2016) Abgrenzung von Serious Games zu anderen Lehr- und Lernkonzepten. In: Dadaczynski K, Schiemann S, Paulus P (Hrsg) Gesundh. Spielend Förd. Potenziale Herausforderungen Von Digit. Spieleanwendungen Für Gesundheitsförderung Prävent. Beltz Juventa, Weinheim, S 191–217
Wang H, Singhal A, Kim D et al (2014) Digital games: the SECRET of alternative health realities. In: Health Commun Strateg Dev Glob Health Programs. Peter Lang, Bern, S 67–79
Wilkinson P (2016) A brief history of serious games. In: Dörner R, Göbel S, Kickmeier-Rust M, al (Hrsg) Entertain. Comput. Serious Games. Springer, Cham, S 17–41
Wouters P, Van Nimwegen C, Van Oostendorp H, Van Der Spek ED (2013) A meta-analysis of the cognitive and motivational effects of serious games. J Educ Psychol 105:249
Zyda M (2005) From visual simulation to virtual reality to games. Computer (Long Beach Calif) 38:25–32. https://doi.org/10.1109/MC.2005.297
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
D. Tolks, K. Dadaczynski und D. Horstmann geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Tolks, D., Dadaczynski, K. & Horstmann, D. Einführung in die Vergangenheit, Gegenwart und Zukunft von Serious Games (for Health). Präv Gesundheitsf 13, 272–279 (2018). https://doi.org/10.1007/s11553-018-0667-9
Received:
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s11553-018-0667-9