Skip to main content
Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery 3/2012

01.03.2012 | Original Article

Single-Incision Laparoscopic Cholecystectomy: Do Patients Care?

verfasst von: Kalman P. Bencsath, Gavin Falk, Gareth Morris-Stiff, Matthew Kroh, R. Matthew Walsh, Sricharan Chalikonda

Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery | Ausgabe 3/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

Single-incision approaches to laparoscopic cholecystectomy typically involve increasing the size of the umbilical incision and eliminating three smaller incisions, but it is not intuitive that patients would view this as a benefit. We hypothesize that when patient satisfaction with standard laparoscopic cholecystectomy is assessed, most dissatisfaction will be linked to the umbilical incision and, given the option, patients would actually wish to eliminate this incision.

Methods

Two hundred eighty-one female patients aged 18 to 40 years who underwent laparoscopic cholecystectomy over a 2-year period were identified, and data were collected on 125 patients.

Results

Fewer than half of patients correctly remembered the number of incisions they had, with 57 patients (45.6%) recalling fewer incisions than were present. Of 58 patients reporting one site to be more painful, 38 (65.5%) cited the umbilical site as the most painful. Eighty-one patients (68.6%) would have preferred to eliminate an incision, with 51 of these (63.0%) choosing to eliminate the umbilical incision.

Conclusion

As single-incision cholecystectomy enlarges what is already a painful and undesirable incision, and since patients often do not recall the smaller incisions, we should ask ourselves whether surgeons and industry care more about this technique than do the patients to whom we offer it.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Navarra G, Pozza E, Occhionorelli S, Carcoforo P, Donini I. “One-Wound Laparoscopic Cholecystectomy.” Br J Surg. 1997;84:695.PubMedCrossRef Navarra G, Pozza E, Occhionorelli S, Carcoforo P, Donini I. “One-Wound Laparoscopic Cholecystectomy.” Br J Surg. 1997;84:695.PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Wu SD, Han JY, Tian Y. “Single-incision laparoscopic cholecystectomy versus conventional laparoscopic cholecystectomy: a retrospective comparative study.” J Laparoendosc Adv Surg Tech A. 2011;21:25–8.PubMedCrossRef Wu SD, Han JY, Tian Y. “Single-incision laparoscopic cholecystectomy versus conventional laparoscopic cholecystectomy: a retrospective comparative study.” J Laparoendosc Adv Surg Tech A. 2011;21:25–8.PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Chang SK, Tay CW, Bicol RA, Lee YY, Madhavan K. “A case–control study of single-incision versus standard laparoscopic cholecystectomy.” World J Surg. 2011;35:289–93.PubMedCrossRef Chang SK, Tay CW, Bicol RA, Lee YY, Madhavan K. “A case–control study of single-incision versus standard laparoscopic cholecystectomy.” World J Surg. 2011;35:289–93.PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Chow A, Purkayastha S, Aziz O, Pefanis D, Paraskeva P. “Single-Incision Laparoscopic Surgery for Cholecystectomy: A Retrospective Comparison with 4-Port Laparoscopic Cholecystectomy.” Arch Surg. 2010;145:1187–1191.PubMedCrossRef Chow A, Purkayastha S, Aziz O, Pefanis D, Paraskeva P. “Single-Incision Laparoscopic Surgery for Cholecystectomy: A Retrospective Comparison with 4-Port Laparoscopic Cholecystectomy.” Arch Surg. 2010;145:1187–1191.PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Aprea G, Bottazzi EC, Guida F, Masone S, Persico G. “Laparoendoscopic Single Site (LESS) Versus Classic Video-Laparoscopic Cholecystectomy: A Randomized Prospective Study.” J Surg Res. 2011;166:e109-e112.PubMedCrossRef Aprea G, Bottazzi EC, Guida F, Masone S, Persico G. “Laparoendoscopic Single Site (LESS) Versus Classic Video-Laparoscopic Cholecystectomy: A Randomized Prospective Study.” J Surg Res. 2011;166:e109-e112.PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Han HJ, Choi SB, Kim WB, Choi SY. “Single Incision Multiport Laparoscopic Cholecystectomy: Things to Overcome.” Arch Surg. 2011;146:68–73.PubMedCrossRef Han HJ, Choi SB, Kim WB, Choi SY. “Single Incision Multiport Laparoscopic Cholecystectomy: Things to Overcome.” Arch Surg. 2011;146:68–73.PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Edwards C, Bradshaw A, Ahearne P, Dematos P, Humble T, Johnson R, Mauterer D, Soosaar P. “Single-incision Laparoscopic Cholecystectomy is Feasible: Initial Experience with 80 Cases.” Surg Endosc. 2010;24:2241–2247.PubMedCrossRef Edwards C, Bradshaw A, Ahearne P, Dematos P, Humble T, Johnson R, Mauterer D, Soosaar P. “Single-incision Laparoscopic Cholecystectomy is Feasible: Initial Experience with 80 Cases.” Surg Endosc. 2010;24:2241–2247.PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Ji W, Ding K, Yang R, Liu XD, Li N, Li JS. “Outpatient Single-incision Laparoscopic Cholecystectomy in 22 Patients with Gallbladder Disease.” Hepatobiliary Pancreat Dis Int. 2010;9:629–633.PubMed Ji W, Ding K, Yang R, Liu XD, Li N, Li JS. “Outpatient Single-incision Laparoscopic Cholecystectomy in 22 Patients with Gallbladder Disease.” Hepatobiliary Pancreat Dis Int. 2010;9:629–633.PubMed
9.
Zurück zum Zitat Tsimoyiannis EC, Tsimogiannis KE, Pappas-Gogos G, Farantos C, Benetatos N, Mavridou P, Manataki A. “Different Pain Scores in Single Transumbilical Incision Laparoscopic Cholecystectomy Versus Classic Laparoscopic Cholecystectomy: A Randomized Controlled Trial.” Surg Endosc. 2010;24:1842–1848.PubMedCrossRef Tsimoyiannis EC, Tsimogiannis KE, Pappas-Gogos G, Farantos C, Benetatos N, Mavridou P, Manataki A. “Different Pain Scores in Single Transumbilical Incision Laparoscopic Cholecystectomy Versus Classic Laparoscopic Cholecystectomy: A Randomized Controlled Trial.” Surg Endosc. 2010;24:1842–1848.PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Marks J, Tacchino R, Roberts K, Onders R, Denoto G, Paraskeva P, Rivas H, Soper N, Rosemurgy A, Shah S. “Prospective Randomized Controlled Trial of Traditional Laparoscopic Cholecystectomy Versus Single-incision Laparoscopic Cholecystectomy: Report of Preliminary Data.” Am J Surg. 2011;201:369–373.PubMedCrossRef Marks J, Tacchino R, Roberts K, Onders R, Denoto G, Paraskeva P, Rivas H, Soper N, Rosemurgy A, Shah S. “Prospective Randomized Controlled Trial of Traditional Laparoscopic Cholecystectomy Versus Single-incision Laparoscopic Cholecystectomy: Report of Preliminary Data.” Am J Surg. 2011;201:369–373.PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Zhou H, Zhang J, Wang Q, Hu Z. “Meta-analysis: Antibiotic Prophylaxis in Elective Laparoscopic Cholecystectomy.” Aliment Pharmacol Ther. 2009;29:1086–1095.PubMedCrossRef Zhou H, Zhang J, Wang Q, Hu Z. “Meta-analysis: Antibiotic Prophylaxis in Elective Laparoscopic Cholecystectomy.” Aliment Pharmacol Ther. 2009;29:1086–1095.PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Uslu HY, Erkek AB, Cakmak A, Kepenekci I, Sozener U, Koccay FA, Turkcapar AG, Kuterdem E. “Trocar Site Hernia After Laparoscopic Cholecystectomy.” J Laparoendosc Adv Surg Tech A. 2007;17:600–603.PubMedCrossRef Uslu HY, Erkek AB, Cakmak A, Kepenekci I, Sozener U, Koccay FA, Turkcapar AG, Kuterdem E. “Trocar Site Hernia After Laparoscopic Cholecystectomy.” J Laparoendosc Adv Surg Tech A. 2007;17:600–603.PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Ure BM, Troidl H, Spangenberger W, Dietrich A, Lefering R, Neugebauer E. “Pain After Laparoscopic Cholecystectomy.” Surg Endosc. 1994;8:90–96.PubMedCrossRef Ure BM, Troidl H, Spangenberger W, Dietrich A, Lefering R, Neugebauer E. “Pain After Laparoscopic Cholecystectomy.” Surg Endosc. 1994;8:90–96.PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Cantore F, Boni L, Di Giuseppe M, Giavarini L, Rovera F, Dionigi G. “Pre-incision Local Infiltration with Levobupivicaine Reduces Pain and Analgesic Consumption After Laparoscopic Cholecystectomy: A New Device For Day-case Procedure.” International Journal of Surgery. 2008;6:S89-S92.PubMedCrossRef Cantore F, Boni L, Di Giuseppe M, Giavarini L, Rovera F, Dionigi G. “Pre-incision Local Infiltration with Levobupivicaine Reduces Pain and Analgesic Consumption After Laparoscopic Cholecystectomy: A New Device For Day-case Procedure.” International Journal of Surgery. 2008;6:S89-S92.PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Golder M, Rhodes M. “Prospective Randomized Trial of 5- and 10-mm Epigastric Ports in Laparoscopic Cholecystectomy.” Br J Surg. 1998;85:1066–1067.PubMedCrossRef Golder M, Rhodes M. “Prospective Randomized Trial of 5- and 10-mm Epigastric Ports in Laparoscopic Cholecystectomy.” Br J Surg. 1998;85:1066–1067.PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Single-Incision Laparoscopic Cholecystectomy: Do Patients Care?
verfasst von
Kalman P. Bencsath
Gavin Falk
Gareth Morris-Stiff
Matthew Kroh
R. Matthew Walsh
Sricharan Chalikonda
Publikationsdatum
01.03.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Journal of Gastrointestinal Surgery / Ausgabe 3/2012
Print ISSN: 1091-255X
Elektronische ISSN: 1873-4626
DOI
https://doi.org/10.1007/s11605-011-1785-2

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2012

Journal of Gastrointestinal Surgery 3/2012 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.