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Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery 10/2019

24.09.2018 | Original Article

Nonsteroidal Anti-inflammatory Drugs for Endoscopic Retrograde Cholangiopancreatography Postoperative Pancreatitis Prevention: a Systematic Review and Meta-analysis

verfasst von: Lan Liu, Chenghao Li, Yuan Huang, Haiyan Jin

Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery | Ausgabe 10/2019

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Abstract

Background or Purpose

There is controversy regarding the efficacy of nonsteroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) for prophylaxis against endoscopic retrograde cholangiopancreatography (ERCP) postoperative pancreatitis. Therefore, we conducted a systematic review and meta-analysis to evaluate the efficacy of NSAIDs for prophylaxis against post-ERCP pancreatitis (PEP).

Methods

PubMed, EMBASE, and Cochrane library databases were searched for relevant randomized controlled trials (RCTs). Selected RCTs were pooled under a fixed effects model to generate the relative risks (RRs) and their corresponding 95% confidence intervals (CIs).

Results

Nineteen RCTs involving a total of 5031 patients (2555 in the intervention group and 2476 in the control group) were selected. Overall, NSAIDs were associated with a significant reduction in risk of PEP (RR = 0.54, 95% CI 0.45 to 0.64, I2 = 40.4%) and moderate to severe PEP (RR = 0.45, 95% CI 0.30 to 0.67, I2 = 0%) compared with the control group. Subgroup analyses were performed according to route of administration (rectal or other), type of NSAIDs (diclofenac, indomethacin, or other), timing of administration (pre-ERCP, post-ERCP, or other), and patient population (high risk or general). Subgroup analyses showed difference in clinical efficacy of NSAID prophylaxis regardless of route, timing, or specific type of NSAID.

Conclusion

NSAIDs were associated with a significant reduction in risk of PEP and moderate to severe PEP compared to the control group.
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Metadaten
Titel
Nonsteroidal Anti-inflammatory Drugs for Endoscopic Retrograde Cholangiopancreatography Postoperative Pancreatitis Prevention: a Systematic Review and Meta-analysis
verfasst von
Lan Liu
Chenghao Li
Yuan Huang
Haiyan Jin
Publikationsdatum
24.09.2018
Verlag
Springer US
Erschienen in
Journal of Gastrointestinal Surgery / Ausgabe 10/2019
Print ISSN: 1091-255X
Elektronische ISSN: 1873-4626
DOI
https://doi.org/10.1007/s11605-018-3967-7

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Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.