Skip to main content
Log in

Selbstwirksamkeitserwartungen und Pädagogisches Professionswissen im Verlauf des Lehramtsstudiums

  • Allgemeiner Teil
  • Published:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

In der vorliegenden Studie wurde untersucht, wie sich multidimensional erfasste Lehrer-Selbstwirksamkeitserwartungen in der Lehrerbildung entwickeln und wie Selbstwirksamkeitserwartungen und das Pädagogische Professionswissen von angehenden Lehrkräften zusammenhängen. In einer Querschnittsstudie wurden 257 Personen untersucht (173 Studienanfänger, 27 fortgeschrittene Studierende, 38 Examenskandidaten, 19 Referendare). Die Daten zeigen, dass die befragten Referendare höhere Selbstwirksamkeitserwartungen aufweisen als die Studienanfänger. Im Bereich Diagnostische Kompetenz zeigen sich während des Studiums keine Veränderungen, diese Erwartung verringert sich jedoch bei den Referendaren. Sowohl im Bereich Kommunikation und Konfliktlösung als auch im Bereich Anforderungen des Lehrerberufs zeigen sich keine Unterschiede zwischen den befragten Gruppen. Das Pädagogische Professionswissen steigt über das Studium hin zum Referendariat an. Die Bereiche Unterrichten und Leistungsbeurteilung weisen Zusammenhänge zum Pädagogischen Professionswissen auf. Abschließend wird die Nützlichkeit der multidimensionalen Erfassung von Selbstwirksamkeitserwartungen diskutiert und es werden Implikationen für zukünftige Forschungsansätze präsentiert.

Abstract

Teacher Self-Efficacy and General Pedagogical Knowledge During Teacher Education. The present study investigates how teacher self-efficacy beliefs develop during teacher education and how self-efficacy beliefs and general pedagogical knowledge of student-teachers are related. In a cross-sectional study, 257 student-teachers were investigated (173 first year students, 27 advanced students, 35 examination candidates, 19 preservice teachers). The data show that self-efficacy beliefs for the subscales classroom management and assessment increase between the start and the end of training (preservice teachers). Concerning diagnostic competency, self-efficacy beliefs do not change during studies and even decrease for the preservice teachers. For the subscales communication and conflicts as well as coping little difference is noticeable. Professional knowledge, in contrast, increases during studies. Self-efficacy beliefs for classroom management and assessment are linked to professional knowledge. Finally, the usefulness of the multidimensional measuring of self-efficacy beliefs is discussed and implications for future research approaches are presented.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abbildung 1:

Notes

  1. Aus Gründen der Lesbarkeit wird im Text nur die männliche Form verwendet.

Literatur

  • Allinder, R. M. (1994): The relationship between efficacy and the instructional practices of special education teachers and consultants. In: Teacher Education and Special Education, Vol. 17(2), pp. 86–95.

    Google Scholar 

  • Amthauer et al. 1999 = Amthauer, R./Brocke, B./Liepmann, D./Beauducel, A. (1999): I-S-T 2000. – Göttingen.

  • Anderson, R./Greene, M./Loewen, P. (1988): Relationships among teachers’ and students’ thinking skills, sense of efficacy, and student achievement. In: Alberta Journal of Educational Research, Vol. 34(2), pp. 148–165.

    Google Scholar 

  • Ashton, P./Crocker, L. (1987): Systematic study of planned variations: The essential focus of teacher education reform. In: Journal of Teacher Education, Vol. 38(3), pp. 2–8.

    Article  Google Scholar 

  • Bandura, A. (1997): Self-efficacy: The exercise of control. – 1. ed. – New York.

  • Bandura, A. (2006): Guide for constructing self-efficacy scales. In: Pajares, F./Urdan, T. (Eds.): Self-efficacy Beliefs of Adolescents. – Greenwich, pp. 307–337.

  • Baumert, J./Kunter, M. (2007): Stichwort: Professionelle Kompetenz von Lehrkräften. In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 9. Jg. 4, S. 469–520.

    Google Scholar 

  • Berliner, D. C. (2001): Learning about and learning from expert teachers. In: International Journal of Educational Research, Vol. 35(5), pp. 463–482.

    Article  Google Scholar 

  • Bromme, R. (1997): Kompetenzen, Funktionen und unterrichtliches Handeln des Lehrers. In: Weinert, F. E. (Hrsg.): Enzyklopädie der Psychologie: Psychologie des Unterrichts und der Schule. – Göttingen, S. 177–212.

  • Bromme, R. (2001): Teacher expertise. In: Smelser, J. J./Baltes, P. B. (Eds.): International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. – Amsterdam, pp. 15459–15465.

  • Bromme, R. (2004): Das implizite Wissen des Experten. In: Koch-Priewe, B./Kolbe, F. U./Wildt, J. (Hrsg.): Grundlagenforschung und mikrodidaktische Reformansätze zur Lehrerbildung. – Bad Heilbrunn, S. 22–48.

  • Brunner et al. 2006 = Brunner, M./Kunter, M./Krauss, S./Klusmann, U./Baumert, J./Blum, W./Neubrand, M./Dubberke, T./Jordan, A./Löwen, K./Tsai, Y. M. (2006): Die professionelle Kompetenz von Mathematiklehrkräften: Konzeptualisierung, Erfassung und Bedeutung für den Unterricht. Eine Zwischenbilanz des COACTIV-Projekts. In: Prenzel, M./Allolio-Näcke, J. (Hrsg.): Untersuchungen zur Bildungsqualität von Schule. Abschlussbericht des DFG-Schwerpunktprogramms. – Münster, S. 54–82.

  • Bühner et al. 2006 = Bühner, M./Ziegler, M./Krumm, S./Schmidt-Atzert, L. (2006): Ist der I-S-T 2000 R Rasch-skalierbar? In: Diagnostica, Bd. 52, S. 119–130.

  • Coladarci, T. (1992): Teachers’ sense of efficacy and commitment to teaching. In: Journal of Experimental Education, Vol. 60(4), pp. 323–337.

    Google Scholar 

  • Cousins, J. B./Walker, C. A. (2000): Predictors of educators’ valuing of systematic inquiry in schools. In: Canadian Journal of Program Evaluation, Special Issue, pp. 25–53.

  • Darling-Hammond, L. (2000): Teacher quality and student achievement. A review of state policy evidence. In: Education Policy Analysis Archives, Vol. 8(1). URL: http://epaa.asu.edu/epaa/ v8n1/ (Download: 14.01.2008).

  • Denzine, G. M./Cooney, J. B./McKenzie, R. (2005): Confirmatory factor analysis of the teacher efficacy scale for prospective teachers. In: British Journal of Educational Psychology, Vol. 75(4), pp. 689–708.

    Article  Google Scholar 

  • Evertson, C./Hawley, W./Zlotnik, M. (1985): Making a difference in educational quality through teacher education. In: Journal of Teacher Education, Vol. 36(3), pp. 2–12.

    Article  Google Scholar 

  • Fenstermacher, G. (1994): The knower and the known. The nature of knowledge in research on teaching. In: Darling-Hammond, L. (Ed.): Review of Research in Education, Vol. 20. – Washington, pp. 3–56.

  • Field, A. (2005): Discovering statistics using SPSS. – 2nd ed. – London.

  • Gibson, S./Dembo, M. (1984): Teacher efficacy: a construct validation. In: Journal of Educational Psychology, Vol. 76(4), pp. 569–582.

    Article  Google Scholar 

  • Heus, P. de/Diekstra, R. F. W. (1999): Do teachers burn out more easily? A comparison of teachers with other social professions on work stress and burnout symptoms. In: Vandenberghe, R. (Ed.): Understanding and Preventing Teacher Burnout: A sourcebook of international research and practice. – Cambridge, pp. 269–284.

  • Jerusalem, M./Schwarzer, R. (1986): Selbstwirksamkeit. In: Schwarzer, R. (Hrsg.): Skalen zur Befindlichkeit und Persönlichkeit (Forschungsbericht 5). – Berlin.

  • KMK 2004 = Sekretariat der Ständigen Konferenz der Kultusminister der Länder in der Bundesrepublik Deutschland (2004): Standards für die Lehrerbildung. Bildungswissenschaften. – Bonn.

  • Krauss et al. 2004 = Krauss, S./Kunter, M./Brunner, M./Baumert, J./Blum, W./Neubrand, M./Jordan, A./Löwen, K. (2004): COACTIV: Professionswissen von Lehrkräften, kognitiv aktivierender Mathematikunterricht und die Entwicklung von mathematischer Kompetenz. In: Doll, J./Prenzel, M. (Hrsg.): Bildungsqualität von Schule: Lehrerprofessionalisierung, Unterrichtsentwicklung und Schülerforderung als Strategien der Qualitätsverbesserung. – Münster, S. 31–53.

  • Mayr, J. (2002): Sich Standards aneignen. Befunde zur Bedeutung der Lernwege und der Bearbeitungstiefe. In: Journal für Lehrerinnen und Lehrerbildung, Bd. 1, S. 29–37.

    Google Scholar 

  • Midgley, C./Feldlaufer, H./Eccles, J. (1989): Change in teacher efficacy and student self- and task-related beliefs in mathematics during the transition to junior high school. In: Journal of Educational Psychology, Vol. 81(2), pp. 247–258.

    Article  Google Scholar 

  • Monk, D. H. (1994): Subject matter preparation of secondary mathematics and science teachers and student achievement. In: Economics of Education Review, Vol. 13(2), pp. 125–145.

    Article  Google Scholar 

  • Oser, F. (2002): Standards in der Lehrerbildung. Entwurf einer Theorie kompetenzbezogener Professionalisierung. In: Journal für Lehrerinnen und Lehrerbildung, Bd. 1, S. 8–19.

    Google Scholar 

  • Ostermeier, C./Prenzel, M. (2002): Standards in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In: Journal für Lehrerinnen und Lehrerbildung, Bd. 1, S. 55–60.

    Google Scholar 

  • Pajares, F. (1996): Self-efficacy beliefs in academic settings. In: Review of Educational Research, Vol. 66(4), pp. 533–578.

    Google Scholar 

  • Schaarschmidt, U. (2004): Halbtagsjobber. – Weinheim.

  • Schmitz, G. (2001): Kann Selbstwirksamkeitserwartung Lehrer vor Burnout schützen? In: Psychologie in Erziehung und Unterricht, Bd. 48, S. 49–67.

    Google Scholar 

  • Schmitz, G. S./Schwarzer, R. (2000): Selbstwirksamkeitserwartung von Lehrern: Längsschnittbefunde mit einem neuen Instrument. In: Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, Bd. 14, S. 12–25.

    Article  Google Scholar 

  • Schwarzer, R./Jerusalem, M. (1989): Erfassung leistungsbezogener und allgemeiner Kontroll- und Kompetenzerwartungen. In: Krampen, G. (Hrsg.): Diagnostik von Attributionen und Kontrollüberzeugungen. – Göttingen, S. 127–133.

  • Schwarzer, R./Jerusalem, M. (1999): Skalen zur Erfassung von Lehrer- und Schülermerkmalen. Dokumentation der psychometrischen Verfahren im Rahmen der Wissenschaftlichen Begleitung des Modellversuchs Selbstwirksame Schulen. – Berlin.

  • Schwarzer, R./Schmitz, G. S. (2004). Perceived self-efficacy and teacher burnout: A

  • longitudinal study in ten schools. In: Marsh, H. W./Baumert, J./Richards, G. E./Trautwein, U. (Eds.): Proceedings – Self-concept, motivation and identity: Where to from here? – Sydney. – URL: http://self.uws.edu.au/Conferences/2004_Schwarzer_Schmitz.pdf (Download: 14.01.2008).

  • Shulman, L. (1987): Knowledge and teaching: foundations of the new reform. In: Harvard Educational Review, Vol. 57(1), pp. 1–22.

    Google Scholar 

  • Terhart, E. (2002): Standards für die Lehrerbildung. Eine Expertise für die Kultusministerkonferenz. – Münster.

  • Tschannen-Moran, M./Woolfolk Hoy, A. (2001): Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. In: Teaching and Teacher Education, Vol. 17(7), pp. 783–805.

    Article  Google Scholar 

  • Tschannen-Moran, M./Woolfolk Hoy, A./Hoy, W. K. (1998): Teacher efficacy: Its meaning and measure. In: Review of Educational Research, Vol. 68(2), pp. 202–248.

    Google Scholar 

  • Weinert, F. E. (2001): Concept of competence: A conceptual clarification. In: Rychen, D. S./Saganik, L. H. (Eds.): Defining and Selecting Key Competencies. – Seattle, pp. 45–65.

  • Wenglinsky, H. (2000): Teaching the Teachers. – Princeton: Educational Testing Service.

  • Wilson, S. M./Youngs, P. (2005): Research on accountability processes in teacher education. In: Cochran-Smith, M./Zeichner, K. M. (Eds.): Studying Teacher Education. – Mawah, pp. 591–643.

  • Woolfolk Hoy, A./Spero, R. B. (2005): Changes in teacher efficacy during the early years of teaching: A comparison of four measures. In: Teaching and Teacher Education, Vol. 21(4), pp. 343–356.

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Klaudia Schulte.

Additional information

Dieser Beitrag entstand im Rahmen des DFG Graduiertenkollegs 1195 – „Passungsverhältnisse schulischen Lernens – Verstehen und Optimieren”. Wir danken Herrn Prof. Dr. Marcus Hasselhorn vom Deutschen Institut für Internationale Pädagogische Forschung (DIPF) in Frankfurt am Main sowie Dipl.-Psych. Jasmin Warwas für die sehr hilfreichen Hinweise zum Manuskript.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Schulte, K., Bögeholz, S. & Watermann, R. Selbstwirksamkeitserwartungen und Pädagogisches Professionswissen im Verlauf des Lehramtsstudiums. ZfE 11, 268–287 (2008). https://doi.org/10.1007/s11618-008-0020-8

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11618-008-0020-8

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation