Skip to main content
Log in

1 The National Educational Panel Study: need, main features, and research potential

Das Nationale Bildungspanel: Notwendigkeit, Grundzüge und Analysepotential

  • Published:
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft Aims and scope Submit manuscript

Abstract

The German National Educational Panel Study has been set up to study the acquisition of education, to assess the consequences of education for life courses, and to describe central education processes and trajectories across the entire life span. Funded by the Federal Ministry of Education and Research the National Educational Panel Study is organized as a network of excellence linking researchers from different disciplines. The life-course perspective is the pre-eminent theoretical characteristic of the National Educational Panel Study. While focusing on eight stages ranging over the entire life span, longitudinal integration will be ensured by a theoretical orientation toward five major dimensions: competence development, learning environments, social inequalities and educational decisions, educational processes of migrants, and returns to education. Methodologically, the National Educational Panel Study follows a multicohort sequence design starting with a total number of more than 60,000 target persons from six cohorts (early childhood, Kindergarten children, 5th graders, 9th graders, first-year college students, and adults who have already left the educational system in most cases). Different instruments including questionnaires and competence tests are being administered in all six cohorts. Each new wave of the panel study will be made available to the scientific community as fast as possible.

Zusammenfassung

Das Nationale Bildungspanel wurde mit dem Ziel ins Leben gerufen, den Erwerb sowie die Konsequenzen von Bildung im Lebenslauf zu untersuchen und zentrale Bildungsprozesse und -verläufe über die gesamte Lebensspanne zu beschreiben. Gefördert vom Bundesministerium für Bildung und Forschung ist das Nationale Bildungspanel als Exzellenznetzwerk von Forschenden unterschiedlicher Disziplinen angelegt. Zentral für die theoretische Ausrichtung des Nationalen Bildungspanels ist die Lebensverlaufsperspektive. Die Integration der acht über die gesamte Lebensspanne hinweg reichenden Etappen wird dabei durch die theoretische Orientierung auf fünf Hauptdimensionen sichergestellt: Kompetenzentwicklung, Lernumwelten, soziale Ungleichheit und Bildungsentscheidungen, Bildungsprozesse von Migranten und Bildungsrenditen. Methodisch ist das Nationale Bildungspanel als Multi-Kohorten-Sequenz-Design angelegt. Dieses Design beginnt in der ersten Erhebungswelle mit mehr als 60.000 Zielpersonen aus sechs unterschiedlichen Kohorten (frühe Kindheit, Kindergartenkinder, Fünftklässler, Neuntklässler, Studienanfänger sowie Erwachsene, die das Bildungssystem zumeist bereits verlassen haben). In allen sechs Kohorten kommen verschiedene Instrumente (z. B. Fragebogen, Kompetenztests) zum Einsatz. Die Daten jeder Erhebungswelle werden der Scientific Community zeitnah zur Verfügung gestellt.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Fig. 1
Fig. 2
Fig. 3

Similar content being viewed by others

References

  • Baltes, P. B., Staudinger, U. M., & Lindenberger, U. (1999). Lifespan psychology: Theory and application to intellectual functioning. Annual Review of Psychology, 50, 471–507.

    Article  Google Scholar 

  • Bundesministerium für Bildung und Forschung (2008). Rahmenprogramm zur Förderung der empirischen Bildungsforschung/Framework Programme for the Promotion of Empirical Education Research. Schriftenreihe Bildungsforschung (Vol. 22). Berlin: Bundesministerium für Bildung und Forschung.

    Google Scholar 

  • Diewald, M., & Mayer, K. U. (2009). The sociology of the life course and life span psychology: Integrated paradigm or complementing pathways? Advances in Life Course Research, 14, 5–14.

    Article  Google Scholar 

  • Elder, G. H. Jr., & Giele, J. Z. (Eds.). (2009). The craft of life course research. New York: The Guilford Press.

    Google Scholar 

  • Elder, G. H. Jr., Johnson, M. K., & Crosnoe, R. (2003). The emergence and development of life course theory. In J. T. Mortimer & M. J. Shanahan (Eds.), Handbook of the life course (pp. 3–19). New York: Kluwer Academic/Plenum Publishers.

    Chapter  Google Scholar 

  • Heckman, J. J., & Masterov, D. V. (2007). The Productivity argument for investing in young children. Review of Agricultural Economics, 29, 446–493.

    Article  Google Scholar 

  • Kleinert, C., Matthes, B., & Jacob, M. (2008). Die Befragung „Arbeiten und Lernen im Wandel“. Theoretischer Hintergrund und Konzeption. IAB-Forschungsbericht 5/2008. http://doku.iab.de/forschungsbericht/2008/fb0508.pdf. Accessed 23 Aug 2010.

  • OECD. (2004) Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC). Draft Strategy Paper. Policy Objectives, Strategic Options and Cost Implications. Stockholm. http://www.oecd.org/dataoecd/3/3/34463133.pdf. Accessed 23 Aug 2010.

  • PISA-Konsortium Deutschland (Ed.). (2001). PISA 2000. Basiskompetenzen von Schülerinnen und Schülern im internationalen Vergleich. Opladen: Leske + Budrich.

    Google Scholar 

  • PISA-Konsortium Deutschland (Ed.). (2004). PISA 2003. Der Bildungsstand der Jugendlichen in Deutschland—Ergebnisse des zweiten internationalen Vergleichs. Münster: Waxmann.

    Google Scholar 

  • PISA-Konsortium Deutschland (Ed.). (2007). PISA 2006. Die Ergebnisse der dritten internationalen Vergleichsstudie. Münster: Waxmann.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Jutta von Maurice.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Blossfeld, HP., von Maurice, J. & Schneider, T. 1 The National Educational Panel Study: need, main features, and research potential. Z Erziehungswiss 14 (Suppl 2), 5–17 (2011). https://doi.org/10.1007/s11618-011-0178-3

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11618-011-0178-3

Keywords

Schlüsselwörter

Navigation