Skip to main content
Erschienen in: Obesity Surgery 10/2012

01.10.2012 | Review

Maternal and Neonatal Outcome After Laparoscopic Adjustable Gastric Banding: a Systematic Review

verfasst von: L. Vrebosch, S. Bel, G. Vansant, I. Guelinckx, R. Devlieger

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 10/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The number of women of reproductive age undergoing bariatric surgery, including laparoscopic adjustable gastric banding (LAGB), has increased in recent years. The objective of this study was to list both maternal and neonatal outcomes in pregnancies in obese women (BMI ≥ 30 kg/m2) after LAGB and compare them with pregnancies in obese or normal weight women without LAGB. Studies showed a lower incidence of gestational diabetes, pregnancy-induced hypertension (PIH), pre-eclampsia, caesarean section (CS), macrosomia, and low birth weight babies in post-LAGB pregnancies compared to pregnancies in obese women without LAGB. Gestational weight gain was also lower in post-LAGB pregnancies. However, the incidence of PIH, pre-eclampsia, CS, preterm birth, large for gestational age, spontaneous abortion, and NICU admission was higher in post-LAGB pregnancies than in normal weight pregnancies. In conclusion, LAGB seems to improve pregnancy outcomes in obese women, even when obesity is still present at the onset of pregnancy. However, further research is needed and pregnant women with a gastric band should always be closely monitored by a multidisciplinary team.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Ducarme G, Revaux A, Rodrigues A, et al. Obstetric outcome following laparoscopic adjustable gastric banding. Int J Gynaecol Obstet. 2007;98(3):244–7.PubMedCrossRef Ducarme G, Revaux A, Rodrigues A, et al. Obstetric outcome following laparoscopic adjustable gastric banding. Int J Gynaecol Obstet. 2007;98(3):244–7.PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Flegal KM, Graubard BI, Williamson DF, et al. Excess deaths associated with underweight, overweight, and obesity. JAMA. 2005;293(15):1861–7.PubMedCrossRef Flegal KM, Graubard BI, Williamson DF, et al. Excess deaths associated with underweight, overweight, and obesity. JAMA. 2005;293(15):1861–7.PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Satpathy HK, Fleming A, Frey D, et al. Maternal obesity and pregnancy. Postgrad Med. 2008;120(3):E01–9.PubMedCrossRef Satpathy HK, Fleming A, Frey D, et al. Maternal obesity and pregnancy. Postgrad Med. 2008;120(3):E01–9.PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Dixon JB, Dixon ME, O’Brien PE. Birth outcomes in obese women after laparoscopic adjustable gastric banding. Obstet Gynecol. 2005;106(5 Pt 1):965–72.PubMedCrossRef Dixon JB, Dixon ME, O’Brien PE. Birth outcomes in obese women after laparoscopic adjustable gastric banding. Obstet Gynecol. 2005;106(5 Pt 1):965–72.PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Lapolla A, Marangon M, Dalfra MG, et al. Pregnancy outcome in morbidly obese women before and after laparoscopic gastric banding. Obes Surg. 2010;20(9):1251–7.PubMedCrossRef Lapolla A, Marangon M, Dalfra MG, et al. Pregnancy outcome in morbidly obese women before and after laparoscopic gastric banding. Obes Surg. 2010;20(9):1251–7.PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Bar-Zohar D, Azem F, Klausner J, et al. Pregnancy after laparoscopic adjustable gastric banding: perinatal outcome is favorable also for women with relatively high gestational weight gain. Surg Endosc. 2006;20(10):1580–3.PubMedCrossRef Bar-Zohar D, Azem F, Klausner J, et al. Pregnancy after laparoscopic adjustable gastric banding: perinatal outcome is favorable also for women with relatively high gestational weight gain. Surg Endosc. 2006;20(10):1580–3.PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Isaacs JD, Magann EF, Martin RW, et al. Obstetric challenges of massive obesity complicating pregnancy. J Perinatol. 1994;14(1):10–4.PubMed Isaacs JD, Magann EF, Martin RW, et al. Obstetric challenges of massive obesity complicating pregnancy. J Perinatol. 1994;14(1):10–4.PubMed
8.
Zurück zum Zitat Sebire NJ, Jolly M, Harris JP, et al. Maternal obesity and pregnancy outcome: a study of 287,213 pregnancies in London. Int J Obes Relat Metab Disord. 2001;25(8):1175–82.PubMedCrossRef Sebire NJ, Jolly M, Harris JP, et al. Maternal obesity and pregnancy outcome: a study of 287,213 pregnancies in London. Int J Obes Relat Metab Disord. 2001;25(8):1175–82.PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Hauger MS, Gibbons L, Vik T, et al. Prepregnancy weight status and the risk of adverse pregnancy outcome. Acta Obstet Gynecol Scand. 2008;87(9):953–9.PubMedCrossRef Hauger MS, Gibbons L, Vik T, et al. Prepregnancy weight status and the risk of adverse pregnancy outcome. Acta Obstet Gynecol Scand. 2008;87(9):953–9.PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Cnattingius S, Bergstrom R, Lipworth L, et al. Prepregnancy weight and the risk of adverse pregnancy outcomes. N Engl J Med. 1998;338(3):147–52.PubMedCrossRef Cnattingius S, Bergstrom R, Lipworth L, et al. Prepregnancy weight and the risk of adverse pregnancy outcomes. N Engl J Med. 1998;338(3):147–52.PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Maggard MA, Yermilov I, Li Z, et al. Pregnancy and fertility following bariatric surgery: a systematic review. JAMA. 2008;300(19):2286–96.PubMedCrossRef Maggard MA, Yermilov I, Li Z, et al. Pregnancy and fertility following bariatric surgery: a systematic review. JAMA. 2008;300(19):2286–96.PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat James WP, Ralph A. New understanding in obesity research. Proc Nutr Soc. 1999;58(2):385–93.PubMedCrossRef James WP, Ralph A. New understanding in obesity research. Proc Nutr Soc. 1999;58(2):385–93.PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Maggard MA, Shugarman LR, Suttorp M, et al. Meta-analysis: surgical treatment of obesity. Ann Intern Med. 2005;142(7):547–59.PubMed Maggard MA, Shugarman LR, Suttorp M, et al. Meta-analysis: surgical treatment of obesity. Ann Intern Med. 2005;142(7):547–59.PubMed
14.
Zurück zum Zitat Li Z, Maglione M, Tu W, et al. Meta-analysis: pharmacologic treatment of obesity. Ann Intern Med. 2005;142(7):532–46.PubMed Li Z, Maglione M, Tu W, et al. Meta-analysis: pharmacologic treatment of obesity. Ann Intern Med. 2005;142(7):532–46.PubMed
15.
Zurück zum Zitat Buchwald H, Avidor Y, Braunwald E, et al. Bariatric surgery: a systematic review and meta-analysis. JAMA. 2004;292(14):1724–37.PubMedCrossRef Buchwald H, Avidor Y, Braunwald E, et al. Bariatric surgery: a systematic review and meta-analysis. JAMA. 2004;292(14):1724–37.PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Eid I, Birch DW, Sharma AM, et al. Complications associated with adjustable gastric banding for morbid obesity: a surgeon’s guides. Can J Surg. 2011;54(1):61–6.PubMedCrossRef Eid I, Birch DW, Sharma AM, et al. Complications associated with adjustable gastric banding for morbid obesity: a surgeon’s guides. Can J Surg. 2011;54(1):61–6.PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Weiss HG, Nehoda H, Labeck B, et al. Pregnancies after adjustable gastric banding. Obes Surg. 2001;11(3):303–6.PubMedCrossRef Weiss HG, Nehoda H, Labeck B, et al. Pregnancies after adjustable gastric banding. Obes Surg. 2001;11(3):303–6.PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Martin LF, Finigan KM, Nolan TE. Pregnancy after adjustable gastric banding. Obstet Gynecol. 2000;95(6 Pt 1):927–30.PubMedCrossRef Martin LF, Finigan KM, Nolan TE. Pregnancy after adjustable gastric banding. Obstet Gynecol. 2000;95(6 Pt 1):927–30.PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Dixon JB, Dixon ME, O’Brien PE. Pregnancy after Lap-Band surgery: management of the band to achieve healthy weight outcomes. Obes Surg. 2001;11(1):59–65.PubMedCrossRef Dixon JB, Dixon ME, O’Brien PE. Pregnancy after Lap-Band surgery: management of the band to achieve healthy weight outcomes. Obes Surg. 2001;11(1):59–65.PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Skull AJ, Slater GH, Duncombe JE, et al. Laparoscopic adjustable banding in pregnancy: safety, patient tolerance and effect on obesity-related pregnancy outcomes. Obes Surg. 2004;14(2):230–5.PubMedCrossRef Skull AJ, Slater GH, Duncombe JE, et al. Laparoscopic adjustable banding in pregnancy: safety, patient tolerance and effect on obesity-related pregnancy outcomes. Obes Surg. 2004;14(2):230–5.PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Sheiner E, Balaban E, Dreiher J, et al. Pregnancy outcome in patients following different types of bariatric surgeries. Obes Surg. 2009;19(9):1286–92.PubMedCrossRef Sheiner E, Balaban E, Dreiher J, et al. Pregnancy outcome in patients following different types of bariatric surgeries. Obes Surg. 2009;19(9):1286–92.PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Carelli AM, Ren CJ, Youn HA, et al. Impact of laparoscopic adjustable gastric banding on pregnancy, maternal weight, and neonatal health. Obes Surg. 2011;21(10):1552–8. Carelli AM, Ren CJ, Youn HA, et al. Impact of laparoscopic adjustable gastric banding on pregnancy, maternal weight, and neonatal health. Obes Surg. 2011;21(10):1552–8.
23.
Zurück zum Zitat Jasaitis Y, Sergent F, Bridoux V, et al. Management of pregnancies after adjustable gastric banding. J Gynecol Obstet Biol Reprod (Paris). 2007;36(8):764–9.CrossRef Jasaitis Y, Sergent F, Bridoux V, et al. Management of pregnancies after adjustable gastric banding. J Gynecol Obstet Biol Reprod (Paris). 2007;36(8):764–9.CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Granstrom L, Granstrom L, Backman L. Fetal growth retardation after gastric banding. Acta Obstet Gynecol Scand. 1990;69(6):533–6.PubMedCrossRef Granstrom L, Granstrom L, Backman L. Fetal growth retardation after gastric banding. Acta Obstet Gynecol Scand. 1990;69(6):533–6.PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Maternal and Neonatal Outcome After Laparoscopic Adjustable Gastric Banding: a Systematic Review
verfasst von
L. Vrebosch
S. Bel
G. Vansant
I. Guelinckx
R. Devlieger
Publikationsdatum
01.10.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 10/2012
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-012-0740-y

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2012

Obesity Surgery 10/2012 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.