Skip to main content
Erschienen in: Obesity Surgery 3/2018

05.09.2017 | Original Contributions

The Reliability of Bariatric Surgery Videos in YouTube Platform

verfasst von: Hasan Erdem, Abdullah Sisik

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 3/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The growing number of bariatric surgery videos shared on YouTube highlights the need for content and quality assessment. The aim of this study was to answer the question ‘Is watching these videos useful to surgeons and patients?’

Methods

YouTube was searched using the keywords ‘obesity surgery’, ‘bariatric surgery’ and ‘weight loss surgery’, and 100 videos retrieved using each keyword were classified based on their ‘usefulness score’ as very useful, useful and not useful. Video content; source; length and number of views, likes and dislikes were recorded. Upload sources included doctors or hospitals (DH), medical web sites or TV channels (MW), commercial web sites (CW) or civilians (CI). Between-group differences were compared.

Results

Of the 300 videos watched, 175 were included in the study; 53.7% were useful and 24.6% were very useful. There were no between-group differences in the number of likes (p = 0.480), dislikes (p = 0.592) and views (p = 0.104). Most videos were uploaded by MW and DH, also with no significant differences in the number of likes (p = 0.35), dislikes (p = 0.14) and views (p = 0.93). No videos were found with misleading information.

Conclusions

The popularity of bariatric surgery and interest of both patients and surgeons are increasing daily. Although videos on bariatric surgery on YouTube may be more useful than those on other surgical procedures, it is important that the videos are uploaded by medical professionals and that specific upload and retrieval filters are applied.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Farnan JM, Paro JA, Higa J, et al. The YouTube generation: implications for medical professionalism. Perspect Biol Med. 2008;51(4):517–24.CrossRefPubMed Farnan JM, Paro JA, Higa J, et al. The YouTube generation: implications for medical professionalism. Perspect Biol Med. 2008;51(4):517–24.CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Ashraf B. Teaching the Google-eyed YouTube generation. Educ Train. 2009;51(5/6):343–52.CrossRef Ashraf B. Teaching the Google-eyed YouTube generation. Educ Train. 2009;51(5/6):343–52.CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Potomkova J, Mihal V, Schwarz D. Medical education for YouTube generation. In: Silva A, Pontes E, Guelfi A, Kofuji ST, editors. E-Learning-Engineering. On-Job Training and Interactive Teaching. Rijeka: InTech; 2012. p. 157–176. Potomkova J, Mihal V, Schwarz D. Medical education for YouTube generation. In: Silva A, Pontes E, Guelfi A, Kofuji ST, editors. E-Learning-Engineering. On-Job Training and Interactive Teaching. Rijeka: InTech; 2012. p. 157–176.
4.
Zurück zum Zitat Barry DS, Marzouk F, Chulak-Oglu K, et al. Anatomy education for the YouTube generation. Anat Sci Educ. 2016;9(1):90–6.CrossRefPubMed Barry DS, Marzouk F, Chulak-Oglu K, et al. Anatomy education for the YouTube generation. Anat Sci Educ. 2016;9(1):90–6.CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Rapp AK, Healy MG, Charlton ME, et al. YouTube is the most frequently used educational video source for surgical preparation. J Surg Educ. 2016;73(6):1072–6.CrossRefPubMed Rapp AK, Healy MG, Charlton ME, et al. YouTube is the most frequently used educational video source for surgical preparation. J Surg Educ. 2016;73(6):1072–6.CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Frongia G, Mehrabi A, Fonouni H, et al. YouTube as a potential training resource for laparoscopic fundoplication. J Surg Educ. 2016;73(6):1066–71.CrossRefPubMed Frongia G, Mehrabi A, Fonouni H, et al. YouTube as a potential training resource for laparoscopic fundoplication. J Surg Educ. 2016;73(6):1066–71.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
The Reliability of Bariatric Surgery Videos in YouTube Platform
verfasst von
Hasan Erdem
Abdullah Sisik
Publikationsdatum
05.09.2017
Verlag
Springer US
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 3/2018
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-017-2911-3

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2018

Obesity Surgery 3/2018 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.