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Erschienen in: Obesity Surgery 5/2018

04.11.2017 | Original Contributions

Upper Gastrointestinal Function in Morbidly Obese Adolescents Before and 6 Months After Gastric Banding

verfasst von: M. Singendonk, S. Kritas, T. Omari, C. Feinle-Bisset, A. J. Page, C. L. Frisby, S. J. Kentish, L. Ferris, L. McCall, L. Kow, J. Chisholm, S. Khurana

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 5/2018

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Abstract

Background

The effects of laparoscopic adjustable gastric band (LAGB) placement on upper gastrointestinal tract function in obese adolescents are unknown. Therefore, our aim was to determine the short-term effects of LAGB on esophageal motility, gastroesophageal reflux, gastric emptying, appetite-regulatory hormones, and perceptions of post-prandial hunger and fullness.

Methods

This study was part of a prospective cohort study (March 2009–December 2015) in one tertiary referral hospital. The study included obese adolescents (14–18 years) with a body mass index (BMI) > 40 (or ≥ 35 with comorbidities). Gastric emptying was assessed by 13C-octanoic acid breath test, pharyngeal, and esophageal motor function by high-resolution manometry with impedance (HRIM), and appetite and other perceptions using 100-mm visual analogue scales. Dysphagia symptoms were scored using a Dakkak questionnaire. Data were compared pre- and post-LAGB placement and at a 6-month follow-up.

Results

Based upon analysis of 15 adolescents, at the 6-month follow-up, LAGB placement: (i) led to a significant reduction in weight and BMI; (ii) increased fullness and decreased hunger post-meal; (iii) increased symptoms of dysphagia after solid food; and, despite these effects, (iv) caused little or no changes to appetite hormones, while (v) effects on gastric emptying, esophageal motility, esophageal bolus transport, and esophageal emptying were not significant.

Conclusion

In adolescents, LAGB improved BMI and altered the sensitivity to nutrients without significant effects on upper gastrointestinal tract physiology at the 6-month follow-up.
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Metadaten
Titel
Upper Gastrointestinal Function in Morbidly Obese Adolescents Before and 6 Months After Gastric Banding
verfasst von
M. Singendonk
S. Kritas
T. Omari
C. Feinle-Bisset
A. J. Page
C. L. Frisby
S. J. Kentish
L. Ferris
L. McCall
L. Kow
J. Chisholm
S. Khurana
Publikationsdatum
04.11.2017
Verlag
Springer US
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 5/2018
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-017-3000-3

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S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.