Skip to main content
Erschienen in: Journal of Robotic Surgery 2/2009

01.06.2009 | Original Article

Are there advantages to robotic-assisted surgery over laparoscopy from the surgeon’s perspective?

verfasst von: Julie Ann Van Koughnett, Shiva Jayaraman, Roy Eagleson, Douglas Quan, Aimee van Wynsberghe, Christopher M. Schlachta

Erschienen in: Journal of Robotic Surgery | Ausgabe 2/2009

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The advantages of a robotic approach are often difficult to quantify for surgical procedures that can be performed laparoscopically. Using a novel subjective rating scale, this study demonstrates a methodology to measure surgeon assessment of ease of use, comparing complex operations performed robotically and laparoscopically. A subjective assessment scale for robotic surgery was developed that included 13 task-related factors assessing operative challenges and ease of use. As part of a larger study comparing outcomes of laparoscopic and robotic biliary-enteric anastomosis, a surgeon performing 20 choledochojejunal anastomoses in an ex vivo pig model completed this scale after each procedure. Ten anastomoses were performed laparoscopically and ten using da Vinci robot assistance. Overall difficulty was also assessed using a 10-cm visual analog scale. Robotic surgery was associated with superior ease to laparoscopy in 8 of the 13 factors, including image quality, depth perception, comfort, eye fatigue, dexterity, precision of motion, speed of motion, and range of motion. The visual analog scale also showed a significant benefit in overall ease of the robotic over laparoscopic procedure. Nonsignificant trends favoring robotics were seen with fluidity of motion and equipment setup. Based on these results this study suggest that surgeon ease of use may be quantified using this assessment scale and that robot assistance may be advantageous over laparoscopy when performing complex surgical tasks in an ex vivo model from the surgeon’s perspective.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Advincula AP (2006) Surgical techniques: robot-assisted laparoscopic hysterectomy with the da Vinci surgical system. Int J Med Robot 2:305–311. doi:10.1002/rcs.111 PubMed Advincula AP (2006) Surgical techniques: robot-assisted laparoscopic hysterectomy with the da Vinci surgical system. Int J Med Robot 2:305–311. doi:10.​1002/​rcs.​111 PubMed
Metadaten
Titel
Are there advantages to robotic-assisted surgery over laparoscopy from the surgeon’s perspective?
verfasst von
Julie Ann Van Koughnett
Shiva Jayaraman
Roy Eagleson
Douglas Quan
Aimee van Wynsberghe
Christopher M. Schlachta
Publikationsdatum
01.06.2009
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Journal of Robotic Surgery / Ausgabe 2/2009
Print ISSN: 1863-2483
Elektronische ISSN: 1863-2491
DOI
https://doi.org/10.1007/s11701-009-0144-8

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2009

Journal of Robotic Surgery 2/2009 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.