Skip to main content
Erschienen in: Updates in Surgery 1/2011

01.03.2011 | Technical Note

Manual hemorrhoidopexy in the treatment of hemorrhoidal disease

verfasst von: Carlo Tagariello

Erschienen in: Updates in Surgery | Ausgabe 1/2011

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Over the last 10 years a number of mini-invasive procedures have been introduced which have revolutionized the surgical treatment of hemorrhoidal disease. I would like to present a very effective method of approaching this disease with reduced postoperative pain. I have been using this technique since the year 2000 with excellent results. From 1999 to 2006 we used a proctoscope, especially, designed and patented by me to perform Doppler-guided ligation of the branches of the superior hemorrhoidal artery in the treatment of prevalently grade III hemorrhoids (THD method). Since 2006, we have performed the hemorrhoidopexy procedure alone, without Doppler-guided ligation of the arteries, and achieved excellent results (67 cases), with greater simplicity (easy-learning curve) and reduced surgery times. We use the “beak” proctoscope to this end, as it provides good illumination of the surgical field and enables the excision of areas of grade IV prolapse which are irreducible with this conservative technique.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bursics A, Morvay K, Kupcsulik P, Flautuer L (2004) Comparison of early and 1-year follow-up results of conventional hemorrhoidectomy and hemorrhoid artery ligation: a randomized study. Int J Colorectal Dis 19:176–180PubMedCrossRef Bursics A, Morvay K, Kupcsulik P, Flautuer L (2004) Comparison of early and 1-year follow-up results of conventional hemorrhoidectomy and hemorrhoid artery ligation: a randomized study. Int J Colorectal Dis 19:176–180PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Como F, Mineccia M, Donati D, Giraudo G, Mistrangelo M et al (2001) Legatura delle arterie emorroidarie con KM-25; risultati preliminari. It J Coloproctol 4:143 Como F, Mineccia M, Donati D, Giraudo G, Mistrangelo M et al (2001) Legatura delle arterie emorroidarie con KM-25; risultati preliminari. It J Coloproctol 4:143
3.
Zurück zum Zitat Dal Monte PP, Tagariello C, Giordano P, Cudazzo E, Shafi A, Sarago M, Franzini M (2007) Transanal hemorrhoidal dearterialisation: non-excisional surgery for the tratment of haemorrhoidal disease. Tech Coloproctol 11:333–339PubMedCrossRef Dal Monte PP, Tagariello C, Giordano P, Cudazzo E, Shafi A, Sarago M, Franzini M (2007) Transanal hemorrhoidal dearterialisation: non-excisional surgery for the tratment of haemorrhoidal disease. Tech Coloproctol 11:333–339PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Galkin EV (1994) Interventional radiology of chronic hemorrhoids. Vestn Rentgenol Radiol 4:52–56PubMed Galkin EV (1994) Interventional radiology of chronic hemorrhoids. Vestn Rentgenol Radiol 4:52–56PubMed
5.
Zurück zum Zitat Infantino A, Amadio L, Bellomo R, Tonizzo C.A, Romano G, Bianco F, Salafia C, Altomare D, Dal Monte P, Saragò M, Tagariello C (2008) Doppler-guided haemorrhoidal artery ligation is a valid treatment option for II-III degrees haemorrhoidal disease. In: Proceedings of 1st Congress of SICCR, Monduzzi Editore Infantino A, Amadio L, Bellomo R, Tonizzo C.A, Romano G, Bianco F, Salafia C, Altomare D, Dal Monte P, Saragò M, Tagariello C (2008) Doppler-guided haemorrhoidal artery ligation is a valid treatment option for II-III degrees haemorrhoidal disease. In: Proceedings of 1st Congress of SICCR, Monduzzi Editore
6.
Zurück zum Zitat Infantino A, Altomare D, Spazzafumo L, Dal Monte P.P, Romano G, Tagariello C, Bellomo R (2008) Transanal terminal haemorrhoidal artery echo doppler ligation is an effective cure for II and III degree haemorrhoids: prospective multicentric study. In: European society of coloproctology third scientific meeting, Nantes Infantino A, Altomare D, Spazzafumo L, Dal Monte P.P, Romano G, Tagariello C, Bellomo R (2008) Transanal terminal haemorrhoidal artery echo doppler ligation is an effective cure for II and III degree haemorrhoids: prospective multicentric study. In: European society of coloproctology third scientific meeting, Nantes
7.
Zurück zum Zitat Lienert M, Horstmann O (2008) Transanale-Hämorrhoiden-Dearterialisation (THD) und Hämorrhoidal-Arterien-Ligatur (HAL): evaluation der minimal-invasiven Therapie des Hämorrhoidalleidens. Coloproctol 30, Jahrgang, Heft 1 Lienert M, Horstmann O (2008) Transanale-Hämorrhoiden-Dearterialisation (THD) und Hämorrhoidal-Arterien-Ligatur (HAL): evaluation der minimal-invasiven Therapie des Hämorrhoidalleidens. Coloproctol 30, Jahrgang, Heft 1
8.
Zurück zum Zitat Lienert M, Ulrich B (2004) Doppler-guided ligation of the hemorrhoidal arteries. Report of experiences with 248 patients. Dtsch Med Wochenschr 129:947–950PubMedCrossRef Lienert M, Ulrich B (2004) Doppler-guided ligation of the hemorrhoidal arteries. Report of experiences with 248 patients. Dtsch Med Wochenschr 129:947–950PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Longo A (1998) Treatment of hemorrhoids disease by reduction of mucosa and hemorrhoidal prolapse with a circular suturing device: a new procedure. In: Sixth World Congress of endoscopy surgery Rome, 3–6 June 1998, Bologna, Monduzzi Editore, pp 777–784 Longo A (1998) Treatment of hemorrhoids disease by reduction of mucosa and hemorrhoidal prolapse with a circular suturing device: a new procedure. In: Sixth World Congress of endoscopy surgery Rome, 3–6 June 1998, Bologna, Monduzzi Editore, pp 777–784
10.
Zurück zum Zitat Longo A (1998) Cura chirurgica della malattia emorroidaria mediante riduzione del prolasso mucoso ed emorroidario con suturatrice circolare. Tecnica originale. In: International meeting of colonproctology-ivrea, March 1998 Longo A (1998) Cura chirurgica della malattia emorroidaria mediante riduzione del prolasso mucoso ed emorroidario con suturatrice circolare. Tecnica originale. In: International meeting of colonproctology-ivrea, March 1998
11.
Zurück zum Zitat Pescatori M, Gagliardi G (2008) Postoperative complications after PPH and STARR. Tech Colonproctol 12:7–19CrossRef Pescatori M, Gagliardi G (2008) Postoperative complications after PPH and STARR. Tech Colonproctol 12:7–19CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Tagariello C, Dal Monte P.P, Saragò M (2002) Hemohoidal transanal dearterialization (Morinaga’s Technique): a painless alternative to other hemorrhoidectomy techniques. In: Nineth Congr. Soc. Ital. Colon-Proctologia, Bologna, 12–15 June 2002 Tagariello C, Dal Monte P.P, Saragò M (2002) Hemohoidal transanal dearterialization (Morinaga’s Technique): a painless alternative to other hemorrhoidectomy techniques. In: Nineth Congr. Soc. Ital. Colon-Proctologia, Bologna, 12–15 June 2002
13.
Zurück zum Zitat Tagariello C, Dal Monte PP, Sarago M (2004) Dearterializzazione emorroidaria transanale doppler guidata. In: Chirurgia Italiana, vol 56, no. 5, Settembre-Ottobre 2004 Tagariello C, Dal Monte PP, Sarago M (2004) Dearterializzazione emorroidaria transanale doppler guidata. In: Chirurgia Italiana, vol 56, no. 5, Settembre-Ottobre 2004
14.
Zurück zum Zitat Tagariello C, Saragò M, Dal Monte PP (2005) Transanal hemorrhoidal dearterialization (THD) for the treatment of hemorrhoidal disease. In: Second joint meeting of European council of colonproctology and European association of colonproctology, Bologna, Italy, September 15–17, 2005 Tagariello C, Saragò M, Dal Monte PP (2005) Transanal hemorrhoidal dearterialization (THD) for the treatment of hemorrhoidal disease. In: Second joint meeting of European council of colonproctology and European association of colonproctology, Bologna, Italy, September 15–17, 2005
Metadaten
Titel
Manual hemorrhoidopexy in the treatment of hemorrhoidal disease
verfasst von
Carlo Tagariello
Publikationsdatum
01.03.2011
Verlag
Springer Milan
Erschienen in
Updates in Surgery / Ausgabe 1/2011
Print ISSN: 2038-131X
Elektronische ISSN: 2038-3312
DOI
https://doi.org/10.1007/s13304-011-0058-7

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2011

Updates in Surgery 1/2011 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.