The effect of prior learning on subsequent retention in amnesic patients

https://doi.org/10.1016/0028-3932(74)90072-4Get rights and content

Abstract

Amnesic patients can demonstrate normal retention of verbal material using a cued recall retrieval technique. Five experiments are reported in which the properties and limits of cued recall were explored. Certain qualitative differences in the performance of amnesic subjects compared with control subjects were obtained. First, the phenomenon of differential efficacy of cued recall in amnesic subjects has been replicated. Second, restricting the number of response alternatives is more effective in amnesic subjects than normal subjects. Third, some evidence for enhanced effects of prior learning on retention has been shown in the amnesic subjects. These findings are incompatible with an interpretation in terms of a failure of consolidation, but are compatible with one that attaches importance to interference phenomena in the amnesic syndrome.

Résumé

Les sujets amnesiques peuvent montrer une rétention normale du materiel verbal s'ils utilisent une technique de rappel avec repère. On rapporte cinq experiences dans lesquelles sont explorées les propriétés et les limites de ce rappel avec repères. La comparaison avec des sujets normaux permet d'objectiver certaines différences qualitatives des performances des amnésiques. En premier lieu, on a retrouvé le phénomène d'efficacité différentielle du rappel avec repères chez les amnésiques. En second lieu la limitation du nombre du choix de réponse est plus efficace chez les amnésiques que chez les normaux. Enfin quelques arguments sont apportés en faveur d'une augmentation des effets de l'apprentissage antérieur chez les amnésiques. Ces constatations ne sont pas compatibles avec une interprétation en termes d'échec de la consolidation mais elles s'accordent avec toute interprétation mettant l'accent sur les phénomènes d'interférence dans le syndrome amnésique.

Zusammenfassung

Amnestische Patienten können ein normales Gedächtnis für Wörtermaterial mittels einer Wiedergewinnungstechnik durch Stichworterinnerung aufweisen. Es werden fünf Experimente berichtet, in weichen die Eigenschaften und Grenzen der Stichworterinnerung erforscht werden. Es wurden bestimmte qualitative Unterschiede in der Leistung amnestischer Personen im Vergleich zu Kontrollpersonen erhalten. Zunächst ist das Phänomen von charakteristischer Wirksamkeit der Stichworterinnerung bei amnestischen Personen kopiert worden. Zweitens, Begrenzung der Zahl der Antwortalternativen ist bei amnestischen Personen wirksamer als bei normalen Personen. Drittens, es ist ein gewisser Beweis für verbesserte Wirkungen auf das Gedächtnis bei vorherigem Erlernen für amnestische Personen gezeigt worden. Diese Ermittlungen sind mit einer Deutung in Form eines Konsolidierungsmiβerfolges nicht vereinbar, sie sind aber mit einer Deutung vereinbar, welche den Interferenzphänomenen in dem amnestischen Symptomenkomplex Bedeutung beimiβt.

References (10)

There are more references available in the full text version of this article.

Cited by (0)

Address: Department of Experimental Psychology, University of Oxford.

View full text