Skip to main content
Übersichtsarbeit

Fahreignung und Fahrfähigkeit bei Diabetes mellitus

Published Online:https://doi.org/10.1024/0040-5930/a000159

Die Hypoglykämie am Steuer bildet die verkehrsmedizinisch wichtigste Komplikation beim behandelten Diabetes mellitus. Hypoglykämien am Steuer lassen sich durch geeignete Maßnahmen (Blutzuckermessung vor und während der Fahrt) zuverlässig vermeiden. Diabetische Spätfolgen und hohe Blutzuckerwerte können zu einer erheblichen Einschränkung von Fahreignung und Fahrfähigkeit führen. Das periodische Ansprechen von verkehrsmedizinischen Aspekten bei Personen mit Diabetes mellitus in der ärztlichen Praxistätigkeit hat einen hohen prophylaktischen Stellenwert bezüglich der Unfallverhütung. Für höhere Führerausweiskategorien (Buslenker, Lastwagen- und Taxifahrer) besteht bei einer Behandlung mit Hypoglykämiegefahr in der Regel keine Fahreignung. Für Lastwagen- und Taxilenker kann unter besonders günstigen Umständen im Rahmen einer verkehrsmedizinischen Begutachtung eine Ausnahmebewilligung erteilt werden.

Chronic sequelae of diabetes that could potentially affect driving include the following: visual retinopathy with associated impaired visual acuity, loss of peripheral vision and poor dark adaptation; neuropathy that may affect lower limb functions needed for safe driving; and acute events, including transient cognitive dysfunction and loss of consciousness related to hypo- or hyperglycemia. Hyperglycemia does not suddenly incapacitate drivers, however its occurrence often leads to tiredness, blurred vision, decreased visual acuity and adjustment of treatment which may precipitate hypoglycaemia. The side effects of acute hypoglycemia are of particular concern, as they include slowing of both cognitive and motor functions. Hypoglycemia while driving ist the most important complication in persons treated with insulin, sulfonylureas or glinides. They can be prevented, however, by frequent measuring blood glucose before and every 60 to 90 minutes during driving, by keeping sugary snacks (carbohydrates) in the vehicle, and by taking carbohydrates in case of glucose levels below 5 mmol/l. For patients, who are treated with insulin and sulfonylureas/glinides, it is of utmost importance fort the treating physician to frequently talk about successful strategies for preventing hypoglycemias, and thus accidents, while driving. People with diabetes treated with insulin, sulfonylureas or glinides are nor allowed to drive a bus, taxi, or truck (commercial driving). Under special circumstances (evalution and treatment by a diabetologist/endocrinolgist, avoidance of hypoglycemias for three months, and frequent glucose measurements) an exception to this rule can be granted for truck and cab drivers (after a thorough licensing examination).