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Original communication

Polymorphisms XbaI (rs693) and EcoRI (rs1042031) of the ApoB gene are associated with carotid plaques but not with carotid intima-media thickness in patients with diabetes mellitus type 2

Published Online:https://doi.org/10.1024/0301-1526/a000346

Background: Apolipoprotein B is a key structural component of all the atherogenic lipoproteins (LDL, VLDL and IDL). Genetic variations of the ApoB gene may affect plasma ApoB and lipid levels, thus influencing atherogenesis. The present study was designed to investigate the association of polymorphisms XbaI (rs693) and EcoRI (rs1042031) of the ApoB gene with plasma ApoB level, lipid levels and the different ultrasound phenotypes of carotid atherosclerosis in patients with diabetes mellitus type 2. Patients and methods: 595 patients with diabetes (399 on statin therapy and 196 without) and 200 healthy controls were enrolled in the study. The carotid intima-media thickness (CIMT) and plaque characteristics (presence and structure) were assessed ultrasonographically. Biochemical analyses were performed using standard biochemical methods. Both XbaI (rs693) and EcoRI (rs1042031) genotypes were determined by real-time PCR. Results: Genotype distributions and allele frequencies of the XbaI and EcoRI polymorphisms were not statistically significantly different between diabetic patients and controls. No statistically significant difference in lipid parameters, ApoA1, ApoB, hs-CRP and fibrinogen as well as CIMT was observed in diabetic patients regarding XbaI and EcoRI polymorphisms, even after adjustment for statin treatment. The risk of having plaques on carotid arteries was higher in homozygous carriers of the mutant X + allele (OR = 1.74, p = 0.03) and lower in diabetics carrying mutant E- alleles (OR = 0.48, p = 0.02). Neither XbaI nor EcoRI polymorphism was associated with CIMT or presence of unstable plaques in diabetic patients. Plasma ApoB level was not independently associated with any of the ultrasonographic parameters of carotid atherosclerosis. Conclusions: Both XbaI and EcoRI polymorphisms were associated with presence of plaques on carotid arteries but not with CIMT or presence of unstable plaques. Plasma ApoB level was not independently associated with ultrasonographic phenotypes of carotid atherosclerosis in patients with diabetes mellitus.

Hintergrund: Apolipoprotein B ist eine wichtige strukturelle Komponente der atherogenetischen Lipoproteine (LDL, VLDL und IDL). Genetische Variationen des ApoB-Gens können verschiedene Effekte auf Plasmakonzentrationen des ApoB und auf den Lipidspiegel haben, was dann die Atherogenese beeinflusst. Primäres Ziel der Studie war die Analyse der Assoziation der Polymorphismen XbaI (rs693) und EcoRI (rs1042031) mit Plasmakonzentrationen von ApoB, dem Lipidspiegel und verschiedenen atherosklerotischen Phänotypen bei Patienten mit Diabetes mellitus Typ 2. Patienten und Methoden: 595 Patienten mit Diabetes mellitus Typ 2 (399 mit Statin-Therapie und 196 Patienten ohne Statin-Therapie) und 200 Personen ohne Diabetes mellitus Typ 2 (Kontrollgruppe). Die Intima-Media-Dicke (IMD) der A. carotis und die Charakteristika der atherosklerotischen Plaques wurden mit Ultraschall analysiert. Biochemische Untersuchungen wurden mit standardmäßigen biochemischen Methoden durchgeführt. Die XbaI (rs693) und EcoRI (rs1042031) Genotypen wurden mittels Real-Time PCR analysiert. Ergebnisse: Die Genotyp-Verteilung und die allelische Häufigkeit von XbaI und EcoRI Polymorphismen unterschieden sich nicht zwischen Patienten mit und ohne Diabetes mellitus. Es wurden keine signifikanten Unterschiede der Plasmakonzentrationen von ApoA1, ApoB, Cholesterinspiegel, hs-CRP, Fibrinogen und der IMD bei Patienten mit Diabetes mellitus Typ 2 mit verschiedenen Genotypen festgestellt, auch unter Berücksichtigung der Statintherapie. Das Risiko der Atherosklerose der Karotiden wird bei Patienten mit X + X + Genotyp im Vergleich zu Patienten ohne diesen Genotyp (OR = 1.74, p = 0.03)höher und bei Diabetiker mit E-Allelen (OR = 0.48, p = 0.02) niedriger. Es gab keine Assoziation zwischen XbaI / EcoRI Polymorphismen und IMD oder instabilen atherosklerotischen Plaques bei Patienten mit Diabetes mellitus Typ 2. Schlussfolgerungen: Das Risiko der Atherosklerose der Karotiden wird höher bei Patienten mit Diabetes mellitus Typ 2 mit den Risiko-Genotypen rs693 und rs1042031 Polymorphismen.