Skip to main content
Published Online:https://doi.org/10.1024/0939-5911/a000459

Zusammenfassung. Zielsetzung: Im Folgenden soll dargelegt werden, dass Alkoholkarenz sowohl die Leberfunktion als auch das Überleben in jedem Stadium einer alkoholischen Lebererkrankung günstig beeinflusst. Ergebnisse: Täglicher Alkoholkonsum von mehr als 25 Gramm reinen Alkohols, etwas mehr als ¼ Liter Wein beim Mann und etwa die Hälfte bei der Frau sind, mit einem erhöhten Risiko für eine alkoholische Lebererkrankung (ALE) behaftet. Die ALE besteht aus einem breiten Spektrum von histopathologischen Veränderungen. Sie beginnt immer mit einer alkoholischen Fettleber, die sich in eine alkoholische Steatohepatitis weiterentwickeln kann. Fortgeschrittene Formen der ALE beinhalten die Leberfibrose, die Leberzirrhose und das hepatozelluläre Karzinom. In der Behandlung jeder Form der ALE ist die Alkoholabstinenz von zentraler Bedeutung. Ein Großteil der alkoholischen Fettlebern bildet sich unter Alkoholkarenz oder sogar Alkoholreduktion zurück. Die alkoholische Hepatitis, ein klinisches Syndrom mit hoher Mortalität, führt ohne Alkoholkarenz innerhalb von Tagen und Wochen zum Tode. Darüber hinaus ist selbst die Leberfibrose (perivenös und perisinusoidal) unter Alkoholkarenz rückbildungsfähig. Bei allen Formen der fortgeschrittenen ALE (kompensiert und nicht-kompensierte Leberzirrhose) wird die Mortalität durch Alkoholkarenz oder signifikante Reduktion im Gegensatz zum fortgesetzten Alkoholkonsum signifikant verringert. Selbst Patienten mit alkoholischer Leberzirrhose können über mehr als 20 Jahre ohne Komplikationen weiterleben, wenn sie komplett auf Alkohol verzichten. Schlussfolgerung: Im Vergleich zu Leberzirrhose anderer Ätiologie, wie zum Beispiel Zirrhosen, die durch das Hepatitis-B Virus oder das Hepatitis-C Virus verursacht sind, haben alkoholische Leberzirrhosen unter Alkoholkarenz eine wesentlich bessere Prognose. Damit ist Alkoholkarenz eine gute Therapie und der Erfolg jeder anderen neuen Therapie muss mit Alkoholkarenz verglichen werden.


Alcohol abstinence has a beneficial effect on liver function and survival in all types of alcoholic liver disease

Abstract. Aim: This paper will demonstrate that alcohol abstinence has a beneficial effect on liver function and survival in all types of alcoholic liver disease. Results: Daily alcohol consumption of more than 25 gram in men and half of that in women is a risk factor for alcoholic liver disease (ALD). ALD consists of fatty liver, steatohepatitis, fibrosis, cirrhosis and hepatocellular cancer. Alcohol abstinence is the major therapeutic option, since under alcohol abstinence alcoholic fatty liver normalizes. In alcohol hepatitis, a clinical syndrome with high mortality abstinence is absolutely mandatory to avoid early death. Even moderate hepatic fibrosis (perivenular and perisinusoidal) may regress during alcohol abstinence. In compensated and even decompensated cirrhosis of the liver mortality is significantly reduced when alcohol intake is stopped as compared to continuous drinking. Conclusion: Compared to other etiologies of hepatic cirrhosis as for example cirrhosis caused by hepatitis B or C virus, alcoholic cirrhosis has a significant better prognosis under alcohol abstinence. Thus alcohol abstinence is a good therapie and the success of each new therapy has to be compared to abstinence.

Literatur

  • Alexander, J.F., Lischner, M. W. & Galambos, J.T. (1971). Natural history of alcoholic hepatitis. II. The long-term prognosis. American Journal of Gastroenterology, 56, 515 – 525. First citation in articleGoogle Scholar

  • Borowsky, S.A., Strome, S. & Lott, E. (1981). Continued heavy drinking and survival in alcoholic cirrhotics. Gastroenterology, 80, 1405 – 1409. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Chen, C.-J., Liang, K.-Y., Chang, A.S., Chang, Y.C., Lu, S.-N., Liaw, Y.-F., Chang, W.-Y., Sheen, M.-C., LinT.-M. (1991). Effects of hepatitis B virus, alcohol drinking, cigarette smoking and familial tendency on hepatocellular carcinoma. Hepatology, 13, 398 – 406. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • D’Amico, G., Morabito, A., Pagliaro, L. & Marubini, E. (1986). Survival and prognostic indicators in compensated and decompensated cirrhosis. Digestive Diseases and Sciences, 468 – 475. First citation in articleGoogle Scholar

  • Dom, G., Wojnar, M., Crunelle, C.L., Thon, N., Bobes, J., Preuss, U., Addolorato, G., Seitz, H.K. & Wurst, F.M. (2015). Assessing and treating alcohol relapse risk in liver transplantation candidates: towards a European Consensus. Alcohol Alcohol 50, 164 – 172. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • EASL Clinical Practical Guidelines> Management of Alcoholic Liver Disease (2012) J Hepatol 57, 399 – 420 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Farré, M., De la Torre, R., Gonzalez, M.L., Teran, M.T., Roset, P.N., Menoyo, E. & Cami, J. (1997). Cocaine and Alcohol Interactions in Humans: Neuroendocrine Effects and Cocaethylene Metabolism. Journal of Pharmacology and Experimental Therapeutics, 283, 164 – 176. Mueller, S., Millonig, G. & Seitz, H.K. (2009). Alcohol and hepatitis C – a frequently underestimated clinical situation. World Journal of Gastroenterology, 15, 3462 – 3471. First citation in articleGoogle Scholar

  • Gual, A., He, Y., Torup, L., Van den Brink, W. & Mann, K. (2013). An randomised, double-blind, placebo-controlled, efficacy study of Nalmefene, as-needed use, in patients with alcohol dependence. European Journal of Neuropsychopharmacology, 23, 1432 – 1442. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Krasner, N., Davis, M., Portmann, B. & Williams, R. (1977). Changing pattern of alcoholic liver disease in Great Britain: relation to sex and signs of autoimmunity. British Medical Journal, 1, 1497 – 1500. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Mann, K., Bladström, A., Torup, L., Gual, A. & van den Brink, W. (2013). Extending the treatment options in alcohol dependence: A randomized controlled study of as-needed nalmefene. Biological Psychiatry, 73, 706 – 713. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Morgan, M. (1999). Alcoholic Liver Disease: natural history, diagnosis, clinical feature, evaluation, management, prognosis, and prevention. In: Oxford Textbook of Clinical Hepatology (Hrsg. J. Bircher, J.P. Benhamou, N. McIntyre, M. Rizzetto, J. Rodes) Oxford University Press, Oxford, 1186 – 1238. First citation in articleGoogle Scholar

  • Patsenker, E., Wissniowski, T, Millonig, G., Stoll, M., Schneider, V., Mueller, S., Brenneisen, R., Seitz, H.K., Ockner, M. & Stickel, F. (2011). Cannabinoid receptor type 1 expression modulates alcohol-induced liver fibrosis: role of acetaldehyde. Molecular Medicine 17, 1285 – 1294. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Powell Jr., W. J. & Klatskin, G. (1968). Duration of survival in patients with Laennec’s cirrhosis. American Journal of Medicine, 44, 406 – 420. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Roulot, D., Costes, J.L., Buyck, J.F., Warzocha, U., Gambier, N., Czerichow, S., Le Clesiau, H. & Beaugrand, M. (2010). Transient elastography as a screening tool for liver fibrosis and cirrhosis in a community-based population aged over 45 years. Gut, 60, 977 – 84. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Seitz, H.K. & Mueller, S. (2012). Ethanol metabolism and its consequences. In: Metabolism of Drugs and other Xenobiotics (Hrsg. P. Anzenbacher, U. Zanger) Wiley Verlag Weinheim, 493 – 516. First citation in articleGoogle Scholar

  • Seitz, H.K. & Mueller, S. (2010). Alcoholic Liver Disease. In: Clinical Hepatology: Principles and Practice of Hepatobiliary Diseases (Hrsg. H. Dancygier) Springer Heidelberg, Dordrecht, London, New York, 1111 – 1153. First citation in articleGoogle Scholar

  • Seitz, H.K., Mueller, S., Hellerbrand, C. & Liangpunsakul, H.K. (2015). The effect of chronic alcohol consumption on the development and progression on non-alcoholic fatty liver disease (NAFLD). Hepatobiliary surgery nutrition, 4, 147 – 151. First citation in articleGoogle Scholar

  • Seitz, H.K. & Stickel, F. (2013). Die alkoholische Hepatitis. Deutsche Medizinische Wochenschrift , 40, 2041 – 2044. First citation in articleGoogle Scholar

  • Siegmund, S.V., Breitkopf-Heinlein, K. & Dooley, S. (2011). Leber. In: Alkohol und Tabak (Hrsg. M.V. Singer, A. Batra, K. Mann) Thieme Verlag Stuttgart, 326 – 362. First citation in articleGoogle Scholar

  • Simonis, B., Reimann, F., Waldherr, R. & Seitz, H.K. (2007). Verlaufsbeurteilung und Standardisierbarkeit der alkoholischen Fettleber durch eine digitale hochsensitive Texturanalyse des sonographischen B-Bildes. Zeitschrift für Gastroenterologie, 45, 689 – 696. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Soterakis, J., Resnick, R.H. & Iber, F.L. (1973). Effect of alcohol abstinence on survival in cirrhotic portal hypertension. Lancet 2, 65 – 67. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Schenker, S. (1984). Alcoholic Liver Disease: evaluation of natural history and prognostic factors. Hepatology, 4, 36 – 43. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Stickel, F., Buch, S., Lau, K., Meyer zu Schwabedissen, H., Berg, T., Ridinger, M., Rietschel, M., Schafmyer, C., Braun, F., Hinrichsen, H., Günther, R., Arlt, A., Seeger, M., Mueller, S., Seitz, H.K., Soyka, M., Lerch, M., Lammert, F., Sarrazin, C., Kubitz, R., Häusinger, D., Hellerbrand, C., Bröring, D., Schreiber, S., Kiefer, F., Spanagel, R., Mann, K., Datz, C., Krawczak, M., Wodarz, N., Völzke, H., HampeJ. (2011). Genetic variation in the PNPLA3 gene associated withalcoholic liver injury in Caucasians. Hepatology, 53, 86 – 95. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Stickel, F. & Seitz, H.K. (2013). Update of the management of alcoholic steatohepatitis. Journal of Gastrointestinal Liver Disease, 22, 189 – 198. First citation in articleGoogle Scholar

  • Van den Brink, W., Aubin, H.J., Bladström, A., Torup, L., Gual, A. & Mann, K. (2013). Efficacy of as-needed nalmefene in alcohol-dependent patients with at least a high drinking risk level. Alcohol Alcohol, 48, 570 – 578. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Whitfield, J.B., Rahman, K., Haber, P.S., Day, C.P., Masson, S., Daly, A., Cordell, H., Mueller, S., Seitz, H.K., Liangpunsakul, H.K., Westerhold, C., Liang, T., Lumeng, L., Foroud, T., Nalpas, B., Mathurin, P., Stickel, F., Soyka, M., Botwin, C.J., Morgan, T., Seth, D. & Genom ALC ConsortiumNN (2015). Genetics of alcoholic cirrhosis: Genom ALC multinational study. Alcoholism Clinical and Experimental Research, 39, 836 – 842. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar