Skip to main content
Published Online:https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000128

In einer quasiexperimentellen Studie mit N = 293 Lehramtsstudierenden wurde die Wirksamkeit des Interventionsprogramms «Gestärkt für den Lehrerberuf» untersucht. In einem Prä-Intermediate-Posttest-Vergleichsgruppen-Design wurden drei Interventionsbedingungen, deren Treatment auf einem (1) stärkenorientierten, (2) defizitorientierten oder (3) stärken- und defizitorientierten Ansatz basierten, einer unbehandelten Kontrollgruppe gegenübergestellt. Es gelang zum Intermediate- und Posttest, die professionsbezogene Selbstwirksamkeit und Selbstregulationsfähigkeit in den Interventionsgruppen im Vergleich zur unbehandelten Kontrollgruppe zu fördern. In den Bereichen Selbstwirksamkeit und Selbstregulation weist die Studie auf Vorteile des Interventionsansatzes hin, welcher Stärkenfokussierung und Defizitorientierung kombiniert. Die Ergebnisse werden hinsichtlich ihrer Implikationen für die Lehrerausbildung kritisch diskutiert.


Strengthened for the Teaching Profession: Promoting Professional Competencies in Teacher Training Students

A quasi-experimental study with N = 293 participants studying toward a teaching degree examined the efficacy of the intervention program “Strengthened for the teaching profession”. In a pre-, intermediate- and post-test control group design, three treatment conditions that focused (1) on their individual professional strengths, (2) professional weaknesses, or (3) a combination of strengths and weaknesses were compared to a no-treatment control condition. Both at intermediate test and at posttest, students in the three intervention conditions scored higher than students in the control group on measures of self-efficacy and professional self-regulation. The combined intervention condition was more successful at promoting professional self-efficacy and self-regulation than the intervention focusing either on strengths or relative weaknesses only. The implications of the findings for teacher training are discussed.

Literatur

  • Abujatum, M. , Arold, H. , Knispel, K. , Rudolf, S. , Schaarschmidt, U. (2007). Intervention durch Training und Beratung. In U. Schaarschmidt & U. Kieschke (Hrsg.), Gerüstet für den Schulalltag. Psychologische Unterstützungsangebote für Lehrerinnen und Lehrer (S. 117–155). Weinheim: Beltz. First citation in articleGoogle Scholar

  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy. The exercise of control. New York: Freeman. First citation in articleGoogle Scholar

  • Baumert, J. , Kunter, M. (2006). Professionelle Kompetenz von Lehrkräften. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft , 9, 469–520. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Baumert, J. , Kunter, M. , Blum, W. , Brunner, M. , Voss, T. , Jordan, A. et al. (2010). Teachers' mathematical knowledge, cognitive activation in the classroom, and student progress. American Educational Research Journal , 47, 133–180. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Bieri Buschor, C. , Schuler Braunschweig, P. (2011). Check-point Assessment Centre für angehende Lehramtsstudierende. Empirische Befunde zur prognostischen Validität und zur Übereinstimmung von Selbst- und Fremdeinschätzung eignungsrelevanter Merkmale. Zeitschrift für Pädagogik , 57, 695–709. First citation in articleGoogle Scholar

  • Biswas-Diener, R. , Kashdan, T. B. , Minhas, G. (2011). A dynamic approach to psychological strength development and intervention. The Journal of Positive Psychology , 6, 106–118. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Bowers, K. M. , Lopez, S. (2010). Capitalizing on personal strengths in college. Journal of College and Character , 11, 1–11. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Brouwers, A. , Tomic, W. (2000). A longitudinal study of teacher burnout and perceived self-efficacy in classroom management. Teaching and Teacher Education , 16, 239–253. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Brunstein, J. C. , Dargel, A. , Glaser, C. , Schmitt, C. H. , Spörer, N. (2008). Persönliche Ziele im Studium. Erprobung einer Intervention zur Steigerung der Zieleffektivität und Zufriedenheit im Studium. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie , 22, 177–191. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Caprara, G. V. , Barbaranelli, C. , Steca, P. , Malone, P. S. (2006). Teachers' self-efficacy beliefs as determinants of job satisfaction and students' academic achievement: A study at the school level. Journal of School Psychology , 44, 473–490. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd edition). Hillsdale, NJ: Erlbaum. First citation in articleGoogle Scholar

  • Cohen, J. , Cohen, P. , West, S. G. , Aiken, L. S. (2003). Applied multiple regression/correlation analysis for the behavioral sciences. Mahwah, NJ: Erlbaum. First citation in articleGoogle Scholar

  • Dann, H.-D. , Humpert, W. (2002). Das Konstanzer Trainingsmodell (KTM). Grundlagen und neue Entwicklungen. Zeitschrift für Pädagogik , 48, 215–226. First citation in articleGoogle Scholar

  • Evers, W. J. G. , Tomic, W. , Brouwers, A. (2004). Burnout among teachers. Students' and teachers' perceptions compared. School Psychology International , 25, 131–148. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Frey, A. , Jung, C. (2011). Kompetenzmodelle und Standards in Lehrerbildung und Lehrerberuf. In E. Terhart, H. Bennewitz & M. Rothland (Hrsg.), Handbuch der Forschung zum Lehrerberuf (S. 65–70). Münster: Waxmann. First citation in articleGoogle Scholar

  • Govindji, R. , Linley, P. A. (2007). Strengths use, self-concordance and well-being. Implications for strengths coaching and coaching psychologists. International Coaching Psychology Review , 2, 143–153. First citation in articleGoogle Scholar

  • Greve, W. , Wentura, D. (1997). Wissenschaftliche Beobachtung. Eine Einführung. Weinheim: Psychologie Verlags Union. First citation in articleGoogle Scholar

  • Hallsten, L. (1993). Burning out: a framework. In W. B. Schaufeli, C. Maslach & T. Marek (Eds.), Professional burnout: recent developments in theory and research (pp. 95–113). London: Taylor and Francis. First citation in articleGoogle Scholar

  • Herlt, S. , Schaarschmidt, U. (2007). Fit für den Lehrerberuf?! Ein Selbsterkundungsverfahren für Interessenten am Lehrerberuf. In U. Schaarschmidt & U. Kieschke (Hrsg.) (2007), Gerüstet für den Schulalltag. Psychologische Unterstützungsangebote für Lehrerinnen und Lehrer . Weinheim: Beltz. First citation in articleGoogle Scholar

  • Hinsch, R. , Pfingsten, U. (2002). Gruppentraining sozialer Kompetenzen (GSK). Grundlagen, Durchführung, Anwendungsbeispiele. Weinheim: PVU. First citation in articleGoogle Scholar

  • Hobfoll, S. E. (1989). Conservation of resources: A new attempt at conceptualizing stress. American Psychologist , 44, 513 –524. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Klusmann, U. (2011). Allgemeine berufliche Motivation und Selbstregulation. In M. Kunter, J. Baumert W. Blum, U. Klusmann, St. Krauss & M. Neubrand, M. (Hrsg.), Professionelle Kompetenz von Lehrkräften. Ergebnisse des Forschungsprogramms COACTIV (S. 277–294). Münster: Waxmann. First citation in articleGoogle Scholar

  • Klusmann, U. , Kunter, M. , Trautwein, U. , Baumert, J. (2006). Lehrerbelastung und Unterrichtsqualität aus der Perspektive von Lehrenden und Lernenden. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie , 20, 161–173. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Kultusministerkonferenz (KMK) (2004). Standards für die Lehrerbildung. Bildungswissenschaften. Beschluss der Kultusministerkonferenz vom 16.12.2004. Zugriff am 17.12.2013 von www.kmk.org/fileadmin/veroeffentlichungen_beschluesse/2004/2004_12_16-Standards-Lehrerbildung.pdf First citation in articleGoogle Scholar

  • Künsting, J. , Billich-Knapp, M. , Lipowsky, F. (2012). Profile der Anforderungsbewältigung zu Beginn des Lehramtsstudiums. Journal for Educational Research Online , 4, 84–119. First citation in articleGoogle Scholar

  • Kunter, M. , Kleickmann, T. , Klusmann, U. , Richter, D. (2011). Entwicklung professioneller Kompetenz von Lehrkräften. In M. Kunter, J. Baumert, W. Blum, U. Klusmann, S. Krauss & M. Neubrand (Hrsg.), Professionelle Kompetenz von Lehrkräften: Ergebnisse des Forschungsprogramms COACTIV (S. 55–68). Münster: Waxmann. First citation in articleGoogle Scholar

  • Linley, P. A. , Harrington, S. (2006). Strengths coaching: A potential-guided approach to coaching psychology. International Coaching Psychology Review , 1, 37–46. First citation in articleGoogle Scholar

  • MacKinnon, D. P. (2008). Introduction to statistical mediation analysis. New York, NY: Lawrence Erlbaum Associates. First citation in articleGoogle Scholar

  • Minhas, G. (2010). Developing realised and unrealised strengths: Implications for engagement, self-esteem, life satisfaction and well-being. Assessment and Development Matters , 2, 12–16. First citation in articleGoogle Scholar

  • Muthén, L. K. , Muthén, B. O. (1998). Mplus user's guide: Statistical analysis with latent variables (5th ed.). Los Angeles, CA: Muthén. First citation in articleGoogle Scholar

  • OECD (2005). Attracting, developing and retaining effective teachers. Final report. Teachers matter . Paris: OECD. First citation in articleGoogle Scholar

  • Oser, F. , Heinzer, S. , Salzmann, P. (2010). Die Messung der Qualität von professionellen Kompetenzprofilen von Lehrpersonen mit Hilfe der Einschätzung von Filmvignetten. Chancen und Grenzen des advokatorischen Ansatzes. Unterrichtswissenschaft , 38, 5–28. First citation in articleGoogle Scholar

  • Peterson, C. , Seligman, M. E. P. (Eds.). (2004). Character strengths and virtues. A handbook of classification. Oxford: Oxford University Press. First citation in articleGoogle Scholar

  • Pillay, H. , Goddard, R. , Wilss, L. (2005). Well-being, burnout and competence. implications for teachers. Australian Journal of Teacher Education , 30, 22–33. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Rust, T. , Diessner, R. , Reade, L. (2009). Strengths only or strengths and relative weaknesses? A preliminary study. The Journal of Psychology , 143, 465–476. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Schaarschmidt, U. (2005). Halbtagsjobber? Psychische Gesundheit im Lehrerberuf. Analyse eines veränderungsbedürftigen Zustandes. Weinheim: Beltz. First citation in articleGoogle Scholar

  • Schaarschmidt, U. , Fischer, A. W. (2003). AVEM. Arbeitsbezogenes Verhaltens- und Erlebensmuster. Handanweisung (2. Aufl.). Frankfurt: Swets & Zeitlinger. First citation in articleGoogle Scholar

  • Schaarschmidt, U. , Kieschke, U. (2007). Beanspruchungsmuster im Lehrerberuf. Ergebnisse und Schlussfolgerungen aus der Potsdamer Lehrerstudie. In M. Rothland (Hrsg.), Belastung und Beanspruchung im Lehrerberuf. Modelle, Befunde, Interventionen (S. 81–98). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Schmitz, B. (2001). Self-monitoring zur Unterstützung des Transfers einer Schulung in Selbstregulation für Studierende. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie , 15, 181–197. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Schmitz, G. S. , Schwarzer, R. (2000). Selbstwirksamkeitserwartung von Lehrern. Längsschnittbefunde mit einem neuen Instrument. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie , 14, 12–25. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Schwarzer, R. , Hallum, S. (2008). Perceived teacher self-efficacy as a predictor of job stress and burnout. Mediation analyses. Applied Psychology: An International Review , 57, 152–171. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Schwarzer, R. , Warner, L. M. (2011). Forschung zur Selbstwirksamkeit bei Lehrerinnen und Lehrern. In E. Terhart, H. Bennewitz & M. Rothland (Hrsg.), Handbuch der Forschung zum Lehrerberuf (S. 496–510). Münster: Waxmann. First citation in articleGoogle Scholar

  • Seligman, M. E. P. , Steen, T. A. , Park, N. , Peterson, C. (2005). Positive psychology progress. Empirical validation of interventions. American Psychologist , 60, 410–421. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Tschannen-Moran, M. , Woolfolk Hoy, A. (2007). The differential antecedents of self-efficacy beliefs of novice and experienced teachers. Teaching and Teacher Education , 23, 944–956. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Winter, C. , Hofer, M. , Fries, S. (2004). Das Selbstmanagement-Tagebuch: Ein webbasiertes Programm zur Unterstützung der Lernregulation im (Fern)Studium. Psychologie in Erziehung und Unterricht , 2, 152–158. First citation in articleGoogle Scholar

  • Woolfolk Hoy, A. , Spero, R. B. (2005). Changes in teacher efficacy during the early years of teaching: A comparison of four measures. Teaching and Teacher Education , 21, 343–356. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Zimmerman, B. (2008). Investigating self-regulation and motivation: Historical background, methodological developments, and future prospects. American Educational Research Journal , 45, 166–183. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar